Що нас чекає у січні-лютому 2014 року
Платником ПДВ та єдиного податку можна стати у держреєстратора
З першого січня 2014 р. передбачено можливість подання заяви про добровільну реєстрацію платником податку на додану вартість або обрання спрощеної системи оподаткування державному реєстратору як додатка до реєстраційної картки, що подається для проведення державної реєстрації юридичної особи або фізичної особи - підприємця.
Електронну копію заяви, виготовлену шляхом сканування, державний реєстратор передає до контролюючих органів одночасно із відомостями з реєстраційної картки про державну реєстрацію юридичної особи або фізичної особи - підприємця згідно із Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців».
Тобто з першого січня 2014 року для переходу зі звичайної на спрощену систему оподаткування підприємці зможуть подавати заяву безпосередньо державному реєстратору, а не податковому органу. Таким чином, у Міндоходів хочуть зберегти час підприємців і мінімізувати їх контакт із податківцями.
Міністерство доходів і зборів України зобов'язане безкоштовно надавати вільний доступ до даних з реєстру платників єдиного податку: податковий номер (для юридичної особи); найменування для юридичної особи або прізвище, ім'я, по батькові для фізичної особи; дату (період) обрання або переходу на спрощену систему оподаткування; ставку єдиного податку; групу платника податку; види господарської діяльності першої та другої груп; дату виключення з реєстру платників єдиного податку. Ці дані доступні на реєстраційному веб-порталі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та на офіційному веб-сайті Міндоходів.
Чим встановлено. Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо реєстрації осіб як платників податків» від 05.09.2013 р. N 443-VII.
Нові правила реєстрації фізосіб-нерезидентів
Фізична особа, яка є резидентом іноземної держави, тобто не проживає в Україні, може бути взята на облік за місцем реєстрації перебування (проживання) на території України. При цьому якщо вона має право постійного проживання на території іноземної країни, то вважається такою, що не проживає в Україні.
Ці поправки до Податкового кодексу назвали «антикличковими», оскільки лідер партії «УДАР», всесвітньо відомий боксер-важковик Віталій Кличко, має право на постійне проживання в Німеччині й за новою нормою вважається таким, що не проживає в Україні, і, відповідно, не має права балотуватися у Президенти.
Хоча, здавалося б, яким чином Податковий кодекс стосується Закону про вибори Президента?
Чим встановлено. Пункт 70.1 статті 70 ПКУ доповнено новим абзацом згідно із Законом від 24.10.2013 р. N 657-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо обліку та реєстрації платників податків та удосконалення деяких положень».
Тимчасові та постійні податкові різниці
у складі фінзвітності - право, а не обов'язок
Платник податку на прибуток має право заповнювати фінансову звітність з тимчасових та постійних податкових різниць і додавати її до податкової звітності. Це тепер його право, а не обов'язок.
Чим встановлено. Абзац третій п. 46.2 ст. 46 із змінами, внесеними згідно із Законом від 24.10.2013 р. N 657-VII.
Податок на додану вартість та акцизи
Перенесено на 2015 рік зниження ставки податку на додану вартість (ПДВ) з 20% до 17%, але ставку податку на прибуток на 2014 рік знижено з 19 до 18% замість передбачених 16%.
До 1 січня 2015 р. продовжено звільнення від ПДВ необроблених шкур і дубленої шкіри без подальшої обробки, операцій з брухтом. Звільнено від оподаткування ПДВ й операції з макулатурою.
Підвищено ставки акцизного податку на алкоголь: на пиво - на 35%, на сидр і перрі (без додавання спирту) - на 50%, на спирт та інші алкогольні напої - на 14%. На тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну зобов'язання зі сплати акцизного податку збільшили на 11,6%.
Також у разі переобладнання вантажного авто на пасажирське уникнути акцизного збору не вдасться - при реєстрації або перереєстрації переобладнаного транспортного засобу доведеться пред'являти квитанції або платіжні доручення про сплату податку з позначкою банку про дату виконання платіжного доручення, оскільки згідно з пп. 213.1.8 ПКУ переобладнання ввезеного на митну територію України транспортного засобу на підакцизний легковий автомобіль є оподатковуваною операцією.
Чим встановлено. Закон України від 19.12.2013 р. N 713-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставок окремих податків».
Прискорено процедуру отримання автоматичного
бюджетного відшкодування ПДВ
Починаючи з 1 січня 2014 року, камеральна перевірка податкової звітності платників податку, які мають позитивну податкову історію, проводиться протягом п'яти календарних днів з дня подання декларації.
Платники податку, які протягом попередніх 36 послідовних місяців відповідають критеріям, які затверджує Кабінет Міністрів України, вважаються такими, що мають позитивну податкову історію.
Для платників ПДВ з позитивною податковою історією з 1 січня 2014 року є можливість прискорити процедуру отримання автоматичного бюджетного відшкодування ПДВ: термін проведення камеральної перевірки декларації з ПДВ для таких платників скорочено з 20 до 5 календарних днів.
Чим встановлено. Згідно з пунктом 200.22 Податкового кодексу України.
Введено електронні документальні перевірки
Платники податків з низьким ступенем ризику проходитимуть аудит дистанційно. Уже з 1 січня 2014 року цим сервісом зможуть скористатися платники єдиного податку.
З першого січня 2015 року послуга буде доступна для всіх представників малого та середнього бізнесу, що працюють на загальній системі оподаткування. А з 1 січня 2016 року - для всіх категорій платників податків.
З першого січня 2014 року набув чинності Порядок подання платником податків заяви про проведення документальної невиїзної позапланової електронної перевірки та ухвалення рішення територіальним органом Міністерства доходів і зборів України про її проведення.
Для цього платник податків з незначним ступенем ризику має подати відповідну заяву не пізніше ніж за 10 календарних днів до передбачуваного початку перевірки. До заяви додаються електронні підтвердні документи. Податкова має право отримати від платника також завірені паперові копії документів, що стосуються перевірки.
Чим встановлено. Пункт 16 підрозділу 10 розділу X Податкового кодексу.
Скорочено термін повідомлення банками податкових органів
про відкриття або закриття рахунків платників податків
Банки та інші фінансові установи зобов'язані надсилати повідомлення про відкриття або закриття рахунків платників податків - юридичних осіб, у тому числі відкритих через їх відокремлені підрозділи, чи самозайнятих фізичних осіб до контролюючих органів, у яких обліковуються платники, не пізніше наступного робочого дня з дня відкриття/закриття рахунка (включаючи день відкриття/закриття). Раніше це слід було виконати упродовж 3 робочих днів.
Чим встановлено. Абзац перший п. 69.2 ст. 69 Податкового кодексу із змінами, внесеними згідно із Законом від 24.10.2013 р. N 657-VII.
Новий Митний тариф України
Новий Митний тариф України розроблено з метою приведення законодавчої бази України у відповідність із системою загальновизнаних норм міжнародного права, зокрема шляхом створення Митного тарифу України, в основу якого покладено нову версію УКТ ЗЕД, побудовану на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів 2012 року й Комбінованої номенклатури ЄС, та на виконання тарифних зобов'язань, досягнутих у переговорному процесі зі вступу України до СОТ, які зафіксовано у Протоколі про вступ України до СОТ на 2013 рік.
Чим встановлено. Закон України від 19.09.2013 р. N 584-VII «Про Митний тариф України».
Змінюється порядок функціонування оптового ринку електроенергії
Операції з купівлі-продажу електричної енергії на ринку двосторонніх договорів здійснюють виробники, електропостачальники, електропередавальні, електророзподільні підприємства та гарантовані покупці, які мають доступ до ринку електричної енергії.
Кваліфікований споживач має право купувати електричну енергію для власного споживання на ринку двосторонніх договорів за умови, що він набув статусу учасника ринку та став стороною, відповідальною за баланс.
Кваліфікований споживач не має права перепродувати електричну енергію іншим учасникам ринку.
В Україні функціонує єдиний ринок «на добу наперед». Операції з купівлі-продажу електричної енергії на такому ринку здійснюють виробники, електропостачальники, у тому числі кваліфіковані споживачі, що набули відповідно до законодавства статусу незалежних електропо-стачальників, електропередавальні та електророзподільні підприємства.
Електрична енергія, вироблена на об'єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії - вироблена лише мікро, міні- та малими гідроелектростанціями), може бути продана її виробниками на ринку двосторонніх договорів, на ринку «на добу наперед» та на балансуючому ринку за цінами, що склалися на відповідних ринках.
2. Виробники електричної енергії, яким встановлено «зелений» тариф, мають право продати електричну енергію, вироблену на об'єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії вироблену лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), за «зеленим» тарифом гарантованому покупцеві відповідно до цього Закону.
Створюється Фонд врегулювання вартісного дисбалансу для забезпечення відповідно до вимог цього Закону: 1) відшкодування гарантованому покупцю:
різниці між вартістю електричної енергії, купленої ним за «зеленими» тарифами, та вартістю електричної енергії, проданої за цінами ринку «на добу наперед»;
витрат, пов'язаних із врегулюванням небалансів електричної енергії балансуючої групи виробників за «зеленим» тарифом;
2) відшкодування гарантованим електропостачальникам:
різниці між вартістю електричної енергії, що постачається побутовим споживачам за регульованими тарифами, та вартістю такої електричної енергії за роздрібними цінами, розрахованими гарантованими електропостачальниками за методикою, затвердженою національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики;
різниці між вартістю електричної енергії, виробленої з енергії сонячного випромінювання об'єктами електроенергетики (генерувальними установками) приватних домогосподарств, величина встановленої потужності яких не перевищує 10 кВт, купленої гарантованим електропостачальником за «зеленим» тарифом, та її вартістю за цінами ринку «на добу наперед»;
3) відшкодування виробникам, що здійснюють виробництво електричної енергії на теплоелектроцентралях або когенераційних установках, різниці між вартістю електричної енергії за регульованими цінами закупівлі електричної енергії та цінами електричної енергії на ринку «на добу наперед».
Чим встановлено. Закон України від 24.10.2013 р. N 663-VII «Про засади функціонування ринку електричної енергії України».
З четвертого січня чинні зміни до Правил
роздрібної торгівлі алкогольними напоями
Роздрібна торгівля алкогольними напоями забороняється:
у приміщеннях та на території навчальних закладів, закладів охорони здоров'я, крім ресторанів, розміщених на території санаторіїв;
у приміщеннях спеціалізованих торговельних організацій, які здійснюють торгівлю товарами дитячого асортименту або спортивними товарами, а також у відповідних відділах (секціях) універсальних торговельних організацій;
у закритих спортивних спорудах (окрім пива у пластиковій тарі);
з торгових автоматів;
з рук;
у не визначених для цього місцях торгівлі.
Правила доповнено нормою про встановлення обов'язку суб'єктів господарювання забезпечити можливість використання споживачами спеціальних платіжних засобів під час розрахунків за продані товари (надані послуги), як це передбачено Порядком провадження торговельної діяльності та Правилами торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів.
Чим встановлено. Постанова Кабінету Міністрів України від 11.12.2013 р. N 924 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 30 липня 1996 р. N 854».
Звіт про суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове
державне соціальне страхування слід подавати до податкової
З восьмого січня скасовано постанову правління Пенсійного фонду України від 08.10.2010 р. N 22-2 «Про порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», зареєстровану у Мін'юсті України 01.11.2010 р. за N 1014/18309.
Чим встановлено. Постанова правління ПФУ від 03.12.2013 р. N 25-2. Зареєстровано у Мін'юсті 18.12.2013 р. за 2141/24673.
Кабмін рекомендує знизити ціни на природний газ
для промисловості, бюджетної та комунальної сфер
Кабінет Міністрів України рекомендує Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, за узгодженням із Міністерством економічного розвитку і торгівлі встановити з 1 січня 2014 р. граничний (максимальний) рівень ціни на природний газ, що реалізується:
установам та організаціям, що фінансуються з державного і місцевих бюджетів, - 2448 грн за 1000 куб. м (без урахування податку на додану вартість, збору у вигляді цільової надбавки до чинного тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності, який справляється у розмірі 2%, тарифів на послуги з транспортування, розподілу і постачання природного газу за регульованим тарифом);
промисловим споживачам та іншим суб'єктам господарювання -3113 грн за 1000 куб. м на I квартал 2014 р. (без урахування податку на додану вартість, збору у вигляді цільової надбавки до чинного тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності, який справляється у розмірі 2%, тарифів на послуги з транспортування, розподілу і постачання природного газу за регульованим тарифом);
- суб'єктам господарювання, які виробляють теплову енергію, у тому числі блочним (модульним) котельням, установленим на дахах та прибудованим (виходячи з обсягу природного газу, що використовується для виробництва та надання населенню, релігійним організаціям, національним творчим спілкам та їх територіальним осередкам послуг з опалення та постачання гарячої води (крім обсягів, що використовуються для виробничої (комерційної) діяльності), за умови ведення такими суб'єктами окремого приладового та бухгалтерського обліку тепла і гарячої води) - 1309,2 грн за 1000 куб. м (з урахуванням податку на додану вартість, збору у вигляді цільової надбавки до чинного тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності, який справляється у розмірі 2%, тарифів на послуги з транспортування, розподілу і постачання природного газу за регульованим тарифом).
Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, рекомендовано переглянути з 1 січня 2014 р. встановлені нею тарифи на теплову енергію для установ та організацій, що фінансуються з державного і місцевих бюджетів, промислових споживачів та інших суб'єктів господарювання з урахуванням встановлених Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики.
Органам місцевого самоврядування рекомендовано переглянути з 1 січня 2014 р. встановлені ними тарифи на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води з урахуванням встановлених Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики
Чим встановлено. Постанова Кабінету Міністрів України від 30.12.2013 р. «Про зниження ціни на природний газ».
З 10 вересня узаконено обіг органічної сільськогосподарської продукції
Виробляти органічну продукцію (сировину) має право фізична чи юридична особа будь-якої організаційно-правової форми та будь-якої форми власності, яка пройшла оцінку відповідності виробництва органічної продукції (сировини), отримала сертифікат відповідності та включена до Реєстру виробників органічної продукції (сировини).
Фізичні або юридичні особи, які виявили намір виробляти органічну продукцію та/або сировину, пройшли оцінку відповідності виробництва органічної продукції (сировини) та дістали сертифікат відповідності, заносяться до Реєстру виробників органічної продукції (сировини), який веде центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Маркування органічної продукції (сировини) та використання відповідного державного логотипа здійснюються відповідно до законодавства.
Використання державного логотипа та маркування органічної продукції (сировини) для позначення органічних продуктів є обов'язковими. Дозволяється також використання недержавних (приватних) логотипів, запроваджених безпосередньо суб'єктами господарювання, які здійснюють виробництво, реалізацію органічної продукції (сировини), чи їх об'єднаннями.
Державний логотип складається з напису «органічний продукт» та відповідного графічного зображення. Не допускається використання напису «органічний продукт» у власних назвах продуктів та торговельних марках при рекламуванні, а також у разі маркування продукції, яка перебуває на перехідній до органічного виробництва стадії.
Чим встановлено. Закон України від 03.09.2013 р. N 425-VII «Про виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції та сировини»
Безкоштовно можна отримати не лише вугілля, але й торф'яні брикети
Особи, які мають право на безоплатне забезпечення вугіллям на побутові потреби та працюють (працювали) на підприємствах з видобутку (переробки) бурого вугілля, можуть забезпечуватися замість вугілля, за умови пристосованості системи опалення, торф'яними брикетами.
Чим встановлено. Закон України від 21.11.2013 р. N 711-VII «Про внесення змін до Гірничого закону України щодо забезпечення вугіллям або торф'яними брикетами».
Обмежено термін експлуатації деяких нематеріальних активів
Обмежено термін експлуатації тих нематеріальних активів, на які у правовстановлюючих документах не встановлено строку дії. Тепер такий строк має бути меншим від 2 та перевищувати 10 років безперервної експлуатації. Досі він становив 10 років безперервної експлуатації.
Чим встановлено. Останній абзац пп. 145.1.1 ПКУ у редакції Закону від 24.10.2013 р. N 657-VII.
Набув чинності Закон про затвердження омбудсмена
уповноваженим у сфері захисту персональних даних
З першого січня Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини наділено, зокрема, такими повноваженнями: проведення планових та позапланових, виїзних, безвиїзних перевірок володільців та/ або розпорядників персональних даних; направлення власникові та/ або розпорядникові персональних даних подань омбудсмена для вжиття ними заходів щодо усунення виявлених порушень законодавства про захист персональних даних; надання рекомендацій у сфері захисту персональних даних; внесення пропозицій щодо формування й реалізації державної політики у сфері захисту персональних даних у порядку, визначеному законодавством; здійснення моніторингу нових практик, тенденцій і технологій захисту персональних даних; узгодження корпоративних кодексів поведінки.
У Кодексі України про адміністративні правопорушення визначається, що протоколи про виявлені порушення законодавства у сфері захисту персональних даних складають представники секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини (замість Державної служби з питань захисту персональних даних) та передають їх на розгляд до суду.
Власники персональних даних, які на час набрання чинності цим Законом здійснюють обробку персональних даних, що підлягають повідомленню, подають відповідні повідомлення в установленому Законом порядку протягом шести місяців з дня набрання ним чинності.
Чим встановлено. Закон України від 03.07.2013 р. N 383-VII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення системи захисту персональних даних».
Продовжено мораторій на штрафні санкції за порушення
у сфері реєстрації змін відомостей, внесених до
Держреєстру фізичних осіб-платників податків
Установлено, що з 1 січня 2014 року до 1 січня 2016 року не застосовуються штрафні санкції за неподання або порушення строку подання фізичними особами до контролюючих органів відомостей про зміну даних, які вносяться до Державного реєстру фізичних осіб-платників податків.
Чим встановлено. Пункт 14 підрозділу 10 розділу XX ПКУ із змінами, внесеними згідно із Законом N 657-VII від 24.10.2013 р.
Нова редакція Закону про державну службу
Набув чинності Закон про держслужбу. Схему посадових окладів на посадах державної служби щороку визначає Кабінет Міністрів України не пізніше ніж у місячний термін з дня ухвалення закону про Державний бюджет на наступний рік шляхом встановлення мінімального та максимального розмірів посадових окладів для кожної підгрупи посад державної служби виходячи з таких принципів:
мінімальний розмір посадового окладу на посаді державної служби підгрупи V-4 встановлюється на рівні не менше двох розмірів мінімальної заробітної плати;
мінімальний розмір посадового окладу на посаді державної служби підгрупи I-1 не може перевищувати 10 мінімальних розмірів посадового окладу на посаді державної служби підгрупи V-4;
для кожної підгрупи посад державної служби різниця між максимальним і мінімальним розміром посадового окладу має становити не менше 30%;
мінімальний розмір посадового окладу для кожної підгрупи посад державної служби повинен перевищувати максимальний розмір посадового окладу тієї ж за числовим визначенням підгрупи наступної за числовим визначенням групи не менш як на 1% та не більш як на 5%;
мінімальний розмір посадового окладу на посаді державної служби підгрупи V-3 має становити не менше 1,2 мінімального розміру посадового окладу на посаді державної служби підгрупи V-4;
мінімальний розмір посадового окладу на посаді державної служби підгрупи V-2 має становити не менше 2 мінімальних посадових окладів на посаді державної служби підгрупи V-4;
мінімальний розмір посадового окладу на посаді державної служби підгрупи V-1 має становити не менше 2,5 мінімального посадового окладу на посаді державної служби підгрупи V-4.
Надбавка за вислугу років на державній службі встановлюється у співвідношенні до мінімальної заробітної плати залежно від стажу державної служби в таких розмірах: понад 1 рік - 0,2; понад 5 років -0,4; понад 10 років - 0,6; понад 15 років - 0,8; понад 20 років - 1,0.
Державному службовцю встановлюється надбавка за ранг у співвідношенні до мінімальної заробітної плати залежно від присвоєного йому рангу: за 9-й ранг - 0,10; 8-й ранг - 0,15; 7-й ранг - 0,20; 6-й ранг -0,25; 5-й ранг - 0,30; 4-й ранг - 0,35; 3-й ранг - 0,40; 2-й ранг - 0,45; 1-й ранг - 0,50.
Підставами для припинення державної служби у зв'язку з втратою права на державну службу є:
припинення громадянства України;
набуття громадянства іншої держави;
набрання чинності рішенням суду щодо притягнення державного службовця до адміністративної відповідальності за корупційне правопорушення, пов'язане з порушенням обмежень, передбачених Законом України «Про засади запобігання і протидії корупції»;
набрання чинності обвинувальним вироком суду щодо державного службовця за вчинення умисного злочину та/або встановлення заборони займатися діяльністю, пов'язаною з виконанням функцій держави;
наявність відносин безпосередньої підпорядкованості близьких осіб.
Держслужбовець не має права організовувати страйки та брати в них участь.
Чим встановлено. Закон України від 17.11.2011 р. N 4050-VІ «Про державну службу».