Критерій суттєвості в бухобліку:
Мінфін підняв завісу

(коментар до листа МФУ від 28.03.2014 р.
N 31-08420-07/23-639/1/1084
)

Перш ніж проаналізувати відповіді Мінфіну, надані в листі, що коментується, нагадаємо, через що зчинилася буча. Уся справа в тому, що згідно з новим Положенням з бухгалтерського обліку запасів бюджетних установ, затвердженим наказом МФУ від 14.11.2013 р. N 947 (далі - Положення N 947), при визначенні вартості запасів в окремих ситуаціях потрібно оцінювати, чи суттєво відрізняється вартість запасів (вартість аналогічних запасів, вартість переданих при обміні запасів і справедлива вартість отриманих натомість, балансова вартість безоплатно отриманих запасів та їх справедлива вартість).

У листі, що коментується, Мінфін розглянув питання, пов'язані із застосуванням критеріїв суттєвості при оцінці запасів бюджетною установою. На жаль, Мінфін не відповів у листі на всі поставлені запитання, а лише на такі:

- який критерій суттєвості і чим він затверджений?

- чи вимагає така інформація відображення в обліковій політиці установи?

Думка Мінфіну

У листі з цього приводу обґрунтовано було сказано, що питання суттєвості не визначені нормативно-правовими актами.

Установою самостійно встановлюється суттє-вість окремих господарських операцій та об'єктів обліку з урахуванням особливостей діяльності установи та необхідності виконання бюджетною установою своїх функцій та досягнення результатів, що розкривається в наказі про облікову політику. Тобто критерії суттєвості, які застосовуються бюджетною установою, обов'язково повинні бути зазначені в наказі про облікову політику.

Далі Мінфін послався на надане ним раніше в листі від 29.07.2003 р. N 04230-04108 роз'яснення, де зазначалося, що суттєвість - це характеристики облікової інформації, які визначають її здатність впливати на рішення користувачів фінансової звітності.

На думку Мінфіну, порогом суттєвості з метою відображення переоцінки або зменшення корисності об'єктів обліку може прийматися величина, що дорівнює 10-відсотковому відхиленню залишкової вартості об'єктів обліку від їх справедливої вартості.

Такий критерій був наведений у п. 6 листа МФУ від 29.07.2003 р. N 04230-04108, в якому говорилося, що порогом суттєвості з метою відображення переоцінки або зменшення корисності об'єктів обліку може прийматися величина, що дорівнює 1 % чистого прибутку (збитку) підприємства, або величина, що дорівнює 10-відсотковому відхиленню залишкової вартості об'єктів обліку від їх справедливої вартості. Оскільки у бюджетних організацій прибуток (збиток), як правило, відсутній, було запропоновано використовувати другий - 10-відсотковий критерій.

Зауважимо, що аналогічно це питання вирішується і в п.п. 2.20.1 Методичних рекомендацій щодо облікової політики підприємства, затверджених наказом МФУ від 27.06.2013 р. N 635, щоправда, стосовно переоцінки основних засобів. Але оскільки даний документ не поширюється на бюджетні установи, то Мінфін дав посилання на більш універсальний лист від 29.07.2003 р. N 04230-04108.

Вважаємо, що цей критерій бюджетній установі дуже бажано встановити в наказі про облікову політику, зазначивши при цьому, що він запропонований у листі МФУ від 28.03.2014 р. N 31-08420-07/23-639/1/1084.

Нотатки редакції

А тепер розглянемо зі своєї позиції запитання, відповідь на які Мінфін не надав.

1. Як бюджетній установі визначити, чи суттєво відрізняється балансова та справедлива вартість запасів?

Мінфін зазначив у листі орієнтовні критерії суттєвого відхилення залишкової вартості об'єктів обліку від їх справедливої вартості, але не відповів, як саме слід визначати справедливу вартість запасів.

У п. 2 розділу І Положення N 947 під справедливою вартістю мається на увазі сума, за якою можна продати актив або оплатити зобов'язання при звичайних умовах на певну дату.

Нормами п. 2 розділу II Положення N 947 встановлено, що первісна вартість запасів, отриманих безоплатно у випадках, передбачених законодавством, від інших установ, юридичних і фізичних осіб - суб'єктів господарювання дорівнює балансовій вартості, за якою запаси враховувалися у сторони, яка їх передала.

Якщо вартість безоплатно отриманих запасів неможливо визначити за наявними первинним документам або обліковими регістрами та іншими документами у сторони, яка передає, або якщо балансова вартість переданих запасів суттєво відрізняється від їх справедливої вартості, то первісною вартістю отриманих запасів є їх справедлива вартість на дату оприбуткування.

Як саме слід визначати справедливу вартість запасів, в нормативних актах не йдеться. Тут можна за аналогією керуватися методами визначення справедливої вартості для госпрозрахункових підприємств, які наведені в додатку до П(С)БО 19 "Об'єднання підприємств", затвердженого наказом МФУ від 07.07.1999 р. N 163.

Зокрема, для готової продукції і товарів це буде ціна реалізації за вирахуванням витрат на реалізацію та суми надбавки (прибутку) виходячи з надбавки (прибутку) для аналогічної готової продукції та товарів, для матеріалів - відновлювальна вартість (сучасна собівартість придбання).

Уникнути проблем у цій ситуації можна, тільки якщо вказати в документах на передачу (отримання)

майна балансову, а якщо це неможливо - оціночну вартість переданого майна.

2. Яким документом оформляється визнання балансової або справедливої вартості запасів у разі їх порівняння відповідно до останнього абзацу п. 2 розділу II Положення N 947?

На це запитання у листі Мінфін також не відповів. Відповідно до п. 2 розділу II Положення N 947 запаси передаються на підставі первинних документів, в яких вказана вартість придбання (виробництва) цих запасів.

Ми вважаємо, що такі документи оформляються в загальному порядку, зокрема, запаси можуть бути передані за видатковою накладною або товарно-транспортної накладної. У той же час для підстрахуван-ня бюджетна установа може скласти до документів на оприбуткування акт у довільній формі, в якому вказати, що балансова вартість переданих запасів суттєво не відрізняється від їх справедливої вартості, у зв'язку з чим вони оприбутковуються на баланс за вартістю, зазначеною в первинних документах на їх передачу.

Влада Карпова,
експерт газети "Бухгалтерія: бюджет"