КОНСУЛЬТУЄ НАЦІОНАЛЬНЕ АГЕНТСТВО УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ
Державний службовець декларував...
До декларації він записав: квартиру, машину,
заначку, дружини маленьку собачку
Щороку до 1 квітня держслужбовці повинні подати "антикорупційну" Декларацію. Минулого року Верховна Рада прийняла пакет законів, спрямованих на удосконалення системи боротьби з корупцією. Зокрема, спираючись на дворічний досвід застосування чинного Закону N 3206, внесено зміни та доповнення до норм, які стосуються декларування. У статті поряд з практичними рекомендаціями щодо оформлення та подання Декларації особливу увагу приділено новелам антикорупційного законодавства, що набрали чинності 1 січня 2014 року.
Суб'єкти декларування
Обов'язок для держслужбовців подавати за місцем роботи Декларацію про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру (далі - Декларація) за минулий рік за формою, що наведена в Додатку до Закону N 3206, встановлює ст. 12 Закону N 3206.
Зазначимо, що вперше форма Декларації визначена не наказом чи порядком, а саме законом, що безумовно свідчить про велике значення декларування як важливої складової системи запобігання і протидії корупції. Це також гарантує стабільність зазначеної форми.
Коло осіб, які зобов'язані подавати Декларацію, визначено у п. 1 та п.п. "а" п.2 ч. 1 ст. 4 Закону N 3206. Так, Декларацію зобов'язані подавати:
1) особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування:
а) Президент, Голова Верховної Ради, його Перший заступник та заступник, Прем'єр-міністр, Перший віце-прем'єр-міністр, віце-прем'єр-міністри, міністри, інші керівники центральних органів виконавчої влади, які не входять до складу Кабінету Міністрів, та їх заступники, Голова Служби безпеки, Генеральний прокурор, Голова Національного банку, Голова Рахункової палати, Уповноважений Верховної Ради з прав людини, Голова Верховної Ради АРК, Голова Ради міністрів АРК;
б) народні депутати, депутати Верховної Ради АРК, депутати місцевих рад;
в) державні службовці, посадові особи місцевого самоврядування;
г) військові посадові особи Збройних Сил та інших утворених відповідно до законів військових формувань, крім військовослужбовців строкової військової служби;
ґ) судді Конституційного Суду, інші професійні судді, Голова, члени, дисциплінарні інспектори Вищої кваліфікаційної комісії суддів, службові особи секретаріату цієї Комісії, Голова, заступник Голови, секретарі секцій Вищої ради юстиції, а також інші члени Вищої ради юстиції, народні засідателі та присяжні (під час виконання ними цих функцій);
д) особи рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, державної кримінально-виконавчої служби, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації, податкової міліції, особи начальницького складу органів та підрозділів цивільного захисту;
є) посадові та службові особи органів прокуратури, Служби безпеки, дипломатичної служби, доходів і зборів;
є) члени Центральної виборчої комісії;
ж) посадові та службові особи інших державних органів, органів влади АРК;
2) особи, які прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування:
а) посадові особи юридичних осіб публічного права, які не зазначені в п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону N 3206.
Серед усіх суб'єктів декларування найбільше запитань викликає визначення "посадові особи юридичних осіб публічного права" і саме тому воно потребує більш детального аналізу. При визначенні поняття "посадова особа" необхідно виходити із правозастосовної практики, згідно з якою головним критерієм віднесення особи до кола посадових є наявність у неї організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій.
У свою чергу, відповідно до судової практики (див. постанову Пленуму ВСУ від 26.04.2002 р. N 5) організаційно-розпорядчими обов'язками є обов'язки зі здійснення керівництва галуззю промисловості, трудовим колективом, ділянкою роботи, виробничою діяльністю окремих працівників на підприємствах, в установах чи організаціях незалежно від форм власності. Такі функції виконують, зокрема, керівники міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, державних, колективних чи приватних підприємств, установ і організацій та їх заступники; керівники структурних підрозділів (начальники цехів, завідуючі відділами, лабораторіями, кафедрами) та їх заступники; особи, які керують ділянками робіт (майстри, виконроби, бригадири тощо).
Водночас під адміністративно-господарськими обов'язками розуміють обов'язки з управління або розпорядження державним, колективним чи приватним майном (установлення порядку його зберігання, переробки, реалізації, забезпечення контролю за цими операціями тощо). Такі повноваження в тому чи іншому обсязі є у начальників планово-господарських, постачальних, фінансових відділів і служб, завідуючих складами, магазинами, майстернями, ательє, їх заступників, керівників відділів підприємств, відомчих ревізорів та контролерів тощо.
Законодавство також абсолютно чітко визначає ознаки юридичної особи публічного права, які полягають в особливостях порядку її створення. Так, відповідно до абз. третього ч. 2 ст. 81 ЦКУ, юридична особа публічного права створюється розпорядчим актом Президента, органу державної влади, органу влади АРК або органу місцевого самоврядування.
Серед суб'єктів декларування слід окремо виділити осіб, для яких державний орган або орган місцевого самоврядування не є основним місцем роботи. Це, перш за все, депутати місцевих рад, які свої депутатські повноваження виконують на громадських засадах, а основним місцем роботи для них є інші організації, установи, або ж які є самозайнятими особами чи пенсіонерами. Порядок подання Декларації цими особами визначається ч. 3 ст. 8 Закону N 93, згідно з положеннями якої депутати місцевих рад зобов'язані подавати Декларацію за місцем роботи (служби). Виняток складають самозайняті особи, безробітні, пенсіонери, які подають Декларацію до апаратів відповідних місцевих рад або їх виконкомів.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Усі суб'єкти декларування і повинні декларувати не лише свій майновим стан, але й майновий стан членів сім'ї та більшість своїх значних за розмірами видатків, фінансові зобов'язання.
Відповідно до ст. 1 Закону N 3206 членами сім'ї вважаються особи, які перебувають у шлюбі, а також їхні діти, у тому числі повнолітні, батьки, особи, які перебувають під опікою і піклуванням, інші особи, які спільно проживають, пов'язані спільним побутом, мають взаємні права та обов'язки, а також особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі.
Зауважте: чоловік (чи дружина) декларанта та його неповнолітні діти (діти до досягнення ними 18 років) є членами сім'ї (відповідно їх доходи включаються до Декларації) незалежно від місця проживання. Інші особи (наприклад, батьки, а також повнолітні діти) визнаються членами сім'ї за таких умов:
1) вони спільно проживають з декларантом;
2) пов'язані з ним спільним побутом;
3) наявні взаємні права та обов'язки між особою та декларантом.
Окремо зазначимо, що подавати Декларацію також зобов'язані суб'єкти декларування, які звільняються або іншим чином припиняють діяльність, пов'язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, а також ті, які вже звільнилися або іншим чином припинили таку діяльність. Такі декларанти подають Декларацію за період, не охоплений раніше поданими деклараціями. А ті суб'єкти, які вже звільнилися, зобов'язані подати Декларацію за минулий рік за своїм останнім місцем роботи (служби) у загальному порядку (але для них є нюанс зі строком подання Декларації - див. таблицю нижче).
Бланк Декларації
Порядок виготовлення бланків Декларації врегульовано постановою N 64, якою встановлено, що бланки Декларації самостійно виготовляються* особами, які її заповнюють та подають, шляхом роздрукування або копіювання їх на папері формату А4 за формою, наведеною у Додатку до Закону N 3206 (включаючи примітку). Бланк Декларації не є документом суворого обліку чи звітності.
Зберігання та опублікування
Відповідно до п. 2 Порядку N 16 подані Декларації зберігаються у кадрових підрозділах відповідних органів державної влади або органів місцевого самоврядування, юридичних осіб публічного права в особових справах декларантів. З огляду на це, збирання, зберігання та організацію, процедуру опублікування декларації рекомендується здійснювати кадровим підрозділам відповідного державного органу, органу місцевого самоврядування або юридичної особи публічного права.
Строки подання
Як ми вже зазначали, за загальним правилом Декларація подається до 1 квітня року, наступного за звітним. Отже, граничним строком подання Декларації за 2013 рік є 31 березня 2014 року (понеділок).
Водночас Законом N 3206 передбачені винятки із вказаного правила для осіб, які не мають можливості дотриматися зазначеного строку через об'єктивні обставини. Наведемо перелік таких випадків у таблиці.
Строки подання "антикорупційної" Декларації
| Суб'єкти декларування, які: | Подають Декларацію |
| 1) перебувають у відпустці у зв'язку з вагітністю та пологами; 2) перебувають у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку; 3) тимчасово непрацездатні; 4) перебувають за межами України; 5) перебувають під вартою |
до 31 грудня |
| б) звільняються або іншим чином припиняють діяльність, пов'язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування (1): | |
| - у січні - березні | при звільненні, за звітний рік та за поточний рік |
| - у квітні - грудні | при звільненні, за поточний рік |
| 7) припинили діяльність, пов'язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, подають декларацію за місцем попередньої роботи (служби)(1) | через рік після припинення, за рік, що минув |
| (1)Відповідно до рішення Комітету Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією "Про роз'яснення порядку подання декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру" (протокол N 23 від 14.01.2014 р.). | |
Оприлюднення відомостей,
що містяться в Декларації,
та надання їх за запитами
на інформацію
Відомості, зазначені у Декларації за минулий рік Президента, Голови Верховної Ради, народних депутатів, Прем'єр-міністра, членів Кабінету Міністрів, Голови та суддів Конституційного Суду, Голови та суддів Верховного Суду, голів та суддів вищих спеціалізованих судів, Генерального прокурора та його заступників, Голови Національного банку, Голови Рахункової палати, Голови та членів Вищої ради юстиції, членів Центральної виборчої комісії, Уповноваженого Верховної Ради з прав людини, Голови та членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів, перших заступників та заступників міністрів, заступників міністрів - керівників апаратів, керівників інших державних органів, органів влади АРК та їх заступників, членів колегіальних державних органів (комісій, рад), сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті (у разі її утворення), районної, обласної ради та їх заступників, керівників виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад та їх заступників, секретаря сільської, селищної, міської ради підлягають оприлюдненню протягом 30 днів з дня їх подання шляхом розміщення на офіційних веб-сайтах або опублікування в офіційних друкованих виданнях відповідних державних органів та органів місцевого самоврядування (ч.2 ст. 12 Закону N 3206). Відповідні відомості, розміщені на офіційних веб-сайтах державних органів та органів місцевого самоврядування, оприлюднюються на строк не менше одного року.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Відомості щодо реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії та номера паспорта громадянина України, а також реєстраціїмісця проживання, дати народження декларанта, місцезнаходження об'єктів, які наводяться в Декларації, є інформацією з обмеженим доступом та оприлюдненню не підлягають (абз. другий ч. 2 ст. 12 Закону N 3206).
Оскільки в Декларації містяться також і відомості про членів сім'ї, неодноразово поставало питання про необхідність надання згоди членів сім'ї декларанта на опублікування відомостей стосовно них.
У зв'язку з цим Конституційний Суд у Рішенні від 20.01.2012 р. N 2-рп/2012 окремо роз'яснив, що збирання, зберігання, використання та поширення державою, органами місцевого самоврядування, юридичними або фізичними особами конфіденційної інформації про особу без її згоди є втручанням в її особисте та сімейне життя, яке допускається виключно у визначених законом випадках і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.
Також у зазначеному Рішенні наголошується на тому, що перебування особи на посаді, пов'язаній зі здійсненням функцій держави або органів місцевого самоврядування, передбачає не тільки гарантії захисту прав цієї особи, але й додаткові правові обтяження. Публічний характер як самих органів - суб'єктів владних повноважень, так і їх посадових осіб вимагає оприлюднення певної інформації для формування громадської думки про довіру до влади та підтримку її авторитету в суспільстві.
Крім того, слід мати на увазі, що зазначені у Декларації відомості відповідно до ст. 6 Закону N 2939 не належать до інформації з обмеженим доступом, за винятком тієї, яка не підлягає оприлюдненню згідно з абз. другим ч. 2 ст. 12 Закону N 3206. Це означає, що в цілому наведені у Декларації відомості з урахуванням вказаного винятку повинні надаватися у разі надходження відповідного запиту.
Перевірка Декларації
Із 1 січня 2014 року набрали чинності зміни до ст. 12 Закону N 3206, які передбачають здійснення уповноваженими підрозділами державних органів, органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб публічного права трьох видів перевірок Декларації:
1) своєчасність подання;
2) наявність конфлікту інтересів;
3) логічний та арифметичний контроль.
Перевірку факту своєчасності подання декларації здійснюють протягом 15 робочих днів з дня, у який така Декларація повинна бути подана.
Перевірка Декларації на наявність конфлікту інтересів суб'єкта декларування здійснюється протягом 30 днів з дня подання Декларації і полягає у порівнянні службових обов'язків суб'єкта декларування з фінансовими інтересами його та членів його сім'ї.
Логічний та арифметичний контроль Декларації здійснюється протягом 30 днів з дня подання декларації у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, відповідальним за формування державної податкової політики, та Міністерством юстиції України.
У разі виявлення під час перевірки Декларації арифметичних або логічних помилок уповноважений підрозділ невідкладно письмово повідомляє про це відповідного суб'єкта декларування, який має право протягом 5 днів з дня отримання такого повідомлен-
ня надати уповноваженому підрозділу письмове пояснення та/або виправлену Декларацію.
У зв'язку з проведенням логічного та арифметичного контролю Декларації уповноважений підрозділ має право робити запити до державних органів, органів влади органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності щодо зазначених відомостей.
Державні органи, органи влади АРК, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, яким надіслано запит уповноваженого підрозділу, зобов'язані не пізніше 10 робочих днів з дня отримання запиту надати копії необхідних документів або відповідну інформацію.
У разі встановлення за результатами перевірок ознак правопорушення, уповноважений підрозділ письмово повідомляє керівника відповідного державного органу, органу влади АРК, його апарату, органу місцевого самоврядування, юридичної особи публічного права та правоохоронні органи.
Відповідальність
Відповідальність за неподання або несвоєчасне подання Декларації передбачена частиною першою ст. 172-6 КпАП.
За такі порушення суб'єктам декларування (особам, зазначеним у п. 1 та п.п. "а" п. 2 ч. 1 ст. 4 Закону N 3206) загрожує адмінштраф від 10 до 25 нмдг (від 170 до 425 грн)*.
Водночас відповідальність членів сім'ї декларанта за надання неповної інформації про свої доходи, майно, витрати і зобов'язання фінансового характеру або за відмову у наданні такої інформації чинним законодавством не передбачена.
Хоча більшість правил щодо заповнення Декларації визначено примітками до неї, все ж виникають окремі питання, які потребують додаткових роз'яснень. Рекомендації щодо заповнення Декларації дивіться нижче.
Рекомендації щодо заповнення
"антикорупційної Декларації"
| Загальні вимоги | ||
| Стислі правила заповнення: - форму Декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру (далі - Декларація) наведено у додатку до Закону України "Про засади запобігання і протидії корупції" від 7 квітня 2011 року N 3206-VI; - Декларацію заповнюють чорнильною або кульковою ручкою синього або чорного кольору таким чином, щоб забезпечити вільне читання внесених відомостей; - у разі відсутності відомостей у відповідному полі ставиться прочерк; - відомості щодо фінансових сум округляються до цілої гривні; - відомості зазначаються станом на кінець звітного періоду; - у всіх позиціях Декларації зазначають сукупний дохід (за відповідним видом доходів) декларанта та/або членів його сім'ї, тобто за наявності доходів певного виду і у декларанта, і у члена його сім'ї при заповненні позиції декларації доходи підсумовують; - Декларація посвідчується підписом та зазначенням дати заповнення | ||
| Позиція Декларації | Суть | Коментар |
| 1 | 2 | 3 |
| Розділ 1. Загальні відомості | ||
| Позиція 1 | П. І. Б. | У разі зміни прізвища (імені, по батькові) у звітному році спочатку зазначається нове прізвище, ім'я, по батькові, а в дужках - попереднє |
| Ідентифікаційний номер | Якщо суб'єкт декларування (члени його сім'ї) не має ідентифікаційного номера (відмовився від його прийняття за всіма правилами), зазначаються серія та номер паспорта громадянина України | |
| Позиція 2 | Місце проживання | Зазначають адресу проживання на кінець звітного року (станом на 31 грудня). Зауважте! Якщо декларант зареєстрований за однією адресою, а проживає за іншою, у Декларації він вказує як місце реєстрації, так і фактичну адресу проживання |
| У разі якщо назва адміністративно-територіальної одиниці (адреса житла) зазнала у звітному році змін, що не відображено у паспорті громадянина України - суб'єкта декларування, - зазначається також назва станом на дату заповнення декларації | ||
| Позиція 3 | Посада | Зазначається посада, яку обіймає декларант, або посада, на яку він претендує |
| Позиція 4 | Члени сім'ї | Декларант сам визначає, хто належить до членів його сім'ї. У Декларації вказують: ступінь зв'язку, прізвище, ініціали, дата народження, ідентифікаційний номер кожного члена сім'ї |
| Члени сім'ї - особи, які перебувають у шлюбі, їхні діти, особи, які перебувають під опікою і піклуванням, інші особи, які спільно проживають, пов'язані спільним побутом, мають взаємні права та обов'язки, у тому числі особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі | ||
| Розділ II. Відомості про доходи | ||
| Позиція 5 | Загальна сума доходу | Вказують загальну суму сукупного доходу. Позиція 5 має дорівнювати арифметичній сумі позицій 6-20 |
| Позиції 6-20 | Доходи за видами | Для правильного відображення сум одержаного доходу рекомендується звертатися до підтвердних документів (довідок про доходи, квитанцій, платіжних доручень, договорів), а у разі їх відсутності чи неможливості одержання їх дублікатів - отримати відповідну інформацію у підприємства, установи, організації, фізичної особи, від якої одержано дохід |
| Позиція 6 | Зарплата | У цій позиції зазначають: - загальний розмір одержаної декларантом (членами сім'ї декларанта) заробітної плати, інших виплат та винагород, нарахованих (виплачених) відповідно до умов трудового або цивільно-правового договору за звітний рік (крім виплат, зазначених у позиціях 7, 8); - матеріальну допомогу на оздоровлення; - матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань; - допомогу з тимчасової непрацездатності |
| Позиція 7 | Дохід від викладацької діяльності | До цієї позиції включають дохід від: - викладацької, наукової та творчої діяльності; - медичної практики; - інструкторської та суддівської практики зі спорту |
| Позиція 8 | Авторська винагорода | Окрім власне авторської винагороди (плати автору, винахіднику за використання об'єкта права інтелектуальної власності), до цієї позиції включають також роялті (будь-який платіж, отриманий як винагорода за користування або за надання права на користування будь-яким авторським та суміжним правом на літературні твори, твори мистецтва або науки, включаючи комп'ютерні програми, інші записи на носіях інформації, відео- або аудіокасети, кінематографічні фільми або плівки для радіо- чи телевізійного мовлення, передачі (програми) організацій мовлення, будь-які патенти, зареєстровані знаки на товари і послуги чи торговельні марки, дизайн, секретні креслення, моделі, формули, процеси, права на інформацію щодо промислового, комерційного або наукового досвіду (ноу-хау)) |
продовження таблиці
| 1 | 2 | 3 |
| Позиція 9 | Дивіденди і проценти | Зазначають сукупний розмір дивідендів та процентів, отриманих декларантом (членами його сім'ї). Проценти, нараховані декларанту (вкладнику), враховуються на підставі виписки банку чи відповідної небанківської фінансової установи |
| Позиція 10 | Матеріальна допомога | До позиції включають: - благодійну допомогу; - пожертвування; - матеріальну допомогу від профспілкової організації; - безповоротну позику (у грошовій та натуральній формі); - вартість безоплатно наданих платних послуг; - вартість послуг санаторно-курортного лікування, відпочинку, послуг туризму (крім суми оплати санаторно-курортного лікування за рахунок коштів фонду соціального страхування); - кошти, надані на навчання декларанта або членів його сім'ї у навчальних закладах; - суми кредитів, наданих без установлених строків їх повернення |
| Матеріальна допомога на оздоровлення, а також матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань можуть бути включені також у позиції 6 або 20, головне, щоб вони взагалі були відображені у Декларації | ||
| Позиція 11 | Дарунки, призи, виграші | Зазначають відомості про сукупну вартість одержаних дарунків (пожертв), призів, виграшів. При цьому дарунком, зокрема, вважається: - рухомі речі, в тому числі гроші та цінні папери; - нерухомі речі; - майнові права тощо |
| Дарунки у вигляді творів мистецтва, історичних цінностей, антикваріату включаються до суми доходів на підставі нотаріально посвідченої копії експертизи щодо визначення вартості дарунків. Вартість отриманих в дарунок земельних ділянок, житлових будинків чи інших споруд, квартир, інших основних фондів (бібліотечних), транспортних засобів визначається за договірними цінами, нотаріально посвідченими документами, але не нижчими за звичайні ціни | ||
| Позиція 12 | Допомога по безробіттю | Зазначають сукупний розмір одержаної декларантом та/або членами його сім'ї: - допомоги по безробіттю (у тому числі одноразовоїїї виплати); - допомоги по частковому безробіттю; - матеріальної допомоги у період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації; - допомоги на поховання у разі смерті безробітного або особи, яка перебувала на його утриманні |
| Позиція 13 | Аліменти | Зазначають загальну суму отриманих аліментів |
| Позиція 14 | Спадщина | Зазначають відомості про сукупну вартість успадкованих: - грошових коштів, депозитів; - корпоративних прав; - земельних ділянок; - житлових будинків чи інших споруд; - квартир; - інших основних фондів (бібліотечних); - транспортних засобів та інших об'єктів. Вартість об'єктів спадщини визначається за договірними цінами, нотаріально посвідченими документами, але не нижчими за звичайні ціни |
| Позиція 15 | Страхові виплати | До позиції включають, зокрема, суми: - страхових виплат; - страхового відшкодування; - викупні суми; - пенсійні виплати за недержавним пенсійним забезпеченням; - виплат та соціальних послуг, які здійснюються та відшкодовуються Фондом соціального страхування від нещасних випадків |
| Позиція 16 | Продаж майна | До позиції включають доходи від відчуження як нерухомого, так і рухомого майна |
| Позиція 17 | Підприємницька діяльність | Відображають доходи, отримані від провадження підприємницької діяльності, та від незалежної і професійної діяльності. При цьому незалежна професійна діяльність - це участь фізичної особи у науковій, літературній, артистичній, художній, освітній або викладацькій діяльності, діяльність лікарів, приватних нотаріусів, адвокатів, аудиторів, бухгалтерів, оцінщиків, інженерів чи архітекторів/особи, зайнятої релігійною (місіонерською) діяльністю, іншою подібною діяльністю за умови, що така особа не є працівником або фізичною особою - підприємцем та використовує найману працю не більш як чотирьох фізичних осіб |
продовження таблиці
| 1 | 2 | 3 |
| Позиція 18 | Продаж цінних паперів | До позиції включають дохід, отриманий у разі відчуження: - цінних паперів (документи встановленої форми з відповідними реквізитами, що посвідчують грошові або інші майнові права, визначають взаємовідносини особи, яка їх розмістила (видала), і власника, та передбачають виконання зобов'язань згідно з умовами їх розміщення, а також можливість передачі прав, що випливають із цих документів, іншим особам); - корпоративних прав (права особи, частка якої визначається у статутному фонді (майні) господарської організації, що включають правомочності на участь цієї особи в управлінні господарською організацією, отримання певної частки прибутку (дивідендів) даної організації та активів у разі ліквідації останньої відповідно до закону, а також інші правомочності, передбачені законом та статутними документами) |
| Позиція 19 | Доходи від оренди | Зазначають загальну суму доходів від передачі в оренду (строкове володіння та/або користування) майна. Як приклад - кошти, отримані від передачі в оренду квартири, гаражу тощо |
| Позиція 20 | Інші доходи | До позиції включають відомості про ті види доходів, які не були зазначені у позиціях 6-19 |
| До інших доходів належать: - пенсійні виплати; - позики (кредити), отримані від фінансових установ (банку, кредитної спілки, лізингової компанії, ломбарду, страхової компанії тощо); - допомога для догляду за дитиною віком до трьох років або дитиною-інвалідом віком до 18 років; - допомога на протезування з поміщенням у стаціонар протезно-ортопедичного підприємства; - допомога по вагітності та пологах; - допомога на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві); - оплата путівок на санаторно-курортне лікування застрахованим особам та членам їх сімей; - оплата путівок до дитячих оздоровчих закладів; - надання соціальних послуг (у тому числі у позашкільній роботі з дітьми); - суми відшкодувань за майнову або моральну шкоду, отримані за рішенням суду | ||
| Позиції 21-22 | Іноземні доходи | У цих позиціях зазначають доходи, одержані або нараховані із джерел за межами України, зокрема кошти, які надходять через міжнародні системи грошових переказів, такі як, наприклад, Western Union. Гроші, перераховані чоловіком (дружиною) декларанта, який перебуває на роботі за кордоном, зазначають в позиції 22. У полі "перерахованого у гривні" зазначають відомості за офіційним курсом гривні до відповідної іноземної валюти, установленим Національним банком на день проведення фінансової операції (нарахування або одержання) |
| Розділ III. Відомості про нерухоме майно | ||
| Позиції 23-28 | Нерухомість декларанта | У позиціях розділу зазначають відомості про нерухоме майно, яке перебуває у власності, оренді чи на іншому праві користування суб'єкта декларування та членів його сімї, а також їх витрати на придбання цього майна. 3 метою максимально точного відображення відомостей у вказаному розділі Декларації доцільно деталізувати, чи перебуває майно у власності, чи в оренді або ж зазначати інше право користування. Такі відомості рекомендується вказувати у позиції "Місцезнаходження об'єкта". Крім цього, у разі коли відповідне майно перебуває у спільній сумісній чи частковій власності, доцільно у вказаній позиції також відображати дану інформацію із зазначенням частки (для спільної часткової власності). Задля уникнення помилок інформацію у вказаному розділі рекомендується зазначати на підставі відповідних правовстановлюючих документів. Площа земельних ділянок вказується на підставі документів (актів) про їх відведення. Площа житлових будинків (квартир) вказується на підставі даних бюро технічної інвентаризації або інших документів, визначених законодавством. Поле "Сума витрат (грн) на придбання у власність/оренду чи на інше право користування" заповнюється, якщо разова витрата (вклад/внесок) щодо кожної із зазначених позицій у звітному році дорівнює або перевищує 150 тис. гривень. Наприклад, особа, яка має нерухоме майно, придбане задовго до звітного періоду, зобов'язана надати в Декларації інформацію про об'єкт нерухомості, не надаючи при цьому інформацію про витрати. Декларант також не вказує інформацію про витрати на придбаний у звітному році об'єкт, якщо разова витрата на його придбання не перевищує 150 тис. гривень. Із 1 січня 2014 року (тобто зі звітності за 2014 рік) відповідна сума разової витрати, що підлягає декларуванню, становить 80 тис. гривень |
| Позиції 29-34 | Нерухомість членів сімї декларанта | |
продовження таблиці
| 1 | 2 | 3 |
| ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Відомості, зазначені у позиціях 23-34 (місцезнаходження об'єкта), є інформацією з обмеженим доступом і не пілягають оприлюдненню | ||
| Розділ IV. Відомості про транспортні засоби | ||
| Позиції 35-39 | Транспортні засоби декларанта | Зазначаються відомості про транспортні засоби, які перебувають у власності, оренді чи на іншому праві користування суб'єкта декларування та членів його сім'ї, а також їх витрати на придбання цих засобів. До заповнення відомостей цього розділу застосовуються у переважній більшості ті ж правила, що й до розділу III. При цьому відомості про транспортні засоби рекомендується вказувати на підставі даних технічних паспортів, інших офіційних документів, у яких відображені характеристики транспортного засобу. Уточнення можна зробити в органах, де зареєстровані транспортні засоби. Поле "Сума витрат (грн) на придбання у власність/оренду чи на інше право користування" заповнюється, якщо разова витрата (вклад/внесок) щодо кожної із зазначених позицій у звітному році дорівнює або перевищує 150 тис. гривень. Із 1 січня 2014 року (зі звітності за 2014 рік) відповідна сума разової витрати, що підлягає декларуванню, становить 80 тис. гривень |
| Позиції 40-44 | Транспортні засоби членів сім'ї' декларанта | |
| Позиції 37, 38, 42, 43 | Візьміть до уваги, що відомості про довжину транспортного засобу зазначаються лише у цих позиціях | |
| Розділ V. Відомості про вклади у банках, цінні папери та інші активи | ||
| Зазначають відомості про вклади у банках, цінні папери, внески до статутного капіталу та інші активи декларанта та членів його сім'ї | ||
| Позиції 46, 48, 50 | Поле "Усього" заповнюють, якщо разова витрата (вклад/внесок) щодо кожної із зазначених позицій у звітному році дорівнює або перевищує 150 тис. гривень. Таким чином, якщо сума вкладених у звітному році коштів, наприклад, на депозитний рахунок у банку, не перевищує вказаного розміру, відомості щодо такого вкладу у позиції "вкладених у звітному році" не зазначаються. Це, однак, не звільняє від обов'язку відображати загальну суму вкладених коштів на рахунках у банках на кінець звітного року. Такий самий підхід застосовується й до вартості цінних паперів та розміру внесків до статутного (складеного) капіталу товариства, підприємства, організації. Із 1 січня 2014 року відповідна сума разової витрати, що підлягає декларуванню, становить 80 тис, гривень | |
| Позиції 45-53 | У полі "у тому числі за кордоном" зазначають відомості за офіційним курсом гривні до відповідної іноземної валюти, установленим Національним банком України на день проведення фінансової операції. У полях "Усього" та "утому числі за кордоном" зазначається повне найменування банків, інших фінансових установ, товариств, підприємств, організацій тощо, з якими у суб'єкта декларування чи членів його сім'ї наявні відповідні відносини | |
| Розділ VI. Відомості про фінансові зобов'язання | ||
| Позиції 54-64 | Фінансові зобов'язання | До позицій заносяться відомості за таким переліком: - добровільне страхування; - недержавне пенсійне забезпечення; - витрати на утримання майна, зазначеного у розділах III-V; - погашення основної суми позики та процентів; - інші зобов'язання. |
| Позиція 59 | До цієї позиції, зокрема, належить сума, сплачена декларантом на користь закладів освіти у рахунок компенсації вартості навчання, підготовки чи перепідготовки декларанта або членів його сім'ї (за навчання його або членів сім'ї' у навчальних закладах, крім навчання за рахунок бюджетного фінансування) | |
| Позиції 56, 59 | Поле "Усього" заповнюється, якщо разова витрата (вклад/внесок) щодо кожної із зазначених позицій у звітному році дорівнює або перевищує 150 тис. гривень. Із 1 січня 2014 року (зі звітності за 2014 рік) відповідна сума разової витрати, що підлягає декларуванню, становить 80 тис. гривень. Наприклад, у позиції 56 "Утримання зазначеного у розділах III-V майна" зазначаються відомості про витрати суб'єкта декларування на таке утримання лише у випадку, якщо сума разової витрати дорівнює або перевищує згаданий розмір | |
| Позиція 62 | Слід звернути увагу на те, що при поданні Декларації за 2013 рік відомості про витрати членів сім'ї суб'єкта декларування мають відображатися незалежно від їх розміру. А от починаючи з Декларації за 2014 рік, буде діяти інше правило: поле "Усього" позиції 62 також слід буде заповнювати лише у разі здійснення разової витрати на суму, що дорівнює або перевищує 80 тис. гривень | |
Використані документи
КпАП - Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 р. N 8073-Х.
ЦКУ - Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. N 435-IV.
Закон N 3206 - Закон України "Про засади запобігання і протидії корупції" від 07.04.2011 р. N 3206-VI.
Закон N 93 - Закон України "Про статус депутатів місцевих рад" від 11.07.2002 p. N 93-IV.
Закон N 2939 - Закон України "Про доступ до публічної інформації" від 13.01.2011 p. N 2939-VI.
Постанова N 64 - постанова КМУ "Про виготовлення бланків декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру" від 08.02.2012 р. N 64.
Порядок N 16 - Порядок зберігання документів і використання відомостей, зазначених у декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру, та відомостей щодо відкриття валютного рахунка в установі банку-нерезидента, затверджений постановою КМУ від 11.01.2012 р. N 16.
________________________________
* До речі, такий же штраф на них може бути накладено і за неповідомлення або несвоєчасне повідомлення про відкриття валютного рахунка в установі 6анку-нерезидента (частина друга 172-6 КпАП).
Сергій Плотян,
начальник Управління організаційної та кадрової
роботи Національного агентства України
з питань державної служби
