Подаємо фінансову звітність за 2012 рік

Січень - гаряча пора для бухгалтерів, оскільки саме на цей місяць доводиться пік роботи над підготовкою до подання податкової і фінансової звітності за рік

Згідно з п. 2 Порядку N 419 підприємства зобов'язані подавати річну фінансову звітність:

- органам, до сфери управління яких вони відносяться;

- трудовим колективам на їх вимогу;

- власникам (засновникам) згідно із засновницькими документами;

- органам виконавчої влади (зокрема, органам статистики) та іншим користувачам відповідно до законодавства.

Слід зазначити, що, згідно з п. 1 Порядку N 419, фінансову звітність повинні подавати усі юридичні особи незалежно від організаційно-правової форми господарювання і форми власності, а також представництва іноземних суб'єктів господарської діяльності, які зобов'язані вести бухгалтерський облік і подавати фінансову звітність відповідно до законодавства.

Об'єм фінансової звітності

Фінансова звітність - це бухгалтерська звітність, яка містить інформацію про фінансовий стан, результати діяльності та рух грошових коштів підприємства за звітний період.

Бухгалтерам необхідно визначити, які форми річної фінансової звітності повинні ними заповнюватися. Річ у тому, що об'єм річної фінансової звітності для різних за "розміром" фірм може відрізнятися за своїм обсягом.

Таким чином, об'єм фінансової звітності, що подається за підсумками 2012 року, залежатиме від класифікації підприємства залежно від кількості працюючих і об'єму отримуваного доходу.

Нагадаємо, що у 2012 році законодавці змінили критерії і саму класифікацію суб'єктів господарювання. Так, змінами, внесеними до ГК України, була введена нова класифікація суб'єктів господарювання, що включає не лише юридичних, але й фізичних осіб. Правда, фізичні особи поки не фігурують в законодавчих і нормативно-правових актах як особи, які повинні офіційно подавати фінансову звітність, тому тема подання фінансової звітності для них не актуальна.

Так, згідно з ч. 3 ст. 55 ГК України, суб'єкти господарювання залежно від кількості працюючих і доходів від будь-якої діяльності за рік можуть бути віднесені до суб'єктів малого підприємництва, у тому числі до суб'єктів мікропідприємництва, середнього або великого підприємництва.

Таким чином, суб'єкти господарювання, які зобов'язані подавати фінансову звітність, діляться на такі чотири категорії (табл. 1).

Таблиця 1

з/п  Категорія  Критерій 
середня чисельність працівників за календарний рік  річний дохід від будь-якої діяльності 
1.  Суб'єкти мікропідприємництва  не перевищує 10 чол.  не перевищує суму, еквівалентну 2 млн евро* 
2.  Суб'єкти малого підприємництва  не перевищує 50 чол.  не перевищує суму, еквівалентну 10 млн евро* 
3.  Суб'єкти середнього підприємництва  складає від 50 до 250 чол.  складає суму від 10 млн евро до 50 млн евро* 
4.  Суб'єкти великого підприємництва  перевищує 250 чол.  перевищує суму, еквівалентну 50 млн евро* 
Примітка.
* Визначену за середньорічним курсом НБУ 

Об'єм фінансової звітності для середніх та великих підприємств

Великі та середні підприємства подають річну фінансову звітність в обсязі п'яти обов'язкових форм, а деякі з них - і в обсязі шести форм (додають звітність за сегментами). У такому ж об'ємі подають консолідовану фінансову звітність і материнські компанії.

Нагадаємо, що фінансова звітність підприємства (окрім бюджетних установ, представництв іноземних суб'єктів господарювання і суб'єктів малого підприємництва, визнаних такими відповідно до чинного законодавства) включає (п. 2 ст. 11 Закону про бухоблік):

- Баланс (Форма N 1);

- Звіт про фінансові результати (Форма N 2);

- Звіт про рух грошових коштів (Форма N 3);

- Звіт про власний капітал (Форма N 4);

- Примітки до річної фінансової звітності (Форма N5);

- Додаток до Приміток до річної фінансової звітності "Інформація за сегментами" (Форма N 6).

Згідно з п. 2 П(С)БО 29 Форму N 6 зобов'язані заповнювати і подавати у складі річної фінансової звітності підприємства, організації та інші юридичні особи незалежно від форм власності (окрім малих підприємств, неприбуткових організацій, банків і бюджетних установ та підприємств, які відповідно до законодавства складають фінансову звітність за МСФО), якщо:

- підприємства зобов'язані оприлюднити річну фінансову звітність;

- підприємства займають монопольне (домінуюче) положення на ринку продукції (товарів, робіт, послуг);

- щодо продукції (товарів, робіт, послуг) підприємств до початку звітного року прийнято рішення про державне регулювання цін, у тому числі підприємства, що здійснюють виробництво, транспортування,постачання теплової енергії і надають послуги з централізованого водопостачання та водоотводу1.

Показники цих звітів наводяться в тисячах гривень без десяткових знаків.

Об'єм фінансової звітності для малих підприємств

Суб'єкти малого підприємництва, представництва іноземних суб'єктів господарювання, платники податку на прибуток, що відповідають критеріям, визначеним п. 154.6 ст. 154 розд. III ПК України, що мають право на застосування спрощеного бухгалтерського обліку доходів та витрат, подають скорочену або спрощену фінансову звітність у складі двох форм.

Нормами П(С)БО 25 встановлені такі форми фінансової звітності для малих підприємств:

- Фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва у складі Балансу (Форма N 1-м) і Звіту про фінансові результати (Форма N 2-м);

- Спрощений фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва у складі Балансу (Форма N 1-мс) і Звіту про фінансові результати (Форма N 2-мс).

При цьому підприємства, які відповідно до законодавства складають фінансову звітність за МСФО, застосовують тільки Фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва. Показники цих звітів наводяться в тисячах гривень з одним десятковим знаком.

Суб'єктами малого підприємництва - юридичними особами, визнаними такими відповідно до законодавства (окрім довірчих товариств, страхових компаній, банків, ломбардів, інших фінансово-кредитних та небанківських фінансових установ, суб'єктів підприємницької діяльності, що здійснюють обмін іноземної валюти, є виробниками та імпортерами підакцизних товарів, а також суб'єктів підприємницької діяльності, в статутному капіталі яких частина вкладів, що належить юридичним особам - засновникам і учасникам цих суб'єктів, що не є суб'єктами малого підприємництва, перевищує 25 %), представництвами іноземних суб'єктів господарювання подається скорочена фінансова звітність в об'ємі двох форм:

- Баланс (Форма N 1-м);

- Звіт про фінансові результати (Форма N 2-м).

Для суб'єктів малого підприємництва - юридичних осіб, що відповідають критеріям, визначеним п. 154.6 ст. 154 розд. III ПК України, і що мають право на застосування спрощеного бухгалтерського обліку доходів та витрат, а також платників єдиного податку, що відповідають критеріям, визначеним пп. 4 п. 291.4 ст. 291 гл. 1 розд. XIV ПК України, об'єм спрощеної фінансової звітності включає дві форми:

- Баланс (Форма N 1-мс);

- Звіт про фінансові результати (Форма N 2-мс).

Так, згідно з п. 154.6 ст. 154 розд. ІІІ ПК України на період з 1 квітня 2011 року по 1 січня 2016 року застосовується нульова ставка для платників податку на прибуток, у яких розмір доходів кожного звітного податкового періоду наростаючим підсумком з початку року не перевищує 3 млн грн і нарахованої за кожен місяць звітного періоду заробітної плати (доходу) працівників, що знаходяться з платником податків в трудових відносинах, складають не менше ніж дві мінімальні заробітний плати, розмір яких встановлений законом, і які відповідають одному з наступних критеріїв:

- створені у встановленому законом порядку після 1 квітня 2011 року;

- діючі, у яких впродовж трьох послідовних попередніх років (або впродовж усіх попередніх періодів, якщо з моменту їх утворення минуло менше трьох років) щорічний об'єм доходів задекларований в сумі, що не перевищує 3 млн грн, і у яких середньо-облікова чисельність працівників впродовж цього періоду не перевищувала 20 чол.;

- зареєстровані платниками єдиного податку у встановленому законодавством порядку в період до набрання чинності ПК України і у яких за останній календарний рік об'єм виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) склав до 1 млн грн і середньооблікова кількість працівників складало до 50 чол. При цьому дія цього пункту не поширюється на суб'єктів господарювання, які:

- створені в період після набрання чинності ПК України шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення), приватизації та корпоратизації;

- здійснюють:

- діяльність у сфері розваг, визначену в пп. 14.1.46 п. 14.1 ст. 14 розд. І ПК України;

- виробництво, оптовий продаж, експорт імпорт підакцизних товарів;

- виробництво, оптовий та роздрібний продаж паливно-мастильних матеріалів;

- видобуток, серійне виробництво і виготовлення дорогоцінних металів та дорогоцінного каміння, у тому числі органогенного утворення, що підлягають ліцензуванню відповідно до Закону про ліцензування;

- фінансову діяльність (гр. 65 - гр. 67 Секцій J КВЕД ДК 009:2005);

- діяльність з обміну валют;

- видобуток та реалізацію корисних копалини загальнодержавного значення;

- операції з нерухомим майном, оренду (у тому числі надання в оренду торгових місць на ринках та/або в торгових об'єктах) (гр. 70, 71 КВЕД ДК 009:2005);

-діяльність з надання послуг пошти та зв'язку (гр. 64 КВЕД ДК 009:2005);

- діяльність з організації торгів (аукціонів) виробами мистецтва, предметами колекціонування та антикваріату;

- діяльність з надання послуг у сфері телебачення та радіомовлення відповідно до Закону про телебачення;

- охоронну діяльність;

- зовнішньоекономічну діяльність (окрім діяльності у сфері інформатизації);

- виробництво продукції на давальницькій сировині;

- оптову торгівлю і посередництво в оптовій торгівлі;

- діяльність у сфері виробництва і розподілу електроенергії, газу та води;

- діяльність в сферах права, бухгалтерського обліку, інжинірингу, надання послуг підприємцям (гр. 74 КВЕД ДК 009:2005).

Згідно з п. 3 розд. І П(С)БО 25 знов створені підприємства і підприємства, які за результатами діяльності за минулий рік відповідають вищезгаданим критеріям, застосовують це Положення (стандарт) в поточному (звітному) році.

Якщо підприємство за результатами діяльності впродовж року втратило ознаки відповідності цим критеріям, то фінансовий звіт таким підприємством складається за звітний період, в якому це сталося, і подальші періоди поточного (звітного) року відповідно до положень (стандартів) бухгалтерського обліку, затверджених Наказом N 87, тобто відповідно до П(С)БО 1, П(С)БО 2, П(С)БО 3, П(С)БО 4, П(С)БО 5.

Звітний період, терміни та способи подання річної фінансової звітності

Згідно з п. 12 П(С)БО 1 звітним періодом при складанні фінансової звітності є календарний рік. При цьому підприємства (окрім платників податку на прибуток за нульовою ставкою, що надають Спрощений фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва) зобов'язані також складати проміжну фінансову звітність у складі Балансу і Звіту про фінансові результати щокварталу наростаючим підсумком з початку звітного року.

Виняток становлять знов створені підприємства, для яких, згідно з п. 13 П(С)БО 1, перший звітний період може бути менше 12 місяців, але не може бути більше 15 місяців. Таким чином, підприємства, які були зареєстровані в період з 1 жовтня по 31 грудня 2012 року, річну фінансову звітність за цей період не складають, оскільки для них перший звітний період розпочинатиметься з дати реєстрації і закінчуватиметься 31 грудня 2013 року.

Згідно з п. 5 Порядку N 419 річна фінансова звітність (окрім зведеної і консолідованої) подається не пізніше за 9 лютого року, наступного за звітним. Оскільки граничний термін подання річної фінансової звітності за 2012 рік (9 лютого 2013 року) доводиться на вихідний день (суботу), то він переноситься на робочий день, наступний за вихідним (11 лютого 2013 року - понеділок).

Консолідована фінансова звітність надається власникам (засновникам) у визначені ними терміни, але не пізніше за 15 квітня року, наступного за звітним (п. 11 Порядку N 419) . Також не пізніше за 15 квітня року, наступного за звітним , подається зведена фінансова звітність.

Згідно з п. 4 Порядку N 419 датою подання фінансової звітності вважається день її фактичної передачі за призначенням. Якщо фінансова звітність пересилається поштою, то датою її подання вважається дата отримання адресатом, вказана на штемпелі підприємства зв'язку, обслуговуючого адресата. Тобто, посилаючи звітність поштою, підприємство повинне врахувати час перебування листа в дорозі, а саме - воно повинне орієнтуватися на нормативні терміни пересилки листів, встановлені Наказом N 1149.

Крім того, згідно з п. 4 ст. 14 Закону про бухоблік, публічні акціонерні товариства, підприємства - емітенти іпотечних облігацій, іпотечних сертифікатів, облігацій підприємств і сертифікатів фондів операцій з нерухомістю, а також професійні учасники фондового ринку, банки, страховики, інші фінансові установи зобов'язані не пізніше за 30 квітня року, наступного за звітним , розмістити на власній веб-сторінці і опублікувати в періодичних або неперіодичних виданнях річну фінансову і консолідовану звітність разом з аудиторським висновком.

Не слід забувати і про те, що річну фінансову звітність за 2012 рік платники податку на прибуток також подають до органу ДПС в порядку, передбаченому ПК України для подання податкової декларації, тобто - до 11 лютого 2013 року.

Слід зазначити, що п. 2 Постанови N 98 встановлено, що платники податку на прибуток підприємств:

- складають за результатами кожного звітного (податкового) періоду, в якому вони застосовують нульову ставку такого податку відповідно до п. 154.6 ст. 154 розд. III ПК України, спрощену податкову декларацію за формою, затвердженою п. 1 даної Постанови, і подають її до органів ДПС в терміни, встановлені вказаним Кодексом для звітного (податкового) періоду, рівного календарному кварталу, а саме - впродовж 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного кварталу (за IV квартал 2012 року - до 11 лютого 2013 року включно);

- у випадку якщо за результатами звітного(податкового) періоду відсутні підстави для застосування такої ставки, подають органам ДПС податкову декларацію з податку на прибуток підприємств за формою, затвердженою у встановленому абзацом першим п. 46.5 ст. 46 гл. 2 розд. II ПК України порядку.

Таким чином, хоча "нульовикам" податок на прибуток платити не треба, але подавати декларацію вони зобов'язані, а з нею і річну фінансову звітність у складі Форми N 1-мс і Форми N 2-мс.

Згідно з п. 3 ст. 14 Закону про бухоблік підприємства (окрім бюджетних установ) зобов'язані подавати (направляти рекомендованим листом) державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи не пізніше ніж до 1 червня року, наступного за звітним періодом, фінансову звітність про господарську діяльність у складі Балансу і Звіту про річні фінансові результати.

Фінансова звітність подається органам статистики, державному реєстратору і ДПСУ за вибором одним з трьох способів:

- особисто;

- поштою (рекомендованим листом). При цьому, посилаючи фінзвітність поштою, щоб уникнути неприємних ситуацій радимо оформити опис вкладеного;

- у електронній формі. Для подання фінзвітності в електронній формі підприємству треба мати електронний цифровий підпис керівника, головного бухгалтера і аналог печатки юридичної особи, підтверджений посиленим сертифікатом відкритого ключа, а також завантажити відповідні програми для подання фінзвітності.

Основні вимоги до складання фінансової звітності

Мета складання фінансової звітності - надання користувачам повної, правдивої, неупередженої інформації про фінансовий стан, результати діяльності, рух грошових коштів підприємства (п. 4 П(С)БО 1).

Інформація, наведена у фінансовій звітності, базується виключно на даних бухгалтерського обліку і має бути достовірною, тобто її дані не повинні містити будь-яких спотворень або помилок, які можуть згодом вплинути на рішення користувачів.

Фінансова звітність і консолідована фінансова звітність складаються за національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку або МСФО.

При складанні фінансової звітності необхідно суворо наслідувати принципи і правила її підготовки, передбачені чинними нормативно-правовими актами.

Згідно зі ст. 5 Закону про бухоблік фінансова звітність складається в грошовій одиниці України - гривні. При цьому заповнюється фінансова звітність суб'єктів підприємницької діяльності в тисячах гривень без десяткових знаків. Виняток становить фінансова звітність суб'єктів малого підприємництва (Форми N 1-м і N 2-м, а також N 1-мс і N 2-мс), яка, згідно з п. 1 розд. І П(С)БО 25, заповнюється в тисячах гривень з одним десятковим знаком. Слід зазначити, що грошові показники розділу III "Розрахунок показників прибутковості акцій" Звіту про фінансові результати (Форма N 2) заповнюються в гривнях з копійками.

При складанні фінансової звітності не допускається згортання статей активів і зобов'язань, доходів та витрат, окрім випадків, передбачених відповідними П(С)БО.

У випадку якщо стаття звітності залишається незаповненою внаслідок відсутності у підприємства відповідних показників, в ній ставиться прочерк (п. 11 П(С)БО 1). Від'ємні значення (значення, що підлягають відніманню) наводяться у формах звітності в дужках.

Пунктом 12 Порядку N 419 передбачено обов'язкове проведення інвентаризації перед складанням річної фінансової звітності, порядок проведення якої викладений в Інструкції N 69.

Фінансова звітність має бути підписана керівником і бухгалтером підприємства (ч. 1 ст. 11 Закону про бухоблік).

Згідно з п. 8 розд. І П(С)БО 25 при складанні фінансової звітності малими підприємствами, що мають право на застосування спрощеного бухгалтерського обліку доходів та витрат, слід враховувати, що вони:

- можуть враховувати необоротні активи тільки за первісною вартістю, без урахування зменшення корисності і переоцінки до справедливої вартості;

- не створюють забезпечення наступних витрат і платежів (на виплату чергових відпусток працівникам, виконання гарантійних зобов'язань тощо), а визнають відповідні витрати в періоді їх фактичного виникнення;

- визнають витрати і доходи з урахуванням вимог ПК України і відносять суми, які не визнаються ПК України витратами або доходами, безпосередньо на фінансовий результат після оподаткування;

- поточну дебіторську заборгованість включають в підсумок балансу за її фактичною сумою.

Згідно з п. 4 розд. І П(С)БО 25 суб'єкти малого підприємництва середню кількість працівників наводять в річному звіті, яку визначають в порядку, встановленому спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в області статистики. Представництва іноземних суб'єктів господарської діяльності показники про середню кількість працівників не подають.

У графі 4 Звіту про фінансові результати (форма N 2-м і N 2-мс) наводяться дані за аналогічний період минулого року.

Згідно з п. 7 розд. І П(С)БО 25 у випадках, передбачених нормативно-правовими актами, суб'єкти малого підприємництва, які відповідають критеріями п. 2 розд. І П(С)БО 25, складають окремий баланс. Для складання окремого балансу дані первинних документів про господарські операції філії, представництва, відділення та інші відособлені підрозділи, виділені підприємством (юридичною особою) на окремий баланс, а також про господарські операції, які згідно із законодавством підлягають відображенню в окремому балансі, заносяться в окремі (відкриті для цього відособленого підрозділу або для відображення господарських операцій з визначеної діяльності підприємства) регістри бухгалтерського обліку. За даними окремих регістрів бухгалтерського обліку складається баланс за вказаними господарськими операціями. Показники окремого балансу включаються у Фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва.

Суб'єкти малого підприємництва, які мають право на застосування спрощеного обліку доходів та витрат і які не зареєстровані платниками ПДВ, можуть систематизувати інформацію, яка міститься в прийнятих до обліку первинних документах, в регістрах бухгалтерського обліку без застосування подвійного запису. При цьому система регістрів, порядок і спосіб реєстрації і узагальнення інформації в них без застосування подвійного запису для складання Спрощеного фінансового звіту суб'єкта малого підприємництва за формою згідно з додатком 2 до П(С)БО 25 визначені Методичними рекомендаціями N 720.

Слід зазначити, що для малих підприємств встановлені ті ж правила і принципи обліку, що і для інших підприємств. А це означає, що малим підприємствам не слід забувати і про два стандарти, що містять загальні вимоги до подання інформації у фінансовій звітності, - П(С)БО 1 та П(С)БО 6. На фінансову звітність малих підприємств, незважаючи на скорочений її формат, також поширюються вимоги, встановлені в ст. 11 Закону про бухоблік. До того ж малі підприємства повинні дотримуватися єдиної облікової політики і відображати її зміни, зміни облікових оцінок і виправляти помилки згідно з П(С)БО 6.

Щодо змісту фінансової звітності помітимо, що мале підприємство повинне дотримуватися вимог абсолютно усіх стандартів, якими регламентований облік існуючих у нього об'єктів. Тобто йдеться про правила визнання та оцінку на дату балансу активів, зобов'язань і власного капіталу підприємства, а також доходів та витрат.

Відповідальність за порушення порядку подання фінансової звітності

Відповідальність посадовців підприємств за порушення порядку ведення обліку і подання звітності передбачена КУпАП.

Так, ст. 164-2 КУпАП за відсутність бухгалтерського обліку або ведення його з порушенням встановленого порядку, внесення недостовірних даних у фінансову звітність, неподання фінансової звітності, несвоєчасне або неякісне проведення інвентаризації грошових коштів і матеріальних цінностей передбачений штраф в розмірі від 8 до 15 НМДГ (від 136 до 255 грн).

При повторному порушенні особою, яка впродовж року притягувалася до адміністративної відповідальності за це правопорушення, штраф складе від 10 до 20 НМДГ (від 170 до 340 грн).

Статтею 186-3 КУпАП за неподання органам державної статистики даних для проведення державних статистичних спостережень або подання недостовірних відомостей, не в повному об'ємі, не за формою, передбаченою звітно-статистичною документацією, або із запізненням, незабезпечення належного стану первинного обліку передбачений штраф в розмірі від 10 до 15 НМДГ (від 170 до 255 грн).

При повторному порушенні особою, яка впродовж року притягувалася до адміністративної відповідальності за це правопорушення, штраф складе від 15 до 25 НМДГ (від 255 до 425 грн).

Слід зазначити, що оскільки річна фінансова звітність подається не лише органам статистики, але й органам ДПС (платниками податку на прибуток), то повинна бути передбачена і відповідна відповідальність за її неподання.

Так, в Узагальнюючій податковій консультації N 1046 ДПСУ на питання "Чи передбачена відповідальність платників податку на прибуток за неподання фінансової звітності" ДПСУ відповідає, що, згідно з п. 46.2 ст. 46 гл. 2 розд. II ПК України, платник податку на прибуток подає разом з відповідною податковою декларацією квартальну і річну фінансову звітність (окрім малих підприємств) в порядку, передбаченому для подання податкової декларації. Платники податку на прибуток - малі підприємства, віднесені до таких згідно з ГК України, подають разом з річною податковою декларацією річну фінансову звітність в порядку, передбаченому для подання податкової декларації.

При цьому ДПСУ відмічає, що КУпАП не передбачено право органів ДПС складати протоколи про адміністративні правопорушення за неподання або несвоєчасне подання фінансової звітності платниками податків, але положеннями ст. 234-1 КУпАП встановлено, що органи державної контрольно-ревізійної служби в Україні (з 23.11.2011 р. органи державної фінансової інспекції) розглядають справи про адміністративні правопорушення, пов'язані з порушенням законодавства з фінансових питань (ст. 164-2), порушенням порядку припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця (ч. 3-7 ст. 166-6).

З урахуванням викладеного, ДПСУ відмічає, що до платників податків у разі неподання фінансової звітності передбачено застосування адміністративної відповідальності. При цьому органи державної фінансової інспекції мають право складати протоколи про адміністративні правопорушення на підставі ст. 164-2 КУпАП у випадках неподання фінансової звітності підконтрольними їй установами та суб'єктами господарювання.

Таким чином, рекомендуємо не розраховувати на відсутність відповідальності за несвоєчасне подання фінзвітності в податковий орган і подати до органів ДПС всю необхідну звітність не пізніше встановлених законодавством термінів, оскільки неподання ДПС впродовж року документів фінансової звітності, згідно з ч. 2 ст. 38 Закону про держреєстрацію, є однією з підстав для винесення судом рішення про припинення юридичної особи.

Що стосується відповідальності за неподання фін-звітності держреєстратору, то за таке порушення ніякі штрафні (фінансові) санкції до суб'єктів господарювання (та/або до їх службових осіб) не застосовуються, оскільки відповідальність за таке порушення в законодавстві не встановлена. На це вказує і Держкомпідприємництва в Листі N 1897. Хоча в даному випадку радимо також не сподіватися на безкарність і вчасно подавати необхідну фінзвітність.

Зміни, про які не слід забувати при складанні річної фінансової звітності

2012 рік не був багатий на зміни у формах фінансової звітності, в порівнянні з 2011 роком, коли вперше нормативно-правові акти з бухгалтерського обліку були скориговані під чинне податкове законодавство. Усі форми фінансової звітності залишилися в такому ж вигляді в якому подавалися за підсумками 2011 року.

Так, Мінфін в Листі N 31-08410-06-5/188 повідомив, ще фінансова звітність і консолідована фінансова звітністі за 2012 рік юридичними особами (окрім банків та бюджетних установ) складається за формами, встановленими П(С)БО 2, П(С)БО 3, П(С)БО 4, П(С)БО 5, суб'єктами малого підприємництва - юридичними особами - за формами встановленими П(С)БО 25.

Слід зазначити, що, згідне з абзацом 3 п. 2 Положенні N 419, вперше за результатами 2012 року фінансова звітність і консолідована фінансова звітність складається за МСФО публічними акціонерними товариствами, банками та страховиками. Для подання фінансової звітності при першому застосуванні МСФС застосовується МСФО 1.

Згідно з п. 2 МСФО 1 суб'єкт господарювання застосовує цей МСФО:

- у своїй першій фінансовій звітності, складеній за МСФО;

- і в кожному проміжному фінансовому звіті (якщо такий звіт складається), який він подає відповідно до МСБУ 34 за частину періоду, охопленого його першою фінансовою звітністю, складеною за МСФО.

Перша фінансова звітність суб'єкта господарювання, складена за МСФО, є першою річною фінансовою звітністю, в якій суб'єкт господарювання застосовує МСФО і при цьому чітко і беззастережно затверджує в цій фінансовій звітності відповідність МСФО. Фінансова звітність за МСФО є першою фінансовою звітністю суб'єкта господарювання, складеною за МСФО, якщо, приміром, суб'єкт господарювання:

- подавав свою останню попередню фінансову звітність:

- відповідно до національних вимог, які не відповідають МСФО в усіх аспектах;

- відповідно до МСФО в усіх відношеннях, за винятком того, що фінансова звітність не містила чіткої і неухильної заяви про відповідність МСФО;

- яка містить чітке твердження про відповідність деяким, але не усім МСФО;

- відповідно до національних вимог, які не відповідають МСФО, але з використанням окремих МСФО для обліку статей, щодо яких немає національних вимог;

- відповідно до національних вимог за узгодженням деяких сум з сумами, визначеними за МСФО;

- складав фінансову звітність за МСФО тільки для внутрішнього користування без обнародування її змісту власникам суб'єкта господарювання або будь-яким іншим зовнішнім користувачам;

- складав пакет звітності за МСФО для цілей консолідації без складання повного комплекту фінансової звітності, як визначено у МСБУ 1 (переглянутому у 2007 p.);

- не подавав фінансової звітності за попередні періоди.

________________________

1. Ці підприємства визначають такі види продукції (товарів, робіт, послуг) окремими пріоритетними звітними господарським сегментами незалежно від того, чи відповідають показники діяльності критеріям, вказаним в абзацах 1 - 4 п.9 П(С)БО 29.

2. Четверта група, до якої відносяться юридичні особи - суб'єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких впродовж календарного року середньооблікова чисельність працюючих не перевищує 50 осіб і об'єм доходу не перевищує 5 млн грн.

Список використаних документів

ГК України - Господарський кодекс України

ПК України - Податковий кодекс України

КУпАП - Кодекс України про адміністративні правопорушення

Закон про бухоблік - Закон України від 16.07.1999 р. N 996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні"

Закон про держреєстрацію - Закон України від 15.05.2003 р. N 755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців"

Закон про ліцензування - Закон України від 01.06.2000 р. N 1775-III "Про ліцензування певних видів господарської діяльності"

Закон про телебачення - Закон України від 21.12.1993 р. N 3759-ХІІ "Про телебачення та радіомовлення"

Постанова N 98 - Постанова КМУ від 15.02.2012 р. N 98 "Питання переходу платників податку на прибуток підприємств, оподатковуваний за нульовою ставкою відповідно до пункту 154.6 статті 154 Податкового кодексу України, до подання спрощеної податкової декларації"

Інструкція N 69 - Інструкція з інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів та документів і розрахунків, затверджена наказом Мінфіну України від 11.08.1994 р. N 69

Узагальнююча податкова консультація N 1046 - Узагальнююча податкова консультація з питань забезпечення єдиного підходу до застосування штрафних санкцій за порушення норм Податкового кодексу України, затверджена наказом ДПСУ від 22.11.2012 р. N 1046

Наказ N 87 - Наказ Мінфіну України від 31.03.1999 р. N 87 "Про затвердження Положень (стандартів) бухгалтерського обліку"

Наказ N 1149 - Наказ Міністерства транспорту і зв'язку України від 12.12.2007 р. N 1149 "Про затвердження Нормативів та нормативних термінів пересилки поштових відправлень і поштових переказів"

Порядок N 419 - Порядок подання фінансової звітності, затверджений Постановою КМУ від 28.02.2000 р. N 419

Методичні рекомендації N 720 - Методичні рекомендації щодо застосування регістрів бухгалтерського обліку малими підприємствами, затверджені наказом Мінфіну України від 15.06.2011 р. N 720

МСБУ 1 - Міжнародний стандарт бухгалтерського обліку 1 "Подання фінансової звітності"

МСБУ 34 - Міжнародний стандарт бухгалтерського обліку 34 "Проміжна фінансова звітність"

МСФО 1 - Міжнародний стандарт фінансової звітності 1 "Перше застосування Міжнародних стандартів фінансової звітності"

П(С)БО 1 - Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 1 "Загальні вимоги до фінансової звітності", затверджене наказом Мінфіну України від 31.03.1999 р. N 87

П(С)БО 2 - Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 2 "Баланс", затверджене наказом Мінфіну України від 31.03.1999 р. N 87

П(С)БО 3 - Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 3 "Звіт про фінансові результати", затверджене наказом Мінфіну України від 31.03.1999 р. N 87

П(С)БО 4 - Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 4 "Звіт про рух грошових коштів", затверджене наказом Мінфіну України від 31.03.1999 р. N 87

П(С)БО 5 - Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 5 "Звіт про власний капітал", затверджене наказом Мінфіну України від 31.03.1999 р. N 87

П(С)БО 6 - Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 6 "Виправлення помилок і зміни у фінансових звітах", затверджене наказом Мінфіну України від 28.05.1999 р. N 137

П(С)БО 25 - Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 25 "Фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва", затверджене наказом Мінфіну України від 25.02.2000 р. N 39

П(С)БО 29 - Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 29 "Фінансова звітність за сегментами", затверджене наказом Мінфіну України від 19.05.2005 р. N 412

Лист N 1897 - Лист Держкомпідприємництва України від 16.03.2007 р. N 1897 "Щодо форми та порядку подання фінансової звітності про господарську діяльність"

Лист N 31-08410-06-5/188 - Лист Мінфіну України від 04.01.2013 р. N 31-08410-06-5/188 "Про форми фінансової звітності за 2012 рік"

"Консультант бухгалтера" N 4 (700) 28 січня 2013 року
Передплатні індекси: 21946 (українською мовою), 22789 (російською мовою)