КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ
23.01.2014 N 1/2-2

Про діяльність психолого-медико-педагогічних
консультацій

Всього в Україні функціонує 618 психолого-медико-педагогічних консультацій (далі - ПМПК), з них 27 - обласних (у тому числі 1 республіканська (АР Крим), 2 міські - м. м. Києва та Севастополя) та 591 районна (міська).

Міністерством освіти і науки внесено зміни до Положення про центральну та республіканську (АР Крим), обласні, Київську та Севастопольську міські, районні (міські) психолого-медико-педагогічні консультації (далі - Положення). Відповідно до цього Положення визначено основні напрямки діяльності ПМПК щодо забезпечення права на отримання якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами, розроблено механізм взаємодії ПМПК з органами управління освіти і науки, соціального захисту населення, охорони здоров'я, служб у справах дітей. Окрім цього, уведено нові напрямки роботи: сприяння впровадженню інтегрованого та інклюзивного навчання; підтримка сімей, які виховують дитину з тяжким чи складним порушенням; участь у розробці індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю.

Центральна ПМПК є структурним підрозділом Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи та відповідно до Положення підпорядкована Національній академії педагогічних наук України.

ПМПК розташована за адресою: м. Київ, Чапаєвське шоссе, 98. Віддаленість її від центру міста створює незручності для батьків і дітей з особливими освітніми потребами, які приїздять на консультації з усієї України.

Крім того, приміщення центральної ПМПК не відповідає вимогам чинного Положення: розташоване на 4 поверсі, відсутні умови для безперешкодного доступу дітей з порушеннями опорно-рухового апарату до будівлі.

Не затверджено окремо штатний розпис центральної ПМПК. Штатним розписом Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи передбачено 3,5 ставки консультантів, які забезпечують діяльність ПМПК. Для участі у розгляді складних та конфліктних ситуацій залучаються окремі фахівці з інших установ.

За результатами моніторингу, проведеного центральною ПМПК, щодо діяльності республіканської (АР Крим), обласних, Київської та Севастопольської міських, районних (міських) консультацій за період 2012-2013 років відповідно до нового Положення виявлено порушення щодо забезпечення обласних ПМПК належною кількістю приміщень (в наявності 1-2) та їх облаштування у Волинській, Івано-Франківській, Кіровоградській, Луганській, Харківській, Чернівецькій областях. Це негативно впливає на діяльність консультацій.

22 обласних ПМПК мають 8-9 штатних працівників. У Волинській, Хмельницькій, Чернівецькій областях кількість штатних одиниць в обласних ПМПК від 6 до 4 осіб. До роботи в них залучаються фахівці на умовах погодинної оплати праці, що є неефективним.

На належному рівні обласні ПМПК забезпечені логопедами, олігофренопедагогами, сурдопедагогами, практичними психологами. Водночас, проблемним є укомплектування їх невропатологами, тифлопедагогами, що пояснюється недостатньою кількістю таких фахівців взагалі. Психіатри, неврологи та тифлопедагоги в роботі ПМПК, як правило, беруть участь на умовах сумісництва або погодинної оплати праці.

Освітній рівень завідувачів обласних консультацій на 92% відповідає кваліфікаційним вимогам. Разом з тим, допускається призначення завідувачами ПМПК осіб без відповідної освіти, досвіду роботи з дітьми з особливими освітніми потребами (Рівненська, Харківська області).

В системі освіти налічується 591 районна (міська) ПМПК, з яких 338 мають статус постійно діючих, а останні є підрозділами інших структур. 253 ПМПК представляють громадські утворення на волонтерських засадах.

Тільки 80 районних (міських) ПМПК забезпечено відповідними приміщеннями, що становить 29% від їх загальної кількості.

Відповідний рівень дефектологічної освіти мають 242 (72%) завідувача районних (міських) ПМПК.

Кращий стан кадрового забезпечення ПМПК у Закарпатській (100%), Сумській (100%), Херсонській (88%), Хмельницькій (86%), м. Києві (80%), Чернівецькій (77%), Львівській (73%), Чернігівській (73%), Запорізькій (71%), Київській (71%).

Має місце залучення до роботи в районних (міських) ПМПК психологів, вчителів початкових класів, трудового навчання, математики, та інших дисциплін. Частіше це практикується в Волинській, Черкаській, Луганській, Одеській, Тернопільській, Дніпропетровській, Івано-Франківській, Кіровоградській областях та АР Крим.

За даними ПМПК станом на кінець 2012-2013 навчального року в Україні налічувалось 7.992.909 дітей у віці до 18 років. З них дітей, які мають порушення психофізичного розвитку, 887.315 чол. (11,4% від загальної кількості дітей). Порівняльний аналіз цього показника впродовж останніх 3-х років показує відносно стійку тенденцію щодо кількості дітей з порушеннями психофізичного розвитку (2010 - 14,3%; 2011 - 14,6%, 2012 - 10,9%).

Протягом 2012/13 навчального року ПМПК відвідали і отримали консультативну допомогу всього 118.999 дітей (1,5% від загальної кількості дітей). Вперше виявлено 83.991 (72%) дітей з вадами розвитку і надано рекомендації щодо особливостей задоволення їхніх освітніх потреб; повторно - 33.893 дітей (28%). ПМПК змінено спеціальну навчальну програму на загальноосвітню 10.117 дітям, що становить 30% від кількості дітей, обстежених повторно (33,893).

Щорічно зростає кількість дітей, споживачів послуг ПМПК, які не мають істотних відставань чи відхилень в психічному розвитку, але належать до групи ризику їх виникнення (у 2013 році понад 7 тисяч).

За звітний період ПМПК проведено понад 41 тис. заходів щодо надання допомоги дітям, охопленим інклюзивним навчанням, та їх родинам.

Розглянувши та обговоривши доповідну записку про діяльність психолого-медико-педагогічних консультацій, колегія УХВАЛЮЄ:

1. Доповідну записку про діяльність психолого-медико-педагогічних консультацій взяти до відома.

2. Рекомендувати Національній академії педагогічних наук України (Кремень В.Г.), Українському науково-методичному центру практичної психології і соціальної роботи (Панок В.Г.):

2.1 Забезпечити належні умови для функціонування центральної психоло-гомедико-педагогічної консультації, а саме: забезпечити приміщенням та затвердити штатний розпис відповідно до вимог Положення про центральну та республіканську (Автономна Республіка Крим), обласні, Київську та Севастопольську міські, районні (міські) психолого-медико-педагогічні консультації.

До 1 жовтня 2014 року

2.2. Розробити навчальні плани та програми курсів підвищення кваліфікації завідувачів та консультантів психолого-медико-педагогічних консультацій.

Протягом 2014 року

2.3. Спільно з центральною психолого-медико-педагогічною консультацією (Обухівська А. Г.) вирішити питання про укомплектування центральної ПМПК штатними одиницями відповідно до Положення про центральну та республіканську (Автономна Республіка Крим), обласні, Київську та Севастопольську міські, районні (міські) психолого-медико-педагогічні консультації.

До 01 червня 2014 року

2.4. Розробити зміни до наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту та Національної академії педагогічних наук України від 23.06.2011 N 623/61 "Про внесення змін до Положення про центральну та республіканську (Автономна Республіка Крим), обласні, Київську та Севастопольську міські, районні (міські) психолого-медико-педагогічної консультації", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 6 грудня 2011 р. за N 1407/20145.

Протягом 2014 року

2.5. Розробити Порядок організації психолого-педагогічного вивчення дітей з особливими освітніми потребами психолого-медико-педагогічними консультаціями та подати його на затвердження до Міністерства юстиції України.

Грудень 2014 року

2.6. Розробити та забезпечити впровадження нового діагностичного інструментарію для обстеження дітей раннього, дошкільного та шкільного віку відповідно до видів порушень психофізичного розвитку.

Протягом 2015 року

3. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України (Удод О.А.) спільно з Національною академією педагогічних наук України (Кремень В.Г.) та Українським науково-методичним центром практичної психології і соціальної роботи (Панок В.Г.) вирішити питання щодо залучення коштів для забезпечення консультативної та методичної діяльності центральної психолого-медико-педагогічної консультації.

Протягом I півріччя 2014 року

4. Департаменту вищої освіти (Коровайченко Ю.М.) спільно з Українським науково-методичним центром практичної психології і соціальної роботи (Панок В.Г.) підготувати пропозиції ректорам педагогічних вищих навчальних закладів щодо підготовки спеціалістів для роботи в психолого-медико-педагогічних консультаціях та залучення студентів до практики в зазначених установах.

Протягом I півріччя 2014 року

5. Міністерству освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, департаментам (управлінням) освіти і науки (молоді та спорту) обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій:

5.1. Забезпечити належні умови для функціонування республіканської (АР Крим), обласних, районних (міських) психолого-медико-педагогічних консультацій відповідно до Положення про центральну та республіканську (Автономна Республіка Крим), обласні, Київську та Севастопольську міські, районні (міські) психолого-медико-педагогічні консультації.

До 01 вересня 2014 року

5.2. Рекомендувати заслухати на засіданні колегій питання про діяльність обласних психолого-медико-педагогічних консультацій.,

Протягом I півріччя 2014 року

5.3. Налагодити співпрацю з управліннями соціального захисту та службами у справах дітей, з метою вивчення питань правомірності перебування дітей в інтернатних закладах різних типів.

Протягом 2014 року

6. Контроль за виконанням рішення колегії залишаю за собою.

Голова колегії, Міністр Д.В. Табачник