МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

НАКАЗ
13.04.2011 N 329

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
11 травня 2011 р. за N 566/19304

Про затвердження Критеріїв
оцінювання навчальних досягнень учнів
(вихованців) у системі загальної
середньої освіти

Відповідно до статті 34 Закону України "Про загальну середню освіту" ( 651-14 ), постанови Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 N 778 "Про затвердження Положення про загальноосвітній навчальний заклад" та з метою додержання державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів наказую:

1. Затвердити Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, що додаються.

2. Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти (Єресько О.В.):

2.1. Подати цей наказ на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.

2.2. До 01.08.2011 розробити вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) з предметів інваріантної складової навчального плану.

3. Розмістити цей наказ на офіційному веб-сайті Міністерства та на освітньому порталі "Єдине освітнє інформаційне вікно України".

4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Б.М.Жебровського.

Міністр Д.В.Табачник

Затверджено
Наказ Міністерства освіти
і науки, молоді та спорту
України
13.04.2011 N 329

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
11 травня 2011 р. за N 566/19304

Критерії
оцінювання навчальних досягнень
учнів (вихованців) у системі
загальної середньої освіти

1. Ці Критерії визначають загальні підходи до визначення рівня навчальних досягнень учнів (вихованців) (далі - учні) у системі загальної середньої освіти та встановлюють відповідність між вимогами до знань, умінь і навичок учнів та показником оцінки в балах відповідно до рівнів навчальних досягнень.

2. Ці Критерії реалізуються в нормах чотирьох рівнів досягнень: початковий, середній, достатній, високий (додатки 1 та 2).

Перший рівень - початковий. Відповідь учня (учениці) фрагментарна, характеризується початковими уявленнями про предмет вивчення.

Другий рівень - середній. Учень (учениця) відтворює основний навчальний матеріал, виконує завдання за зразком, володіє елементарними вміннями навчальної діяльності.

Третій рівень - достатній. Учень (учениця) знає істотні ознаки понять, явищ, зв'язки між ними, вміє пояснити основні закономірності, а також самостійно застосовує знання в стандартних ситуаціях, володіє розумовими операціями (аналізом, абстрагуванням, узагальненням тощо), вміє робити висновки, виправляти допущені помилки. Відповідь учня (учениці) правильна, логічна, обґрунтована, хоча у ній бракує власних суджень.

Четвертий рівень - високий. Знання учня (учениці) є глибокими, міцними, системними; учень (учениця) вміє застосовувати їх для виконання творчих завдань, його (її) навчальна діяльність позначена вмінням самостійно оцінювати різноманітні ситуації, явища, факти, виявляти і відстоювати особисту позицію.

Кожний наступний рівень вимог вбирає в себе вимоги до попереднього, а також додає нові.

3. За цими Критеріями оцінювання здійснюється у процесі повсякденного вивчення результатів навчальної роботи учнів на уроках і вдома, а також за результатами перевірки навчальних досягнень учнів: усної, зокрема індивідуальне, групове та фронтальне опитування; письмової, зокрема самостійні та контрольні роботи, тестування; графічної, зокрема робота з діаграмами, графіками, схемами, контурними картами; практичної, зокрема виконання різних видів експериментальних досліджень та навчальних проектів, робота з біологічними об'єктами, виготовлення виробів.

При визначенні рівня навчальних досягнень учнів враховуються:

характеристики відповіді: правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність;

якість знань;

сформованість загальнонавчальних та предметних умінь і навичок;

рівень володіння розумовими операціями: вміння аналізувати, синтезувати, порівнювати, класифікувати, узагальнювати, робити висновки тощо;

вміння виявляти проблеми та розв'язувати їх, формулювати гіпотези;

самостійність оцінних суджень.

4. Обов'язковому оцінюванню підлягають навчальні досягнення учнів з предметів інваріантної складової навчального плану закладу.

У першому класі дається словесна характеристика знань, умінь і навичок учнів. У наступних класах оцінювання здійснюється за 12-бальною системою (шкалою) і його результати позначаються цифрами від 1 до 12. За рішенням педагогічної ради навчального закладу може надаватися словесна характеристика знань, умінь і навичок учнів другого класу.

У випадку невідповідності рівня навчальних досягнень учня (учениці) цим Критеріям позначається "не атестований".

Особливості оцінювання навчальних досягнень дітей з особливими освітніми потребами здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства.

5. Заклад може використовувати інші системи оцінювання навчальних досягнень учнів за погодженням з місцевими органами управління освітою. При цьому оцінки з навчальних предметів за семестри, рік, результати державної підсумкової атестації переводяться у бали відповідно до цих Критеріїв.

До інших систем оцінювання може відноситися рейтингова система, яка сприяє формуванню ключових компетентностей і створює можливості для:

підвищення мотивації учнів до самонавчання та самооцінювання;

розширення можливості в індивідуальній підготовленості учнів на кожному етапі навчального процесу;

підвищення об'єктивності оцінювання не лише протягом навчального року, а й за весь період навчання;

градації значущості балів, які отримують учні за виконання різних видів робіт (самостійна робота, підсумкова робота, творча робота, олімпіади, виставки, конкурси творчих робіт, науково-дослідні й художні проекти, діяльність в органах учнівського самоврядування, у соціально-корисних проектах тощо).

З метою оцінювання індивідуальних досягнень учнів може бути використаний метод оцінювання портфоліо.

Портфоліо - це накопичувальна система оцінювання, що передбачає формування уміння учнів ставити цілі, планувати і організовувати власну навчальну діяльність; накопичення різних видів робіт, які засвідчують рух в індивідуальному розвитку; активну участь в інтеграції кількісних і якісних оцінок; підвищення ролі самооцінки.

Таке оцінювання передбачає визначення критеріїв для включення учнівських напрацювань до портфоліо; форми подання матеріалу; спланованість оцінного процесу; елементи самооцінки з боку учня тощо.

Впровадження рейтингової системи оцінювання та методу оцінювання - портфоліо здійснюється з урахуванням рекомендацій МОНмолодьспорту.

Директор департаменту загальної середньої та дошкільної освіти О.В.Єресько

Додаток 1
до Критеріїв оцінювання
навчальних досягнень учнів
(вихованців) у системі
загальної середньої освіти

                             КРИТЕРІЇ
оцінювання навчальних досягнень
учнів початкової школи

------------------------------------------------------------------
|Рівні навчальних|Бали|Загальні вимоги до знань, умінь і навичок |
| досягнень | | учнів |
|----------------+----+------------------------------------------|
| I. Початковий | 1 |Учні засвоїли знання у формі окремих |
| | |фактів, елементарних уявлень |
| |----+------------------------------------------|
| | 2 |Учні відтворюють незначну частину |
| | |навчального матеріалу, володіють окремими |
| | |видами умінь на рівні копіювання зразка |
| | |виконання певної навчальної дії |
| |----+------------------------------------------|
| | 3 |Учні відтворюють незначну частину |
| | |навчального матеріалу; з допомогою вчителя|
| | |виконують елементарні завдання, потребують|
| | |детального кількаразового їх пояснення |
|----------------+----+------------------------------------------|
| II. Середній | 4 |Учні відтворюють частину навчального |
| | |матеріалу у формі понять з допомогою |
| | |вчителя, можуть повторити за зразком певну|
| | |операцію, дію |
| |----+------------------------------------------|
| | 5 |Учні відтворюють основний навчальний |
| | |матеріал з допомогою вчителя, здатні з |
| | |помилками й неточностями дати визначення |
| | |понять |
| |----+------------------------------------------|
| | 6 |Учні будують відповідь у засвоєній |
| | |послідовності; виконують дії за зразком у |
| | |подібній ситуації; самостійно працюють зі |
| | |значною допомогою вчителя |
|----------------+----+------------------------------------------|
| III. Достатній | 7 |Учні володіють поняттями, відтворюють їх |
| | |зміст, уміють наводити окремі власні |
| | |приклади на підтвердження певних думок, |
| | |частково контролюють власні навчальні дії |
| |----+------------------------------------------|
| | 8 |Учні вміють розпізнавати об'єкти, які |
| | |визначаються засвоєними поняттями; під час|
| | |відповіді можуть відтворити засвоєний |
| | |зміст в іншій послідовності, не змінюючи |
| | |логічних зв'язків; володіють вміннями на |
| | |рівні застосування способу діяльності за |
| | |аналогією; самостійні роботи виконують з |
| | |незначною допомогою вчителя; відповідають |
| | |логічно з окремими неточностями |
| |----+------------------------------------------|
| | 9 |Учні добре володіють вивченим матеріалом, |
| | |застосовують знання в стандартних |
| | |ситуаціях, володіють вміннями виконувати |
| | |окремі етапи розв'язання проблеми і |
| | |застосовують їх у співробітництві з |
| | |учителем (частково-пошукова діяльність) |
|----------------+----+------------------------------------------|
| IV. Високий | 10 |Учні володіють системою понять у межах, |
| | |визначених навчальними програмами, |
| | |встановлюють як внутрішньопонятійні, так |
| | |і міжпонятійні зв'язки; вміють |
| | |розпізнавати об'єкти, які охоплюються |
| | |засвоєними поняттями різного рівня |
| | |узагальнення; відповідь аргументують |
| | |новими прикладами |
| |----+------------------------------------------|
| | 11 |Учні мають гнучкі знання в межах вимог |
| | |навчальних програм, вміють застосовувати |
| | |способи діяльності за аналогією і в нових |
| | |ситуаціях |
| |----+------------------------------------------|
| | 12 |Учні мають системні, міцні знання в обсязі|
| | |та в межах вимог навчальних програм, |
| | |усвідомлено використовують їх у |
| | |стандартних та нестандартних ситуаціях; |
| | |самостійні роботи виконують під |
| | |опосередкованим керівництвом; виконують |
| | |творчі завдання |
------------------------------------------------------------------

Додаток 2
до Критеріїв оцінювання
навчальних досягнень учнів
(вихованців) у системі
загальної середньої освіти

                             КРИТЕРІЇ
оцінювання навчальних досягнень учнів
основної й старшої школи

------------------------------------------------------------------
|Рівні навчальних|Бали| Вимоги до знань, умінь і навичок учнів |
| досягнень | | |
|----------------+----+------------------------------------------|
| I. Початковий | 1 |Учні розрізняють об'єкти вивчення |
| |----+------------------------------------------|
| | 2 |Учні відтворюють незначну частину |
| | |навчального матеріалу, мають нечіткі |
| | |уявлення про об'єкт вивчення |
| |----+------------------------------------------|
| | 3 |Учні відтворюють частину навчального |
| | |матеріалу; з допомогою вчителя виконують |
| | |елементарні завдання |
|----------------+----+------------------------------------------|
| II. Середній | 4 |Учні з допомогою вчителя відтворюють |
| | |основний навчальний матеріал, можуть |
| | |повторити за зразком певну операцію, дію |
| |----+------------------------------------------|
| | 5 |Учні відтворюють основний навчальний |
| | |матеріал, здатні з помилками й |
| | |неточностями дати визначення понять, |
| | |сформулювати правило |
| |----+------------------------------------------|
| | 6 |Учні виявляють знання й розуміння основних|
| | |положень навчального матеріалу. Відповіді |
| | |їх правильні, але недостатньо осмислені. |
| | |Вміють застосовувати знання при виконанні |
| | |завдань за зразком |
|----------------+----+------------------------------------------|
| III. Достатній | 7 |Учні правильно відтворюють навчальний |
| | |матеріал, знають основоположні теорії і |
| | |факти, вміють наводити окремі власні |
| | |приклади на підтвердження певних думок, |
| | |частково контролюють власні навчальні дії |
| |----+------------------------------------------|
| | 8 |Знання учнів є достатніми. Учні |
| | |застосовують вивчений матеріал у |
| | |стандартних ситуаціях, намагаються |
| | |аналізувати, встановлювати найсуттєвіші |
| | |зв'язки і залежність між явищами, фактами,|
| | |робити висновки, загалом контролюють |
| | |власну діяльність. Відповіді їх логічні, |
| | |хоч і мають неточності |
| |----+------------------------------------------|
| | 9 |Учні добре володіють вивченим матеріалом, |
| | |застосовують знання в стандартних |
| | |ситуаціях, уміють аналізувати й |
| | |систематизувати інформацію, використовують|
| | |загальновідомі докази із самостійною і |
| | |правильною аргументацією |
|----------------+----+------------------------------------------|
| IV. Високий | 10 |Учні мають повні, глибокі знання, здатні |
| | |використовувати їх у практичній |
| | |діяльності, робити висновки, узагальнення |
| |----+------------------------------------------|
| | 11 |Учні мають гнучкі знання в межах вимог |
| | |навчальних програм, аргументовано |
| | |використовують їх у різних ситуаціях, |
| | |уміють знаходити інформацію та |
| | |аналізувати її, ставити і розв'язувати |
| | |проблеми |
| |----+------------------------------------------|
| | 12 |Учні мають системні, міцні знання в обсязі|
| | |та в межах вимог навчальних програм, |
| | |усвідомлено використовують їх у |
| | |стандартних та нестандартних ситуаціях. |
| | |Уміють самостійно аналізувати, оцінювати, |
| | |узагальнювати опанований матеріал, |
| | |самостійно користуватися джерелами |
| | |інформації, приймати рішення |
------------------------------------------------------------------