МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ

ЛИСТ
07.02.2014 N 3304-05/4357-12

Білоцерківському національному аграрному
університету Київської області
пл. Соборна, 8/1,
м. Біла Церква, Київська обл., 09117

Державній казначейській службі України
вул. Бастіонна, 6, м. Київ, 01601

Антимонопольному комітету України
вул. Урицького, 45, м. Київ, 03035

Висновок уповноваженого органу за результатами
здійснення моніторингу державних закупівель

Мінекономрозвитку, керуючись пунктами 3, 3-1, 4, 5 частини другої статті 8 Закону України "Про здійснення державних закупівель" (далі - Закон) та Порядком здійснення моніторингу державних закупівель, затвердженим наказом Мінекономрозвитку від 19.10.2011 N 155, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України (далі - Мін'юст) 01.12.2011 за N 1377/20115 (далі - Порядок), проведено моніторинг закупівлі за державні кошти робіт з реконструкції існуючого гуртожитку N 4 Білоцерківського національного аграрного університету під житловий будинок (оголошення N 050720 в інформаційному бюлетені "Вісник державних закупівель" від 18.02.2013 N 14 (757)), проведеної Білоцерківським національним аграрним університетом Київської області (далі - Замовник) за процедурою "відкриті торги".

I. Дата початку здійснення моніторингу: 30.10.2013 (лист-повідомлення щодо здійснення уповноваженим органом моніторингу державних закупівель за власною ініціативою від 30.10.2013 N 3304-05/37832-12).

II. Вид моніторингу: за ініціативою Мінекономрозвитку.

III. Питання, за якими здійснювався моніторинг: згідно з абзацами четвертим та п'ятим пункту 1.5 Порядку.

IV. Результати здійснення моніторингу

На підставі наданих Замовником копій матеріалів для здійснення моніторингу встановлено наступне.

Рішення про вибір процедури закупівлі "відкриті торги" та затвердження документації конкурсних торгів на закупівлю робіт з реконструкції існуючого гуртожитку N 4 Білоцерківського національного аграрного університету під житловий будинок (далі - документація конкурсних торгів) оформлено протоколом засідання комітету з конкурсних торгів Замовника від 01.02.2013 N 01.02.

Пунктом 2 частини другої статті 22 Закону та пунктом 6 "Кваліфікаційні критерії до учасників" розділу 3 "Підготовка пропозиції конкурсних торгів" стандартної документації конкурсних торгів для процедури закупівлі - відкриті торги, затвердженої наказом Мінекономіки від 26.07.2010 N 919, зареєстрованим в Мін'юсті 10.08.2010 за N 653/17948 (далі - стандартна документація конкурсних торгів), передбачено, що документація конкурсних торгів повинна містити, зокрема, кваліфікаційні критерії до учасників відповідно до статті 16, вимоги, встановлені статтею 17 Закону, та інформацію про спосіб документального підтвердження відповідності учасників встановленим критеріям та вимогам згідно із законодавством.

При цьому документація конкурсних торгів Замовника не містить переліку кваліфікаційних критеріїв до учасників відповідно до статті 16 Закону.

Крім того, документація конкурсних торгів Замовника не містить способу документального підтвердження відсутності підстав для прийняття рішення про відмову учаснику, передбачених пунктами 2, 4, 5 та 7 частини першої статті 17 Закону.

Відсутність зазначених вимог в документації конкурсних торгів та відповідної інформації у замовника, яка має міститися в такому документальному підтвердженні відповідності учасника цим вимогам, призводить до неможливості об'єктивного та неупередженого прийняття рішення замовником про відмову учаснику у процедурі закупівлі та обов'язку відхилити пропозицію конкурсних торгів учасника (у разі наявності таких підстав).

Відповідно до пункту 3 частини другої статті 22 Закону документація конкурсних торгів має містити інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, в тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). При цьому технічна специфікація повинна містити: детальний опис товарів, робіт, послуг, що закуповуються, в тому числі їх технічні та якісні характеристики; вимоги щодо технічних і функціональних характеристик предмета закупівлі, у разі якщо опис скласти неможливо або якщо доцільніше зазначити такі показники; посилання на стандартні характеристики, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов'язану з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними або національними стандартами, нормами та правилами. Технічна специфікація не повинна містити посилання на конкретні торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника. У разі якщо таке посилання є необхідним, специфікація повинна містити вираз "або еквівалент".

Водночас додаток 1 "Технічне завдання" (далі - додаток 1) до документації конкурсних торгів, який передбачений пунктом 3 "Інформація про предмет закупівлі" розділу 1 "Загальні положення" документації конкурсних торгів, містить посилання на конкретну торгову марку, зокрема: ключа суміш Ceresit CM-11, теплова ізоляція трубопроводів фірми "ERMAFLEX" тощо, без відповідного посилання на еквівалент, що передбачено пунктом 3 частини другої статті 22 Закону.

Відповідно до реєстру отриманих пропозицій конкурсних торгів та протоколу розкриття пропозицій конкурсних торгів Замовника від 20.03.2013 до участі у процедурі закупівлі запропоновано пропозиції конкурсних торгів наступних учасників:

N п/п  Назва учасника  Ціна пропозиції, грн. 
ТОВ "Білоцерківрозоптторг"  15029768,00 
ТОВ "Ліфтрембуд"  15500090,40 

Відповідно до пункту 3 "Відхилення пропозицій конкурсних торгів" розділу V "Оцінка пропозицій конкурсних торгів та визначення переможця" документації конкурсних торгів Замовник відхиляє пропозицію конкурсних торгів у разі, якщо, зокрема, наявні підстави, зазначені у статті 17 Закону.

При цьому згідно з частиною першою статті 17 Закону Замовник приймає рішення про відмову учаснику, учаснику попередньої кваліфікації в участі у процедурі закупівлі, попередній кваліфікації учасників та зобов'язаний відхилити пропозицію конкурсних торгів (кваліфікаційну, цінову пропозицію) учасника (учасника попередньої кваліфікації), у разі якщо, зокрема, учасник або учасник попередньої кваліфікації визнаний у встановленому законом порядку банкрутом та відносно нього відкрита ліквідаційна процедура.

Пунктом 6 "Кваліфікаційні критерії до учасників" розділу III "Підготовка пропозицій конкурсних торгів" (далі - пункт 6 розділу III) документації конкурсних торгів передбачено, що учасники у складі пропозиції конкурсних торгів надають оригінал або нотаріально завірену копію довідки про відсутність порушеної справи про банкрутство або ж з визнання банкрутом.

Разом з цим слід зауважити, що відповідно до Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 N 395/2011 (із змінами і доповненнями, внесеними Указом Президента України від 15 квітня 2013 року N 211/2013), Мін'юст є державним органом з питань банкрутства. Згідно з підпунктом 35 пункту 4 зазначеного Положення Міністерство формує і веде єдиний реєстр підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство, встановлює форму подання арбітражним керуючим (розпорядником майна, керуючим санацією, ліквідатором) інформації, необхідної для його ведення.

Наказом Мін'юсту "Про затвердження Положення про Єдину базу даних про підприємства, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство" від 15.09.2011 N 3018/5, зареєстрованим 19 вересня 2011 за N 1106/19844 (в редакції наказу Міністерства юстиції України від 18.01.2013 N 131/5), встановлено, що держатель Єдиного реєстру підприємств - Мін'юст, Адміністратор Єдиного реєстру підприємств - державне підприємство "Інформаційний центр" Мін'юсту. Адміністратор надає витяги з Єдиного реєстру підприємств.

При цьому пунктом 1.8 розділу I "Загальні положення" Положення про Єдиний реєстр підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство, затвердженого наказом Мін'юсту від 15.09.2011 N 3018/5 (зі змінами), визначено, що реєстраторами Єдиного реєстру підприємств є Держатель через Департамент нотаріату, банкрутства та функціонування центрального засвідчувального органу та структурні підрозділи Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головних управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севастополі, що забезпечують реалізацію повноважень у сфері банкрутства, які надають інформаційні довідки з Єдиного реєстру підприємств у порядку, встановленому цим Положенням.

У складі пропозиції конкурсних торгів ТОВ "Ліфтрембуд" надано роздруківку з інтернет-ресурсу щодо відсутності порушеної справи про банкрутство учасника або ж з визнання учасника банкрутом.

Ураховуючи, що роздруківка з інтернет-ресурсу не є офіційним документом та не дає змогу Замовнику упевнитися у достовірності інформації, зазначеній у такій роздруківці, яка не може бути підтвердженням того, що учасник не визнаний у встановленому законом порядку банкрутом і відносно нього не відкрита ліквідаційна процедура та унеможливлює об'єктивно прийняти рішення про відмову учасника в участі у процедурі закупівлі та відхилення пропозиції конкурсних торгів Замовником такого учасника у відповідності до пункту 8 частини першої статті 17 та пункту 2 частини першої статті 29 Закону.

Таким чином, надана у складі пропозиції конкурсних торгів ТОВ "Ліфтрембуд" роздруківка з інтернет-ресурсу не відповідає вимозі, встановленій у пункті 6 розділу III документації конкурсних торгів Замовника.

Згідно з пунктами 2 та 3 частини першої статті 29 Закону, у разі якщо наявні підставі, зазначені, зокрема, у статті 17 Закону, та пропозиція конкурсних торгів не відповідає умовам документації конкурсних торгів, замовник відхиляє таку пропозицію.

Частинами четвертою та п'ятою статті 28 Закону встановлено, що замовник проводить оцінку пропозицій конкурсних торгів, які не було відхилено згідно з Законом, та визначає переможця торгів з числа учасників, пропозиції конкурсних торгів яких не було відхилено.

Слід звернути увагу, що відхилення пропозиції конкурсних торгів у зв'язку із тим, що пропозиція конкурсних торгів не відповідає умовам документації конкурсних торгів, є обов'язком замовника.

Відповідно до абзацу восьмого частини першої статті 30 Закону замовник відміняє торги, якщо до оцінки допущено пропозиції менше ніж двох учасників.

Проте відповідно до протоколу оцінки пропозицій конкурсних торгів Замовника від 08.04.2013 до оцінки допущено пропозиції конкурсних торгів ТОВ "Білоцерківрозоптторг" та ТОВ "Ліфтрембуд", а переможцем конкурсних торгів на основі критерію (ціна) і методики оцінки, зазначених у документації конкурсних торгів, а саме у пункті 1 "Перелік критеріїв та методика оцінки пропозиції конкурсних торгів із зазначенням питомої ваги критерію" розділу V "Оцінка пропозицій конкурсних торгів та визначення переможця" документації конкурсних торгів визначено ТОВ "Білоцерківрозоптторг", пропозиція конкурсних торгів якого визнано найбільш економічно вигідною та акцептованою.

V. Висновок за результатами здійснення моніторингу:

За результатами розгляду матеріалів, наданих Замовником по процедурі закупівлі робіт з реконструкції існуючого гуртожитку N 4 Білоцерківського національного аграрного університету під житловий будинок, Мінекономрозвитку виявлено:

1. Щодо відповідності документів замовника вимогам законодавства у сфері державних закупівель:

- при складанні документації з конкурсних торгів Замовником не враховані вимоги статті 16, 17 Закону та положення пункту 3 частини другої статті 22 Закону в частині встановлення вимог в технічній специфікації до предмета закупівлі.

2. Щодо відповідності порядку проведення процедур закупівель вимогам законодавства у сфері державних закупівель:

- пропозиція конкурсних торгів ТОВ "Ліфтрембуд" не відповідає вимогам пункту 6 розділу III документації конкурсних торгів.

VI. Рекомендації за результатами здійснення моніторингу:

За результатами здійсненого моніторингу Мінекономрозвитку рекомендує усунути вказані порушення та не допускати їх у майбутньому.

У разі неможливості їх усунення Міністерство рекомендує провести нову процедуру закупівлі з дотриманням законодавства у сфері державних закупівель.

Крім того, Мінекономрозвитку рекомендує в документації конкурсних торгів замовника зазначати інформацію про спосіб документального підтвердження відповідності учасників згідно з законодавством, зокрема вимогам, встановленим статтею 17 Закону. Тобто, у разі якщо законодавством визначено конкретну форму документів, які можуть містити відповідну інформацію, передбачену статтею 17 Закону, та встановлено уповноважений орган на їх видачу, пропонуємо замовнику при підготовці документації конкурсних торгів у подальшому встановлювати вимогу щодо надання учасниками саме таких документів.

VII. Додаткова інформація

Частиною третьою статті 12 та статтею 43 Закону встановлено, що відповідальність за вибір та застосування процедур закупівлі несуть виключно службові (посадові) особи замовника - члени комітету з конкурсних торгів персонально та за порушення вимог, установлених Законом та нормативно-правовими актами, розробленими відповідно до цього Закону, зокрема члени комітету з конкурсних торгів замовника несуть відповідальність згідно із законами України відповідно.

Директор департаменту державних закупівель
та державного замовлення Мінекономрозвитку
А.Є. Рубан