МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ

ЛИСТ
05.07.2012 N 31-08310-3-8/4538

Кабінету Міністрів України

Щодо виконання доручення
Прем'єр-міністра України

Міністерство фінансів України на виконання доручення Прем'єр-міністра України М. Азарова від 05.06.2012 р. N 22264/1/1-12 разом з Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Міністерством юстиції України та Державною податкового службою України розглянуто листи Мінрегіону України від 25.05.2012 р. N 12/20-10-1348 та N 12/20-10-1349 щодо усунення проблеми, пов'язаної із застосуванням до об'єднань співвласників багатоквартирних будинків (далі - ОСББ) штрафних санкцій у зв'язку з нереєстрацією платниками ПДВ, та щодо невиконання в повному обсязі пункту 8 протоколу N 92 засідання Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 р. (стосовно сплати та повернення екологічного податку та збору за спеціальне використання води) та доповідає.

Щодо оподаткування ПДВ тих чи інших операцій, що надаються ОСББ, та реєстрації ОСББ в якості платників ПДВ

Відповідно до загального правила визначення об'єкта оподаткування ПДВ, встановленого пунктом 185.1 статті 185 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. N 2755-VI (далі - Кодекс), об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Згідно із підпунктом 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 Кодексу постачання послуг - будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об'єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об'єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності.

При цьому ні статтею 196, ні статтею 197 Кодексу, які визначають операції, що не є об'єктом оподаткування, та операції, звільнені від оподаткування ПДВ, не передбачено виключень з об'єкта оподаткування ПДВ тих чи інших операцій, що надаються ОСББ.

Відповідно до Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" від 29.11.2001 р. N 2866-III (далі - Закон N 2866-III) об'єднання співвласників багатоквартирного будинку є юридичною особою, створеною власниками для сприяння використанню їхньою власного майна та управління, утримання і використання неподільного та загального майна.

Статтею 22 Закону N 2866-III встановлено, що за наявності технічної можливості проведення поквартирного обліку споживання водо-, тепло-, газо-, електропостачання, гарячого водопостачання та інших послуг власники жилих і нежилих приміщень можуть перераховувати кошти безпосередньо на рахунки підприємств, організацій, які надають ці послуги, за відповідними тарифами для кожного виду послуг у порядку, встановленому законом, або кошти, що сплачуються власниками приміщень за надані їм комунальні послуги, можуть згідно з укладеними договорами надходити на рахунок об'єднання для накопичення і наступного перерахунку підприємствам, організаціям, які надають ці послуги.

Враховуючи викладене, у ОСББ відсутній об'єкт оподаткування по водо-, тепло-, газо-, електропостачанню, гарячому водопостачанню та іншим послугам, кошти за які власники жилих і нежилих приміщень перераховують безпосередньо на рахунки підприємств, організацій, які надають ці послуги, або перераховують на рахунок об'єднання для накопичення і наступного перерахунку підприємствам, організаціям, які надають ці послуги.

У випадку встановлення ОСББ для власників жилих і нежилих приміщень окремої плати за послуги з перерахунку отриманих від таких власників коштів підприємствам, організаціям, що надають послуги з водо-, тепло-, газо-, електропостачання, гарячого водопостачання та інші послуги, у ОСББ виникає об'єкт оподаткування ПДВ виходячи з вартості наданих послуг.

Видатки на утримання і ремонт приміщень або іншого майна, що перебуває у спільній власності, визначаються статутом об'єднання та договором про їх використання (кошторисом). Кошти за користування неподільним та загальним майном і обслуговування спільної власності сплачуються на банківський рахунок об'єднання (стаття 23 Закону N 2866-III).

Кошти, що надходять на банківський рахунок об'єднання від власників жилих і нежилих приміщень для компенсації видатків на утримання і ремонт приміщень або іншого майна, що перебуває у спільній власності об'єднання, не підпадають під об'єкт оподаткування ПДВ.

Крім того, відповідно до статті 4 Закону N 2866-III об'єднання може здійснювати господарську діяльність для забезпечення власних потреб безпосередньо або шляхом укладення договорів з фізичними чи юридичними особами. Така господарська діяльність об'єднання (наприклад, здача в оренду нежитлових приміщень) підпадає під визначення об'єкта оподаткування ПДВ.

При реєстрації ОСББ в якості платників ПДВ необхідно враховувати вимоги пункту 181.1 статті 181 Кодексу щодо обов'язковості реєстрації платником ПДВ у разі перевищення нарахованої (сплаченої) особі (ОСББ) протягом останніх 12 календарних місяців суми 300000 гривень (без урахування податку ПДВ) від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню.

Щодо повернення помилково сплачених сум екологічного податку.

Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань визначено статтею 43 Кодексу. На підставі цієї статті спільним наказом Державної податкової адміністрації України, Міністерства фінансів України та Державного казначейства України від 21.12.2010 р. N 974/1597/499 затверджено Порядок взаємодії органів державної податкової служби, місцевих фінансових органів та органів Державною казначейства України в процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань.

Відповідно до пункту 5 цього Порядку повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань у випадках, передбачених податковим законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку, яка може бути подана протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Виходячи з наведеного, Кодексом не передбачено можливість розробки та затвердження окремого порядку для повернення помилково сплачених сум екологічного податку. Таким чином, повернення сплачених сум екологічного податку за розміщення побутових відходів здійснюється у встановленому порядку на підставі заяви платника податку.

Крім того, повідомляємо, що в органах Державної казначейської служби України та Державної податкової служби України облік податків і зборів здійснюється в розмірі кодів класифікації доходів бюджету. Згідно з наказом Міністерства фінансів України від 14.01.2011 р. N 11 "Про бюджетну класифікацію та її запровадження" для обліку надходжень екологічного податку передбачені коди класифікації доходів бюджету 19010100 - 19010600.

За вказаними кодами в органах казначейства відкриті бюджетні рахунки, на які платниками сплачуються кошти екологічного податку, але окремого коду для обліку сум екологічного податку, що сплачуються ОСББ, житлово-будівельними кооперативами та житлово-експлуатаційними організаціями, а також повертається таким платникам, в бюджетній класифікації не передбачено.

Інформація щодо повернення сум екологічного податку вказаній категорії платників може бути надана за умови надання Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України відповідного переліку платників податку. При цьому Мінрегіоном України не наведено жодного факту з відповідним обґрунтуванням стосовно неправомірних дій органів державної податкової служби щодо стягнення з ОСББ екологічного податку та його неповернення відповідно до заяв платників податків і зборів.

Щодо повернення помилково сплачених сум збору за спеціальне використання води.

Відповідно до пункту 323.1 статті 323 Кодексу платникам збору за спеціальне використання води є водокористувачі - суб'єкти господарювання незалежно від форми власності: юридичні особи, їх філії, відділення, представництва, інші відокремлені підрозділи без утворення юридичної особи (крім бюджетних установ), постійні представництва нерезидентів, а також фізичні особи - підприємці, які використовують воду, отриману шляхом забору води з водних об'єктів (первинні водокористувачі) та/або від первинних або інших водокористувань (вторинні водокористувачі), та використовують воду для потреб гідроенергетики, водного транспорту і рибництва.

Разом з тим підпунктом 324.4.1 пункту 324.4 статті 324 Кодексу визначено, що збір за спеціальне використання води не справляється за воду, що використовується для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення (сукупності людей, які знаходяться на даній території в той чи інший період часу, незалежно від характеру та тривалості проживання, в межах їх житлового фонду та присадибних ділянок).

Згідно з пунктом 326.2 статті 326 Кодексу збір обчислюється виходячи з фактичних обсягів використаної води (підземної, поверхневої, отриманої від інших водокористувачів) водних об'єктів з урахуванням обсягу втрат води в їх системах водопостачання, встановлених у дозволі на спеціальне водокористування, лімітів використання води, ставок збору та коефіцієнтів

Відповідно до абзацу другого пункту 326.2 статті 326 Кодексу за обсяги води, переданої водокористувачем-постачальником іншим водокористувачам без укладення з останніми договору на поставку води, збір обчислюється і сплачується таким водокористувачем-постачальником.

Листом Мінприроди України від 15.03.2011 р. N 5515/16/10-11-МП на адресу ДПС України повідомлено, що "... для вторинних водокористувачів дозволом на спеціальне водокористування є встановлений у дозволі первинного водокористувача ліміт використання води та відведення стічних вод абонентам і договір між ними".

Згідної пунктом 1 статті 55 Господарського кодексу України від 16.01.2003 р. N 436-IV суб'єктами господарювання визнаються учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов'язків), мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов'язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законодавством. Отже, якщо ОСББ здійснюють господарську діяльність, то вони є суб'єктами господарювання.

Таким чином, якщо ОСББ є юридичною особою, що здійснює господарську діяльність та при цьому використовує воду, отриману від постачальника води згідно з договором на поставку води, то така юридична особа є вторинним водокористувачем та повинна сплачувати збір за спеціальне використання води за обсяги фактично використаної води для потреб, пов'язаних із господарською діяльністю, без врахування обсягів води, що використовується для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення.

Враховуючи викладене, питання повернення коштів по збору за спеціальне використання води таким юридичним особам вважаємо недоцільним.

При цьому зазначаємо, що 24.05.2012 р. Верховною Радою України прийнято Закон України за N 4834-VI "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення деяких податкових норм", яким передбачено зміни до пункту 323.2 статті 323 Кодексу в частині несплати збору за спеціальне використання води суб'єктами господарювання, що здійснюють використання обсягів води виключно для власних питних і санітарно-гігієнічних потреб.

Перший заступник Міністра А. І. Мярковський