МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ
ЛИСТ
30.09.2014 N 3303-06/33909-07
Державному підприємству обслуговування
повітряного руху України
аеропорт, м. Бориспіль, Київська обл., 08307
Державній казначейській службі України
вул. Бастіонна, 6, м. Київ, 01601
Антимонопольному комітету України
вул. Урицького, 45, м. Київ, 03680
Висновок уповноваженого органу за результатами здійснення
моніторингу державних закупівель
Міністерством економічного розвитку і торгівлі України (далі - Мінекономрозвитку) відповідно до пунктів 2, 3, 4, 5, 6 частини другої статті 8 Закону України "Про здійснення державних закупівель" (далі - Закон) та Порядку здійснення моніторингу державних закупівель, затвердженого наказом Мінекономрозвитку від 19.10.2011 N 155, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.12.2011 за N 1377/20115 (далі - Порядок), проведено моніторинг закупівлі за державні кошти послуг щодо оренди й експлуатування власної чи взятої у лізинг нерухомості (послуги з утримання орендованого майна) (оголошення N 151796 в інформаційному бюлетені "Вісник державних закупівель" від 05.08.2014 N 57) державним підприємством обслуговування повітряного руху України (далі - Замовник) за переговорною процедурою закупівлі у державного підприємства "Укрсервіс Мінтрансу".
I. Дата початку здійснення моніторингу: 12.08.2014.
II. Вид моніторингу: за ініціативою Мінекономрозвитку (лист-повідомлення Мінекономрозвитку від 12.08.2014 N 3303-06/27864-07).
III. Питання, за якими здійснювався моніторинг: наявність підстав для застосування Замовником процедури закупівлі в одного учасника відповідно до абзацу третього пункту 1.5 Порядку.
IV. Результати здійснення моніторингу:
На підставі наданих Замовником копій матеріалів для здійснення моніторингу встановлено наступне.
Рішення про застосування переговорної процедури закупівлі послуг щодо оренди й експлуатування власної чи взятої у лізинг нерухомості (послуги з утримання орендованого майна) оформлено протоколом засідання комітету з конкурсних торгів Замовника від 31.07.2014 N 1.
Відповідно до пункту 5 обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі (далі - обґрунтування) умовами застосування процедури є пункт 2 частини другої статті 39 Закону, а саме: відсутність конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи.
Згідно з пунктом 7 обґрунтування документами, що підтверджують наявність умови застосування процедури закупівлі, є: копія експертного висновку Державного науково-дослідного та проектно-вишукувального інституту "НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЦІЯ" від 15.07.2014 N 326/14.
У свою чергу, документи, посилання на які вказані Замовником у пункті 7 обґрунтування, де мають зазначатися експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування процедури закупівлі, не містять підтвердження відсутності конкуренції (у тому числі з технічних причин) на товари, роботи чи послуги, які можуть бути поставлені, виконані чи надані тільки певним постачальником (виконавцем), за відсутності при цьому альтернативи.
Крім того, частиною другою статті 39 Закону передбачено, що переговорна процедура закупівлі застосовується замовником саме як виняток.
При цьому зауважуємо, що винятковість переговорної процедури закупівлі, на відміну від інших процедур закупівлі, потребує максимального обґрунтування та об'єктивного документального підтвердження необхідності застосування цієї процедури як єдино можливої в конкретному випадку за умов, визначених частиною другою статті 39 Закону.
Водночас слід зазначити, що відповідно до частини першої статті 20 Закону основною процедурою закупівлі є відкриті торги, проведення яких має на меті раціональне та ефективне використання державних коштів, що забезпечується створенням конкурентного середовища серед учасників і визначенням найбільш економічно вигідної пропозиції конкурсних торгів замовником з подальшим укладенням договору про закупівлю за результатами такої процедури, і сприяє максимальній економії та ефективності при здійсненні державних закупівель.
Отже, при застосуванні переговорної процедури закупівлі Замовником не дотримано вимог абзацу четвертого частини четвертої статті 11, частини першої, пункту 2 частини другої та третьої статті 39 Закону.
V. Висновок за результатами здійснення моніторингу:
За результатами опрацювання матеріалів, наданих Замовником, Мінекономрозвитку виявлено, що переговорна процедура закупівлі застосована Замовником без наявності умови застосування цієї процедури закупівлі, передбаченої пунктом 2 частини другої статті 39 Закону.
Ураховуючи зазначене, виконання зобов'язань за договором закупівлі послуг щодо оренди й експлуатування власної чи взятої у лізинг нерухомості (послуги з утримання орендованого майна) може призвести до нераціонального та неефективного використання державних коштів, що не відповідатиме меті Закону та принципам здійснення державних закупівель, закріпленими в статті 3 Закону.
VI. Рекомендації за результатами здійснення моніторингу:
За результатами проведеного моніторингу Мінекономрозвитку рекомендує усунути вказані порушення та не допускати їх у майбутньому.
У разі неможливості їх усунення Міністерство пропонує провести процедуру закупівлі з дотриманням законодавства у сфері державних закупівель.
VII. Додаткова інформація:
Частиною третьою статті 12 та статтею 43 Закону встановлено, що відповідальність за вибір та застосування процедур закупівлі несуть виключно службові (посадові) особи замовника - члени комітету з конкурсних торгів персонально та за порушення вимог, установлених Законом та нормативно-правовими актами, розробленими відповідно до цього Закону, зокрема, члени комітету з конкурсних торгів замовника несуть відповідальність згідно із законами України відповідно.
Пунктом 3.14 Порядку визначено, що копію висновку Мінекономрозвитку протягом двох робочих днів з дня його підписання надсилає Державній казначейській службі (обслуговуючому банку), а в разі необхідності разом з іншими матеріалами про виявлені порушення (у разі їх наявності) - до інших контролюючих та правоохоронних органів, органу оскарження.
У зв'язку з чим Мінекономрозвитку інформує Замовника про подання даних матеріалів до правоохоронних та контролюючих органів у відповідності до пункту 22 статті 8 Закону та пункту 3.14 Порядку.
Заступник директора департаменту державних закупівель
та державного замовлення Мінекономрозвитку -
начальник відділу С. Пересунько
