МІНІСТЕРСТВО РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ, БУДІВНИЦТВА
ТА ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ

НАКАЗ
03.11.2011 N 277

Про затвердження Порядку проведення
у Мінрегіоні юридичної експертизи проектів
нормативно-правових актів та організацію
роботи щодо підготовки проектів
нормативно-правових актів

Відповідно до Загального положення про юридичну службу міністерства, іншого органу виконавчої влади, державного підприємства, установи та організації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.11.2008 N 1040, Правил підготовки проектів актів Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 06.09.2005 N 870 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 08.07.2009 N 712), Порядку подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та проведення їх державної реєстрації, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 12.04.2005 N 34/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 12.04.2005 за N 381/10661 (далі - нормативно-правові акти з підготовки проектів актів та їх державної реєстрації), з метою визначення порядку проведення юридичної експертизи проектів нормативно-правових актів та підвищення якості їх підготовки наказую:

1. Затвердити Порядок проведення у Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України юридичної експертизи проектів нормативно-правових актів (далі - Порядок), що додається.

2. Установити, що:

видання нормативно-правових актів, а також подання проектів таких актів для їх прийняття (схвалення) чи погодження без попереднього розгляду та погодження Департаментом нормативно-правового регулювання не допускається;

пропозиції Департаменту нормативно-правового регулювання щодо приведення нормативно-правових актів та інших документів Міністерства, а також їх проектів у відповідність із законодавством є обов'язковими для розгляду керівниками структурних підрозділів Міністерства.

3. Покласти на керівників структурних підрозділів Міністерства персональну відповідальність за дотримання вимог нормативно-правових актів з підготовки проектів актів та їх державної реєстрації, у тому числі за:

погодження проектів нормативно-правових актів із заінтересованими органами (відповідно до їх компетенції), зокрема із Мінфіном, Мінекономрозвитку, Мін'юстом, у встановленому законодавством порядку;

організацію, спрямування та координацію роботи визначених заінтересованих органів з опрацювання проектів нормативно-правових актів, вжиття вичерпних заходів для врегулювання розбіжностей та проведення узгоджувальних процедур;

обов'язкове направлення для пропозицій та зауважень проектів нормативно-правових актів уповноваженим представникам від всеукраїнських профспілок, їх об'єднань та від всеукраїнських об'єднань організацій роботодавців у разі, якщо такі проекти містять питання, що стосуються соціально-трудової сфери;

виконання вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" ( 1160-15 ) під час підготовки проектів регуляторних нормативно-правових актів;

дотримання вимог нормопроектувальної техніки.

4. Департаменту нормативно-правового регулювання (Татаринцева М.А.) забезпечити:

проведення юридичної експертизи проектів нормативно-правових актів згідно із Порядком;

надання правової допомоги структурним підрозділам Міністерства при підготовці, погодженні та опрацюванні проектів нормативно-правових актів, формуванні обов'язкових додатків до цих проектів у разі направлення їх на погодження, подання для прийняття (схвалення) чи державну реєстрацію;

проведення роз'яснювальної роботи щодо виконання вимог нормативно-правових актів з підготовки проектів актів та їх державної реєстрації.

5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Аліпова О.М., заступника Міністра Ісаєнка Д.В. та заступника Міністра - керівника апарату Семчука Г.М. відповідно до розподілу функціональних обов'язків і повноважень.

Міністр А.М.Близнюк

Затверджено
Наказ Міністерства
регіонального розвитку,
будівництва
та житлово-комунального
господарства України
03.11.2011 N 277

Порядок
проведення у Міністерстві регіонального
розвитку, будівництва та житлово-комунального
господарства України юридичної експертизи
проектів нормативно-правових актів

1. Загальні положення

1.1. Цей Порядок визначає процедуру проведення юридичної експертизи проектів нормативно-правових актів, підготовлених структурними підрозділами Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (далі - Міністерство).

1.2. Проекти нормативно-правових актів, підготовлені структурними підрозділами Міністерства (далі - структурні підрозділи), в обов'язковому порядку підлягають юридичній експертизі, що проводиться до їх направлення, у разі потреби, на погодження до заінтересованих органів або прийняття.

1.3. Юридична експертиза проводиться Департаментом нормативно-правового регулювання.

1.4. Завданнями юридичної експертизи є:

встановлення повноважень суб'єкта нормотворення на розроблення проекту нормативно-правового акта;

оцінка ефективності обраного способу нормативно-правового врегулювання проблеми;

виявлення невідповідності змісту нормативних приписів проекту нормативно-правового акта Конституції ( 254к/96-ВР ) та законам України, актам Президента України і постановам Верховної Ради України, актам Кабінету Міністрів України, чинним міжнародним договорам України, а також іншим нормативно-правовим актам;

встановлення неузгодженості проекту нормативно-правового акта з нормами актів законодавства, які регулюють аналогічні суспільні відносини;

виявлення юридичних колізій нормативних приписів, що містяться в проекті нормативно-правового акта та в одному або в різних нормативно-правових актах;

вивчення проекту нормативно-правового акта на предмет наявності або відсутності в ньому правил і процедур, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень;

забезпечення якості й обґрунтованості проекту нормативно-правового акта, виявлення позитивних і негативних наслідків його дії;

розроблення у разі необхідності пропозицій щодо внесення до проекту або інших пов'язаних з ним нормативно-правових актів необхідних змін і доповнень;

перевірка дотримання вимог нормопроектувальної техніки;

підготовка висновку з усебічною оцінкою проекту нормативно-правового акта.

1.5. Юридичній експертизі підлягають розроблені структурними підрозділами проекти:

законів України;

постанов Верховної Ради України;

актів Президента України;

актів Кабінету Міністрів України;

наказів Міністерства, що відповідно до Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.92 N 731, підлягають державній реєстрації у Міністерстві юстиції України.

1.6. За підставами проведення юридична експертиза може бути: первинною, повторною, додатковою і контрольною.

Первинна юридична експертиза проводиться вперше згідно з цим Порядком.

Повторна юридична експертиза проекту нормативно-правового акта проводиться вдруге, в межах предмета первинної експертизи або згідно з новим предметом за наявності обґрунтованих зауважень структурного підрозділу, що є його розробником, щодо висновку первинної експертизи.

Додаткова юридична експертиза проводиться в разі внесення до проекту нормативно-правового акта у процесі його доопрацювання істотних змін і доповнень, а також у разі зміни соціально-економічних відносин, що становлять предмет правового регулювання даного проекту.

Контрольна юридична експертиза проекту нормативно-правового акта проводиться за наявності істотних розбіжностей між висновками первинної та повторної експертизи щодо проекту нормативно-правового акта.

1.7. Юридична експертиза включає:

визначення типових характеристик нормативно-правового акта (предмета, методу регулювання, виду) і ступеня його відповідності засадам правової системи;

визначення ступеня врахування практики нормативного регулювання даної або аналогічної сфери суспільних відносин; встановлення всіх змістовних зв'язків положень проекту з нормами, що містяться в інших нормативно-правових актах;

перевірку проекту нормативно-правового акта на відповідність Конституції ( 254к/96-ВР ), актам законодавства та чинним міжнародним договорам України, а також вимогам нормопроектувальної техніки;

підготовку висновку за результатами проведеної юридичної експертизи.

2. Подання проекту нормативно-правового
акта для проведення юридичної експертизи

2.1. Для проведення юридичної експертизи проекту нормативно-правового акта структурний підрозділ подає такі документи:

лист-звернення щодо проведення юридичної експертизи проекту нормативно-правового акта;

проект нормативно-правового акта;

проект пояснювальної записки;

порівняльну таблицю (якщо проектом акта передбачено внесення змін до інших нормативно-правових актів).

2.2. Проект нормативно-правового акта, який подається до Департаменту нормативно-правового регулювання, повинен бути завізований керівником структурного підрозділу, що є його розробником, та виконавчим секретарем Комітету з галузевих реформ Міністерства. Якщо проект нормативно-правового акта відноситься до компетенції декількох структурних підрозділів, він обов'язково має бути погоджений (завізований) керівниками цих структурних підрозділів.

2.3. У листі-зверненні щодо проведення юридичної експертизи вказуються прізвище уповноваженого працівника структурного підрозділу та номер його телефону.

Якщо проект нормативно-правового акта подається на юридичну експертизу повторно, у листі-зверненні необхідно вказати дату і номер попереднього висновку Департаменту нормативно-правового регулювання щодо цього проекту.

2.4. Якщо проект нормативно-правового акта подано з порушенням вимог, встановлених у пунктах 2.1, 2.2 цього Порядку, він разом із супровідним листом за підписом директора Департаменту нормативно-правового регулювання повертається структурному підрозділу, який є його розробником.

2.5. Проекти нормативно-правових актів, що надійшли на юридичну експертизу, реєструються у журналі вхідної кореспонденції та заносяться до журналу обліку проектів нормативно-правових актів, що надійшли на юридичну експертизу, які ведуться у Департаменті нормативно-правового регулювання.

3. Порядок проведення юридичної експертизи

3.1. Департамент нормативно-правового регулювання проводить юридичну експертизу на підставі документів, поданих структурним підрозділом відповідно до пункту 2.1 цього Порядку.

3.2. Строк проведення юридичної експертизи становить 10 робочих днів з дня, наступного після надходження документів до Департаменту нормативно-правового регулювання.

3.3. Директор Департаменту нормативно-правового регулювання може продовжити термін проведення юридичної експертизи, але не більше як на 5 робочих днів, у разі:

великого за обсягом проекту нормативно-правового акта;

необхідності аналізу значної кількості актів законодавства з питання, що регулюється відповідним проектом нормативно-правового акта;

проведення аналізу проекту нормативно-правового акта із залученням фахівців, експертів.

3.4. Рішення щодо продовження строку проведення юридичної експертизи приймається директором Департаменту нормативно-правового регулювання стосовно кожного проекту нормативно-правового акта окремо. У разі продовження строку проведення юридичної експертизи про це повідомляється керівник структурного підрозділу, що є розробником такого проекту.

3.5. Під час проведення юридичної експертизи спеціаліст Департаменту нормативно-правового регулювання, відповідальний за її проведення, має:

з'ясувати чи наявні повноваження суб'єкта нормотворення та правові підстави для розроблення проекту нормативно-правового акта;

визначити сферу суспільних відносин, які має регулювати проект, і відповідної галузі права, до якої він належить, а також предмет і метод регулювання конкретного фрагменту цих відносин і засобів впливу на поведінку їх учасників;

встановити ступінь відповідності проекту нормативно-правового акта існуючій правовій системі;

перевірити чи належать питання, які передбачається врегулювати у проекті, відповідно до сфери регулювання закону, акта Президента України чи Кабінету Міністрів України, наказу Міністерства;

визначити ступінь відповідності нормативних приписів положенням чинних міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України і які стосуються предмета регулювання даного проекту нормативно-правового акта;

визначити перелік нормативно-правових актів, з якими проект, що розглядається, має становити єдину внутрішньо погоджену нормативну систему;

встановити відповідність положень проекту пов'язаним з ним нормативним приписам, виявити можливі суперечності та неузгодженості, розробити пропозиції щодо їх усунення; оцінити повноту та обґрунтованість пропозицій про прийняття нових нормативно-правових актів у пакеті з даним проектом або про внесення змін і доповнень до чинних нормативно-правових актів усіх рівнів, які пов'язані з даним проектом;

перевірити проект нормативно-правового акта на відповідність Конституції ( 254к/96-ВР ) та законодавству України, чинним міжнародним договорам України, а також правилам нормопроектувальної техніки.

3.6. Під час проведення юридичної експертизи, у разі потреби, можуть проводитися робочі зустрічі з уповноваженими представниками структурного підрозділу, що є розробником проекту нормативно-правового акта, для уточнення окремих питань.

4. Підготовка висновку за результатами
юридичної експертизи та погодження
(візування) проекту нормативно-правого акта

4.1. Загальна оцінка проекту нормативно-правового акта формулюється на основі оцінок позицій, вказаних у пункті 3.5 цього Порядку. Результати юридичної експертизи відображаються у висновку, який готується за формою, затвердженою наказом Міністерства юстиції України від 06.07.2011 N 1805/5 "Про затвердження форми висновку юридичної служби міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади та його територіальних органів, місцевих державних адміністрацій за результатами проведення юридичної експертизи проекту нормативно-правового акта", зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07.07.2011 р. за N 826/19564.

4.2. Висновок підписується спеціалістом, відповідальним за проведення юридичної експертизи, та директором Департаменту нормативно-правового регулювання, реєструється в журналі вихідної кореспонденції, заноситься до журналу обліку проектів нормативно-правових актів, що надійшли на юридичну експертизу, та направляється структурному підрозділу, який звертався за проведенням юридичної експертизи.

4.3. Копії висновку та документів, передбачених у п. 2.1. цього Порядку, зберігаються в Департаменті нормативно-правового регулювання.

4.4. У разі непогодження або погодження із зауваженнями, проект нормативно-правового акта відповідно до зауважень, викладених у висновку, доопрацьовується структурним підрозділом, що є його розробником.

4.5. Після доопрацювання проект нормативно-правового акта з дотриманням вимог пунктів 2.1, 2.2 цього Порядку подається до Департаменту нормативно-правового регулювання для його погодження (візування).

4.6. Якщо за результатами повторного розгляду проекту нормативно-правового акта виявлено, що зауваження, які вказані у висновку, не враховані або враховані частково, Департамент нормативно-правового регулювання повертає такий проект структурному підрозділу із зазначенням у супровідному листі зауважень, які не враховані.

4.7. У разі якщо після опрацювання зауважень структурний підрозділ подає проект нормативно-правового акта, який у процесі його доопрацювання зазнав істотних змін і доповнень, Департамент нормативно-правового регулювання проводить додаткову експертизу такого проекту згідно з цим Порядком.

4.8. Після врахування зауважень (або їх відсутності) проект нормативно-правового акта погоджується (візується) директором Департаменту нормативно-правового регулювання та повертається структурному підрозділу, який є його розробником.

Директор Департаменту нормативно-правового регулювання М.А.Татаринцева