КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ, БУДІВНИЦТВА ТА
ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ

РІШЕННЯ
26.12.2013 N 103

Про попередні підсумки виконання завдань у сфері
житлово-комунального господарства за 2013 рік
та перспективи на 2014 рік

(Рішення введено в дію Наказом Міністерства регіонального розвитку,
будівництва та житлово-комунального господарства
N 648 від 31.12.20
13)

Заслухавши питання "Про попередні підсумки виконання завдань у сфері житлово-комунального господарства за 2013 рік та перспективи на 2014 рік", колегія відзначає, що з метою створення ефективного власника житла, стимулювання розвитку конкурентного середовища на конкурентних та потенційно конкурентних ринках, удосконалення регулювання системи відносин у сфері надання житлово-комунальних послуг Мінрегіоном забезпечувалася системна робота над виконанням Національного плану дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010 - 2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава", затвердженого Указом Президента України від 12.03.2013 N 128/2013, та Загальнодержавної програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2009 - 2014 роки.

У 2013 році розроблено та прийнято закони України "Про внесення змін до деяких законів України щодо передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності" та "Про внесення зміни до статті 28 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" щодо отримання інформації співвласниками багатоквартирного будинку".

Передбачено та розроблено низку нормативно-правових актів, реалізація положень яких удосконалить регулювання відносин у сфері житлово-комунального господарства та дозволить вирішити нагальні проблеми, які на сьогоднішній день існують у цій галузі.

Позитивною тенденцією є постійне збільшення кількості об'єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ). Так, станом на 01.12.2013 в Україні налічується 16847 ОСББ, що становить 21,1% загальної кількості багатоповерхових будинків країни (79,7 тис. будинків). За одинадцять місяців цього року створено 1132 об'єднання.

У 2013 році найбільшу кількість ОСББ створено у Донецькій (141), Херсонській (133), Харківській (85), Миколаївській (77), Луганській (75) областях. Найменшу кількість - у м. Севастополі (9), Кіровоградській (9), Житомирській (11) та Чернігівській (13) областях.

Триває створення приватних підприємств, які надають послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. Станом на 01.12.2013 в Україні функціонує 466 приватних підприємств (ПП). Загалом у країні за підсумками одинадцяти місяців цього року показник створення ПП дорівнює 22 одиниці.

Найбільшу кількість ПП створено в АР Крим (4), Донецькій (4), Тернопільській (3), Кіровоградській (3) та Хмельницькій (3) областях.

При цьому суттєво зменшилась кількість ПП у м. Києві, з показником 74 підприємства. Спостерігається тенденція до зменшення кількості приватних підприємств у Дніпропетровській (-7), Херсонський (-7), Рівненській (-6) та Луганській (-4) областях.

Створюються служби єдиного замовника (СЄЗ), що підвищує ефективність роботи комунальних підприємств. Станом на 01.12.2013 в Україні створено 161 службу єдиного замовника. Протягом 2013 року було створено 95 одиниць.

Найбільшу кількість СЄЗ створено у м. Києві (102) та Донецькій області (29). Слід відзначити, що СЄЗи не утворено в 13 регіонах України.

У сфері природних монополій удосконалення системи управління здійснюється шляхом державно-приватного партнерства, зокрема передачі підприємств централізованого водо-, теплопостачання та водовідведення в оренду та концесію.

Фінансово-економічний стан підприємств житлово-комунального господарства залишається незадовільним. Як наслідок, підприємства галузі з року в рік отримують все менше коштів на модернізацію та реконструкцію, проведення капітальних ремонтів, впровадження енергозберігаючих заходів тощо.

Станом на 01.11.2013 підприємства галузі отримали збитки в сумі 4,8 млрд. гривень.

За даними Ради міністрів АР Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, з початку 2013 року підприємства галузі отримали збитки в сумі 1657,6 млн.грн.; порівняно з аналогічним періодом минулого року збитки зросли на 21,4%, або на 292,5 млн. гривень. Найбільших збитків зазнали підприємства комунальної теплоенергетики - 1199,7 млн.грн. та водопровідно-каналізаційного господарства - 373,6 млн.грн. Заборгованість за енергоносії у загальній сумі кредиторської заборгованості становить 13,9 млрд.грн. (або 65%), у тому числі за газ - 11,5 млрд.грн., за електроенергію - 2,4 млрд. гривень.

У розрізі регіонів найбільш збитковими були підприємства Донецької, Дніпропетровської, Харківської, Луганської областей та м. Києва, найменші збитки у підприємств Закарпатської, Сумської та Чернівецької областей.

Складний фінансово-економічний стан не дає можливості повною мірою модернізувати об'єкти житлово-комунального господарства, як наслідок - однією з найгостріших проблем галузі є нераціональне та неефективне використання паливно-енергетичних ресурсів підприємствами. Втрати теплової енергії під час її транспортування споживачеві становлять 25% (норматив втрат - 13%). Фактичні втрати теплової енергії на всіх етапах її виробництва і транспортування сягають 45% (норматив - 23,6%), або марно витрачаються понад 3,7 млрд.куб. м природного газу.

Зношеність обладнання на підприємствах комунальної теплоенергетики суттєво впливає на ефективність вироблення теплової енергії. Середній коефіцієнт корисної дії котлів, що експлуатуються, становить 82%. Не досягнуто 100-відсоткового рівня оснащення підприємств теплоенергетики технологічними засобами обліку.

Витоки та невраховані витрати води у системах водопостачання склали 28,9% поданої у мережу. Втрати води в мережах становлять понад 40% і в окремих випадках досягають 70% поданої в систему води. Питомі витрати електроенергії на 1 куб. метр води в 2,5 раза більші, ніж у європейських країнах (0,75 та 0,3 кВт/год. відповідно). Лише 75% відсотків підприємств оснащено лічильниками.

Технічні характеристики більшості житлових будинків в Україні не відповідають сучасним вимогам щодо показників споживання енергоресурсів й умов комфорту. Ефективність використання енергетичних ресурсів у житловому фонді України в 3 - 5 разів нижча, ніж у розвинутих країнах.

Одним із шляхів забезпечення раціонального та економного використання ресурсів є їх облік, насамперед оснащення житлового фонду засобами обліку та регулювання споживання води і теплової енергії.

У цьому році в житлових будинках встановлено майже 3 тисячі приладів обліку води та теплової енергії на загальну суму 61,2 млн. гривень.

Також модернізовано об'єкти водопровідно-каналізаційного господарства на суму 356,0 млн.грн. та об'єкти теплоенергетики на суму 100,0 млн. гривень, на ремонт житлового фонду з місцевих бюджетів та інших джерел фінансування спрямовано 954 млн. гривень.

Модернізація систем теплопостачання та впровадження альтернативних видів палива дали можливість скоротити споживання природного газу на 1,1 млрд.куб. м, або на 10%.

На підприємствах теплоенергетики встановлено 492 прилади технологічного обліку теплової енергії (рівень оснащення приладами обліку склав 95%).

Завдяки проведеним заходам споживання природного газу за підсумками опалювального сезону планується скоротити на 5%.

Триває робота щодо залучення коштів міжнародних фінансових організацій на вигідних для підприємств галузі умовах.

Сьогодні в галузі реалізується три масштабні міжнародні проекти, за якими залучено 1,5 млрд. гривень.

Мінрегіон працює над формуванням структурованої інституційної системи навчальних закладів для підготовки професійних кваліфікованих кадрів житлово-комунальної сфери, які будуть спроможні працювати в сучасних ринкових умовах.

Нині підготовку фахівців для сфери житлово-комунального господарства здійснюють 12 вищих навчальних закладів.

У 2012/2013 навчальному році підготовлено 1184 бакалаври, 1156 спеціалістів та 1097 магістрів за спеціальностями, орієнтованими на житлово-комунальну сферу. Підвищено кваліфікацію 2967 осіб.

З метою забезпечення інформування суспільства та роз'яснення напрямів реформування і розвитку житлово-комунального господарства розроблено інформаційний план дій з інформування та освіти власників квартир щодо питань спільної власності у багатоквартирних будинках, спрямований на комунікації із державними посадовцями, які впливають на вирішення питань у секторі житлово-комунального господарства, щодо управління спільною власністю; з представниками інформаційних ресурсних центрів з підтримки ОСББ у регіонах, активістами руху ОСББ в Україні; з медійними установами.

З урахуванням викладеного та керуючись Національним планом дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010 - 2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава", завданнями, передбаченими Державною програмою активізації розвитку економіки на 2013 - 2014 роки, Загальнодержавною програмою реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2009 - 2014 роки, колегія Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України ВИРІШИЛА:

1. Департаменту стратегії реформування та розвитку житлово-комунального господарства (Олійник Н.І.) забезпечити:

- опрацювання у Верховній Раді України законопроектів "Про відносини власності у багатоквартирному будинку" (реєстр. N 3354 від 4 жовтня 2013 р.), "Про комерційний облік теплової енергії, води та водовідведення у сфері комунальних послуг" (реєстр. N 3670 від 21 листопада 2013 р.), "Про особливості управління багатоквартирними будинками" (реєстр. N 3669 від 21 листопада 2013 р.);

термін - протягом 2014 року

- погодження з центральними органами виконавчої влади проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів з метою вдосконалення відносин у сфері житлово-комунальних послуг";

термін - I квартал 2014 року

- координацію та методичну підтримку діяльності структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування з питань створення та підтримки діяльності об'єднань співвласників багатоквартирних будинків, енергоефективності у сфері житлово-комунального господарства;

термін - постійно

- моніторинг стану виконання Загальнодержавної програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2009 - 2014 роки та підготовку відповідних матеріалів;

термін - щоквартально

- моніторинг стану виконання Галузевої програми енергоефективності та енергозбереження в житлово-комунальному господарстві на 2010 - 2014 роки;

термін - протягом року

- продовження роботи щодо поширення вітчизняного досвіду реалізації заходів з енергоефективності в житлово-комунальному господарстві.

термін - постійно

2. Управлінню комунальної теплоенергетики (Малежик О.М.) забезпечити:

- узагальнення результатів моніторингу виконання заходів регіональних програм модернізації систем теплопостачання з урахуванням необхідності скорочення споживання природного газу на виробництво теплової енергії на 50 відсотків;

термін - щоквартально

- опрацювання питання з розроблення проекту Порядку визначення обсягів постачання та споживання теплової енергії.

термін - листопад 2014 року

3. Управлінню економіки системи життєзабезпечення (Хоцянівська Н.В.) забезпечити:

- здійснення щоквартального аналізу фінансово-господарської діяльності підприємств житлово-комунального господарства;

термін - постійно

- моніторинг та аналіз стану погашення заборгованості із виплати заробітної плати на підприємствах житлово-комунального господарства.

термін - постійно

4. Управлінню міжнародного співробітництва (Кіндратів В.З.) забезпечувати координацію стану впровадження та вирішення проблемних питань проектів міжнародних фінансових організацій.

термін - постійно

5. Департаменту житлової політики Мінрегіону (Мартинчук С.О.) забезпечити:

- удосконалення технічного регулювання заходів щодо ефективної та безпечної експлуатації житлового фонду;

термін - протягом 2014 року

- продовження координації діяльності, спрямованої на забезпечення сталого функціонування ліфтового господарства України;

термін - постійно

- моніторинг наявності гуртожитків, які підлягають передачі у комунальну власність відповідно до чинного законодавства.

термін - постійно

6. Управлінню благоустрою територій та комунального обслуговування (Барінов М.О.) забезпечити:

- здійснення заходів щодо оновлення парку комунальної техніки для міст України в рамках реалізації Державної програми активізації розвитку економіки на 2009 - 2014 роки;

термін - протягом 2014 року

- здійснення заходів щодо поліпшення стану зовнішнього освітлення населених пунктів у рамках реалізації Державної програми активізації розвитку економіки на 2013 - 2014 роки.

термін - протягом 2014 року

7. Управлінню водопровідно-каналізаційного господарства (Дзезик С.С.) забезпечити:

- підготовку та оприлюднення Національної доповіді про якість питної води та стан питного водопостачання в Україні у 2013 році;

термін - протягом 2014 року

- супроводження розробленого Мінрегіоном законопроекту "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо питної води та питного водопостачання" (реєстр. N 2013 від 14 січня 2013 р.) у Верховній Раді України;

термін - протягом 2014 року

- розроблення проектів актів щодо вдосконалення Правил технічної експлуатації систем водопостачання та каналізації населених пунктів України, Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, Порядку розроблення та затвердження технологічних нормативів використання питної води у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, Положення про технологічні регламенти виробництва питної води та централізованого водовідведення та їх затвердження в установленому порядку.

термін - протягом 2014 року

8. Рекомендувати Івано-Франківській, Кіровоградській та Чернівецькій облдержадміністраціям забезпечити відновлення систем диспетчеризації ліфтового господарства.

термін - протягом 2014 року

9. Рекомендувати Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям вжити заходів щодо:

- погашення підприємствами житлово-комунального господарства дебіторської, кредиторської заборгованості та заборгованості з виплати заробітної плати;

термін - постійно

- передбачення у місцевих бюджетах 2014 року достатніх обсягів фінансування, необхідних для виконання робіт з капітального ремонту житлового фонду;

термін - до кінця 2013 року

- виконання регіональних програм реформування і розвитку житлово-комунального господарства у частині створення об'єднань співвласників багатоквартирних будинків та розвитку конкурентного середовища на конкурентних та потенційно конкурентних ринках;

термін - постійно

- завершення оснащення джерел теплопостачання засобами обліку теплової енергії;

термін - до кінця 2013 року

- перегляду регіональних програм модернізації систем теплопостачання з урахуванням необхідності скорочення споживання природного газу на виробництво теплової енергії на 50 відсотків та подання їх на погодження до Мінрегіону;

термін - до кінця 2013 року

- поліпшення стану розрахунків за спожиті житлово-комунальні послуги;

термін - постійно

- активізації роботи у сфері державно-приватного партнерства шляхом передачі об'єктів водопровідно-каналізаційного господарства в оренду чи концесію;

термін - постійно

- погашення заборгованості з виплати заробітної плати та недопущення виникнення такої заборгованості по виплаті в подальшому.

термін - постійно

Міністр Г.П. Темник