МІНІСТЕРСТВО З ПИТАНЬ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ

НАКАЗ
23.12.2010 N 466

Про затвердження Методичних рекомендацій
з розроблення місцевих програм розвитку
та збереження зелених насаджень

Відповідно до Указу Президента України від 04.11.2008 N 995/2008 "Про деякі заходи щодо збереження та відтворення лісів і зелених насаджень" та Національного плану дій щодо підвищення рівня благоустрою населених пунктів та прилеглих до них територій на 2010 - 2015 роки, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 04.11.2009 N 1320-р, та з метою організації, підвищення ефективності і забезпечення реалізації заходів і завдань, спрямованих на створення, відновлення і збереження зелених насаджень населених пунктів наказую:

1. Затвердити Методичні рекомендації з розроблення місцевих програм розвитку та збереження зелених насаджень, що додаються.

2. Департаменту благоустрою, комунального обслуговування та міського електротранспорту (Ігнатенко О.П.) надіслати цей наказ до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій для використання у роботі та подальшого доведення до відома місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.

3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Шаповаленка В.Г.

Перший заступник Міністра, голова комісії з
проведення реорганізації Міністерства Г.М. Семчук

Затверджено
Наказ Міністерства з питань
житлово-комунального
господарства України
23.12.2010 N 466

Методичні рекомендації
з розроблення місцевих програм розвитку
та збереження зелених насаджень

I. Загальні положення

1.1. Метою розроблення цих Методичних рекомендацій є визначення орієнтирів та напрямів розроблення місцевих програм розвитку та збереження зелених насаджень (далі - Програма), заходів щодо поліпшення якісного складу і збільшення площі зелених насаджень населених пунктів.

1.2. Методичні рекомендації призначені для використання розробниками Програм та єдиного підходу до порядку складання і складу матеріалів місцевих програм.

1.3. Програми включають у себе комплекс взаємопов'язаних завдань і заходів, узгоджених за строками виконання, складом виконавців, ресурсним забезпеченням, спрямованих на створення нових, відновлення і збереження існуючих зелених насаджень населених пунктів відповідно до державних будівельних і санітарних норм для покращення навколишнього природного середовища, благоустрою, озеленення та екологічного стану населеного пункту та створення більш сприятливих умов для життєдіяльності людини.

1.4. Назва Програми, дата та номер рішення органу місцевого самоврядування про затвердження, відомості про керівника і виконавців заходів Програми, строки виконання, прогнозні обсяги та джерела фінансування подаються у паспорті Програми, форма якого наведена у додатку 1.

1.5. Наведені у Методичних рекомендаціях терміни вживаються у значеннях, наведених у Законі України "Про благоустрій населених пунктів" та у Правилах утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 10.04.2006 N 105 і зареєстрованих у Міністерстві юстиції 27.07.2006 за N 880/12754.

1.6. Затверджені програми розвитку та збереження зелених насаджень населених пунктів надаються місцевим органам виконавчої влади для складання зведеної програми по регіону. У складі зведених по областях програм, як правило, окремо визначаються заходи по обласних центрах та заходи комплексного озеленення лікувально-оздоровчих районів, розташованих в прибережних смугах Чорного і Азовського морів та великих водосховищ з визначенням конкретних виконавців по кожному виду робіт.

1.7. У зведених програмах по кожному регіону вносяться пропозиції щодо виділення охоронних зон найбільш цінних ландшафтів за природних і кліматичних даних, які можуть бути використані у перспективі для розташування курортів, місць масового відпочинку, туристичних зон, спортивних об'єктів, а також для організації заповідників, заказників чи національного парку.

1.8. На карті області відповідного масштабу наносяться приблизні межі охоронних зон природного ландшафту з найменуванням рік, озер, водосховищ, лісів, гір та інших елементів природного ландшафту, розташованих в зоні.

II. Рекомендована структура Програми

Для створення єдиного підходу при розробленні Програм рекомендується дотримуватися такої структури:

Вступна частина;

Мета програми;

Визначення проблем. Шляхи і способи розв'язання проблем.

Завдання і заходи Програми;

Очікувані результати і ефективність Програми;

Обсяги та джерела фінансування.

III. Вступна частина Програми

У цьому розділі доцільно описати загальну характеристику та дати аналіз існуючого стану зелених насаджень і об'єктів зеленого господарства. В тому числі:

ландшафтну характеристику озеленених територій населеного пункту, аналіз існуючого стану зелених насаджень загального і обмеженого користування та спеціального призначення;

аналіз сучасного екологічного стану в населеному пункті, впливу забрудненості повітряного середовища, інших чинників на зелені насадження;

характеристику показників забезпеченості населення насадженнями загального користування;

характеристику територій та об'єктів природно-заповідного фонду згідно проведеної інвентаризації;

структуру управління та систему виробничих підприємств зеленого господарства.

Основними вихідними даними для складання Програми можуть бути:

а) карти-схеми міського і приміського землекористування в межах генерального плану, матеріали державного обліку міських і приміських земель;

б) дані проведеного обліку фактичної наявності та якісного стану зелених насаджень, згідно матеріалів інвентаризації зелених насаджень.

в) проектно-планувальна документація:

генеральні плани чи схеми генеральних планів населених пунктів;

схеми районних планувань, опорні плани;

схеми розвитку приміських зон;

проекти зелених зон міст і курортних районів та інші проектно-планувальні матеріали;

плани промислового, житлового, комунального і курортно-побутового будівництва на території населених пунктів;

матеріали по лісовпорядкуванню та обліку лісового фонду.

У вступній частині місцевих програм рекомендується приводити дані щодо зменшення території зеленої зони в межах населеного пункту і регіону, у тому числі зелених насаджень різної функціональної належності, порівняльні дані щодо забезпечення фінансування основних видів робіт, площі зелених насаджень із розрахунку на одного мешканця тощо. Наприклад: в Україні на одну тисячу мешканців припадає в середньому 13,5 га зелених насаджень, із них насаджень загального користування - 3,4 га, доглядом охоплено лише 70 % зелених насаджень загального користування, а загальна площа зеленої зони у межах населених пунктів за останні десять років зменшилася на 22 % і складає 488 тис. га, із них площа насаджень загального користування - 163 тис. га, насаджень обмеженого користування - 122 тис. га, спеціального призначення - 85 тис. га, площа міських лісів - 108 тис. га, на утримання яких у 2009 році було витрачено 366 млн. грн., що на 37 млн. грн. менше ніж у 2008 році, а відповідно зменшились і витрати на утримання 1 га зелених насаджень з 4,0 тис. грн. у 2008 році до 3,2 тис. грн. у 2009 році.

IV. Мета Програми

У розділі доцільно чітко і стисло визначити мету Програми з урахуванням напрямів соціально-економічного розвитку населеного пункту.

Мета місцевої програми розвитку та збереження зелених насаджень може бути спрямована на створення, відновлення і збереження зелених насаджень населених пунктів відповідно до державних будівельних і санітарних норм, покращення навколишнього природного середовища та створення більш сприятливих умов для життєдіяльності людини.

V. Визначення проблем.
Шляхи і способи розв'язання проблем

У розділі доцільно зазначити пріоритетні напрями збалансованого вирішення економічних, соціальних і екологічних завдань; необхідність переходу від практики орієнтації на економічні показники до раціонального природокористування, підвищення рівня якості життя населення.

У розділі визначаються проблеми щодо збільшення рекомендованих площ зелених насаджень виходячи з державних будівельних і санітарних норм та науково обґрунтованих показників оптимального озеленення населених пунктів з урахуванням стану довкілля і демографічних особливостей територій, збільшення лісистості, особливо приміських територій, за рахунок земель запасу, деградованих, малопродуктивних і техногенно забруднених земель, створення додаткових захисних насаджень уздовж доріг і залізниць, у басейнах річок для поліпшення стану довкілля і захисту земель від вітрової та водної ерозії, освоєння прибережних і схилових ділянок для створення містозахисних зелених насаджень, здійснення реструктуризації частини території в промислових зонах (рекультивація гірничих виробіток, кар'єрів, териконів, інших земель, що вибули з користування промисловості, транспорту), окультурення зеленими насадженнями в межах міських і приміських територій пісків, ярів, боліт, солончаків, каменистих ділянок та інших територій, що не використовуються в сільськогосподарському виробництві і міській забудові.

До розділу рекомендується включати актуальні проблеми озеленених територій населених пунктів (таких, наприклад, як відсутність державних актів на право користування земельними ділянками, необхідності прийняття Закону України "Про охорону та утримання озеленених та рекреаційних територій населених пунктів", який захищав би озеленені території від забудовників, назрілої необхідності оновлення складу машин і механізмів, забезпечення зелених господарств засобами малої механізації для зменшення питомої ваги ручної праці, добривами і хімікатами для підживлення та захисту зелених насаджень від хвороб і шкідників, обладнанням по переробці (утилізації) рослинних відходів для недопущення їх спалювання, оснащення підприємств комп'ютерною технікою для створення електронної бази даних за результатами проведеної інвентаризації зелених насаджень, що дозволило б проводити моніторинг стану зелених насаджень, полегшило б проведення доглядових і оздоровчих робіт, дало б змогу розсадникам закладати шкілки і вирощувати саджанці необхідної кількості та асортименту тощо). Доцільно дати аналіз причин виникнення проблем розвитку та збереження зелених насаджень та обґрунтування необхідності їх розв'язання шляхом розроблення і реалізації місцевих програм, зазначивши при цьому основні причини виникнення проблеми зменшення площ зелених насаджень і погіршення їх якісного стану, якими можуть бути, наприклад, вирішення питань ущільнення забудови, влаштування доріг, інших інженерних мереж та споруд за рахунок територій об'єктів зеленого господарства, неналежний догляд та обмеженість ремонтів і реконструкції зелених насаджень у зв'язку з практикою залишкового фінансування утримання зелених насаджень, що призвело до втрати декоративності, збільшення сухостійних, ушкоджених хворобами і шкідниками дерев, забур'янення газонів, зменшення площ квіткового оформлення, кількості висаджених красиво квітучих кущів та формованих саджанців дерев власного виробництва тощо.

У розділі описово, шляхом аналізу переваг і недоліків тих чи інших шляхів і напрямків розвитку зелених зон, співставлення наявного стану озеленених територій з сучасними вимогами по збільшенню площі зелених насаджень загального користування на одного мешканця та покращення якості зелених насаджень, обґрунтовуються основні напрями тощо.

Основними шляхами вирішення питань розвитку та збереження зелених зон можуть бути:

збільшення лісистості приміських територій за рахунок деградованих, малопродуктивних і техногенно забруднених земель, що не використовуються у сільському господарстві;

додаткові захисні насадження уздовж доріг, залізниць, навколо промислових підприємств;

озеленення прибережних ділянок для берегоукріплення і захисту від водної ерозії;

озеленення схилових ділянок для укріплення їх від зсувів і розмивів поверхневими водами;

створення нових парків, скверів, бульварів, вуличних зелених насаджень в місцях нового житлового будівництва;

активне впровадження квіткового оформлення населених пунктів, в'їздів до них, вертикального озеленення фасадів, озеленення покрівель і балконів, особливо у щільно забудованій центральній частині міст;

розвиток матеріально-технічної бази підприємств, що здійснюють діяльність із утримання зелених насаджень, з оновленням технологічної автотракторної техніки, засобів малої механізації, технічного переоснащення обладнання, що використовується для утримання та ремонту зелених насаджень;

розвиток та укріплення матеріально-технічної бази розсадників декоративних культур і оранжерейно-парникових господарств для розширення асортименту саджанців дерев, кущів, квіткової розсади;

створення виробничих дільниць по переробці (утилізації) рослинних решток у щепу, формовані брикети для послідуючого використання на опалення будівель і оранжерей, у компост - для збагачення органічними речовинами рослинного шару ґрунту тощо;

оновлення якісного стану і збільшення асортименту зелених насаджень при здійсненні реконструкції і ремонтів об'єктів зеленого господарства, своєчасне виконання комплексних агротехнічних заходів з утримання зелених насаджень, їх захисту від хвороб і шкідників, кореневого і позакореневого підживлення добривами тощо;

застосування програм і комп'ютерної техніки для створення автоматизованих інформаційно-аналітичних систем управління утриманням зелених насаджень, обліку змін, що відбуваються з озелененими територіями, отримання і використання даних для закладки шкілок декоративних культур в розсадниках, вирощування насаджень необхідного асортименту для заміни існуючих, здійснення моніторингу вікового, видового, якісного станів зелених насаджень тощо.

У визначених Програмою шляхах вирішення питань розвитку та збереження зелених насаджень доцільно відмітити необхідність поліпшення показників по відношенню до існуючого стану.

У частині визначення напрямів розвитку та збереження зелених насаджень Програми визначаються потреби створення нових об'єктів зеленого господарства, в тому числі озеленених територій в районах реконструкції і нового житлового будівництва з обґрунтуванням програмних рішень по забезпеченню населення якісними зеленими насадженнями відповідно до державних будівельних і санітарних норм та напрацюваннями по збільшенню забезпеченості зеленими насадженнями загального користування до 25 м2 на одного мешканця.

Також визначаються потреби здійснення реконструкції та капітального ремонту об'єктів у сфері утримання зелених насаджень, поточних ремонтів зелених насаджень, даються рекомендації щодо належного утримання зелених насаджень з обґрунтованими розрахунками матеріальних і трудових витрат та потреб в технічних засобах, а також щодо збагачення видового і сортового складу зелених насаджень з урахуванням природно-кліматичних умов, існуючої та перспективної забудови, історико-культурної спадщини тощо, покращення життєвості зелених насаджень у складних умовах урбогенного середовища при застосуванні мінеральних і органічних добрив, своєчасних поливах, мульчуванні, укритті штамбів тощо.

Створення нових зелених насаджень та проведення комплексної реконструкції об'єкта у сфері утримання зелених насаджень здійснюється в обсягах розробленого, погодженого та затвердженого в установленому порядку проекту будівництва чи реконструкції з відповідним уточненням показників об'єкта.

Проведення капітального і поточного ремонтів та робіт з утримання зелених насаджень здійснюється в обсягах, визначених Порядком проведення ремонту та утримання об'єктів благоустрою населених пунктів, затвердженим наказом Держкомітету з питань житлово-комунального господарства від 23.09.2003 N 154.

VI. Завдання і заходи місцевої Програми
розвитку та збереження зелених насаджень

У цьому розділі рекомендується визначати конкретні заходи з озеленення, що повинні бути здійснені протягом певного періоду і мають забезпечувати досягнення цілей і мети Програми.

Організаційні засади з розроблення та реалізації Програми визначаються Законом України "Про благоустрій населених пунктів" та Правилами утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затвердженими наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 10.04.2006 N 105 і зареєстрованими у Міністерстві юстиції України 27.07.2006 за N 880/12754.

Обсяги робіт по комплексному розвитку та збереженню зелених насаджень визначаються на основі розроблених генеральних планів населених пунктів, проектів озеленення міських і приміських зон з урахуванням запланованих строків виконання.

До Програми доцільно включати схематичну карту об'єктів зеленого господарства з визначенням меж зеленої зони, меж території і найменування кожного землекористувача та основних елементів зеленої зони (існуючих і перспективних).

Визначені обсяги зводяться у перелік завдань і заходів по видах робіт з розподілом по територіях зелених зон і функціональної належності зелених насаджень згідно форми, наведеної у додатку 2.

Основні завдання і заходи Програми визначаються необхідністю збільшення і покращення показників:

забезпеченості зеленими насадженнями одного мешканця у межах забудованої частини населеного пункту, в тому числі насадженнями загального користування;

збільшення кількості видів і якості зелених насаджень у відношенні до існуючої;

збільшення усередненої вікової межі зелених насаджень у відношенні до нормативної;

забезпеченості необхідним садивним матеріалом, обладнанням для захисту та охорони насаджень, переробки (утилізації) решток рослин;

збільшення рівня технічного переоснащення, програмно-інформаційного забезпечення виробничих підприємств зеленого господарства по відношенню до існуючого.

Залежно від проблемних питань в окремих населених пунктах додатково показниками Програми можуть бути:

покращення здоров'я населення по відношенню до щорічних показників захворюваності, які обумовлені станом навколишнього природного середовища;

відсотковий показник переробки рослинних відходів по відношенню до обсягів їх утворення;

якість атмосферного повітря щодо зменшення концентрації окису вуглецю, сполук сірки, свинцю, двоокису азоту, зважених речовин, пилу та інших забруднювачів за результатами вимірів зменшуються завдяки зеленим насадженням;

відсотковий показник задоволення населення станом озеленення та благоустрою населеного пункту на підставі проведення щорічного соціологічного опитування.

Завдання з будівництва ландшафтної реконструкції капітального і поточного ремонтів об'єктів у сфері утримання зелених насаджень, розвитку матеріально-технічної бази підприємств зеленого господарства, захисту та охорони зелених насаджень для збільшення загальної площі зелених зон, підвищення рівня благоустрою об'єктів зеленого господарства, покращення життєвості, якості і декоративності зелених насаджень подаються у графі 2 табличної форми додатка 2 до Методичних рекомендацій з розподілом по території забудови населеного пункту, по території за межами забудови у межах населеного пункту, по території за межами населеного пункту, кожна з яких у свою чергу розділяється по функціональній належності зелених насаджень та основних структурних елементах території із зазначенням найменування конкретних об'єктів та їх адрес.

Рекомендована таблична форма дає можливість визначення виконавців як по об'єктах, так і по виду робіт, отримати дані щодо забезпеченості мешканців зеленими насадженнями в межах забудови населеного пункту та в межах його загальної території, а також насадженнями загального користування.

В графі 10 табличної форми додатка 2 дається перелік основних заходів, кількість і обсяги яких для будівництва і ландшафтної реконструкції об'єктів зеленого господарства визначаються державними нормами для нового будівництва, природними і технічними умовами та місцевими потребами щодо створення сприятливих умов покращення довкілля та умов для покращення відпочинку населення.

Перелік заходів з капітального і поточного ремонтів та утримання зелених насаджень визначається згідно Порядку проведення ремонту та утримання об'єктів благоустрою населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 23.09.2003 N 154, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.02.2004 за N 189/8788.

Завдання з розвитку матеріально-технічної бази підприємств, що здійснюють діяльність у сфері утримання зелених насаджень, для забезпечення населених пунктів власним садивним матеріалом, засобами та обладнанням захисту, охорони зелених насаджень і переробки (утилізації) рослинних решток з переліком відповідних заходів визначаються місцевими потребами.

VII. Очікувані результати і ефективність Програми

Очікуваним результатом розвитку озеленених територій загального користування відповідно до ландшафтно-планувальних засад є збільшення площ зелених зон та розширення їх рекреаційних можливостей, в основному за рахунок захисних насаджень на схилах, навколо водойм, у районах нової житлової забудови, заліснення невпорядкованих приміських територій.

Реалізація програми спрямовується на підтримування належного рівня забезпеченості населення якісними озелененими територіями загального користування згідно державних будівельних і санітарних нормативів.

За даними додатка 2 визначаються завдання і заходи з виконання Програми у певному населеному пункті, а у додатку 3 до Методичних рекомендацій - завдання і заходи з виконання Програми на рівні міста, селища міського типу, області.

VIII. Обсяги та джерела фінансування

Ресурсне забезпечення Програми рекомендується визначити у вигляді орієнтовних обсягів фінансових витрат, необхідних для виконання Програми в цілому і диференційовано за роками з визначенням джерел фінансування, у тому числі за рахунок коштів відповідних бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством України.

Реалізація і фінансування заходів з нового будівництва, ландшафтної реконструкції і капітального ремонту здійснюється у межах розроблених і затверджених проектів, а обсяги заходів з поточного ремонту і утримання зелених насаджень визначаються Порядком визначення вартості робіт з утримання зелених насаджень в населених пунктах, затвердженим наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства 10.08.2005 N 121, Методикою визначення обсягів фінансування на утримання 1 га зелених насаджень, затвердженою наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 09.01.2007 N 2, а також державними будівельним розцінками на окремі види робіт.

Фінансування заходів з виконання показників програми, в тому числі утримання зелених насаджень, здійснюється відповідно до чинного законодавства.

У випадку невиконання заходів програми у заплановані терміни через відсутність фінансування або з інших непередбачуваних причин, до програми вносяться зміни в установленому порядку. При цьому проводиться детальний аналіз причин зриву виконання програми та робляться висновки, спрямовані на подальше обов'язкове виконання всіх запланованих заходів програми у встановлені нові терміни.

Директор Департаменту благоустрою, коммунального
обслуговування та міського електротранспорту О.П. Ігнатенко

Додаток 1
до Методичних рекомендацій

Паспорт
місцевої програми розвитку та збереження зелених насаджень

1. Програма затверджена:

Рішенням органу місцевого самоврядування від ___ ___________ 20__ р. N _____

2. Керівник Програми __________________________________________________

3. Виконавці заходів Програми __________________________________________

4. Строк виконання ________________________ роки

5. Прогнозні обсяги та джерела фінансування

Джерела фінансування
 
Обсяг фінансування, тис. грн.
 
У тому числі за роками 
20__  20__  20__  20__  20__ 
Державний бюджет             
Місцевий бюджет             
Інші джерела             
Усього             

Керівник Програми  _________________________ 
М.П.   

Додаток 2
до Методичних рекомендацій

Завдання і заходи
з виконання програми розвитку та
збереження зелених насаджень в

_________________________________
(назва населеного пункту, область)

Додаток 3
до Методичних рекомендацій

Зведена таблиця
Завдань і заходів місцевої програми з
розвитку та збереження зелених насаджень

_________________________________
(місто, смт, область)

З Додатком 2, 3 можна ознайомитись в розділі "Довіднки", підрозділ "Додатки до документів", папка "Накази".