МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ

ЛИСТ
14.03.2014 N 3303-05/7804-08

Управлінню освіти Рівненського міськвиконкому
вул. Соборна, 30, м. Рівне, 33028

Державній казначейській службі України
вул. Бастіонна, 6, м. Київ, 01601

Антимонопольному комітету України
вул. Урицького, 45, м. Київ, 03680

Висновок уповноваженого органу за результатами
здійснення моніторингу державних закупівель

Міністерством економічного розвитку і торгівлі України (далі - Мінекономрозвитку) відповідно до пунктів 3, 3-1, 4, 5 частини другої статті 8 Закону України "Про здійснення державних закупівель" (далі - Закон) та Порядку здійснення моніторингу державних закупівель, затвердженого наказом Мінекономрозвитку від 19.10.2011 N 155, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.12.2011 за N 1377/20115 (далі - Порядок), проведено моніторинг закупівлі за державні кошти консервів та готових страв з м'яса, м'ясних субпродуктів чи крові (оголошення N 037278 в інформаційному бюлетені "Вісник державних закупівель" від 28.01.2014 N 8/3 (854/3)) Управлінням освіти Рівненського міськвиконкому (далі - Замовник) за процедурою закупівлі в одного учасника у товариства з обмеженою відповідальністю "Віртуоз ЛТД".

I. Дата початку здійснення моніторингу: 04.02.2014.

II. Вид моніторингу: за ініціативою Мінекономрозвитку (лист-повідомлення Мінекономрозвитку від 04.02.2014 N 3303-05/3980-08).

III. Питання, за якими здійснювався моніторинг: наявність підстав для застосування Замовником процедури закупівлі в одного учасника та відповідність документів Замовника вимогам законодавства у сфері державних закупівель відповідно до абзаців третього та четвертого пункту 1.5 Порядку.

IV. Результати здійснення моніторингу:

На підставі наданих Замовником копій матеріалів для здійснення моніторингу встановлено наступне.

Рішення про застосування процедури закупівлі в одного учасника консервів та готових страв з м'яса, м'ясних субпродуктів чи крові оформлене протоколом засідання комітету з конкурсних торгів Замовника від 27.01.2014 N 6.

В пункті 6 обґрунтування застосування процедури в одного учасника (далі - обґрунтування) вказано, що умовою застосування процедури закупівлі в одного учасника є пункт 4 частини другої статті 39 Закону, а саме: якщо замовником було двічі відмінено процедуру закупівлі через відсутність достатньої кількості учасників.

Відповідно до пункту 7 обґрунтування документами, що підтверджують наявність умови застосування процедури закупівлі в одного учасника, є наявність обладнання та матеріально-технічної бази, наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, наявність документального підтвердження досвіду виконання аналогічних договорів, наявність фінансової спроможності (баланс, звіт фінансові результати, звіт про рух грошових коштів, довідка з обслуговуючого банку про відсутність (наявність) заборгованості за кредитами).

Водночас вказані документи не були надані для здійснення моніторингу та за своєю суттю не містять документального підтвердження наявності підстав для застосування процедури закупівлі в одного учасника на підставі пункту 4 частини другої статті 39 Закону.

Пунктом 4 частини другої статті 39 Закону визначено, що двічі відмінена процедура закупівлі через відсутність достатньої кількості учасників є умовою застосування замовником процедури закупівлі в одного учасника.

Пунктом 6.3 оголошення про результати проведення процедури закупівлі консервів та готових страв з м'яса, м'ясних субпродуктів чи крові (оголошення N 235819 в інформаційному бюлетені "Вісник державних закупівель" від 30.12.2013 N 103 (846)) зазначено, що процедура закупівлі торги відмінена, тому що до оцінки допущено пропозиції менше ніж двох учасників.

Відповідно до протоколу розкриття пропозицій конкурсних торгів N 7 від 19.12.2013, що був розміщений на офіційному веб-порталі з питань державних закупівель в рамках проведення процедури закупівлі консервів та готових страв з м'яса, м'ясних субпродуктів чи крові (оголошення N 204562 в інформаційному бюлетені "Вісник державних закупівель" від 02.12.2013 N 95 (838)), на участь у вказаній процедурі закупівлі було подано пропозиції від трьох учасників.

Пунктом 6.3 оголошення про результати проведення процедури закупівлі консервів та готових страв з м'яса, м'ясних субпродуктів чи крові (оголошення N 031931в інформаційному бюлетені "Вісник державних закупівель" від 30.01.2014 N 9 (855)) зазначено, що процедура закупівлі торги відмінена, тому що на участь у процедурі закупівлі подано пропозиції менше двох учасників.

Відповідно до протоколу розкриття пропозицій конкурсних торгів N 7 від 23.01.2014, що був розміщений на офіційному веб-порталі з питань державних закупівель в рамках проведення процедури закупівлі консервів та готових страв з м'яса, м'ясних субпродуктів чи крові (оголошення N 001881 в інформаційному бюлетені "Вісник державних закупівель" від 06.01.2014 N 2 (848)), на участь у вказаній процедурі закупівлі було подано пропозиції від двох учасників.

Таким чином, інформація, що зазначена у пункті 6.3 оголошення про результати проведення процедури закупівлі консервів та готових страв з м'яса, м'ясних субпродуктів чи крові (оголошення N 031931в інформаційному бюлетені "Вісник державних закупівель" від 30.01.2014 N 9 (855)), не узгоджується із інформацією, зазначеною у протоколі розкриття пропозицій конкурсних торгів N 7 від 23.01.2014.

Таким чином, зазначені документи не підтверджують наявності підстав для застосування процедури закупівлі в одного учасника на підставі пункту 4 частини другої статті 39 Закону.

Крім того, частиною другої статті 39 Закону передбачено, що процедура закупівлі в одного учасника застосовується замовником саме як виняток.

При цьому зауважуємо, що винятковість процедури закупівлі в одного учасника на відміну від інших процедур закупівлі потребує максимального обґрунтування та об'єктивного документального підтвердження необхідності застосування цієї процедури як єдино можливої в конкретному випадку за умов, визначених частиною другою статті 39 Закону.

Водночас слід зазначити, що відповідно до частини першої статті 20 Закону основною процедурою закупівлі є відкриті торги, проведення яких має на меті раціональне та ефективне використання державних коштів, що забезпечується створенням конкурентного середовища серед учасників і визначенням найбільш економічно вигідної пропозиції конкурсних торгів замовником з подальшим укладенням договору про закупівлю за результатами такої процедури, і сприяє максимальній економії та ефективності при здійсненні державних закупівель.

Отже, при застосуванні процедури закупівлі в одного учасника Замовником не дотримано вимог абзацу четвертого частини четвертої статті 11, пункту 4 частини другої статті 39 Закону.

V. Висновок за результатами здійснення моніторингу:

За результатами опрацювання матеріалів, наданих Замовником, Мінекономрозвитку виявлено, що процедура закупівлі в одного учасника застосована Замовником без наявності умови застосування цієї процедури закупівлі, передбаченої пунктом 3 частини другої статті 39 Закону.

Ураховуючи зазначене, виконання зобов'язань за договором закупівлі за державні кошти консервів та готових страв з м'яса, м'ясних субпродуктів чи крові може призвести до нераціонального та неефективного використання державних коштів, що не відповідатиме меті Закону та принципам здійснення державних закупівель, закріпленим в статті 3 Закону.

VI. Рекомендації за результатами здійснення моніторингу:

За результатами проведеного моніторингу Мінекономрозвитку рекомендує усунути вказані порушення, не допускати їх у майбутньому та поінформувати Мінекономрозвитку про вжиті заходи за результатами розгляду даного висновку.

У разі неможливості їх усунення, провести процедуру закупівлі з дотриманням законодавства у сфері державних закупівель.

VII. Додаткова інформація:

Частиною третьою статті 12 та статтею 43 Закону встановлено, що відповідальність за вибір та застосування процедур закупівлі несуть виключно службові (посадові) особи замовника - члени комітету з конкурсних торгів персонально та за порушення вимог, установлених Законом та нормативно-правовими актами, розробленими відповідно до цього Закону, зокрема члени комітету з конкурсних торгів замовника несуть відповідальність згідно із законами України відповідно.

Пунктом 3.14 Порядку визначено, що копію висновку Мінекономрозвитку протягом двох робочих днів з дня його підписання надсилає Державній казначейській службі (обслуговуючому банку), а в разі необхідності разом з іншими матеріалами про виявлені порушення (у разі їх наявності) - до інших контролюючих та правоохоронних органів, органу оскарження.

У зв'язку з чим Мінекономрозвитку інформує Замовника про подання даних матеріалів до правоохоронних та контролюючих органів у відповідності до пункту 22 статті 8 Закону та пункту 3.14 Порядку.

Директор департаменту державних закупівель
та державного замовлення Міністерства економічного
розвитку і торгівлі України А.Рубан