Чергові заходи
економії державних коштів від уряду

(коментар до постанови КМУ від 01.03.2014 р. № 65, далі - Постанова №65)

З 12.03.2014 р. органам держвлади й іншим держорганам, утвореним органами держвлади підприємствам, установам та організаціям, які використовують кошти держбюджету (далі - державні органи, установи, підприємства), доведеться виконувати нові Заходи щодо економного та раціонального використання державних коштів, передбачені на їх утримання в держбюджеті, що затверджені постановою № 65 (далі - Заходи). Вони замінили аналогічну постанову КМУ від 22.10.2008 р. № 943 (далі - Постанова № 943), яка із цієї дати втратила чинність.

Постанова № 943 передбачала конкретніші заходи й установлювала чіткі терміни їх виконання, на відміну від нинішньої Постанови № 65, яка має більше декларативний характер і містить не лише нечіткі формулювання, а й суперечливі норми. Низка норм приписує центральним органам виконавчої влади розробити, урегульовувати, забезпечити виконання певних вимог, які в тій чи іншій формі й без Постанови № 65 уже діють у бюджетному законодавстві.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!

Для органів місцевого самоврядування Постанова № 65 має рекомендаційний характер, оскільки рекомендує розробити на основі для комунальних підприємств, установ та організацій, які отримують кошти з місцевих бюджетів, аналогічні Заходи.

Тож Постанова № 65 вводить обмеження щодо здійснення окремих зарплатних виплат і низку обмежень щодо відряджень, придбання товарів і послуг, кількості автомобілів і транспортного обслуговування. Зупинімося на найважливішому.

Обмеження щодо оплати праці та заповнення вакансій

Саме в цій сфері найбільше суперечливих норм, які власне порушують чинне трудове законодавство.

По-перше, п. 11 Заходів передбачає тимчасове припинення встановлення доплат за виконання обов'язків тимчасово відсутніх працівників. Незрозуміло тільки, хто виконуватиме обов'язки тимчасово відсутнього лікаря, медсестри чи педагога, якщо він ненароком захворів?

Згідно зі ст. 105 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП), працівникам, які виконують обов'язки тимчасово відсутніх працівників, установлюється доплата за виконання таких обов'язків у розмірах, передбачених колдоговором. Зазначену доплату передбачено також пп. «а» п. 3 постанови КМУ від 30.08.2002 р. № 1298 і пп «г» пп. 1 п. 2 постанови КМУ від 09.03.2006 р. № 268. А тому її невиплата, якщо наказом керівника на працівника покладено виконання обов'язків тимчасово відсутнього працівника суперечитиме трудовому законодавству й умовам колдоговору. Відповідно до цих нормативів виплачується така доплата в межах фонду оплати праці, затвердженого кошторисом, що узгоджується із п. 14 Заходів.

Невиплату доплати за виконання обов'язків тимчасово відсутнього працівника (у разі покладення на нього таких обов'язків) суд, без сумніву, розцінюватиме як порушення трудового законодавства. У схожому випадку Верховний Суд України в ухвалі від 09.04.2008 р. за справою № 6-4275св08 при безоплатному виконанні обов'язків працівниками, з якими укладено трудовий договір, суд вбачає порушення ст. 43 Конституції України, ст.ст. 9, 94, 95, 97 КЗпП і ст.ст. 1, 3, 7, 8, 22 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.1995 р. № 108/96-ВР.

По-друге, припинено виплату грошової винагороди держслужбовцям за сумлінну безперервну працю в органах держвлади, зразкове виконання трудових обов'язків (п. 12 Заходів).

По-третє, максимальний розмір місячної зарплати керівних працівників державних підприємств, установ, організацій та державних органів не може перевищувати 15 розмірів мінімальної зарплати, окрім тих місяців, у яких виплачується допомога для оздоровлення та надається оплачувана відпустка (п. 13 Заходів). Ця сума з 01.01.2014 р. становить 18270 грн, з 01.07.2014 р. - 18750 грн, з 01.10.2014 р. - 19515 грн. Слід зазначити, що в разі коли керівнику відповідно до законодавства, колдоговору чи контракту нараховують обов'язкові виплати, які в загальній сумі перевищують установлені обмеження, то законодавчих підстав зменшувати зарплату немає.

По-четверте, приписали припинити заповнення вакантних посад (окрім посад керівників структурних підрозділів та їх заступників, а також випадків переведення з посади на посаду спеціалістів у межах структурних підрозділів органу держвлади в разі виникнення виробничої потреби. Проте заборона заповнення вакантних посад теж виглядає досить цинічно, зважаючи на те, що зарплата в медиків, педагогів, міліціонерів низька й більше року не підвищувалася. Тому зрозуміло, що вакансії будуть час від часу з'являтися, але якщо їх не заповнювати, хто ж нас лікуватиме й захищатиме. Крім того, як бути в цій ситуації, зокрема Центрам первинної медико-санітарної допомоги, які створено внаслідок реорганізації закладів охорони здоров'я, а також соціальним та навчальним закладам, кількість посад у яких визначається залежно від контингенту населення, учнів, дітей. Адже якщо така установа чи заклад не укомплектована кадрами, то не зможе повноцінно виконувати свої завдання та функції.

Мабуть, у цьому випадку Уряд усе ж перевищив межу дозволеного.

Обмеження кількості автомобілів і транспортного обслуговування

Згідно з п. 5 Заходів, на обслуговуванні на державному підприємстві, установі, органі може перебувати не більше одного легкового автомобіля (якщо інше не передбачено законом або актом КМУ). Решта легкових автомобілів підлягає реалізації відповідно до Порядку відчуження об'єктів державної власності, затвердженого постановою КМУ від 06.06.2007 р. № 803, шляхом продажу на аукціоні. Кошти від їх реалізації мають зараховуватися до загального фонду держбюджету. Проте в складі доходів загального фонду Держбюджету, визначеному ч. 2 ст. 29 Бюджетного кодексу України (далі - БКУ), немає такого виду доходів, як надходження від реалізації рухомого майна, зокрема, автомобілів. Наразі ж надходження бюджетних установ від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна) належить до підгрупи 4 групи 1 власних надходжень бюджетних установ (ч. 4 ст. 13 БКУ).

З транспортним обслуговуванням посадових осіб, яке заборонили, теж не все так просто. Адже поряд із забороною діє чинна нині постанова КМУ від 04.06.2003 р. № 848, котра якраз і прописує порядок запровадження транспортного обслуговування за викликом посадових осіб установ й організацій, які повністю утримуються із державного та місцевих бюджетів.

Обмеження щодо службових відряджень

Серед них такі заходи, як:

- припинити службові відрядження за кордон держслужбовцями та військовослужбовцями (крім довготермінових відряджень дипломатич­них працівників і поїздок делегацій та осіб, визначених окремими нормативними актами чи рішен­ням), окрім випадків, коли відшкодування здійснюється стороною, що приймає (п. 22 Заходів);

- здійснювати службові відрядження праців­ників (крім державних службовців та військово­службовців), за кордон за погодженням із Першим віце-прем'єр-міністром України, Віце-прем'єр-міністром України згідно з розподілом фун­кціональних повноважень (п. 23 Заходів). Проте не прописано, як реалізовуватиметься ця нор­ма, зважаючи, що залишається чинним порядок узгодження закордонних службових відряджень, передбачений постановою КМУ від 11.12.1992 р. № 698;

- забезпечувати мінімізацію витрат на службо­ві відрядження шляхом оптимізації кількісного складу делегацій та строку їх перебування за кордоном, зменшення витрат на оплату проїзду, наймання житла й інших витрат, пов'язаних із відрядженням (п. 24 Заходів).

Заборона придбавати товари та послуги

Традиційно, як і в Постанові № 943, передбаче­но припинення придбання:

- автотранспорту (крім спеціалізованих сані­тарних автомобілів екстреної медичної допомо­ги, пожежних та спеціальних аварійно-рятувальних машин);

- меблів, мобільних телефонів, ноутбуків, по­бутової техніки;

- форменого одягу;

- послуг із проведення ремонту (крім примі­щень, що перебувають в аварійному стані).

Також заборонено оплачувати:

- послуги мобільного зв'язку;

- чартерні рейси;

- витрати на проведення виставок, ярмарків, з'їздів, симпозіумів, конгресів за рахунок коштів загального фонду бюджету;

- заходи із відзначення пам'ятних та історичних дат, ювілеїв, друкування продукції, не пов'язаної з виконанням завдань і функцій органів державної влади й інших держорганів. При цьому проводити святкові заходи запропоновано за рахунок внесків їх учасників, спонсорів, коштів спецфонду кошто­рису бюджетних установ, які беруть у них участь, й інших джерел, не заборонених законодавством.

Погашення кредиторки за
капітальними видатками - тільки після ревізії

Такий припис містить пп. 2 п. 11 Постанови № 65. Так, операції з погашення кредиторки за капітальними видатками станом на 01.03.2014 р. здійснюватимуться органами Казначейства ви­ключно в обсягах, підтверджених результатами контрольних заходів Держфінінспекції.

Також Держфінінспекцію зобов'язали протя­гом березня - травня 2014 року провести контр­ольні заходи з перевірки достовірності обсягів кредиторської заборгованості розпорядників та одержувачів коштів держбюджету з оплати то­варів, робіт і послуг, на закупівлю яких поширюється дія Закону України «Про здійснення дер­жавних закупівель» від 01.06.2010 р. № 2289-VI, станом на 01.03.2014 р.

Серед іншого також заплановано:

- реалізовувати державні резиденції, дачі, бу­динки відпочинку, оздоровчі заклади, а кошти від реалізації спрямовувати до загального фонду держбюджету;

- скоротити кількість заступників у держадміні­страціях;

- зменшити обсяг адміністративних, організа­ційно-управлінських і капітальних Пенсійного та соцстрахівських фондів;

- припинити ініціювання питань про надання за­кладам статусу національного, академічного, до­слідницького.