Чи є обмеження для обсягу викладацької роботи держслужбовця
Часто-густо виникають запитання стосовно того, який обсяг викладацької роботи дозволено виконувати держслужбовцям і чи можна це робити в основний робочий час.
Правове підґрунтя. Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» від 07.04.2011 р. № 3206-VI (далі - Закон № 3206), держслужбовцям заборонено займатись іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової та творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики зі спорту) або підприємницькою діяльністю, якщо інше не передбачено Конституцією чи законами України. І, як бачимо, тут не йдеться про обмеження її обсягу.
Водночас згідно із ч. 2 ст. 7 Закону № 3206, у разі якщо Конституцією та законами України для окремих посад установлено спеціальні обмеження щодо сумісництва й суміщення з іншими видами діяльності, то їх додержання забезпечується за спеціальними процедурами.
Серед таких обмежуючих документів можна назвати постанову КМУ «Про роботу за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій» від 03.04.1993 р. № 245 (далі - Постанова № 245) та Положення про умови роботи за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій, затверджене наказом Мінпраці, Мін'юсту, Мінфіну від 28.06.1993 р. № 43 (далі - Положення № 43).
Згідно із п. 4 Постанови № 245, передбачено, що, окрім працівників, яким законодавчими актами заборонено працювати за сумісництвом, не мають права працювати за сумісництвом також керівники державних підприємств, установ і організацій, їхні заступники, керівники структурних підрозділів (цехів, відділів, лабораторій тощо) та їхні заступники (за винятком наукової, викладацької, медичної та творчої діяльності).
Судова позиція. Суди доволі однозначно тлумачать заборону держслужбовцям займатись іншою оплачуваною діяльністю, крім викладацької. Як свідчить судова практика, суди вважають дозволеною викладацькою діяльністю лише обсяг 240 годин на рік, що виконується поза межами основного робочого часу.
Так, у судовій практиці є, наприклад, постанова ВСУ від 21.03.2008 р., якою роботу головного спеціаліста райвідділу освіти (держслужбовця) визнали такою, що не порушує норми законодавства про держслужбу, коли він викладав протягом 2005-2006 навчального року 419 годин. Адже він викладав у 2005 році - 192 годин, а в 2006 - 227 годин. Тож ані в 2005 році, ані в 2006 році не було перевищено обсягу 240 годин педагогічної роботи, який за п. 3 Переліку № 43 не вважається сумісництвом.
Звісно, виникає закономірне запитання: чому ж тоді не можна виконувати педагогічну роботу за сумісництвом на 0,5 ставки?
Тут варто згадати постанову Апеляційного суду міста Севастополя від 22.07.2013 р. за справою № 33-797/99/2013. У випадку коли спеціаліст 1 категорії (держслужбовець) працював протягом щорічної відпустки виховатилем у дитячому таборі, його визнали винним у скоєнні корупційного правопорушення. Суд обгрунтував своє рішення обмеженнями щодо роботи за сумісництвом, установлене ст. 7 Закону № 3206 та п. 3 Переліку № 43, а також тим, що робота вихователя не має відношення до викладацької діяльності.
Незалежна думка. Незважаючи на прагнення судів і Мін'юсту притягти до антикорупційного законодавства Постанову № 245 та Перелік № 43, ситуація далеко не однозначна.
По-перше, Постанову № 245 було прийнято на виконання ст. 18 Декрету КМУ «Про оплату праці» від 31.12.1992 р. № 23-92 (який давно не діє), а Перелік № 43 було затверджено на виконання п. 5 Постанови № 245.
По-друге, Констутиційний Суд України в рішенні від 13.03.2012 р. № 6-рп/2012 наголосив: у разі якщо Конституцією та законами України для окремих посад установлено спеціальні обмеження щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності, то їх додержання забезпечується за спеціальними процедурами. Проте мовиться про інші нормативно-правові акти, окрім Конституції і законів.
По-третє, якщо навіть урахувати згаданий вище лист Мін'юсту, який говорить про те, що для держслужбовців застосовуються й спеціальні обмеження, передбачені іншими нормативно-правовими актами, то:
- заборона працювати за сумісництвом установлена тільки для керівників державних установ та організацій (їхніх структурних підрозділів) та їхніх заступників. Тому, буквально трактуючи цю норму, ті з них, що мають статус держслужбовців, не можуть працювати за сумісництвом і, виходить, їм дозволена дише педагогічна робота в обсязі 240 годин на рік, яка не вважається сумісництвом;
- некерівні працівники можуть відповідно до п. 2 Постанови № 245 працювати за сумісництвом не більше 4 годин на день (чи повного робочого дня у вихідний), а загальна тривалість роботи за місяць не може перевищувати половини місячної норми.
Останнім абзацом п. 12 Переліку № 43 установлено, що виконання робіт, зазначених у його п. 3 (240 годин педагогічної роботи), допускається в робочий час із дозволу керівника державної установи без утримання заробітної плати.
У деяких роз'ясненнях трапляється думка щодо провадження викладацької діяльності іншими державними службовцями та посадовими особами місцевого самоврядування (окрім керівників), в основний робочий час в обсязі не більше 240 годин на рік із погодинною оплатою праці, якщо дозвіл на таку роботу надав керівник відповідного органу. Слід зазначити, що викладацька робота керівників навіть у межах обсягу 240 годин на рік не може проводитися в основний робочий час.
За порушення вимог ст. 7 Закону № 3206 суб'єкту правопорушення загрожує адміністративний штраф від 50 до 125 НМДГ (від 850 грн до 2125 грн) з конфіскацією доходу, отриманого від підприємницької діяльності чи роботи за сумісництвом (ст. 172-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення). Але, знову ж, таку адмінвідповідальність застосовують лише до осіб із п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону № 3206, тобто вповноважених на виконання функцій держави та місцевого самоврядування.
