Нові правила реєстрації та перереєстрації платником ПДВ
Законом N 4834 спрощена процедура взяття на облік платників податків і надано більше можливостей платникам податків застосовувати спеціальні режими оподаткування. Відповідно до Положення N 1394, що регулює, зокрема, порядок реєстрації та анулювання платників ПДВ, були внесені зміни, які зводяться до наступного:
- скасовані практично усі обмеження на добровільну реєстрацію особи платником ПДВ;
- уніфіковані терміни подання заяви про перереєстрацію;
- усім платникам єдиного податку тепер надано право реєструватися платником ПДВ (але за умови, що обрана ставка єдиного податку передбачає сплату ПДВ1);
- визначена на законодавчому рівні дата анулювання реєстрації платника ПДВ;
- зниження частини постачання товарів, робіт/послуг іншим платникам ПДВ за останні 12 календарних місяців тепер не є основою для анулювання свідоцтва платника ПДВ;
- введена процедура подання реєстраційної заяви в електронній формі;
- уточнена процедура ухвалення рішень податкового органу щодо анулювання реєстрації платника ПДВ - суб'єкта спеціального режиму оподаткування;
- врегульований термін подання до податкового органу заяви про реєстрацію особою, що підлягає обов'язковій реєстрації платником ПДВ.
Відміна обмежень на добровільну реєстрацію особи платником ПДВ
Скасовані практично усі (окрім одного) обмеження на добровільну реєстрацію особи платником ПДВ. Відміна цих обмежень набрала чинності 01.07.2012 р., проте в Положення N 1394 відповідні зміни були внесені тільки в листопаді 2012 року, а набрали чинності 18.01.2013 р.
Згідно з абзацом 1 п. 182.1 ст. 182 розд. V ПК України будь-яка особа, яка проводить оподатковувані операції, може подати заяву про добровільну реєстрацію. Така особа може не заповнювати рядок розділу 7 реєстраційної заяви за формою N 1-ПДВ, проте повинна надати будь-які первинні документи бухгалтерського обліку, що підтверджують факт здійснення операцій з поставки товарів, робіт/ послуг.
ДПСУ в Листі N 3208/0/71-12/18-3117 до таких документів відносить акт виконаних робіт, касовий чек, платіжне доручення та ін.
Форма реєстраційної заяви також зазнала змін (додаток 1 до Положення N 1394). Зокрема, в реєстраційній заяві виключені абзаци четвертий та п'ятий розділу 7 (щодо об'єму постачання товарів/послуг іншим платникам ПДВ), розділи 8 та 9 (щодо даних про статутний капітал та балансову вартість активів особи), а також додаток 2 (щодо відомостей про засновників), внаслідок чого заява скоротилася до двох сторінок.
ДПСУ в Листі N 3208/0/71-12/18-3117 відмічає також, що реєстраційні заяви не підлягають попередньому розгляду та/або візуванню співробітниками структурного підрозділу ДПСУ, у тому числі співробітниками податкової міліції.
Ці норми прийняті для безумовного виконання терміну реєстрації платником ПДВ, який, згідно з п. 183.9 ст. 183 розд. V ПК України, складає 5 робочих днів.
Терміни подання заяви про перереєстрацію
Уніфіковані терміни подання заяви про перереєстрацію. Так, при зміні даних про платника ПДВ, які вказуються у свідоцтві про реєстрацію, а також при встановленні розбіжностей або помилок у записах свідоцтва про реєстрацію та/або реєстру платників ПДВ, втрати або непридатності свідоцтва для користування платник ПДВ подає реєстраційну заяву до органу ДПС впродовж 10 робочих днів, наступних за днем зміни даних про платника ПДВ або виникнення інших підстав для перереєстрації та заміни свідоцтва реєстрації (п. 183.15 ст. 183 розд. V ПК України).
Про реєстрацію "спрощенців" платниками ПДВ
Практично усім платникам єдиного податку тепер надано право реєструватися платником ПДВ. Така можливість з'явилася внаслідок зміни редакції пп. 14.1.139 п. 14.1 ст. 14 розд. І ПК України, а також внаслідок виключення підпункту "г" пп. 4) п. 293.8 ст. 293 гл. 1 розд. XIV ПК України.
Для першої та другої груп платників єдиного податку заборона на реєстрацію платником ПДВ залишається, оскільки, згідно з абзацами 3 та 4 підпункту "б" пп. 14.1.139 п. 14.1 ст. 14 розд. І ПК України, особою для цілей розд. V ПК України може оути фізична особа-підприємець, яке є платником єдиного податку за ставкою, яка передбачає сплату ПДВ, або є платником єдиного податку за ставкою, яка передбачає включення ПДВ до складу єдиний податок, і добровільно переходить у встановлений даний кодексом порядок на сплату єдиного податку за ставкою, яка передбачає сплату ПДВ.
Згідно з п. 293.2 ст. 293 гл. 1 розд. XIV ПК України фіксовані ставки єдиного податку встановлюються сільськими, селищними та міськими радами для фізичних осіб-підприємців, що здійснюють господарську діяльність, залежно від виду господарської діяльності, з розрахунку на календарний місяць:
- для першої групи платників єдиного податку - в межах від 1 до 10 % розміру мінімальної заробітної плати;
- для другої групи платників єдиного податку - в межах від 2 до 20 % розміру мінімальної заробітної плати.
Очевидно, що ставки єдиного податку для першої та другої груп не передбачають сплату ПДВ, тому ці "спрощенці" не можуть бути платниками ПДВ.
Відповідно до виключеного підпункту "г" пп. 4) п. 293.8 ст. 293 гл. 1 розд. XIV ПК України ставка єдиного податку, що діє для третьої та четвертої груп і що передбачає сплату ПДВ, могла бути обрана лише платником єдиного податку зі ставкою, що передбачає включення ПДВ до складу єдиного податку, при постачанні ним послуг (робіт) платникам ПДВ і у випадку якщо об'єм такого постачання за останні 12 календарних місяців сукупно перевищує об'єм, визначений п. 181.1 ст. 181 розд. V ПК Україна.
Зараз пп. 3.6.2 Положення N 1394 для платників третьої та четвертої груг передбачена можливість самостійного (добровільного' переходу на сплату єдиногс податку за ставкою, що передбачає сплату ПДВ, за умови дотримання вимог, встановлених ПК України для обраної групи на підставі пп. 298.1.5 п. 298.1 ст. 298 гл. 1 розд. XIV ПК України.
Крім того, змінами до Положення N 1394 встановлено, що не може бути зареєстрована платником ПДВ фізична особа-підприємець, здійснююча діяльність з виробництва, постачання, продажу (реалізації) ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, коштовного каміння органогенного утворення та напівкоштовного каміння. Така особа має право обрати ставку єдиного податку, що передбачає включення ПДВ до складу єдиного податку (абзац 8 п. 293.3 ст. 293 гл. 1 розд. XIV ПК України).
Про дату анулювання реєстрації платника ПДВ
Визначена на законодавчому рівні дата анулювання реєстрації платника ПДВ - це п. 184.2 ст. 184 розд V ПК України
Згідно з новою редакцією п. 5.7 Положення N 1394 анулювання реєстрації здійснюється на дату:
- подання заяви платником ПДВ або ухвалення рішення органом ДГІС про анулювання реєстрації, якщо у свідоцтві про реєстрацію платника ПДВ не був визначений граничний термін дії;
- вказану у судовому рішенні;
- закінчення терміну дії свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ;
- передуючу дню втрати особою статусу платника ПДВ.
Зниження частини постачання товарів, робіт/ послуг іншим платникам ПДВ
Якщо частина постачання товарів, робіт/послуг іншим платникам ПДВ за останні 32 календарних місяців менше 50 %, то тепер це не є основою для анулювання свідоцтва платником ПДВ.
Про подання реєстраційної заяви в електронній формі
Введена процедура подання реєстраційної заяви в електронній формі. Так, з метою спрощення реєстрації платників ПДВ в п. 1.7 Положення N 1394 введений новий електронний сервіс подання реєстраційної заяви платника ПДВ в електронній формі.
Особи, включені у систему подання податкових документів в електронній формі, можуть подавати реєстраційні заяви засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог Закону про електронний документообіг і Закону про ЕЦП.
Подання реєстраційної заяви в електронній формі здійснюється за правилами, встановленими для підготовки і подання податкових документів в електронній формі засобами телекомунікаційного зв'язку і формату (стандарту) електронного документу звітності платників податків.
Правила, порядок і терміни розгляду органами ДПС реєстраційних заяв, поданих в електронній формі, такі ж, як і для реєстраційних заяв, поданих на паперовому носії.
Крім того, особам, що подають до органів ДПС податкові декларації та іншу звітність в електронній формі, надана можливість направляти запити до реєстру платників ПДВ щодо підтвердження достовірності індивідуальних податкових номерів свідчень своїх продавців або покупців шляхом надання списків реквізитів по кожному контрагенту.
У файлів і доповіді по кожному об'єкту запиту (контрагенту) надаватиметься одна з ознак про те, що в реєстрі платників ПДВ з вказаною сукупністю реквізитів:
- є запис в переліку зареєстрованих платників ПДВ;
- є запис в переліку анульованих свідчень платників ПДВ;
- відсутній запис в переліках зареєстрованих платників ПДВ і анульованих свідчень платників ПДВ.
Про процедуру ухвалення рішень податкового
органу з анулювання реєстрації платника ПДВ
Уточнена процедура ухвалення рішень податкового органу з анулювання реєстрації платника ПДВ - суб'єкта спеціального режиму оподаткування.
У розділі VI "Реєстрація платників податку на додану вартість як суб'єктів спеціального режиму оподаткування" Положення N 1394 врегульовані питання оскарження та відміни анулювання реєстрації платника ПДВ - суб'єкта спеціального режиму оподаткування і спеціального свідоцтва платника ПДВ сільськогосподарського підприємства.
Оскарження рішення органу ДПС про анулювання реєстрації платника ПДВ, зареєстрованого суб'єктом спеціального режиму оподаткування, та/або рішення про анулювання Спеціального свідоцтва і виключення з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування здійснюється по процедурам, визначеним в п. 5.6 розд. V Положення N 1394. Так, у разі відміни анулювання реєстрації платника ПДВ - суб'єкта спеціального режиму оподаткування дата реєстрації платником ПДВ і суб'єктом спеціального режиму оподаткування не змінюються, а датою початку дії нового Спеціального свідоцтва і анулювання попереднього Спеціального свідоцтва є дата внесення відповідного запису до реєстру платників ПДВ.
Уразі відміни анулювання Спеціального свідоцтва і виключення підприємства з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування, які були проведені шляхом зняття підприємства з реєстрації суб'єктом спеціального режиму оподаткування і платником ПДВ на загальних підставах з видачею посвідчення загального зразка, дата реєстрації суб'єктом спеціального режиму оподаткування не змінюється, а датою початку дії нового Спеціального свідоцтва, анулювання попереднього Спеціального свідоцтва і анулювання свідоцтва загального зразка є дата внесення відповідного запису до реєстру платника ПДВ.
Про терміни обов'язкової реєстрації платником ПДВ
Особа, що підлягає обов'язковій реєстрації платником ПДВ, зобов'язана подати до податковий орган заяву про реєстрацію не пізніше 10 числа календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вперше досягнутий об'єм оподатковуваних операцій, встановлений ст. 181 розд. V ПК України (п. 183.2 ст. 183 розд. V ПК України), що становить 300 000 грн (без урахування ПДВ). Якщо такий об'єм досягнутий 1-го числа, то підприємство зможе ще 40-41 день на законній підставі не нараховувати і не сплачувати ПДВ.
Під час переходу осіб зі спрощеної системи оподаткування, яка не передбачає сплати ПДВ, на сплату інших податків та зборів, встановлених ПК України, у випадках, визначених гл. 1 розд. XIV ПК України, за умови що такі особи відповідають вимогам, визначеним п. 181.1 ст. 181 розд. V ПК України, реєстраційна заява подається не пізніше 10 чисел першого календарного місяця, в якому здійснений перехід на сплату іншого податку і збори, встановлений справжній кодекс. Якщо такі особи відповідають вимогам, визначеним п. 182.1 ст. 182 розд. V ПК України, то реєстраційна заява подається у строк, певний п. 183.3 ст. 183 розд. V ПК України (ше пізніше, ніж за 20 календарних днів до початку податкового періоду, з якого такі особи вважатимуться платниками ПДВ і матимуть право на податковий кредит та виписку податкових накладних).
У випадку якщо останній день терміну подання заяви припадає на вихідний, святковий або неробочий день, останнім днем терміну вважається наступний за вихідним, святковим або неробочим робочий день.
Посвідчення про реєстрацію видається впродовж 5 робочих днів з дати надходження реєстраційної заяви. Дата, вказана у свідоцтві, є датою реєстрації, тобто до цієї дати заявник не нараховує і не сплачує ПДВ зі здійснених оподатковуваних операцій.
Особа, яка свідомо не подала заяву про реєстрацію, несе відповідальність за ненарахування або несплату цього податку на рівні зареєстрованого платника без права на нарахування податкового кредиту і отримання бюджетного відшкодування (п. 183.10 ст. 183 розд. V ПК України). Як бачимо, ПК України прямо не встановлює, з якої дати потрібно нараховувати ПДВ такій особі і які санкції до нього застосовуються.
В зв'язку з цим представляє інтерес Узагальнююча податкова консультація, затверджена Наказом N 588, згідно з якою особа, що підлягає обов'язковій реєстрації платником податків, але, не подала своєчасно (тобто до 10 числа календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вперше досягнутий загальний об'єм оподатковуваних операцій більше 300 000 грн2) Заяву про реєстрацію за формою N 1-ПДВ, зобов'язана нарахувати, а потім сплатити ПДВ з 11-го числа календарного місяця, наступного за місяцем, в якому перевищений встановлений ПК України об'єм операцій.
При цьому така особа, не будучи платником ПДВ, не подає Податкову декларацію з ПДВ. Відповідно" штрафи за неподання декларації на таку особу не накладаються. Якщо така особа самостійно не сплатить ПДВ, то до неї буде застосований штраф у розмірі 25 % або 50 % (при повторному порушенні) від нарахованої суми ПДВ.
________________________
1. Формально у платників єдиного податку першої та другої груп у ставках єдиного податку ПДВ не передбачений і тому вони не можуть бути платниками ПДВ, оскільки в цьому випадку їм довелося б сплачувати ПДВ понад встановлену ставку єдиного податку. Цілком зрозуміло, що бажаючих без всякої вигоди для себе сплачувати зайвий податок до бюджету просто не буде.
2. При цьому, якщо 10-й день доводиться на вихідний (святковий) день, заява подається на робочий день, наступний за цим днем.
Список використаних документів
ПК України - Податковий кодекс України
Закон N 4834 - Закон України від 24.05.2012 p. N 4834-VI "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення деяких податкових норм"
Закон про електронний документообіг - Закон України від 22.05.2003 p. N 851-IV "Про електронні документи та електронний документообіг"
Закон про ЕЦП - Закон України від 22.05.2003 p. N 852-IV "Про електронний цифровий підпис"
Положення N 1394 - Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затверджене наказом Мінфіну України від 07.11.2011 р. N 1394
Наказ N 588 - Наказ ДПСУ від 06.07.2012 р. N 588 "Про затвердження Узагальнюючої податкової консультації щодо окремих питань, пов'язаних з обов'язковою реєстрацією осіб в якості платників податку на додану вартість"
Лист N 3208/0/71-12/18-3117 - Лист ДПСУ від 12.09.2012 р. N 3208/0/71-12/18-3117 "Про розгляд реєстраційних заяв платників ПДВ"
"Консультант бухгалтера" N 18-19 (714-715) 13 травня 2013 року
Передплатні індекси: 21946 (українською мовою), 22789 (російською мовою)
