Ревізія бюджетної установи:
основні напрями програми
Навіть ті бухгалтери, які особливо відповідально ставляться до своєї роботи, розуміють, що повністю вберегтися від помилок дуже непросто. Причин тому багато: великий обсяг роботи, неоднозначність правових норм, які часто змінюються, вимоги нормативно-правових актів. А тому слово "ревізія" мимоволі викликає хвилювання. Сьогодні, продовжуючи тему фінансового контролю, розглянемо основні напрями ревізії бюджетної установи, яку проводять фахівці Державної фінансової інспекції України.
Складання
програми ревізії
Почнемо з того, що згідно з п. 7 Порядку N 550 під час підготовки до ревізії посадовими особами контролюючого органу складається у двох примірниках Програма ревізії.
Така Програма складається відповідно до Примірної Програми N 14. ЇЇ затверджує керівник органу Державної фінансової інспекції (далі - Держфінінспекція) чи його заступник.
Крім того, керівник ревізійної групи складає робочий план за формою, встановленою наказом N 122. Його підписує керівник ревізійної групи, затверджує керівник (заступник керівника) структурного підрозділу органу Держфінінспекції (якщо ревізію очолює керівник структурного підрозділу органу Держфінінспекції, робочий план ревізії затверджує керівник відповідного органу Держфінінспекції або його заступник).
Слід зазначити, що Програма ревізії та робочий план за ініціативою керівника ревізійної групи можуть бути підкориговані під час ревізії за результатами дослідження окремих документів об'єкта контролю.
При цьому зміни до цих документів затверджують та підписують працівники органу Держфінінспекції, які перебувають на посадах того ж рівня, що й ті, які підписують та затверджують програми ревізії та робочого плану.
При виході на об'єкт контролю керівник ревізійної групи надає керівнику об'єкта контролю чи його уповноваженому заступнику під розписку на примірнику органу Держфінінспекції для ознайомлення один примірник Програми ревізії.
Питання Програми ревізії, що підлягають контролю, перевіряються фахівцями Держфінінспекції шляхом документальної та/або фактичної перевірки.
Документальна перевірка передбачає контроль за документами об'єкта контролю на предмет:
- дотримання вимог законодавчих та нормативних актів щодо порядку складання (оформлення) первинних, зведених облікових, підтвердних та інших документів об'єкта контролю - перевірка за формою;
- відповідності господарських операцій, що зафіксовані первинними, зведеними обліковими, підтвердними чи іншими документами, нормам, встановленим законодавством та внутрішніми регламентами (документами) установи, прийнятими в межах законодавства, - перевірка за змістом.
Фактична перевірка передбачає контроль за наявністю готівки, цінних паперів, бланків суворої звітності, оборотних і необоротних активів, інших матеріальних і нематеріальних цінностей шляхом проведення інвентаризації, застосування норм витрат сировини і матеріалів, обстеження та контрольного обміру виконаних робіт тощо, які ініціюють посадові особи Держфінінспекції та проводяться відповідними комісіями, призначеними наказом керівника бюджетної установи в присутності посадових осіб органів Держфінінспекції за участі матеріально-відповідальної особи, а у разі перевірки обсягу виконаних робіт - також представника суб'єкта господарювання, яким виконувались роботи.
Документита предмети дослідження
за програмою ревізії
Далі розглянемо, які саме документи вивчають фахівці Держфінінспекції під час проведення ревізії відповідно до питань затвердженої Програми.
Для наочності зазначену інформацію наведемо у таблиці.
Зведена таблиця питань програми ревізії,
досліджуваних документів
| Питання програми ревізії | Документи, які досліджуються | Предмет дослідження |
| 1. Стан усунення порушень та недоліків, виявлених попередніми ревізіями (перевірками) | Платіжні доручення, прибуткові касові ордери, особові рахунки працівників (в разі утримання із заробітної плати незаконно виплачених сум), прибуткові накладні, акти виконаних робіт та акти звірки з виконавцями робіт та послуг (у випадку відшкодування зайво використаних бюджетних коштів через завищені обсяги та вартість виконаних робіт (послуг) шляхом виконання частини обсягу робіт на безоплатній основі), платіжні відомості (у разі встановлених порушень щодо недоотримання фізичними особами належних виплат з оплати праці) тощо | Зазначені документи перевіряються на предмет підтвердження факту усунення виявлених порушень. При встановленні фактів безпідставного невиконання вимог органів Держфінінспекції та за наявності законодавчо визначених підстав на керівника об'єкта контролю складається протокол про адміністративне правопорушення за ст. 164-2 КпАП за невжиття заходів щодо відшкодування з винних осіб збитків від недостач, розтрат, крадіжок і безгосподарності |
| 2. Стан виконання функцій головного розпорядника бюджетних коштів | Відповідне питання Примірної програми ревізії бюджетної установи (пункти 2.1-2.4 таблиці) перевіряється у головних розпорядників бюджетних коштів, при цьому частина цього питання, передбачена пунктом 2.3 таблиці, перевіряється також у розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня, до сфери управління яких належать інші розпорядники бюджетних коштів нижчого рівня | |
| 2.1. Формування мережі розпорядників та одержувачів бюджетних коштів | Мережа розпорядників та одержувачів бюджетних коштів | Наявність сформованої у встановленому порядку мережі, дотримання порядку її формування та внесення змін до неї |
| 2.2. Складання бюджетних запитів,обґрунтованість включених до них показників | - проекти зведених кошторисів, проекти кошторисів головного розпорядника коштів та розпорядників коштів нижчого рівня, розрахунки до загального та спеціального фондів проектів кошторисів; - звіти про виконання паспортів бюджетних програм за попередній та поточний планові періоди; - зведені звіти про надходження та використання коштів загального і спеціального фондів бюджету, зведені звіти про заборгованість, що формуються на основі відповідних звітів головного розпорядника коштів та розпорядників коштів нижчого рівня, (відповідні звіти перевіряються як за попередній, так і поточний планові бюджетні періоди); - бюджетні запити за попередній та поточний планові періоди |
- обґрунтованість показників бюджетного запиту щодо потреби в бюджетних призначеннях загального фонду бюджету та обсягу надходжень і видатків за спеціальним фондом бюджету; - врахування встановлених законодавством обмежень щодо планування видатків з бюджету та дотримання режиму економії; - повнота врахування пропозицій розпорядників коштів нижчого рівня щодо потреби їх в асигнуваннях за загальним та спеціальним фондами бюджету. При перевірці цього питання обов'язково враховуються результати ревізії питань програми, визначених в п. 2.3, 2.4, 5 таблиці |
| 2.3. Розгляд та затвердження проектів кошторисів розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та планів використання бюджетних коштів одержувачів, обґрунтованість затверджених у них показників. Дотримання порядку внесення змін до кошторисів | - бюджетний запит; - лімітні довідки про бюджетні асигнування, доведені розпорядникам коштів нижчого рівня; - документи розпорядників коштів нижчого рівня - кошториси та розрахунки до них, плани асигнувань загального фонду бюджету, плани надання кредитів із загального фонду бюджету, плани спеціального фонду, плани використання бюджетних коштів та помісячні плани використання бюджетних коштів (для вищих навчальних закладів та наукових установ), штатні розписи; - довідки про внесення змін до кошторисів та планів асигнувань розпорядників коштів нижчого рівня; - звіти про виконання кошторисів та звіти про заборгованість розпорядників коштів нижчого рівня |
- своєчасність розгляду та затвердження кошторисів, планів асигнувань загального фонду бюджету, планів надання кредитів із загального фонду бюджету, планів спеціального фонду розпорядників коштів нижчого рівня; - виконання головним розпорядником коштів функції щодо контролю за обґрунтованістю розрахунків потреби в асигнуваннях загального фонду бюджету, а також розрахунків обсягу надходжень та видатків за спеціальним фондом кошторисів розпорядників коштів нижчого рівня; - повнота врахування головним розпорядником коштів у кошторисах розпорядників коштів нижчого рівня пропозицій щодо потреби в обсягах асигнувань; - забезпечення дотримання встановленого порядку внесення змін до кошторисів розпорядників коштів нижчого рівня |
Продовження таблиці
| Питання програми ревізії | Документи, які досліджуються | Предмет дослідження |
| 2.4. Складання паспортів бюджетних програм, обґрунтованість затверджених у них показників та стан їх виконання (у разі застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі). Складання звітів про виконання паспортів бюджетних програм | - паспорт бюджетної програми, звіт про виконання паспорту бюджетної програми; - бюджетний запит, лімітна довідка про бюджетні асигнування, бюджетний розпис; - зведені звіти про надходження та використання коштів загального і спеціального фондів бюджету, що формуються на основі відповідних звітів головного розпорядника коштів та розпорядників коштів нижчого рівня; - інші документи, які підтверджують виконання результативних показників паспорта бюджетної програми |
- дотримання законодавства при виконанні бюджетною установою напрямів (видів) діяльності відповідно до покладених на неї функцій та завдань із задоволення суспільних потреб, визначених у Положенні про діяльність установи; - дотримання встановленого порядку затвердження та внесення змін до паспорта бюджетної програми; - обґрунтованість результативних показників паспорта бюджетної програми; - наявності в установи законодавчих підстав для реалізації паспорта бюджетної програми; - досягнення установою визначених в паспорті бюджетної програми мети, завдань, напрямів використання бюджетних коштів, результативних показників та інших характеристик бюджетної програми |
| 3. Виконання функцій з управління об'єктами державної або комунальної власності. Затвердження та внесення змін до фінансових планів суб'єктів господарювання державного та комунального секторів економіки, які входять до сфери управління бюджетної установи | - фінансові плани суб'єктів господарювання державного (комунального) сектора економіки, які входять до сфери управління відповідного суб'єкта управління (далі - підприємства), пояснювальні записки до фінансових планів, зміни до фінансових планів та звіти про їх виконання; - статути (положення) підприємств; - стратегія розвитку та інвестиційний план підприємства на середньострокову перспективу (3-5 років); - звітність підприємств за плановий рік (або на останню звітну дату) та рік, що передує плановому, а саме: баланси, звіти про фінансові результати, звіти про рух грошових коштів, звіти про власний капітал, примітки до річної фінансової звітності; - декларація з податку на прибуток; - контракти, укладені суб'єктами управління з керівниками підприємств; - документи щодо виконання суб'єктом управління своїх функцій під час використання підприємствами майна (зокрема, передачі в безоплатне користування, оренду, відчуження, списання з балансу основних фондів, узгодження договорів суб'єкта господарювання про спільну діяльність тощо); - акти суб'єкта управління щодо реалізації повноважень управління стосовно підприємства (накази, розпорядження, рішення органів місцевого самоврядування щодо управління об'єктами комунальної власності тощо). |
- дотримання суб'єктом управління вимог законодавства при затвердженні статуту (положення) підприємства, а також стан виконання суб'єктом управління своїх функцій щодо контролю за дотриманням вимог статуту (положення) під час діяльності підприємства; - відповідність контракту, укладеного з керівником підприємства, вимогам Типової форми контракту з керівником підприємства, що є у державній власності; - виконання суб'єктом управління функцій щодо своєчасності внесення змін до укладеного контракту, а також контролю за виконанням його вимог; - затвердження прогнозно-стратегічних документів щодо діяльності підприємства (стратегії розвитку, річні фінансові та інвестиційні плани, а також інвестиційні плани на середньострокову перспективу), причини їх незатвердження; - реалізація функцій суб'єкта управління щодо контролю за виконанням таких документів; - дотримання законодавства при розгляді та затвердженні суб'єктом управління фінансових планів підприємств, забезпечення контролю за станом їх виконання, внесення змін до планів; - виконання суб'єктом управління своїх функцій під час використання майна підприємств (зокрема, передачі в безоплатне користування, оренду, відчуження, списання з балансу основних фондів, виявлення майна, яке тимчасово не використовується, та ін.), узгодження договорів підприємства про спільну діяльність, приведення до відповідності із законодавством установчих документів та внутрішніх положень підприємств, проведення інвентаризації майна підприємств; - забезпечення суб'єктом управління контролю за виконанням підприємствами вимог законодавства щодо відрахування ними до бюджету частини прибутку(доходу) або дивідендів; - стан виконання суб'єктом управління інших функцій та обов'язків, визначених нормативно-правовими актами, наказами суб'єкта управління |
Продовження таблиці
| 4. Дослідження організації і стану контрольно-ревізійної роботи (у разі якщо під час ревізії перевіряється діяльність бюджетної установи до 1 січня 2012 року) та/або внутрішнього аудиту (у разі якщо під час ревізії перевіряється діяльність бюджетної установи з 1 січня 2012 року) | Дослідження організації і стану контрольно-ревізійної роботи здійснюється у разі, коли перевіряється діяльність підконтрольної установи до 1 січня 2012 року. Питання організації внутрішнього аудиту досліджується у разі, коли перевіряється діяльність підконтрольної установи з 1 січня 2012 року. Зазначені питання досліджуються під час ревізій міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, а також їх територіальних органів, бюджетних установ, які належать до сфери управління міністерств, інших центральних органів виконавчої влади у випадку, коли в їх структурі є відповідно контрольно-ревізійні підрозділи чи підрозділи внутрішнього аудиту | |
| 5. Складання та затвердження кошторису, внесення до нього змін. Загальний стан виконання кошторису | - бюджетний запит, лімітні довідки про бюджетні асигнування, розрахунки до загального та спеціального фонду кошторису, кошторис бюджетної установи, план асигнувань загального фонду бюджету, план надання кредитів із загального фонду бюджету, план спеціального фонду, план використання бюджетних коштів та помісячний план використання бюджетних коштів (для вищих навчальних закладів та наукових установі, довідки про внесення змін до кошторису та плану асигнувань, штатний розпис; - книга "Журнал-головна", Меморіальний ордер N 14 "Накопичувальна відомість нарахування доходів спеціального фонду бюджетних установ", інші меморіальні ордери; - картки аналітичного обліку готівкових операцій; - картки аналітичного обліку касових видатків, картки аналітичного обліку фактичних видатків, картки аналітичного обліку отриманих асигнувань, книги обліку асигнувань та прийнятих зобов'язань; - Звіт про надходження та використання коштів загального фонду (N 2д, N 2м); - звіти про виконання спеціального фонду кошторису: Звіт про надходження і використання коштів, отриманих як плата за послуги, що надаються бюджетними установами (N4-1д, N 4-1 м), Звіт про надходження і використання коштів, отриманих за іншими джерелами власних надходжень бюджетних установ (N 4-2д, N 4-2м), Звіт про надходження і використання інших надходжень спеціального фонду (N 4-3д, N 4-3м), Звіт про надходження і використання коштів, отриманих на виконання програм соціально-економічного та культурного розвитку регіонів (N 4-4д), Звіт про надходження і використання інших надходжень спеціального фонду (позики міжнародних фінансових організацій) (N 4-3д.1, N4-3м.1), Звіт про заборгованість за бюджетними коштами (N 7д, N 7м), Звіт про заборгованість за окремими програмами (N7д.1, N 7м.1), пояснювальна записка |
- дотримання порядку розгляду та затвердження кошторису, плану асигнувань загального фонду бюджету, плану надання кредитів із загального фонду бюджету, плану спеціального фонду та інших документів згідно з нормативно-правовими актами Міністерства фінансів України, Державного казначейства щодо касового виконання державного (місцевого) бюджету за видатками; - наявність та обґрунтованість розрахунків потреби в асигнуваннях загального фонду бюджету на здійснення видатків за відповідними кодами економічної класифікації або класифікації кредитування бюджету і деталізовані за видами та кількістю товарів (робіт, послуг) із зазначенням вартості за одиницю; - наявність та обґрунтованість розрахунків обсягу надходжень та видатків за спеціальним фондом кошторису щодо кожного джерела доходів та/або фінансування бюджету чи повернення кредитів до бюджету та напрямом використання цих коштів, а також відповідності вказаних показників показникам бухгалтерської звітності за відповідні періоди; - дотримання встановленого порядку внесення змін до кошторису у разі потреби перерозподілу бюджетною установою своїх асигнувань; - відповідність затверджених у кошторисі сум асигнувань загального фонду бюджету на здійснення видатків або надання кредитів з бюджету за відповідними кодами економічної класифікації граничним обсягам видатків бюджету із загального фонду, доведеним лімітною довідкою; - відповідність проведених касових видатків затвердженим обсягам асигнувань; - відповідність використаних бюджетних коштів їх цільовому призначенню (в розрізі складових витрат та джерел їх фінансування); - відповідність обсягів взятих зобов'язань розміру бюджетних асигнувань, затверджених кошторисом (планом використання бюджетних коштів) |
Продовження таблиці
| Питання програми ревізії | Документи, які досліджуються | Предмет дослідження |
| б. Ведення касових операцій. Розрахунки з підзвітними особами, у тому числі щодо видатків на відрядження | - Меморіальний ордер N 1 " Накопичувальна відомість за касовими операціями", журнал реєстрації прибуткових та видаткових касових ордерів, касові книги, звіти касира; - первинні документи: прибуткові та видаткові касові ордери, казначейські (банківські) виписки, в яких засвідчується внесення готівки на казначейський рахунок та її зняття, корінці чекових книжок, розрахунково-платіжні (платіжні) відомості на виплату заробітної плати, матеріальної допомоги, відрядних та інших виплат; - трудові угоди на виконання робіт, які оплачуються готівкою; - чеки, рахунки, накладні про придбання готівкою матеріальних цінностей та інші документи, які підтверджують використання грошових коштів; - заявки на видачу готівки та перерахування коштів на вкладні рахунки; - заявки-доручення на забезпечення іноземною валютою; - договори про повну матеріальну відповідальність за збереження цінностей в касі об'єкта контролю; - книга "Журнал-головна", Баланс |
- наявність договору про повну матеріальну відповідальність за збереження цінностей в касі об'єкта контролю з посадовою особою, яка була відповідальною за ведення касових операцій у періоді, що підлягав ревізії; - дотримання строків та порядку проведення інвентаризації каси; - забезпечення належного збереження наявних в касі об'єкта контролю коштів (за результатами проведеної під час ревізії інвентаризації наявних коштів в касі об'єкта контролю); - дотримання порядку обліку інших грошових коштів: грошових документів в національній та іноземній валютах, що знаходяться в касі установи (поштові марки, оплачені проїзні документи, путівки на лікування та відпочинок та ін.) та грошових коштів у дорозі (грошових коштів, внесених юридичними та фізичними особами в каси банків для подальшого зарахування на поточні рахунки або інші рахунки підприємств); - дотримання законодавства в частині своєчасності та повноти оприбуткування готівки в касу, видачі готівки на виплати, пов'язані з оплатою праці, господарські потреби, інші операції, що потребують оформлення їх прибутковими та видатковими касовими ордерами і відомостями, також зарахування отриманих та списаних з каси грошових коштів на реєстраційні рахунки, відкриті в органах Державної казначейської служби та на рахунки в установах банків; - дотримання законодавства в частині відшкодування витрат на відрядження та інших витрат, проведених за рахунок підзвітних коштів; - своєчасність звітування про використання коштів, виданих під звіт, та повернення підзвітними особами сум невикористаної готівки в касу установи; - своєчасність та повнота повернення депонованих сум заробітної плати на рахунки банку; - дотримання встановленого ліміту готівки в касі |
| 7. Операції на реєстраційних рахунках, відкритих в органах Державної казначейської служби, та рахунках в установах банків | - облікові регістри: Меморіальний ордер N 2 "Накопичувальна відомість руху грошових коштів загального фонду в органах Державного казначейства України (установах банків)"; - Меморіальний ордер N 3 "Накопичувальна відомість руху грошових коштів спеціального фонду в органах Державного казначейства України (установах банків)" - Меморіальний ордер N 14 "Накопичувальна відомість нарахування доходів спеціального фонду бюджетних установ"; - картка аналітичного обліку касових видатків; - картка аналітичного обліку отриманих асигнувань; - первинні документи: казначейські (банківські) виписки, платіжні доручення, книжки грошових та розрахункових чеків, інші документи, які підтверджують надходження чи використання коштів; - книги обліку асигнувань та прийнятих зобов'язань, картки аналітичного обліку касових видатків, картки аналітичного обліку фактичних видатків; - книга "Журнал-головна", Баланс |
- дотримання законодавства під час списання коштів з рахунків, в тому числі цільове спрямування коштів, списаних з рахунків відповідно до затверджених асигнувань, а також наявність документів, які підтверджують відповідні операції; - дотримання граничних сум витрат на придбання автомобілів, меблів, іншого обладнання та устаткування, мобільних телефонів, комп'ютерів; - дотримання законодавства при здійсненні операцій із зарахування коштів на рахунки |
Продовження таблиці
| 8. Штатна дисципліна. Оплата праці працівників та нарахування на заробітну плату | - штатний розпис, трудові книжки, накази, угоди, тарифікації, графіки роботи та інші документи, на підставі яких здійснюються виплати з оплати праці та надаються пільги; - колективний договір, положення про преміювання; - бухгалтерські облікові регістри: Меморіальний ордер N 5 "Зведення розрахункових відомостей із заробітної плати та стипендій"; - книга "Журнал-головна"; - первинні документи: табелі обліку робочого часу, особові рахунки, розрахунково-платіжні відомості, реєстри депонованої зарплати, листки тимчасової непрацездатності тощо |
- дотримання порядку складання та затвердження штатного розпису; - наявність фактів утримання понадштатних чи понаднормативних посад працівників; - дотримання законодавства при встановленні та нарахуванні посадових окладів і тарифних ставок, надбавок та доплат; - відповідність сум нарахованої до виплати заробітної плати фактично виплаченій (зазначеній у відомостях на перерахування коштів на карткові рахунки в установах банків); - наявність фактів оплати праці за невідпрацьований час; - дотримання законодавства при нарахуванні та виплаті працівникам допомоги, премій, інших заохочувальних та компенсаційних виплат; - дотримання законодавства при нарахуванні та виплаті працівникам допомоги по тимчасовій непрацездатності, яка здійснюється за рахунок коштів установи; - дотримання законодавства при нарахуванні та здійсненні виплат заробітної плати працівникам за час відпустки; - дотримання законодавства при здійсненні операцій з оплати праці j сумісників та за угодами цивільно-правового характеру; - наявність фактів несвоєчасних виплат та простроченої заборгованості з оплати праці; - дотримання законодавства при здійсненні операцій з депонованою заробітною платою; - дотримання законодавства про індексацію грошових доходів населення; - дотримання законодавства при використанні коштів на сплату обов'язкових платежів до державних цільових фондів |
| 9. Організація та здійснення державних закупівель | Перевірка цього питання проводиться відповідно до Порядку N 631 | |
| 10. Взяття та облік зобов'язань, у тому числі фінансових. Стан розрахункової дисципліни та виконання господарських угод | - бухгалтерські облікові регістри: Меморіальний ордер N 4 "Накопичувальна відомість за розрахунками з іншими дебіторами", Меморіальний ордер N 6 "Накопичувальна відомість за розрахунками з іншими кредиторами", книга "Журнал-головна", Баланс; - первинні документи, які додаються до облікових регістрів (накладні, акти виконаних робіт, акти звірок взаєморозра-хунківтощо); - книги обліку асигнувань та прийнятих зобов'язань; - укладені договори, контракти, угоди |
- дотримання строків та порядку проведення інвентаризації розрахунків; - дотримання законодавства при взятті зобов'язань за рахунок бюджетних асигнувань; - наявність простроченої дебіторської заборгованості (в межах терміну позовної давності) та стан нарахування можливих санкцій за несвоєчасне погашення такої заборгованості; - вжиття об'єктом контролю заходів для стягнення простроченої дебіторської заборгованості; - наявність простроченої кредиторської заборгованості (в межах терміну позовної давності), причини її виникнення та можливі санкції за непогашення такої заборгованості; - наявність дебіторської та кредиторської заборгованості, за якими минув термін позовної давності та причини її виникнення; - достовірність дебіторської та кредиторської заборгованості за наяв ними на об'єкті контролю документами; - результати зустрічних звірок з питань підтвердження заборгованості; - відповідність сплаченої вартості товарів, робіт та послуг умовам укладених договорів; - відповідності кількості та асортименту отриманих товарів, робіт та послуг умовам договорів; - своєчасність розрахунків з дебіторами та кредиторами; - дотримання законодавства при списанні з обліку сум заборгованостей |
Продовження таблиці
| Питання програми ревізії | Документи, які досліджуються | Предмет дослідження |
| 11. Стан збереження майна, використання оборотних та необоротних активів | - бухгалтерські облікові регістри: Меморіальні ордери N 4 "Накопичувальна відомість по розрахунках з іншими дебіторами", N 6 "Накопичувана відомість по розрахунках з іншими кредиторами", N 9 "Накопичувальна відомість про вибуття та переміщення необоротних активів", N 10 "Накопичувана відомість про вибуття та переміщення малоцінних та швидкозношуваних предметів", N 13 "Накопичувальна відомість витрачання матеріалів", відомості нарахування зносу на основні засоби; - первинні документи: накладні, рахунки-фактури, накладні про внутрішнє переміщення, комерційні акти, акти прийняття-передачі основних засобів ф. N ОЗ-1, акт про списання основних засобів ф. N ОЗ-3, акт про списання автотранспортних засобів N ОЗ-4, акт списання ф. N ОЗ-2 та акти довільної форми, інвентарні картки обліку необоротних активів типової форми ОЗ-6 (бюджет) та ОЗ-8 (бюджет) тощо; - договори купівлі-продажу, договори про матеріальну відповідальність, накази, дозволи, розпорядження тощо |
- наявність укладених договорів про матеріальну відповідальність та стан закріплення всіх необоротних активів та запасів за матеріально відповідальними особами; - дотримання об'єктом контролю періодичності та порядку проведення інвентаризації необоротних активів та запасів, правильність оформлення та відображення в бухгалтерському обліку її результатів; - стан збереження необоротних активів та запасів; - своєчасність, повнота та правильність оприбуткування придбаних (безкоштовно одержаних) необоротних активів та запасів; - дотримання законодавства при списанні (відчуженні) необоротних активів та запасів; - дотримання законодавства при нарахуванні зносу необоротних активів; - дотримання законодавства при проведенні індексації, дооцінок та іншого перегляду вартості необоротних активів |
| 12. Видатки на капітальне будівництво, реконструкцію та ремонт | При перевірці цього питання керуються Методичними рекомендаціями N 39 | |
| 13. Утворення та використання власних надходжень бюджетних установ. Надання адміністративних послуг | - кошторис установи, розрахунки до спеціального фонду кошторису, які складаються за кожним джерелом доходів; - Меморіальний ордер N 3 "Накопичувальна відомість руху грошових коштів спеціального фонду в органах Державного казначейства України (установах банків)", Меморіальний ордер N 14 "Накопичувальна відомість нарахування доходів спеціального фонду бюджетних установ" форма N 409 (бюджет) та первинні документи до них; - договори, контракти, інші документи, які передбачають надання бюджетною установою платних послуг; - розрахунки калькуляцій тощо |
- законність надання бюджетною установою конкретних видів платних послуг, в тому числі адміністративних; - дотримання вимог законодавства при визначенні вартості платних послуг; - повнота перерахування необхідної частки отриманих власних надходжень до бюджету; - використання власних надходжень бюджетної установи відповідно до визначених напрямів та чи не допускалось покриття видатків, пов'язаних з наданням платних послуг, за рахунок коштів загального фонду кошторису |
| 14. Складання бюджетної та фінансової, у тому числі зведеної, звітності та її достовірність | На всіх етапах контрольного заходу здійснюється перевірка достовірності бухгалтерського обліку, своєчасності відображення в ньому проведених фінансово-господарських операцій, перевіряється правильність відображення в бухгалтерському обліку операцій з бюджетними коштами, втому числі з питань дотримання бюджетної класифікації доходів та видатків, та достовірність фінансової звітності про такі операції | |
Наприкінці хотілось би звернути вашу увагу на те, що при проведенні ревізії пріоритетним є застосування суцільного способу перевірки питань Програми ревізії.
Суцільним способом обов'язково перевіряються такі операції установи: касові операції, операції з коштами під звіт, операції на рахунках в органах Державної казначейської служби та в установах банків, відчуження та надання в оренду державного та комунального майна, використання кредитів (позик), одержаних під державні (місцеві) гаранти, видатки на капітальне будівництво, реконструкцію та ремонт, інші ка-пітальні видатки, операції в межах здійснення спільної діяльності, операції з провадження інвестиційної діяльності, в тому числі використання бюджетних коштів в межах реалізації інвестиційних проектів, операції з цінними паперами, оплата консалтингових та аудиторських послуг, страхування, представницьких заходів та реклами, операції за договорами, укладеними з нерезидентами.
Суцільним способом також здійснюється інвентаризація державного та комунального майна.
Перевірка інших аспектів діяльності об'єкта контролю може здійснюватися вибірковим способом.
Використані документи
КпАП - Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 р. N 8073-Х.
Порядок N 550 - Порядок проведення інспектування Державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами, затверджений постановою КМУ від 20.04.2006 р. N 550.
Примірна Програма N 14 - Примірна програма ревізії бюджетної установи, затверджена наказом Держфінінспекції від 14.10.2011 р. N 14.
Наказ N 122 - Наказ Держфінінспекції «Про затвердження форм журналів та форми Робочого плану ревізії та внесення змін до деяких наказів Держфінінспекції України» від 28.05.2013 р. N 122.
Порядок N 631 - Порядок проведення перевірок державних закупівель Державною фінансовою інспекцією та її територіальними органами, затверджений постановою КМУ від 01.09.2013 р. N 631.
Методичні рекомендації N 39 - Методичні рекомендації з проведення державною контрольно-ревізійною службою ревізій використання коштів на будівництво, затверджені наказом Голов КРУ від 27.02.2009 р. N 39.
Павло Мороз,
експерт газети "Бухгалтерія: бюджет"
