Нюанси подання декларацій про доходи та
витрати державними службовцями
На державну службу повинні потрапляти лише грамотні, чесні та творчі люди, А щоб державні службовці дійсно були чесними і не зловживали службовим становищем чинне законодавство передбачає, зокрема, спеціальний порядок декларування ними не тільки доходів, але й витрат.
До того ж такий обов'язок декларування доходів - це не забаганки українських законодавців, а загальносвітова практика, передбачена, зокрема, нормами ч. 5 ст. 8 Конвенцій проти корупції.
Положеннями ст. 8 Конвенцій проти корупції, зокрема, передбачено, що з метою боротьби з корупцією кожна Країна-учасниця заохочує непідкупність, чесність та відповідальність своїх державних посадових осіб відповідно до основоположних принципів своєї правової системи.
Категорія осіб, які підпадають під антикорупційне декларування
Подавати Декларацію про майно, доходи, витрати та зобов язання фінансового характеру
Таблиця 1
| N п/п | Суб'єкти декларування | Норма Закону про протидію корупції |
| 1. | Особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування: | |
| 1.1 | - Президент України, Голова Верхозної Ради України, його Перший заступник і заступник, Прем'єр-міністр України, Перший віце-прем'єрміністр України, віце-прем'єр-мінютри України, міністри та інші керівники центральних органів виконавчої влади, які не входять до складу Кабінету Міністрів України, та їх заступники, Голова Служби безпеки України, Генеральний прокурор України, Голова Національного банку України, Голова Рахункової палати, Уповноважений Верховної Ради України з прав людина, Голова Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Голова Ради міністр Автономної Республіки Крим |
пп. "а" п. 1 ч. 1 ст. 4 |
| 1.2 | - народні депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутати місцевих рад | пп. "б" п. 1 ч. 1 ст. 4 |
| 1.3 | - державні службовці, посадові особи місцевого самоврядування | пп. "в" п. 1 ч. 1 ст. 4 |
| 1.4 | - військові посадові особи Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань, крім військовослужбовців строкової військової служби | пп. "г" п. 1 ч. 1 ст. 4 |
| 1.5 | - судді Конституційного Суду України, інші професійні судді, Голова, члени, дисциплінарні інспектори Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, посадові особи секретаріату цієї Комісії, Голова, заступник Голови, секретарі секцій Вищої ради юстиції, а також інші члени Вищої ради юстиції, народні засідателі та присяжні (під час виконання ними цих функцій) | пп. "ґ" п. 1 ч. 1 ст. 4 |
| 1.6 | - особи рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ, державної кримінально-виконавчої служби, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, податкової міліції, особи начальницького складу органів та підрозділів цивільного захисту | пп, "д" п. 1 ч. 1 ст. 4 |
| 1.7 | посадові та службові особи органів прокуратури, Служби безпеки України, дипломатичної служби, доходів і зборів пп. "є" п. 1 ч. 1 ст. 4 | пп. "е" п. 1 ч. 1 ст. 4 |
| 1.8 | - члени Центральної виборчої комісії | пп. "є" п. 1 ч. 1 ст. 4 |
| 1.9 | посадові та службові особи інших державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим | пп. "ж" п. 1 ч. 1 ст. 4 |
| 2. | Посадові особи* юридичних осіб публічного права** | пп. "а" п. 2 ч. 1 ст. 4 |
| Примітки. * Посадовими особами відповідно до Закону про державну службу вважаються керівники і заступники керівників державних органів та їх апарату, інші державні службовці, на яких законами або іншими нормативними актами покладено здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій. ** Юридична особа публічного права створюється розпорядчим актом Президента України, органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування (абзац 3 ч. 2 п. 81 ЦК України). | ||
Таким чином, Декларацію повинні подавати за місцем роботи не лише чиновники органів державної влади та місцевого самоврядування, але й посадові особи інших бюджетних установ, а також чиновники державних та комунальних підприємств (установ, закладів, організацій) і казенних підприємств, якщо вони отримують зарплату за рахунок державних коштів (бюджетів).
Строки подання декларацій держслужбовцями
За загальним правилом, передбаченим ч. 1 ст. 12 Закону про протидію корупції, суб'єкти декларування зобов'язані щорічно до 1 квітня подавати за місцем роботи (служби) Декларацію за минулий рік.
Суб'єкти декларування, які в січні-березні 2014 року не подали Декларацію за 2013 рік із-за:
- знаходження у відпустці у зв'язку з вагітністю та пологами або по догляду за дитиною;
- тимчасовою непрацездатністю;
- перебування за межами України;
- перебування під вартою, подають Декларацію до 31 грудня цього року.
Суб'єкти декларування, які звільняються з роботи (служби) в:
- січні - березні 2014 року - подають Декларацію за 2013 рік і Декларацію за поточний рік;
- квітні - грудні 2014 року - подають Декларацію за 2014 рік (Декларація за 2013 рік ними має бути подана до 1 квітня 2014 року).
Суб'єкти декларування (за винятком посадових осіб суб'єктів публічного права), які припинили діяльність, пов'язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, через рік після її припинення подають Декларацію за минулий рік, за місцем колишньої роботи (служби).
Цілі подання декларацій держслужбовцями
Декларацію використовують для реалізації фінансового контролю відносно певного кола суб'єктів відповідальності за корупційні діяння і під час спеціальної перевірки осіб, які претендують на зайняття посад, пов'язаних з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, для реєстрації кандидатів.
Фінансовий контроль
Фінансовий контроль здійснюється відносно державних службовців та кандидатів на зайняття такої посади (ст. 13 Закону про державну службу).
Державна служба в Україні - це професійна діяльність осіб, які займають посади в державних органах та їх апараті щодо практичного виконання завдань і функцій держави та одержують заробітну плату за рахунок державних коштів.
Ці особи є державними службовцями і мають відповідні службові повноваження.
Особа, яка претендує на зайняття посади державного службовця, подає за місцем майбутньої служби Декларацію за минулий рік.
Надалі такий державний службовець зобов'язаний буде подавати її щорічно до 1 квітня за місцем служби.
У разі відкриття суб'єктом декларування або членом його сім ї валютного рахунку в установі банку-нерезидента, така особа зобов'язана у десятиденний строк письмово повідомити про це орган доходів і зборів за місцем проживання із зазначенням номера рахунку та місцезнаходження банку-нерезидента (ч. 3 ст. 12 Закону про протидію корупції).
З метою забезпечення відкритості та прозорості діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, уповноваженими підрозділами проводяться:
1) перевірка фактів своєчасності подання Декларацій;
2) перевірка Декларацій на наявність конфлікту інтересів;
3) логічний та арифметичний контроль Декларацій.
Перевірка факту своєчасності подання Декларації здійснюється протягом 15 робочих днів з дня, коли така Декларація має бути подана (ч. 7 ст. 12 Закону про протидію корупції).
Перевірка Декларації на наявність конфлікту інтересів суб'єкта декларування здійснюється протягом 30 днів з дня подання Декларації і полягає в порівнянні службових обов'язків суб'єкта декларування з його та членів його сім'ї фінансовими інтересами (ч. 5 ст. 12 Закону про протидію корупції).
Логічний та арифметичний контроль Декларації здійснюється протягом 30 днів з дня подання Декларації в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, відповідальним за формування державної податкової політики, і Міністерством юстиції України (ч. 9 ст. 12 Закону про протидію корупції).
У разі виявлення при перевірці Декларації арифметичних або логічних помилок уповноважений підрозділ невідкладно письмово повідомляє про це відповідного суб'єкта декларування, який має право протягом 5 днів з дня отримання такого повідомлення подати уповноваженому підрозділу письмове пояснення та/або виправлену Декларацію.
У зв'язку з проведенням логічного та арифметичного контролю Декларації уповноважений підрозділ має право робити запити державним органам, органам влади АР Крим, органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам, організаціям незалежно від форми власності щодо зазначених відомостей.
У разі встановлення за результатами перевірки ознак правопорушення уповноважений підрозділ письмово повідомляє про це керівника відповідного державного органу, органу влади АР Крим, його апарату, органу місцевого самоврядування, юридичної особи публічного права та правоохоронні органи (ч. 10 ст. 12 Закону про протидію корупції).
Відомості щодо реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії та номера паспорта громадянина України, а також реєстрації місця проживання, дати народження декларанта, місцезнаходження об'єктів, які наводяться в Декларації, є інформацією з обмеженим доступом і оприлюдненню не підлягають (абзац 2 ч. 2 ст. 12 Закону про протидію корупції).
Спеціальна перевірка відомостей, вказаних
в Деклараціях
Процедуру проведення спеціальної перевірки відомостей відносно осіб, які претендують на зайняття посад, пов'язаних з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, регламентує Порядок N 33.
Організація проведення спеціальної перевірки покладається на керівника (заступника керівника) відповідного органу державної влади (державного органу) або органу місцевого самоврядування, на зайняття посади в якому претендує кандидат, крім випадків, встановлених законом.
Для забезпечення організації проведення спеціальної перевірки керівник органу державної влади (державного органу) або органу місцевого самоврядування може визначити відповідальні структурні підрозділи.
Спеціальній перевірці підлягають відомості щодо (п. 4 Порядку N 33):
- притягнення особи до кримінальної відповідальності, у тому числі за корупційні правопорушення, наявності судимості, її зняття, погашення;
- факту залучення особи до адміністративного стягнення за корупційні правопорушення;
- достовірності відомостей, вказаних в Декларації за минулий рік;
- наявності в особи корпоративних прав;
- стану здоров'я, освіти, наявності наукового ступеня, вченого звання, підвищення кваліфікації;
- інших відомостей, вимога щодо подання яких встановлена законом.
Спеціальна перевірка проводиться наступними центральними та місцевими органами виконавчої влади (табл. 2).
Таблиця 2
| N з/п | Органи влади | Які відомості перевіряються |
| 1. | Міністерство внутрішніх справ України | Відомості про: - притягнення особи до кримінальної відповідальності, наявності судимості, її зняття, погашення; - застосування до кандидата адміністративних стягнень за корупційні правопорушення |
| 2. | Міністерство юстиції України | Наявність в Єдиному державному реєстрі осіб, які скоїли корупційні злочини, відомостей про кандидата |
| 3. | Міністерство доходів і зборів України | Достовірність відомостей, вказаних в Декларації за минулий рік |
| 4. | Міністерство охорони здоров'я України, відповідні органи виконавчої влади АР Крим, структурні підрозділи обласної, Київської, Севастопольської міської державної адміністрації | Відомості про стан здоров'я кандидата |
| 5. | Міністерство освіти та науки України, відповідні органи виконавчої влади АР Крим, структурні підрозділи обласної, Київської, Севастопольської міської державної адміністрації | Відомості про освіту, наявність у кандидата наукового ступеня, вченого звання |
До проведення спеціальної перевірки інших відомостей, вимога про подання яких встановлена законом, можуть залучатися спеціально уповноважені суб'єкти у сфері протидії корупції, а у разі потреби - інші центральні органи виконавчої влади.
У разі встановлення за результатами спеціальної перевірки факту розбіжностей в поданих претендентом на посаду даних Декларації за минулий рік, посадовою особою (органом), який проводить спеціальну перевірку, надається можливість претенденту на посаду протягом 5 робочих днів надати письмове пояснення щодо такого факту та/або виправити таку розбіжність (абзац 4 ч. 3 ст. 11 Закону про протидію корупції).
Реєстрація кандидатів в депутати
Центральна виборча комісія реєструє кандидатів в депутати, включених до виборчого списку партії, за умови отримання нею, зокрема, Декларації кожного кандидата в депутати (п. 7 ч. 1 ст. 54 Закону про вибори народних депутатів).
Кандидатом в депутати подається Декларація за рік, що передує року початку виборчого процесу (ч. 1 ст. 57 Закону про вибори народних депутатів).
Після реєстрації кандидата в депутати інформація з поданої ним Декларації оприлюднюється на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії, за винятком інформації, яка є конфіденційною (ч. 2 ст. 57 Закону про вибори народних депутатів).
Помилки та неточності, виявлені в поданій Декларації, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати.
При проведенні повторних, проміжних та позачергових виборів депутатів Декларація кандидатами в депутати не подається (ч. 11 ст. 107 Закону про вибори народних депутатів).
Структура та порядок заповнення декларації
Декларація складається з шести розділів:
- розділ І "Загальні відомості";
- розділ II "Відомості про доходи";
- розділ III "Відомості про нерухоме майно";
- розділ IV "Відомості про транспортні засоби";
- розділ V "Відомості про вклади в банках, цінні папери та інші активи";
- розділ VI "Відомості про фінансові зобов'язання".
У розділі І Декларації "Загальні відомості" зазначаються загальні відомості:
Згідно з Постановою N 64 бланки Декларації подаються суб'єктами декларування шляхом самостійного розд-рукування або копіювання на папері формату А4 за формою, наведеною в додатку до Закону про протидію корупції (включаючи примітку). Бланк складається з 10 сторінок.
- позиція 1 - ПІБ, реєстраційний номер облікової картки платника податків, серія та номер паспорта громадянина України - декларанта. Якщо у звітному році змінилися прізвище, ім'я або по батькові, то спочатку вписують нові дані, а в дужках- попередні. Якщо декларант в силу релігійних переконань відмовився від реєстраційного номеру платника податків і повідомив про це контролюючі органи, то проставляють тільки серію та номер паспорта громадянина України;
Декларант заповнює Декларацію власноручно чорнилом або кульковою ручкою синього або чорного кольору так, щоб забезпечити вільне читання внесених відомостей.
- позиція 2 - місце проживання (державний службовець вказує адресу реєстрації (прописки) відповідно до паспорта громадянина України) У випадку якщо назва адміністративно-територіальної одиниці (адреса житла) зазнала у звітному році зміни, яка не відображена в паспорті громадянина України - декларанта, тоді зазначається також назва станом на дату заповнення Декларації;
- позиція 3 - посада (записують назву посади, яку займає декларант або на яку претендує. Останнє стосується Декларації кандидатів на певні посади (яку заповнюють для спецперевірки);
- позиція 4 - члени сім'ї декларанта. До членів сім'ї згідно з ч. 1 ст. 1 Закону про протидію корупції відносяться особи, які перебувають у шлюбі, а також їхні діти, у тому числі повнолітні, батьки, особи, які перебувають відносини.
Відомості про фінансові суми в Декларації округляються до гривні. У разі відсутності окремих даних у відповідному полі ставиться прочерк
Достовірність внесених до Декларації відомостей завіряється підписом декларанта і з зазначенням дати її заповнення.
Порядок зберігання та використання документів, вказаних в декларації
Декларації зберігаються в кадрових підрозділах відповідних органів державної влади або органів місцевого самоврядування, юридичних осіб публічного права у справах осіб, вказаних в п. 1 і пп. "а" п. 2 ч. 1 ст. 4 Закону про протидію корупції.
Декларації, подані особами у разі призначення або обрання їх на посади, вказані в п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону про протидію корупції, зберігаються в кадрових підрозділах відповідних органів державної влади або органів місцевого самоврядування разом з іншими документами щодо проведення спеціальної перевірки відносно таких осіб.
Відомості про відкриття валютного рахунку зберігаються в органах доходів і зборів, яким вони подані, і використовуються під час проведення спеціальної перевірки осіб, які претендують на зайняття посад, пов'язаних з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, і в інших випадках, встановлених законом. Такі відомості можуть бути надані з дотриманням встановлених законом вимог спеціально уповноваженим суб'єктам у сфері протидії корупції, органам, які здійснюють оперативно-розшукову діяльність, досудове розслідування, судам у разі надходження відповідного запиту (п. 6 Порядку N 16).
Відповідальність за неподання декларації
За неподання або несвоєчасне подання Декларації, передбаченої Законом про протидію корупції, застосовують адміністративні санкції згідно зі ст. 172-6 КУпАП- штраф від 10 до 25 НМДГ (від 170 до 425 грн)
Неповідомлення або несвоєчасне повідомлення про відкриття валютного рахунку в установі банку-нерезидента також спричиняє накладення штрафу від 10 що 25 НМДГ (від 170 до 425 грн).
Адміністративне стягнення за таке корупційне правопорушення можуть накласти протягом 3-х місяців з дня виявлення, але не пізніше одного ріку з дня його здійснення (ч. 3 ст. 38 КУпАП).
При розгляді справ про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 172-6 КУпАП, присутність особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, є обов'язковим. У разі ухилення від явки за викликом органу внутрішніх справ або судді районного, районного в місті, міського або міськрайонного суду така особа може бути піддана примусовому приводу органом внутрішніх справ (міліцією) (ч. 2 ст. 268 КУпАП).
Список використаних документів
КУпАП - Кодекс України про адміністративні правопорушення
ЦК України - Цивільний кодекс України
Закон про вибори народних депутатів - Закон України від 17.11.2011 р. N 4061-VI "Про вибори народних депутатів України"
Закон про державну службу - Закон України від 16.12.1993 р. N 3723-ХІІ "Про державну службу"
Закон про протидію корупції - Закон України від 07.04.2011 p. N 3206-VI "Про засади запобігання і протидії корупції"
Конвенція проти корупції - Конвенція Організації Об'єднаних Націй проти корупції Країн-учасниць від 31.10.2003 р. (дата набуття чинності для України - 01.01.2010 р.)
Порядок N 16 - Порядок зберігання документів і використання відомостей, вказаних в декларації про майно, доходи, витрати та зобов'язання фінансового характеру, і відомостей щодо відкриття валютного рахунку в установі банку-нерезидента, затверджений Постановою КМУ від 11.01.2012 р. N 16
Порядок N 33 - Порядок проведення спеціальної перевірки відомостей щодо осіб, які претендують на зайняття посад, пов'язаних з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, затверджений Указом Президента України від 25.01.2012 р. N 33/2012
Постанова N 64 - Постанова КМУ від 08.02.2012 р. N 64 "Про виготовлення бланків декларації про майно, доходи, витрати та зобов'язання фінансового характеру"
"Консультант бухгалтера" N 5 (753) 3 березня 2014 року
Передплатні індекси: 21946 (українською мовою), 22789 (російською мовою)
