На широку ногу: Зміни в Постанові
про економію бюджетним коштів

(коментар до постанов КМУ від 16.04.2014 р. N 131
та від 23.04.2014 р. N 128)

Минуло трохи більше двох місяців відтоді, як на сторінках газети ми коментували1 постанову КМУ "Про економію державних коштів та недопущення втрат бюджету" від 01.03.2014 р. N 65 (далі - постанова N 65).

З моменту прийняття цього документа Кабмін кілька разів вносив до нього зміни, які дещо пом'якшували первісно розроблені заходи щодо економії. І ось чергова порція змін у вигляді двох постанов, також спрямованих на розширення напрямів використання бюджетних коштів:

- постанова КМУ "Про внесення зміни до пункту постанови Кабінету Міністрів України від 1 березня 2014 р. N 65" від 16.04.2014 р. N 131, набрала чинності 13.05.2014 р.;

- постанова КМУ "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 1 березня 2014 р. N 65" від 23.04.2014 р. N 128, набрала чинності 07.05.2014 р.

Зазначимо, що зміни внесені не лише в текст постанови N 65, але й у самі Заходи щодо економного та раціонального використання державних коштів, передбачених для утримання органів державної влади та інших державних органів, утворених органами державної влади підприємств, установ та організацій, які використовують кошти державного бюджету, наведені у додатку до постанови N 65 (далі - Заходи щодо економії).

Зауважимо: зміни, описані в п. 1 таблиці, набрали чинності 13.05.2014 р. (внесені постановою N 131). Всі інші розглянуті зміни застосовуються з 07.05.2014 р. (внесені постановою N 128).

Отже, що ж можна після набрання чинності зазначеними змінами?

Пом'якшений захід  Примітка 
1. Збільшено кількість заступників голів обласних адміністрацій 
Змінений п. 4 постанови N 65 диференційовано підходить до кількості заступників залежно від області. Тепер кількість заступників голови області (включаючи першого заступника та заступника голови - керівника апарату) не може перевищувати:
- п'ять одиниць - у Дніпропетровській, Донецькій, Харківській обласних та Київській міській держадміністраціях;
- чотири одиниці - у Запорізькій, Київській, Луганській, Львівській, Одеській обласних та Севастопольській міській держадміністраціях;
- три одиниці - в інших областях України 
До внесення змін незалежно від області голові обладміністраціїбуло дозволено мати не більше трьох заступників, включаючи першого заступника та заступника голови - керівника апарату. Як і раніше, головам районних та районних у містах Києві та Севастополі адміністрацій дозволяється не більше двох заступників (включаючи першого заступника) 
2. Розширено перелік першочергових платежів, які здійснюються у повному обсязі 
Крім раніше зазначених в п.п. 1 п. 11 постанови N 65 платежів, Держказначейству дозволено також проводити такі платежі у повному обсязі в першочерговому порядку:
- за видатками загального фонду бюджету - витрати на забезпечення роботи спеціалізованих санітарних автомобілів екстреної медичної допомоги;
- за видатками спеціального фонду - перелік доповнено витратами на оплату комунальних послуг та енергоносіїв 
До витрат на забезпечення роботи спеціалізованих санітарних автомобілів відносяться забезпечення пально-мастильними матеріалами, запасними частинами та послугами зв'язку 
3. Заходи щодо економії державних коштів - і для судівського корпусу теж 
Пункт 13 постанови N 65 доповнено новим п.п. 3, який рекомендує Конституційному, Верховному, вищим спеціалізованим судам та Державній судовій адміністрації затвердити заходи щодо економного використання державних коштів у системі судової влади України  Зазначимо, що раніше постанова N 65 не регулювала використання державних коштів у судовій системі 
4. Ремонт приміщень: можна ремонтувати не тільки аварійні 
Змінами, внесеними до п. 1 Заходів щодо економії, виділені категорії приміщень, на які не поширюється заборона на ремонти. Так, тепер виключно за рахунок коштів спеціального фонду можна проводити ремонт приміщень:
- навчальних закладів;
- оздоровчих закладів;
- санаторно-курортних закладів;
- реабілітаційних установ.
Але такий ремонт повинен мати на меті дотримання вимог санітарних норм і норм пожежної безпеки для забезпечення навчально-виховного процесу, оздоровлення дітей, санаторно-курортного лікування ветеранів війни, інвалідів та реабілітації дітей-інвалідів 
Як і раніше, дозволено ремонт приміщень, які перебувають в аварійному стані. Рекомендуємо, проводячи такі ремонти, додатково подбати про обґрунтування їх необхідності, підкріпивши свої висновки вимогами відповідних санітарних та пожежних норм
Є послаблення, пов'язані з мобілізаційними заходами, - читайте про це в п. 12 таблиці 
5. Формений одяг купувати можна, але не всім 
У зв'язку зі змінами, внесеними п. 2 Заходів щодо економії, можна купувати формений одяг для:
- військовослужбовців, військовозобов'язаних, резервістів, осіб рядового і начальницького складу, які відповідно до закону повинні виконувати обов'язки військової служби та служби у сфері цивільної оборони, організації спецзв'язку та захисту інформації, ведення правоохоронної та охоронної діяльності у форменому одязі;
- державних виконавців;
- кадетів і курсантів навчальних закладів 
Раніше було встановлено заборону на придбання будь-якого форменого одягу, крім форми для особового складу органів внутрішніх справ, Нацгвардіїта Держприкордонслужби 
6. Витрати на мобільний зв'язок: тепер можна 
Суттєво розширені можливості оплати послуг мобільного зв'язку (зміни до п.4 Заходів щодо економії). Тепер можна здійснювати витрати на:
- організацію ліній зв'язку під час позастудійних трансляцій подій державними телерадіокомпаніями;
- мобільний зв'язок для ведення службової діяльності та здійснення заходів щодо обороноздатності держави Збройними Силами, іншими військовими формуваннями та правоохоронними органами, Адміністрацією Держспецзв'язку, Держспецслужби транспорту, органами та підрозділами служби цивільної оборони 
До змін в п. 4 Заходів щодо економії були заборонені будь-які витрати на мобільний зв'язок 
7. Використання легкових автомобілів 
У п. 5 Заходів щодо економії внесено одразу дві суттєві зміни.
Перша - дозволяє використовувати більше одного легкового автомобіля, якщо такі автомобілі використовуються:
- у навчальному процесі згідно з навчальними планами для підготовки (перепідготовки, підвищення кваліфікації) учнів, студентів, інших осіб, що навчаються;
- для виїздів журналістів до місця подій з метою збору інформації. Друга - знято заборону на транспортне обслуговування посадових осіб за викликом. Тепер з п. 5 Заходів щодо еконо/шївипливає, що для транспортного обслуговування посадових осіб можна залучати легкові автівки, але в межах кількості, яку визначив Кабмін у постанові "Про встановлення ліміту легкових автомобілів, що обслуговують органи виконавчої влади" від 26.12.2011 р. N 1399, до якої відповідні зміни вже внесено 
Попередня редакція п. 5 Заходів щодо економії однозначно забороняла органам держвлади та створеним ними закладам використання більше одного автомобіля, якщо інші норми не встановлені законом або актом Кабінету Міністрів, а також забороняла транспортне обслуговування посадових осіб за викликом 
8. Доплата за виконання обов'язків тимчасово відсутніх працівників 
Пом'якшено заборону на встановлення доплат за виконання обов'язків тимчасово відсутніх працівників для медичних і педагогічних працівників. Тепер таку доплату можна встановлювати (п. 12 Заходів щодо економії):
- лікарям;
- допущеним до медичної діяльності: фахівцям з базовою та неповною вищою медичною освітою; професіоналам з вищою немедичною освітою; науковцям;
- вихователям і помічникам вихователів;
- вчителям;
- майстрам виробничого навчання;
- викладачам професійно-технічних та вищих навчальних закладів 
Тимчасова заборона на встановлення доплат за виконання обов'язків тимчасово відсутніх працівників, встановлена п. 12 Заходів щодо економії, викликала, мабуть, найбільший шквал обговорень і невдоволення, тому що, по суті, вимагає порушувати норми трудового законодавства і позбавляє працівників бюджетних установ "кровно зароблених". Про цю проблему писали листи до Кабміну профспілки, профільні міністерства (див., наприклад, листи Міносвіти від 17.04.2014р. N 1/12-2303, МОЗ від 08.04.2014 р. N 10.03-68). Безумовно, послаблення в цьому питанні повинні частково зняти соціальну напруженість. Пам'ятайте: для інших категорій працівників п. 12 Заходів щодо економії продовжує діяти, і тут саме час згадати про рекомендації Мінфіну (лист від 05.05.2014 р.N 31-07240-09-27/10518): "керівник установи може в межах затвердженого фонду оплати праці компенсувати такому працівнику додаткове навантаження шляхом встановлення йому надбавки за високі досягнення у праці або виконання особливо важливої роботи в підвищеному розмірі, а також шляхом збільшення розмірів його преміювання" 
9. Максимальна зарплата для керівних працівників 
Нагадаємо, п. 13 Заходів щодо економії встановлює вимоги щодо максимальної місячної зарплати керівних працівників органів держвлади: вона не може бути більша 15 мінзарплат
Однак зверніть увагу на те, що тепер це обмеження поширюється також на зарплату керівних працівників підприємств, установ та організацій, створених не тільки органами державної влади, але й органами місцевого самоврядування. З іншого боку, внесені зміни розширили перелік виплат, які не враховуються в максимальному розмірі. Це:
- допомога по тимчасовій непрацездатності;
- допомога на оздоровлення;
- матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань;
- оплата часу щорічної відпустки 
До внесення змін розмір місячної зарплати не обмежувався максимальною величиною тільки в тих місцях, у яких виплачувалася допомога по тимчасовій непрацездатності або надавалась оплачувана відпустка 
10. Заповнення вакантних посад 
Категоричність заборони на заповнення вакантних посад п. 15 Заходів щодо економії змінилася умовністю цієї норми: тепер дозволено заповнювати вакантні посади за умови забезпечення у повному обсязі в межах затвердженого фонду оплати праці всіх обов'язкових виплат працівникам по заробітній платі  Ранніше п. 15 був забороною з винятками для деяких категорій посад. Після внесення змін дозвіл заповнювати вакантні посади дано абсолютно всім, якщо, звичайно ж, дозволяє фонд оплати праці 
11. Відрядження за кордон 
Виноска "*" до пп. 22-24 Заходів щодо економії розширює можливість здійснення закордонних відряджень: тепер закордонні відрядження можна фінансувати за рахунок коштів спеціального фонду, якщо вони отримані на зазначені цілі у вигляді грантів, міжнародної технічної допомоги або благодійних внесків, а не тільки за рахунок сторони, яка приймає  Інші норми, що стосуються обмежень службових відряджень за кордон, залишилось незмінним 
12. Військово-мобілізаційні винятк 
Заходи щодо економії доповнені виноскою "**" згідно з якою заборона, встановлена в і ремонт приміщень), не поширюється на два випадки:
- коли у зв'язку з проведенням заходів з мобілізації Збройним Силам, іншим війсь Адміністрації Держспецзв'язку, Держспецслужби транспорту, органів і підрозділів служ транспортні засоби спеціального та спеціалізованого призначення і проводити ремонти, пов'язані з передислокацією і відселенням з Криму і Севастополя;
- коли на придбання автотранспортних засобів, меблів, мобільних телефонів, ноутбуків і побутової техніки витрачаються кошти спеціального фонду, отримані на зазначені цілі як гранти, міжнародна технічна допомога або благодійні внески 

1 Див. Коментар "Весна - час худнути не тільки тим, хто прагне стрункої фігури, але й ... бюджетним витратам" (Газета "Бухгалтерія: бюджет", N 11/2014, с. 3).