ГОЛОВНЕ КОНТРОЛЬНО-РЕВІЗІЙНЕ УПРАВЛІННЯ УКРАЇНИ

НАКАЗ
14.12.2010 N 467

Про затвердження Стратегії підготовки кадрів
для запровадження системи внутрішнього контролю
та створення служб внутрішнього аудиту

Відповідно до Плану заходів щодо реалізації Концепції розвитку державного внутрішнього фінансового контролю на період до 2017 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 22 жовтня 2008 р N 1347-р, наказую:

1. Затвердити Стратегію підготовки кадрів для запровадження системи внутрішнього контролю та створення служб внутрішнього аудиту в органах державного і комунального сектору України на період 2011-2013 роки та План заходів щодо її реалізації, що додаються.

2. Заступникам Голови ГоловКРУ, керівникам структурних підрозділів ГоловКРУ забезпечити виконання заходів, передбачених зазначеним Планом.

3. Відділу організації документообігу Департаменту адміністративно-господарського забезпечення (М'якшило Н.Г.) довести цей наказ до відома заступників Голови ГоловКРУ, керівників структурних підрозділів ГоловКРУ, начальників КРУ в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.

4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови ГоловКРУ Чечуліну О.О.

Голова П.П.Андрєєв

Затверджено
Наказ ГоловКРУ
14.12.2010 N 467

Стратегія
підготовки кадрів для запровадження системи
внутрішнього контролю та створення служб внутрішнього
аудиту в органах державного і комунального
сектору України на період 2011-2013 роки

1. Загальні положення

Необхідність підготовки кадрів для запровадження системи внутрішнього контролю та створення служб внутрішнього аудиту в органах державного і комунального сектору України обумовлена тим, що існуюча на сьогодні система державного внутрішнього фінансового контролю (далі - ДВФК) не досягає мети функціонування, яка полягає в економному, ефективному, результативному, законному і прозорому управлінні суспільними ресурсами держави, основаному на відповідальності і підзвітності керівників.

Наслідком цього є щорічне зростання обсягів порушень законодавства, прийняття неефективних управлінських рішень, значні збитки держави. Урядові та інші державні контролюючі органи з року в рік в ході контрольних заходів виявляють суттєві порушення фінансово-бюджетної дисципліни практично на кожних 96-97 підконтрольних суб'єктах із 100 перевірених. При цьому повернути державі втрачені кошти і майно, навіть при доведенні злочину у діях певних посадових осіб, вдається рідко.

З метою подолання негативних явищ у сфері управління державними фінансами у поточному році внесено зміни до Бюджетного кодексу України ( 2456-17 ). Нова редакція статті 26 Бюджетного кодексу України ( 2456-17 ) вперше на законодавчому рівні встановлює для розпорядників бюджетних коштів в особі їх керівників обов'язковість організації внутрішнього контролю та здійснення внутрішнього аудиту.

Напрями реформування ДВФК визначені Концепцією розвитку державного внутрішнього фінансового контролю на період до 2017 року ( 158-2005 ) та Планом заходів її реалізації ( 1347-2008 ), які схвалені розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 24 травня 2005 року N 158 та від 16 листопада 2005 року ( 456-2005 ) (в редакції розпоряджень Кабінету Міністрів України від 22 жовтня 2008 р. N 1347-р та від 23 грудня 2009 р. N 1601-р) (далі - Концепція та План заходів).

Відповідно до Плану заходів ( 1347-2008 ) наприкінці реформ в Україні має бути побудована нова система ДВФК європейського зразка, яка передбачає запровадження в органах державного і комунального сектору системи внутрішнього контролю в кожному сегменті діяльності, утворення служб внутрішнього аудиту та їх гармонізації.

Організаційно-структурні зміни в органах державного і комунального сектору України, а саме утворення в них служб внутрішнього аудиту, Планом заходів ( 1347-2008 ) передбачено розпочати вже з 2012 року.

Для запровадження в органах державного та комунального сектору України внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту європейського зразка необхідно розробити та затвердити відповідне нормативно-правове поле, підготувати середовище та кадровий потенціал, що, в свою чергу, передбачає підготовку фахівців нової для України спеціальності "державний внутрішній аудитор", їх сертифікацію, навчання та перепідготовку керівників і спеціалістів з питань організації внутрішнього контролю в європейському розумінні.

Згідно з Концепцією ( 158-2005 ) органом, відповідальним за здійснення реформування системи ДВФК в Україні, визначено ГоловКРУ, реалізацію зазначених повноважень покладено на Управління гармонізації ДВФК ГоловКРУ (далі - ЦПГ). Міністерство фінансів України визначено координатором реформ у сфері державних фінансів. ГоловКРУ надає пропозиції Міністерству фінансів України стосовно реалізації заходів, головним виконавцем яких згідно з Планом заходів ( 1347-2008 ) визначено Мінфін.

2. Мета Стратегії та шляхи її досягнення

Мета Стратегії полягає у забезпеченні потреби державних органів у підготовлених за відповідним фаховим рівнем кадрах, які зможуть реалізувати вимоги законодавства України в частині організації внутрішнього контролю та здійснення внутрішнього аудиту в органах державного і комунального сектору.

Реалізація мети здійснюється шляхом:

2.1. Організації процесу підготовки фахівців, що передбачає:

- створення законодавчої бази та методичного забезпечення для проведення навчань з питань внутрішнього контролю, внутрішнього аудиту, сертифікації та підвищення кваліфікації внутрішніх аудиторів;

- розробку навчальних програм (модулів);

- запровадження практичних занять, тренінгів тощо.

2.2. Встановлення вимог щодо фахового рівня викладачів з питань організації внутрішнього контролю та здійснення внутрішнього аудиту, умов їх залучення до процесу підготовки керівників та працівників органів державного і комунального сектору.

2.3. Розробки та затвердження кваліфікаційних вимог до посадових осіб, що претендують на участь у навчаннях, та порядку їх зарахування до складу навчальних груп відповідно до поетапних графіків підготовки державних внутрішніх аудиторів, організації та проведення тренінгів з питань внутрішнього контролю та управління ризиками для керівників та працівників органів державного та комунального сектору.

2.4. Створення матеріально-технічної бази та розробки відповідного програмного забезпечення для підготовки фахівців з питань організації внутрішнього контролю та здійснення внутрішнього аудиту, оцінки їх фахового рівня, підвищення кваліфікації, а також сертифікації внутрішніх аудиторів.

3. Основні цілі, передбачені в рамках Стратегії,
та напрями їх реалізації

3.1. Навчання та підвищення кваліфікації керівників і працівників органів державного та комунального сектору з питань внутрішнього контролю та управління ризиками передбачає:

- розробку відповідних навчальних програм (модулів), посібників з питань внутрішнього контролю та управління ризиками, програм тестування з цих питань та відповідного програмного забезпечення;

- організацію та проведення щоквартальних тижневих тренінгів з питань внутрішнього контролю та управління ризиками для керівників та працівників органів державного та комунального сектору;

- організацію та проведення пілотних проектів із побудови системи внутрішнього контролю в системі центральних органів виконавчої влади.

3.2. Підготовка фахівців нової спеціальності "державний внутрішній аудитор", їх сертифікація та подальше підвищення кваліфікації передбачає:

- розробку навчальних програм (модулів), посібників з питань внутрішнього аудиту в органах державного сектору, програм тестування з цих питань, програм підвищення кваліфікації державних внутрішніх аудиторів, відповідного програмного забезпечення;

- виходячи із загальної потреби розробку і затвердження поетапних графіків підготовки державних внутрішніх аудиторів, типових кваліфікаційних вимог до майбутніх державних внутрішніх аудиторів та порядку їх зарахування до навчальних груп;

- організацію та проведення ЦПГ із залученням міжнародних експертів, науковців та інших викладачів курсів для підготовки державних внутрішніх аудиторів, куди входитиме отримання теоретичних знань і практичних навичок з питань організації та проведення внутрішніх аудитів в органах державного і комунального сектору;

- розробку та затвердження форми сертифіката, порядку сертифікації майбутніх державних внутрішніх аудиторів та внесення до законодавства доповнень, що регламентують обов'язковість наявності такого сертифіката для заміщення відповідних посад;

- запровадження ведення реєстру сертифікованих державних внутрішніх аудиторів;

- організацію та проведення пілотних проектів з внутрішнього аудиту в системі центральних органів виконавчої влади;

- запровадження системи періодичного оцінювання (тестування тощо) та підвищення рівня кваліфікації державних внутрішніх аудиторів.

3.3. Інформаційна та організаційна підтримка запровадження внутрішнього контролю та служб внутрішнього аудиту в органах державного сектору передбачає:

- створення в ГоловКРУ при ЦПГ структурного підрозділу, основною функцією якого буде організація та проведення навчань та перепідготовки керівників та спеціалістів з питань внутрішнього контролю та підготовки, сертифікації і підвищення кваліфікації внутрішніх аудиторів органів державного і комунального сектору;

- організацію та проведення навчань, інших заходів з підвищення кваліфікації для працівників ГоловКРУ, зокрема ЦПГ;

- організацію та проведення тренінгів для майбутніх тренерів;

- організацію та проведення семінарів, брифінгів, конференцій тощо для керівників органів державного та комунального сектору з питань розвитку системи ДВФК в Україні;

- висвітлення на веб-сайті ГоловКРУ та у засобах масової інформації новин у сфері реформування ДВФК та аспектів діяльності ЦПГ.

4. Очікувані результати

За результатами реалізації цієї Стратегії очікується:

1) посилення відповідальності та запровадження підзвітності керівників за організацію ефективної системи внутрішнього контролю в кожному сегменті діяльності, а відтак і за прийняті ними управлінські рішення;

2) формування єдиних підходів до організації системи внутрішнього контролю в органах державного і комунального сектору України, наближення нормативно-правової бази у сфері ДВФК до європейських стандартів;

3) запровадження служб внутрішнього аудиту в органах державного і комунального сектору України;

4) забезпечення потреби органів державного і комунального сектору у спеціалістах з питань внутрішнього аудиту для створення відповідних служб. Підготовка перших 60 державних внутрішніх аудиторів для забезпечення першочергової потреби - керівного складу служб внутрішнього аудиту на рівні центральних органів виконавчої влади впродовж 2011 року. У подальшому - відповідно до затверджених графіків поетапної підготовки;

5) поступове збільшення обсягів щорічної підготовки керівників та спеціалістів з питань внутрішнього контролю і державних внутрішніх аудиторів та зменшення видатків на їх навчання завдяки підготовці вітчизняних тренерів та впровадження інноваційних технологій навчання;

6) запровадження системи сертифікації державних внутрішніх аудиторів, періодичного оцінювання (тестування тощо) та підвищення рівня їх кваліфікації.

Начальник Управління гармонізації державного
внутрішнього фінансового контролю М.Г.Тимохін

Затверджено
Наказ ГоловКРУ
14.12.2010 N 467

                           ПЛАН ЗАХОДІВ
щодо реалізації Стратегії підготовки кадрів
для запровадження системи внутрішнього контролю
та створення служб внутрішнього аудиту в органах
державного і комунального сектору України
на період 2011-2013 роки

------------------------------------------------------------------
| Найменування |Відповідальні| Термін | Очікувані |
| заходу |за виконання | виконання | результати |
|----------------------------------------------------------------|
| Навчання та підвищення кваліфікації керівників та працівників |
|органів державного та комунального сектору з питань внутрішнього|
| контролю та управління ризиками |
|----------------------------------------------------------------|
|1. Розроблення |Управління | 2011 рік |Створення |
|навчальних програм|гармонізації | |методичного |
|(модулів), |державного | |забезпечення для |
|посібників з |внутрішнього | |організації та |
|питань |фінансового | |проведення навчань|
|внутрішнього |контролю | |і тестування |
|контролю та |ГоловКРУ | | |
|управління | | | |
|ризиками, програм | | | |
|тестування з цих | | | |
|питань та | | | |
|відповідного | | | |
|програмного | | | |
|забезпечення | | | |
|------------------+-------------+------------+------------------|
|2. Організація та |Управління | Постійно |Запровадження |
|проведення |гармонізації |з 2011 року |внутрішнього |
|щоквартальних |державного | |контролю в |
|тижневих тренінгів|внутрішнього | |управлінській |
|з питань |фінансового | |діяльності, |
|внутрішнього |контролю | |посилення |
|контролю та |ГоловКРУ | |відповідальності |
|управління | | |керівників за |
|ризиками для | | |організацію |
|керівників та | | |ефективної системи|
|працівників | | |внутрішнього |
|органів державного| | |контролю в кожному|
|та комунального | | |сегменті |
|сектору в системі | | |діяльності |
|ЦОВВ | | | |
|------------------+-------------+------------+------------------|
|3. Організація та |Управління | 2011-2013 |Набуття |
|проведення |гармонізації | роки |працівниками |
|пілотних проектів |державного | |центральних |
|із побудови |внутрішнього | |органів виконавчої|
|системи |фінансового | |влади практичного |
|внутрішнього |контролю | |досвіду у сфері |
|контролю |ГоловКРУ | |внутрішнього |
| | | |контролю та |
| | | |управління |
| | | |ризиками |
|----------------------------------------------------------------|
| Підготовка державних внутрішніх аудиторів, їх сертифікація та |
| подальше підвищення кваліфікації |
|----------------------------------------------------------------|
|4. Розроблення |Управління | I півріччя |Створення |
|навчальних програм|гармонізації | 2011 року |методичного |
|(модулів), |державного | |забезпечення для |
|посібників з |внутрішнього | |організації та |
|питань |фінансового | |проведення навчань|
|внутрішнього |контролю | |з внутрішнього |
|аудиту в органах |ГоловКРУ | |аудиту та |
|державного | | |тестування, |
|сектору, програм | | |систематичного |
|тестування з цих | | |підвищення |
|питань, програм | | |кваліфікації |
|підвищення | | |державних |
|кваліфікації | | |внутрішніх |
|державних | | |аудиторів |
|внутрішніх | | | |
|аудиторів, | | | |
|відповідного | | | |
|програмного | | | |
|забезпечення | | | |
|------------------+-------------+------------+------------------|
|5. Розроблення і |Управління | I півріччя |Створення |
|затвердження |гармонізації | 2011 року |методичного |
|поетапних графіків|державного | |забезпечення |
|підготовки |внутрішнього | |підготовки |
|державних |фінансового | |державних |
|внутрішніх |контролю | |внутрішніх |
|аудиторів, |ГоловКРУ | |аудиторів |
|навчальних | | | |
|планів, типових | | | |
|кваліфікаційних | | | |
|вимог до майбутніх| | | |
|державних | | | |
|внутрішніх | | | |
|аудиторів та | | | |
|порядку їх | | | |
|зарахування до | | | |
|навчальних груп | | | |
|------------------+-------------+------------+------------------|

|6. Організація та |Управління   |  Постійно  |Забезпечення      |
|проведення курсів |гармонізації |з 2011 року |потреби органів |
|для підготовки |державного | |державного і |
|державних |внутрішнього | |комунального |
|внутрішніх |фінансового | |сектору у |
|аудиторів |контролю | |спеціалістах з |
| |ГоловКРУ | |питань |
| | | |внутрішнього |
| | | |аудиту для |
| | | |створення |
| | | |відповідних служб |
|------------------+-------------+------------+------------------|
|7. Розробка та |Управління | 2011 рік |Запровадження |
|затвердження форми|гармонізації | |системи |
|сертифіката, |державного | |сертифікації |
|порядку |внутрішнього | |державних |
|сертифікації |фінансового | |внутрішніх |
|державних |контролю | |аудиторів |
|внутрішніх |ГоловКРУ | | |
|аудиторів та | | | |
|внесення до | | | |
|законодавства | | | |
|доповнень, що | | | |
|регламентують | | | |
|обов'язковість | | | |
|наявності такого | | | |
|сертифіката для | | | |
|заміщення | | | |
|відповідних посад | | | |
|------------------+-------------+------------+------------------|
|8. Запровадження |Управління | 2011 рік |Запобігання |
|ведення реєстру |гармонізації | |втратам |
|сертифікованих |державного | |підготовленого |
|державних |внутрішнього | |кадрового |
|внутрішніх |фінансового | |потенціалу |
|аудиторів |контролю | | |
| |ГоловКРУ | | |
|------------------+-------------+------------+------------------|
|9. Організація та |Управління | 2011-2013 |Набуття |
|проведення |гармонізації | роки |працівниками ЦОВВ |
|пілотних проектів |державного | |практичного |
|з внутрішнього |внутрішнього | |досвіду у сфері |
|аудиту |фінансового | |внутрішнього |
| |контролю | |контролю та |
| |ГоловКРУ | |управління |
| | | |ризиками |
|------------------+-------------+------------+------------------|
|10. Запровадження |Управління | 2011 рік |Запровадження |
|системи |гармонізації | |систематичного |
|періодичного |державного | |оцінювання |
|оцінювання |внутрішнього | |фахового рівня та |
|(тестування тощо) |фінансового | |підвищення |
|та підвищення |контролю | |кваліфікації |
|рівня кваліфікації|ГоловКРУ | |державних |
|державних | | |внутрішніх |
|внутрішніх | | |аудиторів |
|аудиторів | | | |
|----------------------------------------------------------------|
| Інформаційна та організаційна підтримка запровадження |
| внутрішнього контролю та служб внутрішнього аудиту в органах |
| державного сектору |
|----------------------------------------------------------------|
|11. Створення в |Керівництво | I півріччя |Створення |
|ГоловКРУ при ЦПГ |ГоловКРУ | 2011 року |кадрового ресурсу,|
|структурного |Управління | |необхідного для |
|підрозділу, |гармонізації | |реалізації |
|основною функцією |державного | |заходів, |
|якого буде |внутрішнього | |передбачених цим |
|організація та |фінансового | |Планом |
|проведення навчань|контролю | | |
|та перепідготовки |ГоловКРУ | | |
|керівників та | | | |
|спеціалістів з | | | |
|питань | | | |
|внутрішнього | | | |
|контролю, та | | | |
|підготовка, | | | |
|сертифікація і | | | |
|підвищення | | | |
|кваліфікації | | | |
|внутрішніх | | | |
|аудиторів органів | | | |
|державного і | | | |
|комунального | | | |
|сектору | | | |
|------------------+-------------+------------+------------------|
|12. Організація та|Управління | Постійно |Запровадження |
|проведення |гармонізації |з 2011 року |систематичного |
|навчань, інших |державного | |підвищення |
|заходів з |внутрішнього | |кваліфікації |
|підвищення |фінансового | |фахівців ЦПГ |
|кваліфікації для |контролю | | |
|працівників |ГоловКРУ | | |
|ГоловКРУ | | | |
|------------------+-------------+------------+------------------|

|13. Організація та|Управління   |  Постійно  |Поступове         |
|проведення |гармонізації | |збільшення обсягів|
|тренінгів для |державного | |щорічної |
|майбутніх тренерів|внутрішнього | |підготовки |
| |фінансового | |керівників та |
| |контролю | |спеціалістів з |
| |ГоловКРУ | |питань |
| | | |внутрішнього |
| | | |контролю і |
| | | |державних |
| | | |внутрішніх |
| | | |аудиторів та |
| | | |зменшення видатків|
| | | |на їх навчання |
| | | |завдяки підготовці|
| | | |вітчизняних |
| | | |тренерів |
|------------------+-------------+------------+------------------|
|14. Організація та|Управління | Постійно |Підвищення рівня |
|проведення |гармонізації | |обізнаності |
|семінарів, |державного | |керівників та |
|брифінгів, |внутрішнього | |працівників |
|конференцій тощо |фінансового | |органів державного|
|для керівників |контролю | |та комунального |
|органів державного|ГоловКРУ | |сектору з питань |
|та комунального | | |управління |
|сектору з питань | | |державними |
|розвитку системи | | |фінансами |
|ДВФК в Україні | | | |
|------------------+-------------+------------+------------------|
|15. Висвітлення на|Управління | Постійно |Відкритість і |
|веб-сайті та у |гармонізації | |прозорість реформ |
|засобах масової |державного | |у сфері ДВФК, |
|інформації новин у|внутрішнього | |підвищення рівня |
|сфері реформування|фінансового | |обізнаності |
|ДВФК та діяльності|контролю | |громадськості |
|ЦПГ |Відділ | | |
| |взаємодії зі | | |
| |ЗМІ та | | |
| |зв'язків з | | |
| |громадськістю| | |
| |ГоловКРУ | | |
------------------------------------------------------------------

Начальник Управління гармонізації державного
внутрішнього фінансового контролю М.Г.Тимохін