ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
НАКАЗ
від 22 квітня 2004 року N 232
(Наказ втратив чинність на підставі Наказу
Державної фіскальної служби України
N 354 від 22.04.2016)
Про затвердження Податкового роз'яснення
щодо порядку сплати (перерахування) податку з
доходів фізичних осіб до бюджету
(Із змінами і доповненнями, внесеними
наказом Державної податкової адміністрації України
N 682 від 30 листопада 2004 року)
З метою забезпечення однозначного трактування окремих норм Закону України від 22 травня 2003 року N 889-IV "Про податок з доходів фізичних осіб" в частині порядку сплати (перерахування) податку до бюджету, керуючись статтею 2 Закону України "Про державну податкову службу в Україні", підпунктом 4.4.2 пункту 4.4 статті 4 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" та наказом Державної податкової адміністрації України від 12.04.2003 N 176 "Про затвердження Порядку надання роз'яснень окремих положень податкового законодавства", наказую:
1. Затвердити Податкове роз'яснення щодо порядку сплати (перерахування) податку з доходів фізичних осіб до бюджету.
2. Департаменту громадських зв'язків та масово-роз'яснювальної роботи (Косарчук В. П.) довести цей наказ до відома платників податків через засоби масової інформації.
3. Управлінню справами (Ніку В. О.) у 3-денний термін від дня підписання цього наказу забезпечити його тиражування та надсилання державним податковим адміністраціям в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови ДПА України Лекаря С. І.
Голова Ю. Ф. Кравченко
Затверджено
наказом Державної податкової адміністрації України
від 22 квітня 2004 р. N 232
Податкове роз'яснення
щодо порядку сплати (перерахування)
податку з доходів фізичних осіб до бюджету
З набранням з 1 січня 2004 року чинності Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" (далі - Закон) до органів державної податкової служби України надходять звернення від юридичних та фізичних осіб, які нараховують (виплачують) оподатковуваний дохід на користь платників податків, утримують податок від суми такого доходу, щодо порядку сплати (перерахування) податку з доходів фізичних осіб до бюджету.
Статтею 1 Закону України від 21 грудня 2000 року N 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" передбачено, що платниками податків є юридичні особи, їх філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, які не мають статусу юридичної особи, а також фізичні особи, які мають статус суб'єктів підприємницької діяльності, на яких згідно із законами покладено обов'язок утримувати та сплачувати податки й збори (обов'язкові платежі), пеню та штрафні санкції.
Відповідно до статті 2 Закону платниками податку з доходів фізичних осіб є резиденти, які отримують: як доходи з джерелом їх походження з території України, так і іноземні доходи, та нерезиденти, які отримують доходи з джерелом їх походження з території України.
Обов'язки нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку до бюджету відповідно до п. п. 8.1.1 п. 8.1 ст. 8 Закону покладено на податкового агента, який нараховує (виплачує) оподатковуваний дохід на користь платника податку, утримує податок від суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену у відповідних пунктах статті 7 Закону.
Відповідно до п. 1.15 ст. 1 Закону податковим агентом вважається юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ) або фізична особа чи представництво нерезидента - юридичної особи, які незалежно від їх організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками зобов'язані нараховувати, утримувати та сплачувати цей податок до бюджету від імені та за рахунок платника податку, вести податковий облік та подавати податкову звітність податковим органам відповідно до закону, а також нести відповідальність за порушення норм цього Закону.
(абзац п'ятий із змінами, внесеними згідно з наказом Державної податкової адміністрації України від 30.11.2004 р. N 682)
Податок з доходів фізичних осіб підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу. Якщо оподатковуваний дохід нараховується, але не виплачується платнику податку особою, що його нараховує, то податок, який підлягає утриманню з такого нарахованого доходу, підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені законом для місячного податкового періоду (протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця).
Якщо оподатковуваний дохід виплачується у негрошовій формі чи готівкою з каси резидента, то податок сплачується (перераховується) до бюджету протягом банківського дня, наступного за днем такої виплати.
Порядок сплати (перерахування) податку до бюджету передбачено статтею 16 Закону, відповідно до якої податок, утриманий з доходів резидентів, підлягає зарахуванню до бюджету згідно з нормами Бюджетного кодексу України, а податок, утриманий з доходів нерезидентів, підлягає зарахуванню до бюджету територіальної громади за місцем утримання такого податку.
Порядок сплати (перерахування) податку до бюджету, визначений Законом, застосовується всіма юридичними особами, у тому числі такими, що мають філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, які розташовані на території іншої територіальної громади, ніж така юридична особа, а також відокремленими підрозділами юридичних осіб, яким в установленому порядку надано повноваження щодо нарахування, утримання і сплати (перерахування) до бюджету податку (далі - уповноважений підрозділ).
Відповідно до статті 55 Господарського кодексу України суб'єктами господарювання визнаються учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов'язків), мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов'язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законодавством.
Суб'єктами господарювання, зокрема, є: господарські організації - юридичні особи, створені відповідно до Цивільного кодексу України, державні, комунальні та інші підприємства, створені відповідно до цього Кодексу, а також інші юридичні особи, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані в установленому законом порядку та філії, представництва, інші відокремлені підрозділи господарських організацій (структурні одиниці), утворені ними для здійснення господарської діяльності.
Відповідно до статті 64 Господарського кодексу України підприємство має право створювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи.
Підприємство може складатися з виробничих структурних підрозділів (виробництв, цехів, відділень, дільниць, бригад, бюро, лабораторій тощо), а також функціональних структурних підрозділів апарату управління (управлінь, відділів, бюро, служб тощо). Функції, права та обов'язки структурних підрозділів підприємства визначаються положеннями про них, які затверджуються в порядку, визначеному статутом підприємства або іншими установчими документами. Підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис.
Відповідно до статті 95 Цивільного кодексу України філією є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює всі або частину її функцій.
Представництвом є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи.
Усі філії та представництва не є юридичними особами. Вони наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення. Керівники філій та представництв призначаються юридичною особою і діють на підставі виданої нею довіреності. Відомості про філії та представництва юридичної особи включаються до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України.
Відповідно до статті 28 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" відомості про відокремлені підрозділи юридичної особи залучаються до її реєстраційної справи та включаються до Єдиного державного реєстру. Виконавчий орган юридичної особи або уповноважена ним особа зобов'язані подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстратору за місцезнаходженням юридичної особи заповнену реєстраційну картку про створення відокремленого підрозділу та рішення органу управління юридичної особи про створення відокремленого підрозділу або повідомлення встановленого зразка про закриття відокремленого підрозділу.
(абзац сімнадцятий в редакції наказу Державної податкової адміністрації України від 30.11.2004 р. N 682)
Щодо всіх інших відокремлених підрозділів господарських організацій (структурних одиниць), які утворені для здійснення господарської діяльності та яким в установленому порядку не надано повноваження щодо нарахування, утримання і сплати (перерахування) до бюджету податків і зборів (обов'язкових платежів), у тому числі податку з доходів фізичних осіб, то такі господарські організації як платники окремих податків повинні перебувати на обліку в органах державної податкової служби за місцезнаходженням таких відокремлених підрозділів.
Тобто:
господарська організація перебуває на обліку в органі державної податкової служби за своїм місцезнаходженням (реєстрації);
філії, представництва та інші відокремлені підрозділи, що наділені повноваженнями нарахування та сплати податку з доходів фізичних осіб або відокремлені підрозділи, що включені до ЄДРПОУ, повинні бути взяті на облік в органі державної податкової служби за своїм місцезнаходженням;
замість структурних підрозділів, які не включені до ЄДРПОУ та не наділені повноваженнями нарахування і сплати податку з доходів фізичних осіб, на обліку повинні перебувати господарські організації в органах державної податкової служби за місцезнаходженням таких структурних одиниць як платники окремого податку (податку з доходів фізичних осіб).
Для взяття на облік платником окремого виду податку (податку з доходів фізичних осіб) господарською організацією подаються до підрозділу оподаткування фізичних осіб органу державної податкової служби за місцезнаходженням структурної одиниці такі документи:
заява про взяття на облік за ф. N 1-ОПП (із позначкою "Платник податку з доходів фізичних осіб"); інформаційне повідомлення (у довільній формі) про наявність обов'язків по сплаті податку з доходів фізичних осіб із зазначенням відомостей про структурну одиницю та кількість фізичних осіб, за яких буде перераховуватися податок з доходів фізичних осіб; копія довідки про включення до ЄДРПОУ; копія довідки за ф. N 4-ОПП з податкового органу, де платник перебуває на обліку; копія документа, що підтверджує місцезнаходження відокремленого підрозділу, за який на облік стає господарська організація (договір оренди, купівлі-продажу; свідоцтво про власність, дозвіл на розміщення торгової точки тощо).
Підрозділ оподаткування фізичних осіб отримує документи від платника та відповідно до встановленого порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби України при організації обліку платників податків передає їх до підрозділу обліку платників податків.
Відповідно до статті 64 Бюджетного кодексу України податок з доходів фізичних осіб, який сплачується юридичною особою (працедавцем), зараховується до відповідного місцевого бюджету за її місцезнаходженням та місцезнаходженням її підрозділів, уповноважених підрозділів в обсягах податку, нарахованого працівникам цих підрозділів.
Сума податку за звітний місяць, яка підлягає перерахуванню до місцевого бюджету за місцезнаходженням таких відокремлених підрозділів, визначається юридичною особою або уповноваженим підрозділом самостійно, виходячи із загальної кількості громадян, які працюють у цих підрозділах, та суми виплаченого (нарахованого) оподатковуваного доходу.
Юридична особа за своїм місцезнаходженням та місцезнаходженням своїх підрозділів, а уповноважений підрозділ за своїм місцезнаходженням одночасно з поданням документів на отримання коштів для виплати належних платникам податку доходів сплачує (перераховує) суми утриманого податку на відповідні розподільчі рахунки, відкриті у територіальних управліннях Державного казначейства України.
Територіальні управління Державного казначейства України здійснюють розподіл зазначених коштів відповідно до нормативів відрахувань податку з доходів фізичних осіб до бюджетів місцевого самоврядування, у тому числі до доходів бюджетів міст районного значення, сіл, селищ чи їх об'єднань, встановлених статтею 65 Бюджетного кодексу України.
Стосовно надання до податкового органу звітності щодо суми нарахованого (сплаченого) доходу та суми утриманого податку, то відповідно до пункту 5.3 розділу 5 Порядку заповнення та подання податковими агентами податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (ф. N 1ДФ), затвердженого наказом ДПА України від 29 вересня 2003 року N 451 та зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 22 жовтня 2003 року за N 960/8281, якщо юридична особа має філію або інший відокремлений підрозділ (далі - філія) з окремим ідентифікаційним кодом за ЄДРПОУ та іншим місцезнаходженням, ніж у головного підприємства, то податковий розрахунок за формою N 1ДФ на працівників філії потрібно подавати до органу державної податкової служби за місцезнаходженням філії. У разі відсутності у філії коду за ЄДРПОУ податковий розрахунок у вигляді окремої порції за філію подає головне підприємство до органу державної податкової служби за своїм місцезнаходженням.
Фізична особа, відповідальна згідно з вимогами цього Закону за нарахування та утримання податку, сплачує (перераховує) його до відповідного бюджету:
у випадку, коли така фізична особа є податковим агентом, - за місцем реєстрації у податкових органах;
- в інших випадках - за своєю податковою адресою.
Контроль за правильністю та своєчасністю сплати податку здійснює податковий орган за місцезнаходженням юридичної особи або її уповноваженого підрозділу.
Відповідальність за своєчасне та повне перерахування сум податку до відповідного місцевого бюджету несе юридична особа або її уповноважений підрозділ, що нараховує (виплачує) оподатковуваний дохід.
Відповідальність за своєчасне та повне перерахування сум податку до відповідного місцевого бюджету несе фізична особа у випадках, визначених законом.
Примітка. На підставі Закону України від 01.07.2004 р. N 1958 "Про внесення змін до Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" до абзацу п'ятого та абзацу сімнадцятого внесені зміни, які набирають чинності з 1 січня 2005 року.
(Податкове роз'яснення доповнено абзацом згідно з наказом Державної податкової адміністрації України від 30.11.2004 р. N 682)
Директор Департаменту оподаткування фізичних осіб В. С. Дубель