КОНСУЛЬТУЄ ДЕРЖАВНА КАЗНАЧЕЙСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Фінансова та бюджетна звітність: актуальні питання
Мінфін наприкінці минулого року вніс зміни до Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов'язань та до Порядку складання фінансової та бюджетної звітності. Як вплинули ці зміни на складання фінзвітності, ви дізнаєтеся із цієї статті.
Попередня оплата за товари
Як відобразити у звітності зареєстровані фінансові зобов'язання на попередню оплату за товари, роботи, послуги?
По-перше, зазначимо, що зареєстровані фінансові зобов'язання на проведення попередньої оплати не є кредиторською заборгованістю. Саме тому розпорядники чи одержувачі бюджетних коштів не відображають суми фінансових зобов'язань у графах звітності, що стосуються кредиторської заборгованості. Але такі фінансові зобов'язання відображаються розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів в графі 13 "Зареєстровані бюджетні фінансові зобов'язання на кінець звітного періоду (року)" форм N 7д та N 7м та у графі 8 "Зареєстровані бюджетні фінансові зобов'язання на кінець звітного періоду (року)" форм N 7д. 1 та N 7м. 1.
Водночас п. 2.13 Порядку N 309 визначено, що непогашені наприкінці бюджетного періоду бюджетні фінансові зобов'язання розпорядників бюджетних коштів, які не є кредиторською заборгованістю, знімаються з обліку органами Казначейства, про що вони повинні повідомити розпорядників бюджетних коштів.
Тому у річному "Звіті про заборгованість за бюджетними коштами" (форма N 7д, N 7м)" та у "Звіті про заборгованість за окремими програмами" (форма N 7д.1, N 7м.1) бюджетні фінансові зобов'язання на попередню оплату у графі 13 форми N 7д, N 7м та у графі 8 форми N 7д. 1, N 7м. 1 не відображаються.
Якщо зобов'язання не пройшло реєстрацію
Як розпоряднику бюджетних коштів відобразити кредиторську заборгованість за бюджетними зобов'язаннями, які не пройшли реєстрацію в органах Казначейства.
Змінами до Порядку N 44 визначено, що у формі N 7д, N 7м "Звіт про заборгованість за бюджетними коштами" у графі 9 "Кредиторська заборгованість на кінець звітного періоду (року), усього" відображається тільки сума кредиторської заборгованості, що виникла на звітну дату при виконанні кошторису (плану використання бюджетних коштів) за бюджетними зобов'язаннями, взятими на облік органами Казначейства у поточному та минулих звітних роках.
У "Звіті про заборгованість за окремими програмами" (форма N 7 д.1, N 7м.1) у графі 7 "Кредиторська заборгованість на кінець звітного періоду (року)" наводять суму кредиторської заборгованості за розрахунками з бюджетом, що виникла у розпорядників та одержувачів бюджетних коштів як виконавців бюджетних програм на дату складання бюджетної звітності при виконанні кошторису (плану використання бюджетних коштів) за бюджетними зобов'язаннями, взятими на облік органами Казначейства у поточному та минулих звітних роках за наданими позичальникам кредитами за рахунок коштів бюджету, за вирахуванням сум погашення до бюджету, за придбаними матеріальними цінностями для накопичення (приросту) державного матеріального резерву тощо.
Кредиторська заборгованість за бюджетними зобов'язаннями, не взятими на облік органами Казначейства, відображається у рядку 120 "Кредиторська заборгованість за бюджетними зобов'язаннями, не взятими на облік органами Казначейства" "Довідки про дебіторську та кредиторську заборгованість за операціями, які не відображаються у формі N 7д, N 7м "Звіт про заборгованість за бюджетними коштами"".
Отже, якщо розпорядник бюджетних коштів своєчасно не зареєстрував фінансові зобов'язання (кредиторську заборгованість), така кредиторська заборгованість у бюджетній звітності за формою N 7д, N 7м "Звіт про заборгованість за бюджетними коштами" не відображається, а відображається у рядку 120 "Довідки про дебіторську та кредиторську заборгованість за операціями, які не відображаються у формі N 7д, N 7м "Звіт про заборгованість за бюджетними коштами"".
У Пояснювальній записці (додаток 15 до Порядку N 44) зазначаються причини наявності кредиторської заборгованості за бюджетними зобов'язаннями, не взятими на облік органами Казначейства.
Зобов'язання минулого року
Як відобразити у "Звіті про заборгованість за бюджетними коштами" (форма N 7д, N 7м) кредиторську заборгованість минулих років?
Сума зареєстрованих неоплачених бюджетних фінансових зобов'язань розпорядника бюджетних коштів - це бюджетна кредиторська заборгованість установи, яка підлягає оплаті за рахунок бюджетних асигнувань.
Відповідно до ч. 1 ст. 48 БКУ розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов'язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами, враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов'язань минулих років, узятих органами Казначейства на облік (п. 2.1 Порядку N 309). Також п. 2.1 Порядку N 1407 визначено, що головний розпорядник (розпорядник нижчого рівня) включає до мережі установи, які на кінець попереднього бюджетного періоду перебували у його мережі і мали бюджетну заборгованість, та здійснює заходи щодо впорядкування бюджетної заборгованості минулих років відповідно до бюджетних призначень поточного бюджетного періоду з дотриманням вимог ч. 2 ст. 57 БКУ.
Обсяг бюджетних зобов'язань, узятих установою протягом бюджетного періоду, повинен забезпечити зменшення рівня заборгованості за бюджетними зобов'язаннями минулих періодів та не допустити виникнення заборгованості за бюджетними зобов'язаннями в поточному році.
Мінфін має право визначати на кожний рік порядок врахування у кошторисах обсягів заборгованості, яка виникла внаслідок непогашення бюджетних зобов'язань установ (п. 20 Порядку N 228).
Водночас ч. 2 ст. 57 БКУ визначено, що бюджетні зобов'язання за бюджетними програмами спеціального фонду державного бюджету, не передбаченими проектом закону про Державний бюджет України на наступний бюджетний період, головні розпорядники бюджетних коштів зобов'язані виконати до кінця поточного бюджетного періоду в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень до спеціального фонду бюджету, не допускаючи наявності за такими зобов'язаннями кредиторської заборгованості на початок наступного бюджетного періоду. У міру прийняття рішень про погашення бюджетних зобов'язань та бюджетних фінансових зобов'язань, органами Казначейства такі зобов'язання відображаються в обліку у поточному бюджетному періоді на підставі поданого розпорядником бюджетних коштів Реєстру та/або Реєстру фінансових зобов'язань і відповідних підтвердних документів.
Бюджетні фінансові зобов'язання за загальним фондом, які залишились непогашеними на кінець минулого бюджетного періоду (бюджетна кредиторська заборгованість), обліковуються органами Казначейства за бюджетними програмами, за якими відсутні бюджетні асигнування або обсяг бюджетної кредиторської заборгованості перевищує бюджетні асигнування відповідно до встановлених законом про Державний бюджет України на поточний бюджетний період та/або переданих в установленому порядку бюджетних призначень, відображаються в обліку органами Казначейства у поточному бюджетному періоді після прийняття рішення головним розпорядником бюджетних коштів за погодженням з Мінфіном (місцевим фінансовим органом) щодо визначення бюджетної програми за загальним та/або спеціальним фондами, в межах бюджетних асигнувань якої будуть погашатись бюджетні фінансові зобов'язання, на підставі поданого розпорядником бюджетних коштів Реєстру та/або Реєстру фінансових зобов'язань і відповідних підтвердних документів (п. 2.14 Порядку N 309).
Бюджетна кредиторська заборгованість за кодами програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету або за кодами тимчасової класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів, за якими відсутні бюджетні асигнування або обсяг бюджетної кредиторської заборгованості перевищує бюджетні асигнування відповідно до встановлених законом про Державний бюджет України на поточний бюджетний період та/або переданих в установленому порядку бюджетних призначень, відображається узвітності поточного бюджетного періоду за тими кодами бюджетної класифікації, в межах бюджетних асигнувань яких буде здійснюватись погашення такої заборгованості, згідно з рішенням, прийнятим головним розпорядником бюджетних коштів за погодженням з Мінфіном (місцевим фінансовим органом).
До прийняття відповідного рішення про погашення заборгованості бюджетна звітність за формою N 7д, N 7м складається за тими кодами бюджетної класифікації, за якими виникла кредиторська заборгованість. Розпорядники бюджетних коштів згідно з вимогами п. 3.6 Порядку N 44 бюджетну кредиторську заборгованість за бюджетними зобов'язаннями, взятими на облік органами Казначейства у поточному та минулих роках, відображають у "Звіті про заборгованість за бюджетними коштами" (форма N 7д, N 7м). При складанні форми N 7д, N 7м потрібно звернути увагу на те, що, згідно з внесеними змінами до Порядку N 44, графа 14 "Зареєстровані бюджетні фінансові зобов'язання на кінець звітного періоду (року), з них кредиторська заборгованість" відсутня.
Зверніть увагу: відповідно до п. 2.12 Порядку N 309 непогашені наприкінці бюджетного періоду бюджетні зобов'язання та бюджетні фінансові зобов'язання одержувачів бюджетних коштів знімаються з обліку органами Казначейства. Усі розрахунки одержувачами бюджетних коштів на кінець звітного року мають бути завершені в межах бюджетних асигнувань, відповідно обсяги дебіторської та кредиторської заборгованості на звітну дату ними не визначаються та в бюджетній звітності не відображаються (п. 36 Порядку N 44).
Зобов'язання погашено казначейськими фінвекселями
В Як відобразити у фінансовій та бюджетній звітності погашення бюджетної кредиторської заборгованості минулих бюджетних періодів фінансовими казначейськими векселями?
Статтею 19 проекту Закону України "Про Державний бюджет України на 2014 рік" надано право Кабміну реструктурувати фактичну бюджетну заборгованість за визначеними ним видатками бюджету, що виникла станом на 1 січня 2014 року, у встановлених ним обсягах шляхом видачі фінансових казначейських векселів строком обігу до п'яти років з дохідністю 5%. Право видачі таких векселів надано органам, які здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Порядком N 683 визначається механізм видачі, обігу, обліку фінансових казначейських векселів, виданих як електронний документ, та сплати за ними, для здійснення реструктуризації фактичної бюджетної заборгованості, що утворилася станом на 1 січня 2014 року.
Реструктуризації підлягає фактична бюджетна кредиторська заборгованість розпорядників бюджетних коштів, що утворилася станом на 1 січня 2014 року. Для проведення розрахунків з такої заборгованості розпорядники бюджетних коштів отримуватимуть в органах Казначейства фінансові казначейські векселі. Порядком N 683 визначено, що Мінфін на підставі інформації про обсяги виданих казначейських векселів вносить зміни до розпису державного бюджету за спеціальним фондом в частині інших надходжень на підставі звернень головних розпорядників бюджетних коштів. Після внесення таких змін розпорядники (одержувачі) бюджетних коштів вносять зміни до кошторису (плану використання бюджетних коштів) зметаю погашення фактичної бюджетної заборгованості, а органи Казначейства відкривають для цього відповідні рахунки. Здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів індосації казначейських векселів відображається в бухгалтерському обліку як проведені касові видатки спеціального фонду державного бюджету.
Розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів державного бюджету, які отримали асигнування для проведення розрахунків фінансовими казначейськими векселями, складається "Звіт про надходження і використання інших надходжень спеціального фонду (фінансові казначейські векселі)" (форма N 4-5д). При заповненні форми N 4-5д розпорядникам та одержувачам бюджетних коштів потрібно керуватись вимогами п. 3.5 Порядку N 44.
Для відображення операцій по розрахунках фінасовими казначейськими векселями передбачено такі рядки у формах звітності:
у "Балансі" (форма N 1):
рядок 305 "Видатки за іншими надходженнями спеціального фонду (фінансові казначейські векселі)", у якому необхідно відображати фактичні видатки за коштами спеціального фонду, розрахунки за якими здійснено фінансовими казначейськими векселями;
рядок 465 "Доходи за іншими надхоженнями спеціального фонду (фінансові казначейські векселі)", у якому необхідно відображати отримані асигнування для проведення розрахунків фінансовими казначейськими векселями.
у "Звіті про результати фінансової діяльності" (форма N 9д, N 9м):
у спеціальному фонді:
рядок 160 "Інші надходження спеціального фонду (фінансові казначейські векселі)", у якому наводиться сума списаних підсумковими оборотами інших надходжень спеціального фонду (фінансові казначейські векселі).
у "Звіті про рух грошових коштів" (додаток 3):
рядок 260 "Інші надходження спеціального фонду (фінансові казначейські векселі)", у якому із загальної інформації про рух коштів спеціального фонду наводиться інформація про рух сум фінансових казначейських векселів, виданих розпорядникам бюджетних коштів.
Крім того, у складі звітності заповнюється додаток 36 "Довідка про стан фінансових казначейських векселів", в якій наводиться інформація про отримані фінансові казначейські векселі і їх індосація в розрізі програмної класифікації видатків та кредитування бюджету, економічної класифікації видатків бюджету та індосатів.
Адмінпослуги у звітності
Як бюджетній установі відобразити у бухгалтерському обліку та звітності операції з надання адміністративних послуг?
Відображення бюджетними установами операцій з надання адміністративних послуг у бухгалтерському обліку та розкриття відповідної інформації у розрізі видів послуг регулюються постановою N 600, Планом рахунків та Порядком застосування Плану рахунків.
Для відображення бюджетними установами операцій з надання адміністративних послуг Планом рахунків передбачено 9 клас рахунків "Адміністративні послуги", призначений для узагальнення інформації про розрахунки та зобов'язання замовників за адміністративними послугами, що надаються установою відповідно до законодавства та плата за які зараховується до бюджету.
При цьому на рахунку 91 "Розрахунки замовників за адміністративними послугами" узагальнюється інформація про розрахунки замовників за адміністративними послугами, що надаються установою відповідно до законодавства, плата за які зараховується до бюджету. Рахунок 91 має субрахунок 911 "Розрахунки замовників з оплати адміністративних послуг".
Аналітичний облік ведеться за видами адміністративних послуг.
На рахунку 92 "Зобов'язання замовників за адміністративними послугами" обліковуються зобов'язання замовників адміністративних послуг перед бюджетом за замовленими в установи адміністративними послугами. Рахунок 92 має субрахунок 921 "Зобов'язання замовників перед бюджетом за адміністративними послугами".
Відповідно до Типової кореспонденції субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом та зобов'язаннями бюджетних установ (додаток 2 до Плану рахунків) нарахування замовникам зобов'язань за надання адміністративних послуг (на підставі відповідних первинних документів, розпоряджень та дозволів керівника установи) відображається за дебетом субрахунку 911 та кредитом субрахунку 921. Погашення замовниками зобов'язань перед бюджетом за отримані адміністративні послуги супроводжується бухгалтерською проводкою: Дт 921, Кт911.
Главою 5 "Адміністративні послуги" Порядку N 44 визначено, що установи, які відповідно до законодавства надають адміністративні послуги, плату за які зараховують до бюджету у складі квартальної та річної звітності, складають та подають Довідку про надходження плати за надання адміністративних послуг, які зараховують до бюджету. У Довідці наводять інформацію про суми нарахованих зобов'язань перед бюджетом та суми фактичних надходжень до бюджету за надані адміністративні послуги в розрізі видів адміністративних послуг.
Нюанси складання балансу
На які зміни потрібно звернути увагу розпорядникам бюджетних коштів при складанні Балансу (форма N 1)?
Зміни до Порядку складання фінансової та бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, затверджені наказом МФУвід 09.10.2013 р. N 866.
Відповідно до цих Змін при складанні Балансу (форма N 1) необхідно враховувати таке:
1) розширено перелік матеріалів, які відображаються в рядку 150 "Матеріали і продукти харчування";
2) внесено зміни в призначення рядка 220 "Інші кошти" та доповнено наступними рядками: 221 "Грошові документи" та 222 "Грошові кошти в дорозі".
При цьому:
в рядку 220 "Інші кошти" відображається сума коштів, що перебуває в грошових документах, які знаходяться в касі установи (поштових марках, сплачених проїзних документах, сплачених путівках до санаторіїв, пансіонатів, будинків відпочинку, коштів, що містяться в акредитивах, у чекових книжках, в оплачених талонах на бензин, мазут, харчування та інших грошових документах тощо), та кошти в дорозі;
в рядку 221 "Грошові документи" відображається сума коштів, що перебуває в грошових документах, які знаходяться в касі установи у національній та іноземній валюті;
в рядку 222 "Грошові кошти в дорозі" відображається сума коштів, яка перерахована в останні дні звітного періоду на реєстраційні, спеціальні реєстраційні, відкриті в органах Казначейства, поточні, відкриті в установі банку рахунки розпорядників бюджетних коштів, але буде зарахована на ці рахунки в наступному місяці. До внесення змін суми грошових коштів в дорозі відображались у рядку 230 "Грошові кошти в дорозі" Балансу (форма N 1).
Питання щодо відображення у Балансі (форма N 1) залишку "Грошових коштів в дорозі" на початку року не повинно виникати, оскільки згідно з рекомендаціями щодо її заповнення, залишку у рядку "Грошові кошти в дорозі" на початок та на кінець звітного року не повинно бути;
3) кошти для виплати працівникам допомоги по тимчасовій непрацездатності відображаються у рядку 270 "Іншірахунки в казначействі";
4) внесено зміни в призначення окремих рядків Балансу, а саме:
рядок 390 "Короткострокові позики"- відображаються короткострокові кредити та позики, одержані розпорядниками бюджетних коштів відповідно до законодавства, строк повернення яких не перевищує дванадцяти місяців з дати балансу, та за позиками, термін погашення яких минув;
рядок 400 "Поточна заборгованість за довгостроковими зобов'язаннями" - відображається сума довгострокових зобов'язань, яка підлягає погашенню протягом дванадцяти місяців з дати балансу;
рядок 410 "Короткострокові векселі видані"- наводиться сума векселів, виданих розпорядниками бюджетних коштів згідно із законодавством, термін сплати яких установлено протягом дванадцяти місяців з дати балансу;
5) в розшифровці позабалансових рахунків Балансу (форма N 1):
додано рядок 06 "Передані (видані) активи відповідно до законодавства";
виключено рядок 09 "Призначення та зобов'язання" змінено назву рядка 08 на "Бланки документів суворої звітності".
6) щодо позабалансового обліку звернемо увагу на таке: для перенесення залишку невідшкодованих нестач і втрат від псування цінностей, який обліковувався на початку року на рахунку 05, на рахунок 07 такі суми на звітну дату необхідно відобразити в графі 5 "Вибуття" рядка 05 "Гарантії та забезпечення" та в графі 4 "Надходження" рядка 07 "Списані активи та зобов'язання".
Відповідальність
В Які заходи впливу застосовують органи Казначейства у разі порушення розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів порядку складання фінансової та бюджетної звітності?
Контроль за складанням та поданням фінансової і бюджетної звітності здійснює Державна казначейська служба. Дані фінансової та бюджетної звітності розпорядників та одержувачів бюджетних коштів, у тому числі зведеної фінансової та бюджетної звітності головних розпорядників коштів державного та місцевих бюджетів, перевіряються органами Казначейства в частині відповідності аналогічним даним, відображеним у бухгалтерському обліку органів Казначейства, та окремим показникам форм фінансової та бюджетної звітності* (п. 1.14 Порядку N 44).
Зверніть увагу: дані бухобліку органів Казначейства за операціями з обслуговування кошторисів (планів використання бюджетних коштів), що формуються в інформаційній системі Державної казначейської служби України, вважаються остаточними.
Звірка даних фінансової та бюджетної звітності здійснюється у терміни, встановлені органами Казначейства, у межах термінів, визначених БКУ для подання звітності про виконання Державного бюджету України.
Віза органу Казначейства засвідчує, що фінансова та бюджетна звітність розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів відповідає вимогам Порядку N 44 і підлягає консолідації у зведеній фінансовій та бюджетній звітності розпорядників вишого оівня.
* Перевірка та порівняння окремих показників форм фінансової та бюджетної звітності здійснюються відповідно до Звірки показників форм фінансової та бюджетної звітності (додаток 37 до Порядку N 44).
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 116 БКУ порушення встановлених порядку або термінів подання фінансової і бюджетної звітності бюджетних установ, а також подання такої звітності у неповному обсязі, є порушенням бюджетного законодавства. Дані фінансової та бюджетної звітності, складеної з порушеннями, не підлягають консолідації розпорядниками вищого рівня у зведеній фінансовій та бюджетній звітності та органами Казначейства у звітності про виконання бюджетів. Порушенням є невідповідність даних, наведених у фінансовій і бюджетній звітності бюджетних установ, даним бухгалтерського обліку.
Уразі допущення порушень, визначених пп. 34-35 ч.1 ст. 116 та пп. 1-2 ч. 1 ст. 117 БКУ, до учасників бюджетного процесу можуть застосовуватися такі заходи впливу:
1) попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення бюджетного законодавства.
Виявлені порушення бюджетного законодавства мають бути усунені у строк до 30 календарних днів;
2) зупинення операцій з бюджетними коштами у порядку, встановленому ст. 120 БКУ. Механізм застосування до розпорядників та/або одержувачів бюджетних коштів такого заходу впливу, як зупинення операцій з бюджетними коштами визначено у Порядку N 21. При цьому складається протокол про порушення бюджетного законодавства. Зупинення операцій з бюджетними коштами можливе на строк до 30 днів у межах поточного бюджетного періоду, якщо інше не передбачено законом.
Окрім того, ч. 2 ст. 121 БКУ встановлено, що порушення бюджетного законодавства, вчинене розпорядником чи одержувачем бюджетних коштів, може бути підставою для притягнення до відповідальності згідно із законами України його керівника чи інших відповідальних посадових осіб, залежно від характеру вчинених ними діянь.
Використані документи
БКУ- Бюджетний Кодекс України від 08.07.2010 р. N 2456-VI.
Порядок N 309 - Порядок реєстрації та обліку бюджетних зобов'язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затверджений наказом МФУ від 02.03.2012 р. N 309.
Порядок N 44 - Порядок складання фінансової та бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, затверджений наказом МФУ від 24.01.2012 р. N 44.
Порядок N 1407- Порядок казначейського обслуговування державного бюджету за витратами, затверджений наказом МФУ від 24.12.2012 р. N 1407.
Порядок N 21 - Порядок зупинення операцій з бюджетними коштами, затверджений постановою КМУ від 19.01.2011 р. N 21.
Порядок N 683 - Порядок видачі, обігу, обліку фінансових казначейських векселів, виданих як електронний документ, та сплати за ними, затверджений постановою КМУ від 21.08.2013 г. N 683.
Постанова N 600 - постанова КМУ "Деякі питання ведення обліку доходів, які надходять як плата за надання адміністративних послуг" від 07.08.2013 р. N 600.
Порядок застосування Плану рахунків - Порядок застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ, затверджений наказом МФУ від 26.06.2013 р. N 611.
Галина Шамрай,
начальник Управління бухгалтерського
обліку операцій державного бюджету
Державної казначейської служби України
Ірина Червак,
головний казначей відділу бухгалтерського обліку
та звітності розпорядників коштів
Управління бухгалтерського обліку
операцій державного бюджету
Державної казначейської служби України