ДЕРЖАВНЕ КАЗНАЧЕЙСТВО УКРАЇНИ

ЛИСТ
27.05.2011 N 17-07/1389-7439

Щодо порядку інвентаризації основних засобів

Державне казначейство України розглянуло звернення <...> та повідомляє наступне.

1. Пунктом 3 статті 8 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" ( 996-14 ) зазначено, що відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, але не менше трьох років, несе власник (власники) або уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво підприємством відповідно до законодавства та установчих документів.

Єдині вимоги щодо порядку інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, матеріальних цінностей, грошових коштів і документів, розрахунків та інших статей балансу міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, установами і організаціями, які утримуються за рахунок коштів бюджетів усіх рівнів, встановлює Інструкція з інвентаризації матеріальних цінностей, розрахунків та інших статей балансу бюджетних установ, затверджена наказом Головного управління Державного казначейства України від 30.10.98 р. N 90, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 16.11.98 р. за N 728/3168 (далі - Інструкція).

Відповідно до пункту 1.10 Інструкції відповідальність за організацію інвентаризації, правильне та своєчасне її проведення несе керівник установи.

Пунктом 1.11 Інструкції передбачено, що для проведення інвентаризації наказом керівника установи створюється комісія з числа працівників установи за обов'язкової участі головного (старшого) бухгалтера. Інвентаризаційну комісію очолює керівник установи чи його заступник.

2. З огляду на те, що Закон України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" ( 2939-12 ) визначає статус державної контрольно-ревізійної служби в Україні, її функції та правові основи діяльності, роз'яснення стосовно тлумачення норм цього Закону ( 2939-12 ) можуть бути надані головним розробником даного нормативного документа.

3. Згідно з пунктом 1.15 Інструкції забороняється проводити інвентаризацію цінностей при неповному складі членів інвентаризаційної комісії. Відсутність хоча б одного члена комісії при проведенні інвентаризації є підставою для визнання результатів інвентаризації недійсними.

З огляду на зазначене, склад такої комісії потребує оновлення.

4. Відповідно до пункту 2.8 Інструкції на основні засоби, які не придатні до експлуатації і не підлягають відновленню, складається окремий опис із вказівкою часу введення в експлуатацію та причин, що довели до стану непридатності ці об'єкти. Списання таких об'єктів проводиться у порядку, встановленому законодавством України.

На виявлені при інвентаризації непридатні або зіпсовані матеріальні цінності додатково складаються акти, в яких вказуються причини, ступінь і характер псування матеріальних цінностей, а також винні особи, які допустили їх псування (пункт 4.2 Інструкції).

Малоцінні та швидкозношувані предмети, які стали непридатними, але не списані, до інвентаризаційної відомості не вписуються, а складається акт із вказівкою часу експлуатації, причин непридатності, можливості використання цих предметів у господарських цілях. При цьому в описах робляться відмітки про непридатність (пункт 6.4 Інструкції).

В.о. голови О.Даневич