МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ
ЛИСТ
29.01.2014 N 3303-06/3320-12
Державному публічному акціонерному товариству
"Національна акціонерна компанія "Украгролізинг"
вул. Мечникова, 16-а, м. Київ, 01601
Державній казначейській службі України
вул. Бастіонна, 6, м. Київ, 01601
Антимонопольному комітету України
вул. Урицького, 45, м. Київ, 03680
Висновок уповноваженого органу
за результатами здійснення моніторингу
державних закупівель
Міністерством економічного розвитку і торгівлі України (далі - Мінекономрозвитку) відповідно до пунктів 3, 3-1, 4, 5 частини другої статті 8 Закону України "Про здійснення державних закупівель" (далі - Закон) та Порядку здійснення моніторингу державних закупівель, затвердженого наказом Мінекономрозвитку від 19.10.2011 N 155, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.12.2011 за N 1377/20115 (далі - Порядок), проведено моніторинг закупівлі за державні кошти тракторів МТЗ-82.1.26, КИЙ-14102, Беларус-892, яку проводить державне публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Украгролізинг" (далі - Замовник) (оголошення N 213094 в інформаційному бюлетені "Вісник державних закупівель" N 95/5(838/5) від 03.12.2013) за процедурою "закупівля в одного учасника" у товариства з обмеженою відповідальністю "Укравтозапчастина".
I. Дата початку здійснення моніторингу: 09.12.2013.
II. Вид моніторингу: за ініціативою Мінекономрозвитку (лист-повідомлення Мінекономрозвитку від 09.12.2013 N 3303-06/43241-12).
III. Питання, за якими здійснювався моніторинг: наявність підстав для застосування визначеної Замовником процедури закупівлі відповідно до абзацу третього пункту 1.5 Порядку.
IV. Результати здійснення моніторингу:
На підставі наданих Замовником копій матеріалів для здійснення моніторингу встановлено наступне.
Рішення про застосування процедури закупівлі в одного учасника за державні кошти тракторів МТЗ-82.1.26, КИЙ-14102, Беларус-892 оформлено протоколом засідання комітету з конкурсних торгів Замовника від 03.12.2013 N 34.
Відповідно до пункту 5 обґрунтування застосування процедури закупівлі в одного учасника (далі - обґрунтування) умовою застосування процедури є пункт 2 частини другої статті 39 Закону, а саме: відсутність конкуренції (у тому числі з технічних причин) на товари, які можуть бути поставлені тільки певним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи.
Згідно з пунктом 7 обґрунтування документами, що підтверджують наявність умови застосування цієї процедури, є річний план закупівель, протоколи засідання комітету з конкурсних торгів, довідки заводів виробників про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, у тому числі власних виробничих потужностей та /або центрів обслуговування на території України, а також про наявність працівників відповідної кваліфікації, Закон України "Про захист прав споживачів" (зі змінами) від 12.05.91 N 1023-XII, Закон України "Про фінансовий лізинг" (зі змінами) від 16.12.97 N 723/97-ВР, Закон України "Про захист прав покупців сільськогосподарських машин" від 05.06.2003 N 900-IV (ст. 4, 5, 6), постанова Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 N 1904 "Про порядок використання коштів державного бюджету, що спрямовуються на придбання вітчизняної техніки і обладнання для агропромислового комплексу на умовах фінансового лізингу та заходи за операціями фінансового лізингу", наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23.07.2013 N 464 "Про внесення змін до переліку і граничних цін на техніку і обладнання вітчизняного виробництва для агропромислового комплексу, закупівля якої в 2013 році фінансується за рахунок коштів державного бюджету".
Відповідно до наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23.07.2013 N 464 "Про внесення змін до переліку і граничних цін на техніку і обладнання вітчизняного виробництва для агропромислового комплексу, закупівля якої в 2013 році фінансується за рахунок коштів державного бюджету", трактори МТЗ-82.1.26, КИЙ-14102, Беларус-892 включені до переліку вітчизняної сільськогосподарської техніки та обладнання, закупівля якої фінансується за рахунок коштів державного бюджету у 2013 році на умовах фінансового лізингу.
Водночас зазначений наказ не обумовлює відсутності конкуренції на ринку тракторної техніки.
При цьому Закон України "Про захист прав споживачів" (зі змінами) від 12.05.91 N 1023-XII, Закон України "Про фінансовий лізинг" (зі змінами) від 16.12.97 N 723/97-ВР, Закон України "Про захист прав покупців сільськогосподарських машин" від 05.06.2003 N 900-IV не були надані для здійснення моніторингу.
Слід зазначити, що закон - це нормативно-правовий акт вищої юридичної сили, що регулює найважливіші суспільні відносини шляхом встановлення загальнообов'язкових правил (норм), прийнятий в особливому порядку законодавчим органом (парламентом). Закони обов'язкові до виконання протягом визначеного часу, на визначеній території та у відношенні до конкретного кола осіб, організацій та інших суб'єктів права.
Так, Закон України "Про захист прав споживачів" від 12.05.91 N 1023-XII, Закон України "Про фінансовий лізинг" від 16.12.97 N 723/97-ВР та Закон України "Про захист прав покупців сільськогосподарських машин" встановлюють правові та економічні засади функціонування ринку послуг фінансового лізингу та захисту прав споживачів та не є документами, які можуть підтверджувати наявність умов застосування процедури закупівлі в одного учасника, передбачених частиною другою статті 39 Закону.
Відповідно до вимог абзацу дванадцятого частини першої статті 39 Закону, обґрунтування повинно містити зокрема посилання на експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування процедури закупівлі.
Таким чином, Замовником не надано вищевказаних документів, на підставі яких ним застосовано дану процедуру закупівлі.
Крім того, частиною другою статті 39 Закону передбачено, що процедура закупівлі в одного учасника застосовується замовником саме як виняток.
При цьому зауважуємо, що винятковість процедури закупівлі в одного учасника на відміну від інших процедур закупівлі потребує максимального обґрунтування та об'єктивного документального підтвердження необхідності застосування цієї процедури як єдино можливої в конкретному випадку за умов, визначених частиною другою статті 39 Закону.
Водночас слід зазначити, що відповідно до частини першої статті 20 Закону основною процедурою закупівлі є відкриті торги, проведення яких має на меті раціональне та ефективне використання державних коштів, що забезпечується створенням конкурентного середовища серед учасників і визначенням найбільш економічно вигідної пропозиції конкурсних торгів замовником з подальшим укладенням договору про закупівлю за результатами такої процедури, і сприяє максимальній економії та ефективності при здійсненні державних закупівель.
Отже, при застосуванні процедури закупівлі в одного учасника Замовником не дотримано вимог абзацу четвертого частини четвертої статті 11, частини першої, пункту 2 частини другої та третьої статті 39 Закону.
V. Висновок за результатами здійснення моніторингу:
За результатами опрацювання матеріалів, наданих Замовником, Мінекономрозвитку виявлено, що процедура закупівлі в одного учасника застосована Замовником без наявності умови застосування цієї процедури закупівлі, передбаченої пунктом 2 частини другої статті 39 Закону.
Ураховуючи зазначене, виконання зобов'язань за договором закупівлі тракторів МТЗ-82.1.26, КИЙ-14102, Беларус-892 може призвести до нераціонального та неефективного використання державних коштів, що не відповідатиме меті Закону та принципам здійснення державних закупівель, закріпленими в статті 3 Закону.
VI. Рекомендації за результатами здійснення моніторингу:
За результатами проведеного моніторингу Мінекономрозвитку вважає за необхідне відмінити вказану процедуру закупівлі та провести процедуру закупівлі з дотриманням законодавства у сфері державних закупівель.
VII. Додаткова інформація:
Частиною третьою статті 12 та статтею 43 Закону встановлено, що відповідальність за вибір та застосування процедур закупівлі несуть виключно службові (посадові) особи замовника - члени комітету з конкурсних торгів персонально та за порушення вимог, установлених Законом та нормативно-правовими актами, розробленими відповідно до цього Закону, зокрема члени комітету з конкурсних торгів замовника несуть відповідальність згідно із законами України відповідно.
Пунктом 3.14 Порядку визначено, що копію висновку Мінекономрозвитку протягом двох робочих днів з дня його підписання надсилає Державній казначейській службі (обслуговуючому банку), а в разі необхідності разом з іншими матеріалами про виявлені порушення (у разі їх наявності) - до інших контролюючих та правоохоронних органів, органу оскарження.
У зв'язку з чим, Мінекономрозвитку інформує Замовника про подання даних матеріалів до правоохоронних та контролюючих органів у відповідності до пункту 22 статті 8 Закону та пункту 3.14 Порядку.
Директор департаменту державних закупівель та державного
замовлення Міністерства економічного розвитку і торгівлі України А.Є. Рубан
