КОНСУЛЬТУЄ МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ

Бухгалтерія сільської, селищної ради:
оплачуємо працю працівників

Бухгалтерія у селищній чи сільській раді - один із ключових підрозділів цього органу місцевого самоврядування. Багато хто з голів таких рад переймається низькою зарплатою своїх підопічних бухгалтерів. Ось і приводом для написання сьогоднішньої статті став дзвінок голови однієї із сільрад, який попросив пояснити, які виплати можна здійснювати працівникам його бухгалтерії, щоб вони могли отримувати "по максимуму". Тож сьогодні ви дізнаєтесь про можливі виплати для бухгалтерської служби селищної (сільської) ради.

Законодавче регулювання

Посади бухгалтерів (спеціалістів) селищних рад належать до категорії посадових осіб місцевого самоврядування. А посада касира - до категорії посад службовців (лист Мінпраці від 04.09.2009 р. N 531/13/84-09).

Умови оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування визначаються органом місцевого самоврядування виходячи з умов оплати праці, встановлених для державних службовців відповідних категорій і схем посадових окладів.

На даний час умови оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування і службовців селищних рад визначені постановою N 268. Посадові оклади зазначених працівників затверджені в додатках 54 та 55 до цієї постанови.

Відповідно до ст. 15 Закону N 2493 при прийнятті на службу в органи місцевого самоврядування присвоюються ранги у межах відповідної категорії посад.

Посади спеціалістів виконавчих органів селищних рад належать до сьомої категорії. Особам, які обіймають посади, віднесені до сьомої категорії, можуть бути присвоєні 15, 14 і 13 ранги.

Таблиця 1. Категорія посад та ранги працівників
бухгалтерії сільради

Посада  Категорія посади  Чим визначено посадові оклади  Категорія посади  Ранги, що можуть бути призначені 
Бухгалтер, у тому числі головний  Посадова особа місцевого самоврядування  Додатком 54 до постанови N 268  Сьома категорія  13, 14, 15 
Касир  Службовець  Додатком 55 до постанови N 268 

Підвищення посадових окладів у 2009 році
для посадових осіб

Свого часу, ще у 2009 році, з метою збільшення питомої ваги посадових окладів у заробітній платі голів сільських і селищних рад, їх заступників, керівних працівників і фахівців, утому числі бухгалтерів, апарату рад та їх виконавчих органів Кабмін прийняв постанову N 504.

Тоді було збільшено на 50 % розміри посадових окладів сільських, селищних голів, їх заступників, керівних працівників і спеціалістів апарату сільських і селищних рад та їх виконавчих органів: секретарів рад, керуючих справами (секретарів) виконкомів, головних бухгалтерів, спеціалістів-юрисконсультів, спеціалістів-землевпорядників (змінено додаток 54 до постанови N 268). Службовцям сільських, селищних рад посадові оклади згідно з цією постановою не підвищувались. А тому касирам тоді оклади не підвищували (лист Мінпраці від 04.09.2009 р. N 531/13/84-09).

Згідно з постановою N 504 підвищено розміри посадових окладів, передбачені додатком 54 до постанови N 268 (у редакції постанови КМУ від 12.05.2007 р. N 700), тобто ті, які раніше вже були підвищені на 45% відповідно до постанови N 34.

Наприклад, розмір посадового окладу станом на 1 травня 2009 року становив:

- селищного голови селища з чисельністю населення від 7,5 до 10 тис. чоловік - 1785 грн (з урахуванням підвищення на 45 % відповідно до постанови N 34 : 1231 грн х 1,45); а після прийняття постанови N 504 - збільшився до 2678 грн (1785 грн х 1,5);

- секретаря ради, керуючого справами зазначеного селища, - 1373 грн (з урахуванням підвищення на 45 % відповідно до постанови N 34: 947 грн х 1,45), а після прийняття постанови N 504 збільшився до 2060 грн (1373 грн х 1,5);

- спеціаліста І категорії - 677-711 грн (з урахуванням підвищення на 45 % відповідно до постанови N 34: 467 грн х 1,45; 490 грн х 1,45), а після прийняття постанови N 504 збільшився до 1016-1067 грн (677 грн х 1,5 та 711 грн х 1,5).

На даний час посадові оклади спеціаліста І категорії менші за розмір мінімальної заробітної плати (1016- 1067 грн < 1218 грн мінзарплата у 2014 році)

Тому згідно з постановою N 482 посадові оклади встановлюються на рівні відповідного розміру мінімальної заробітної плати: у 2014 році - це 1218 грн.

Разом зі збільшенням посадових окладів відповідно до постанови N 504 для посадових осіб місцевого самоврядування скасовано встановлення надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, передбаченої постановою N 268 (у розмірі до 50% посадового окладу з урахуванням надбавок за ранг та вислугу років).

А ось касирам, які є службовцями, а не посадовими особами місцевого самоврядування, постанова N 504 оклад не підвищила, але й не скасувала надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи (лист Мінпраці від 04.09.2009 р. N 531/13/84-09). Про нарахування надбавки читайте далі.

Чисельність працівників бухгалтерії

Для того щоб визначити чисельність працівників бухгалтерії, слід звернутися до постанови N 1349. У додатку 5 до цієї постанови наведено типові штати для сільських, селищних рад та їх виконавчих комітетів (див. додаток до статті на с 28). Постановою N 1349 потрібно користуватися під час підготовки пропозицій щодо структури виконавчих органів сільських, селищних рад, загальної чисельності апарату рад та їх виконавчих комітетів.

Як бачимо з додатку N 5 до постанови N 1349, бухгалтерія сільради (селищної ради) має складатися з одного бухгалтера (він і є головним) та касира. Утім, типові штати, наведені у додатку N 5, є орієнтовними, і за потреби (великого обсягу робіт) кількість працівників можна збільшити. Але це має бути обґрунтовано.

Надбавки

Надбавка за ранг

Надбавка за ранг установлюється відповідно до рангу, який присвоєно посадовій особі місцевого самоврядування.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Надбавку за ранг мають право отримувати лише посадові особи місцевого самоврядування. А тому касир її не отримує.

Розміри надбавок за ранги посадових осіб місцевого самоврядування затверджені в додатку 57 до постанови N 268 (табл. 2).

Таблиця 2. Розміри надбавок за ранг

Ранг  Розмір надбавки, грн 
13  55 
14  50 
15  45 

Надбавка за вислугу років виплачується посадовим особам місцевого самоврядування згідно з п.п.4 п. 3 постанови N 268. Цю надбавку нараховують щомісяця:

- до посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг;

- залежно від стажу служби в органах місцевого самоврядування у таких розмірах (табл. 3).

Таблиця 3. Розмір надбавки за вислугу років

Стаж служби в органах місцевого самоврядування  Розмір надбавки 
Понад 3 роки  10% 
Понад 5 років  15%  
Понад 10 років  20% 
Понад 15 років  25% 
Понад 20 років  30% 
Понад 25 років  40% 

Надбавка за вислугу років службовцям, а саме касиру, органів місцевого самоврядування виплачується згідно з нормами Положення N 1049. Надбавки за вислугу років виплачують службовцям (касиру) залежно від стажу роботи у відсотках до посадового окладу. Пунктами 3 та 4 Положення N 1049 визначено періоди роботи, які зараховуються до стажу, що дає право на одержання надбавок службовцям (касиру).

Документом для визначення стажу, який дає право на одержання надбавки за вислугу років, є трудова книжка.

Крім того, таким працівникам може також виплачуватися і надбавка за знання та використання в роботі іноземної мови (табл. 4).

Таблиця 4. Розмір надбавки за знання мов

Знання мов  Розмір надбавки 
Однієї європейської  10% 
Однієї східної, угро-фінської або африканської  15% 
Двох і більше мов  25% 

Знання працівником іноземної мови має бути підтверджено відповідним документом, який засвідчує відповідність цих знань державним стандартам.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Надбавку за знання іноземної мови нараховують не завжди, а лише тоді, коли працівник використовує її в роботі. Критеріями для визначення використання працівником іноземної мови можна вважати, наприклад, спілкування без перекладача з іноземними громадянами, які звертаються з питань, що належать до компетенції органу управління, використання в роботі іноземної літератури тощо (лист Мінпраці від 26.05.2010р. N 477/13/84-10).

Порядок та розміри надбавки за знання і використання в роботі іноземної мови доцільно передбачати у положенні.

На практиці таку надбавку селищні (сільські) ради навряд чи будуть нараховувати.

Надбавка "заслуженим"

Також постановою N 268 посадовим особам та службовцям органів місцевого самоврядування передбачено виплату надбавки за почесне звання "заслужений" у розмірі 5 % посадового окладу.

Надбавку за почесне звання до посадового окладу виплачують, якщо діяльність працівників за профілем збігається з наявним почесним званням (наприклад, на таку надбавку дає право звання заслуженого економіста).

Надбавки за високі досягнення у праці встановлюються залежно від конкретних завдань, що стоять перед відповідним органом, у разі сумлінного та якісного виконання працівником протягом певного періоду своїх посадових обов'язків, професіоналізму, компетентності, ініціативності та відсутності порушень виконавчої і трудової дисципліни за наказом керівника.

Надбавка за виконання особливо
важливої роботи

Надбавка за виконання особливо важливої роботи встановлюється на чітко визначений термін, тобто на період виконання цієї роботи, з метою стимулювання прискорення її виконання та підвищення якості виконуваної роботи.

Надбавка скасовується або зменшується у разі несвоєчасного виконання завдань, погіршення якості роботи і порушення трудової дисципліни. Скасування надбавок проводиться за наказом відповідного керівника з обов'язковим зазначенням конкретних обставин, які спричинили скасування.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Сільським, селищним головам, їхнім заступникам, керівним працівникам і спеціалістам апарату рад, їх виконавчих органів не встановлюється надбавка за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, що передбачена постановою N 268 (у розмірі до 50 % посадового окладу з урахуванням надбавок за ранг та вислугу років). А тому бухгалтерам селищної ради не нараховують такі надбавки.

А ось службовцям селищних рад, зокрема касирам, надбавка за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи відповідно до п. 2 постанови N 268 установлюється у розмірі до 50 % посадового окладу з урахуванням надбавки за вислугу років.

Доплати

Доплата за виконання обов'язків
тимчасово відсутніх працівників

Спеціалістам і службовцям за виконання обов'язків тимчасово відсутніх працівників цих же категорій персоналу (у разі хвороби, відпустки без збереження заробітної плати тощо) можуть встановлюватись доплати у розмірі до 50 % посадового окладу за основною роботою з використанням на цю мету до 50 % посадового окладу відсутнього працівника. Наприклад, доплата за виконання обов'язків тимчасово відсутнього працівника може виплачуватись секретарю-друкарці (службовцю) при виконанні обов'язків працівника цієї ж категорії, тобто службовця.

Крім того, передбачено встановлення доплат за виконання обов'язків тимчасово відсутнього керівника або заступника керівника структурного підрозділу у розмірі різниці між фактичним посадовим окладом тимчасово відсутнього керівника або заступника керівника структурного підрозділу (без урахування надбавок та доплати) і посадовим окладом працівника, який виконує обов'язки тимчасово відсутнього керівника або заступника керівника структурного підрозділу, коли працівник, який виконує обов'язки тимчасово відсутнього керівника структурного підрозділу, не є його заступником.

Утім, з метою економії бюджетних коштів виплату цієї доплати може бути обмежено (див. розділ "Економія бюджетних коштів: як це стосується працівників бухгалтерії").

Доплата за науковий ступінь

Доплати за науковий ступінь кандидата або доктора наук з відповідної спеціальності - у розмірі відповідно 5 % і 10 % посадового окладу.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Доплату за науковий ступінь до посадового окладу виплачують, якщо діяльність працівників за профілем збігається з наявним науковим ступенем (наприклад, для кандидата економічних наук).

Премії

Селищному голові надано право преміювати працівників як спеціалістів, так і службовців в межах фонду преміювання, утвореного у розмірі не менш ніж 10 % посадових окладів та економії фонду оплати праці.

Тобто, запланувавши у кошторисі таку суму фонду преміювання, із цієї суми виплачуєте премії. При цьому максимальний відсоток премії необмежений.

Конкретні умови, порядок та розміри преміювання працівників визначаються у положенні про преміювання відповідного органу залежно від наявних коштів на ці цілі.

Розмір премії конкретному працівнику визначається згідно з положенням про преміювання, що діє в даному органі. При цьому зазвичай визначається залежно від особистого вкладу працівника в кінцевий результат роботи. Преміювання працівників здійснюється за рішенням керівника відповідного органу на підставі наказу.

Допомога на оздоровлення

Надання посадовим особам місцевого самоврядування щорічної відпустки з виплатою допомоги на оздоровлення у розмірі посадового окладу передбачено ст. 21 Закону N 2493.

Відповідно до п.п. 3 п. 2 постанови N 268 керівникам органів виконавчої влади, інших органів надано право у межах установленого фонду оплати праці надавати працівникам допомогу на оздоровлення в розмірі, що не перевищує середньомісячну заробітну плату працівника, один раз на рік при наданні щорічної відпустки.

Це одна й та сама допомога, виплата якої у розмірі посадового окладу є обов'язковою при наданні щорічної відпустки, а за наявності коштів вона може бути виплачена у розмірі середньомісячної заробітної плати.

Матеріальна допомога для вирішення
соціально-побутових питань

Відповідно до п.п. 3 п. 2 постанови N 268 керівникам відповідних органів в межах установленого фонду оплати праці дано право надавати працівникам матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань у сумі, що не перевищує середньомісячної заробітної плати.

Рішення про надання такої матеріальної допомоги приймає керівник відповідного органу виходячи з обставин, викладених у заяві працівника.

Обставини, за якими надається зазначена матеріальна допомога та порядо її виплати, доцільно визначати у Положенні, що діє в даній установі.

Отже, за наявності коштів ці два види матеріальної допомоги (допомога на оздоровлення та допомога для вирішення соціально-побутових питань) можуть виплачуватись кожному працівнику органу місцевого самоврядування (як посадовим особам, так і службовцям, тобто касиру) в розмірі середньомісячної заробітної плати кожна.

Економія бюджетних коштів:
як це стосується працівників бухгалтерії

12 березня 2014 набрала чинності постанова КМУ від 01.03.2014 р. N 65. У додатку до цього документа наведено Заходи.

Відповідно до п. 1 постанови N 65 Заходи щодо економного та раціонального використання державних коштів затверджені тільки для органів державної влади та інших державних органів, утворених органами державної влади підприємств, установ та організацій, які використовують кошти державного бюджету.

Що ж до сільських (селищних) рад, то їм відповідно до п. 13 постанови N 65 рекомендовано протягом місяця також затвердити свої заходи щодо економного та раціонального використання бюджетних коштів. А тому при затвердженні своїх локальних заходів кожна рада мала враховувала свої особливості і могла не установлювати такі обмеження, які були передбачені у Заходах. Ми говоримо про такі обмеження, як:

- тимчасове припинення встановлення доплат за виконання обов'язків тимчасово відсутніх працівників (п. 12 Заходів; був відредагований постановою КМУ від 23.04.2014 р. N 128);

- припинення заповнення вакантних посад (п. 15 Заходів; був відредагований постановами КМУ від 23.04.2014 р. N 128 та від 23.03.2014р. N 99).

Крім того, нагадаємо про скасування з 1 квітня 2014 року виплати грошової винагороди за сумлінну безперервну працю в державних органах, зразкове виконання трудових обов'язків. Таку виплату могли отримувати як державні службовці (ч. 1 ст. 34 Закону про держслужбу), так і працівники органів місцевого самоврядування (п. 6 Порядку N 212*). Тепер такої виплати немає.

Також з 1 квітня посадовим особам місцевого самоврядування більше не виплачують 10 місячних посадових окладів у разі виходу на пенсію. Та й розмір пенсії держслужбовця з 1 травня 2014 року урізано з 80 % до 70 %.

Головні тези

- Касиру як службовцю можна виплачувати надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи.

- Касир не отримує надбавку за ранг, її нараховують лише бухгалтерам як посадовим особам місцевого самоврядування.

- Надбавка за вислугу років виплачується для бухгалтера і касира по-різному: для бухгалтера на підставі постанови N 268, а для касира - відповідно до Положення N 1049.

- Бухгалтер та касир має право на отримання допомоги на оздоровлення та для вирішення соціально-побутових питань.

- При визначенні чисельності працівників сільської (селищної) ради потрібно орієнтуватися на додаток N 5 до постанови N 1349.

Використані документи

Закон N 2493 - Закон України "Про службу в органах місцевого самоврядування" від 07.06.2001 р. N 2493-III.

Закон про держслужбу - Закон України "Про державну службу" від 16.12.1993 р. N 3723-ХІІ.

Постанова N 268 - постанова КМУ "Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів" від 09.03.2006 р. N 268.

Постанова N 504 - постанова КМУ "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. N 268" від 27.05.2009 р. N 504.

Постанова N 34 - постанова КМУ "Про внесення зміни до деяких постанов Кабінету Міністрів України" від 06.02.2008 р. N 34.

Постанова N 1349 - постанова КМУ "Про фінансове забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування" від 03.12.1997 р. N 1349.

Постанова N 482 - постанова КМУ "Деякі питання оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів, що фінансуються з бюджету" від 20.05.2009 р. N 482.

Положення N 1049 - Положення про порядок і умови виплати щомісячної надбавки за вислугу років працівникам органів виконавчої влади та інших державних органів, затверджене постановою КМУ від 20.12.1993 р. N 1049.

Порядок N 212 - Порядок видачі грошової винагороди державним службовцям за сумлінну безперервну працю в органах державної влади, зразкове виконання трудових обов'язків, затверджений постановою КМУ від 24.02.2003 р. N 212.

Заходи - Заходи щодо економного та раціонального використання державних коштів, передбачених для утримання органів державної влади та інших державних органів, утворених органами державної влади підприємств, установ та організацій, які використовують кошти державного бюджету, наведені у додатку до постанови КМУ від 01.03.2014 р. N 65.

___________

*Детальніше про це читайте у консультації "Виплата за безперервний стаж роботи в органі місцевого самоврядування: чи можна отримати за 17 років роботи?", газета "Бухгалтерія: бюджет", N 12-13/2014. с 22.

Алла Литвин,
заступник директора Департаменту з питань державного
регулювання заробітної плати та умов праці - начальник
відділу державного регулювання заробітної плати в
бюджетній сфері Міністерства соціальної політики України