Державні закупівлі в 2014 році:
із чого розпочинати
На початку нового бюджетного року, коли ще кошторису немає, постійно виникають питання щодо закупівель на 2014 рік. Як бути на початку 2014 року, оскільки для проведення процедур закупівлі потрібен певний час? Звісно, можна було скористатися можливістю подовжити дію минулорічних договорів, скориставшись ч. 6 ст. 40 Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 р. № 2289-VI (далі - Закон про закупівлі). Проте питання лишаються. Як складати річний план закупівель, коли планові показники ще невідомі, а також якими нормативними актами користуватися під час визначення предмета закупівлі та куди потрібно подавати затверджений річний план закупівель? Тож спробуємо в них розібратися.
Чи прив'язують складання річного плану
закупівель до затвердження кошторису
Головний фінансовий документ країни знову не прийняли своєчасно, і побачимо ми його в кращому випадку в кінці січня. Тому планові показники бюджетні установи отримають не раніше кінця лютого 2014 року. Адже після прийняття Верховною Радою Закону про Держбюджет Міністру фінансів для затвердження розпису Держбюджету відведено місячний термін із дня прийняття зазначеного закону. Розпорядникам та одержувачам бюджетних коштів теж надається 30 календарних днів (із дня затвердження розписів), щоб вони затвердили кошториси й інші планові документи (абз. 1 п. 44 Порядку складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2002 р. № 228, далі - Порядок № 228).
Тому з наведених норм видно, що в 2013 році бюджетним установам певний час доведеться працювати за тимчасовим кошторисом (тимчасовим планом використання бюджетних коштів). Адже коли бюджетний розпис на наступний рік своєчасно не ухвалено, бюджетні установи повинні скласти тимчасові індивідуальні кошториси, а ВНЗ, наукові установи та заклади охорони здоров'я, які надають первинну медичну допомогу, а також одержувачі бюджетних коштів - тимчасові плани використання бюджетних коштів (п. 45 Порядку № 228).
Зверніть увагу
Мінекономрозвитку не бачить безпосереднього зв'язку між затвердженням річного плану закупівель і затвердженням кошторису (плану використання бюджетних коштів, тимчасового кошторису, тимчасового плану використання бюджетних коштів). Як аргумент він висуває те, що Закон про закупівлі не зобов'язує комітет із конкурсних торгів складати річний план закупівель на підставі кошторису чи тимчасового кошторису (роз'яснення від 17.11.2011 р. № 3302-25/14028-08 ).
Отже, річний план закупівель на 2014 рік можна скласти й затвердити ще до кінця поточного року або на початку 2014 року. Оскільки затверджених планових показників поки що немає, вартісні показники визначають виходячи із планової потреби в закупівлі певного обсягу товарів (робіт, послуг) на наступний рік та їх очікуваної вартості. На жаль, суми бюджетних асигнувань, доведені лімітними довідками, часто не враховують потреби замовника в повному обсязі.
Чи потрібно вносити корективи до обґрунтованих розрахунків,
якщо цифри в лімітній довідці менше потреби
Мінфін, Міністерство фінансів АР Крим, місцеві фінансові органи доводять до головних розпорядників лімітні довідки про бюджетні асигнування у двотижневий строк із дня прийняття закону про Державний бюджет України, відповідного рішення Верховної Ради АР Крим, місцевих рад (п. 26 Порядку № 228). У свою чергу, розпорядники бюджетних коштів свої витрати мають привести у відповідність із бюджетними асигнуваннями й іншими показниками, що доведені лімітними довідками (абз. 2 п. 28 Порядку № 228).
Водночас показники видатків бюджету, що включаються до проекту кошторису, мають бути обґрунтовані відповідними розрахунками за кожним КЕКВ і деталізовані за видами та кількістю товарів (робіт, послуг) із зазначенням вартості за одиницю (п. 22 Порядку № 228). Крім того, розрахунки, які обґрунтовують показники видатків бюджету, що включаються в проект кошторису, є невід'ємною частиною кошторису (абз. 6 п. 2 Порядку № 228). Такі обґрунтовані розрахунки підписують керівник установи та керівник фінансового відділу чи бухгалтерської служби, і надають їх для затвердження разом із кошторисом.
Таким чином, цифри в обґрунтованих розрахунках мають відповідати сумам затверджених бюджетних асигнувань у кошторисі на 2014 рік (на підставі показників лімітної довідки). Тож на практиці часто виходить, що потреба, зазначена в проекті кошторису й обґрунтованих розрахунках до нього, не збігається із сумами затверджених бюджетних асигнувань у кошторисі. Тоді розпорядник бюджетних коштів змушений буде привести обґрунтовані розрахунки у відповідність до цифр із кошторису (згідно з лімітною довідкою).
Як скласти річний план закупівель на 2014 рік
Основні правила, яких слід дотримуватися під час складання такого документа, визначено положеннями Інструкції щодо заповнення форми річного плану закупівель, затвердженої наказом Мінекономіки України від 26.07.2010 р. № 922 (далі - Інструкція № 922).
- До річного плану закупівлі включають лише товари та послуги, очікувана вартість яких сягає 100 тис. грн (у будівництві - 300 тис. грн), а для робіт - 1 млн. грн (ч. 1 ст. 2 Закону про закупівлі, п. 1 Інструкції № 922).
- Найменування предмета закупівлі визначають відповідно до п.п. 23, 24, 26, 30 ч. 1 ст. 1 Закону про закупівлі та вимог Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки України від 26.07.2010 р. № 921 (далі - Порядок № 921), і вказують у колонці 1 річного плану.
Для товарів і послуг його визначають у поточному році за показником п'ятого знака («категорія») Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016-2010, затвердженого Держкомітетом України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11.10.2010 р. № 457 (далі - ДК 016-2010), із зазначенням у дужках конкретної назви товару чи послуги. Як прописано в п. З Інструкції № 922, у колонці 1 річного плану закупівлі проставляють найменування предмета, зважаючи на вимоги Порядку № 921.
При цьому замовник може визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) за показниками шостого-десятого знаків зазначеного ДК 016-2010, а також за обсягом, номенклатурою та місцем поставки товарів, виконання робіт або надання послуг.
- Розпорядники й одержувачі бюджетних коштів обов'язково заповнюють колонку 2 «Код КЕКВ (для бюджетних коштів». Зауважимо: між предметом закупівлі та КЕКВ прямого зв'язку немає. Також додамо, що кожному КЕКВ відповідає безліч предметів закупівлі за ДК 016-2010.
- Джерело фінансування зазначають у колонці З річного плану, керуючись п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону про закупівлі. Це можуть бути кошти: Держбюджету; бюджету АР Крим; місцевих бюджетів; Нацбанку; державних цільових фондів; Пенсійного фонду; соцфондів; установ і організацій, утворених органами держвлади, органами АР Крим, місцевими держадміністраціями чи органами місцевого самоврядування; державних і місцевих фондів; держоборонзамовлення; держзамовлення для задоволення пріоритетних держпотреб; держматрезерву; Аграрного фонду; Фонду соцзахисту інвалідів; кошти, що надаються під гарантії КМУ, Ради міністрів АР Крим та органів місцевого самоврядування за кредитами, позиками, наданими іноземними державами, банками, міжнародними фінорганізаціями або на умовах співфінансування з ними.
- У колонці 3 річного плану також указують джерела фінансування для закупівель, особливості яких визначені окремими законами. Коли закупівлю одного предмета закупівлі фінансуватимуть із декількох джерел, указують кожне з них та зазначають їхнє пропорційне співвідношення.
- Очікувану вартість предмета закупівлі в гривнях або в іноземній валюті (якщо це передбачено законодавством) цифрами та словами зазначають у колонці 4 річного плану. Орієнтовний обсяг закупівлі на 2014 рік зазначають разом із ПДВ. У разі якщо кошторис (план використання бюджетних коштів) іще не затверджено, цифри беруть із їхніх проектів й обґрунтованих розрахунків до них.
- Процедуру закупівлі визначають згідно зі ст. 12 Закону про закупівлі: відкриті торги, двоступеневі торги, запит цінових пропозицій, попередня кваліфікація учасників, закупівля в одного учасника, електронний реверсивний аукціон. Обрану процедуру вказують у колонці 5 річного плану.
Зверніть увагу
Перелік товарів і послуг, які можуть закуповуватися за рамковими угодами, затверджено наказом Мінекономрозвитку України від 24.04.2012р. № 503. Також існує проект постанови, якою Кабмін має намір затвердити перелік товарів і послуг, котрі замовники мають закуповувати за процедурою електронного реверсивного аукціону. Серед них і найпоширеніші предмети закупівлі, такі як: канцелярське приладдя, лампи електричні, конторське обладнання, нові шини, меблі, стільці, послуги з технічного обслуговування та ремонту конторських і лічильних машин, комп'ютерної техніки, послуг громадського харчування та постачання готової їжі.
Колонки 1, 3-7 річного плану заповнюють обов'язково, а колонки 2 та 8 (відповідно, КЕКВ та примітки) - залежно від особливостей організації роботи комітету й джерел фінансування. Також якщо йдеться про бюджетні кошти - КЕКВ зазначають, а коли про небюджетні - ні. Під час оприлюднення річного плану на веб-сайті можна не вказувати очікуваної вартості предмета закупівлі, а також підрозділів (осіб), яких залучатимуть до підготовки документації конкурсних торгів.
Усі товари, роботи, послуги, котрі не потрапили до річного плану закупівель, оскільки їх вартість менша за вартісну межу, указану в ч. 1 ст. 2 Закону про закупівлі, включають у додаток, який складають у довільній формі. Якщо замовник не створює комітету з конкурсних торгів, замість зазначеного додатка може складатися реєстр таких закупівель за підписом уповноваженої особи замовника. До речі, на практиці доволі часто органи Казначейства вимагають надати разом із річним планом закупівель і згаданий додаток.
Як визначати предмет закупівлі
для робіт і послуг із поточного ремонту
Торік для конкретизації предмета закупівлі послуг із поточного ремонту будівель і споруд та робіт, а також із проектування, будівництва нових, розширення, реконструкції, капремонту та реставрації існуючих об'єктів і споруд виробничого й невиробничого призначення керувалися Правилами визначення вартості будівництва ДБН Д. 1.1 -1 -2000, затвердженими наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 27.08.2000 р. № 174 (далі - ДБН). Однак із 1 січня 2014 року вони втратили чинність згідно з наказом Мінрегіонбуду від 05.07.2013 р. № 293. На зміну їм прийшли ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва», затверджені наказом Мінрегіон-буду від 05.07.2013 р. № 293. Відповідні зміни внесено до Порядку № 921. На жаль, цього документа немає у вільному доступі, тому бюджетним установам доведеться його придбати, щоб скористатися зазначеним ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 для визначення предмета закупівлі послуг із поточного ремонту, проектування, будівництва нових, розширення, реконструкції, капремонту та реставрації існуючих об'єктів і споруд.
Оприлюднення річного плану закупівель
Особливості складання, затвердження й оприлюднення річного плану закупівель визначено ст. 4 та ч. 4 ст. 11 Закону про закупівлі. Форму річного плану закупівель затверджено наказом Мінекономрозвитку від 26.07.2010 р. № 922. Затверджують річний план закупівель рішенням комітету з конкурсних торгів замовника, яке оформлюють протоколом засідання комітету.
Замовник повинен оприлюднити річний план закупівель і зміни в ньому протягом п'яти робочих днів із дня їх затвердження, розмістивши на власному веб-сайті або (за його відсутності) на веб-сайті головного розпорядника.
Так, наприклад, за відсутності власного веб-сайту школа чи лікарня може розмістити річний план закупівель на сайті Управління освітою чи Управління охорони здоров'я міськради.
До того ж у зазначені строки річний план (зміни до нього) надсилають Казначейству та Мінекономрозвитку.
На жаль, на практиці часто органи Казначейства вимагають від розпорядників державних коштів надати разом із річним планом закупівель і згаданий додаток (реєстр). Тому часто постає запитання: хто повинен підписати цей документ та чи потрібно його засвідчувати печаткою?
В Інструкції № 922 прямо прописано, що в разі, коли створено комітет із конкурсних торгів, складають додаток за підписом голови комітету з конкурсних торгів, а якщо комітет не утворювали, то заповнюють реєстр, який підписує вповноважена особа замовника. Печатку проставляють лише на річному плані закупівель. Крім того, у жодному нормативно-правовому акті не вказано, що до Казначейства потрібно подавати зазначений додаток чи реєстр.
Зверніть увагу
Річний план закупівель і додаток до нього не підлягають оприлюдненню у Віснику державних закупівель та на веб-порталі Мінекономрозвитку (www.tender.me.gov.ua). На цьому наголошує Мінекономрозвитку в листі від 31.10.2012 р. № 3301-04/40987-06.
Для суб'єктів господарювання, які потрапляють у сферу дії Закону України «Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності» від 24.05.2012 р. № 4851-VI, є певні особливості щодо оприлюднення річного плану закупівель. Так, згідно із ч. 2 ст. 3 згаданого Закону, вони зобов'язані оприлюднити річний план і зміни в ньому (за наявності) на веб-порталі Мінекономрозвитку протягом п'яти робочих днів із дня затвердження річного плану (змін у ньому). Зате ці замовники не повинні надсилати названі документи до Мінекономрозвитку та Казначейства.
