МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
08.02.2011 N 116
(Наказ втратив чинність на підставі Наказу
Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України
N 1358 від 30.11.2012)
Про проведення Всеукраїнського
конкурсу-захисту науково-дослідницьких
робіт учнів - членів Малої академії наук
України у 2010/2011 навчальному році
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 р. N 785 "Про затвердження Державної цільової програми розвитку позашкільної освіти на період до 2014 року" та з метою духовного, творчого, інтелектуального розвитку дітей України, створення умов для формування інтелектуального потенціалу нації; виявлення та підтримки обдарованої учнівської молоді, залучення її до науково-дослідницької та експериментальної роботи наказую:
1. Затвердити умови проведення III етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів - членів Малої академії наук України (далі - конкурс) у 2010/2011 навчальному році, що додаються.
2. Затвердити склад оргкомітету III етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів - членів Малої академії наук України у 2010/2011 навчальному році згідно з додатком.
3. Міністерству освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій:
3.1. Провести:
до 21 лютого 2011 року I етап конкурсу;
до 7 березня 2011 року II етап конкурсу.
3.2. Організувати до 14 березня 2011 року подання науково-дослідницьких робіт до оргкомітету III етапу конкурсу.
3.3. Забезпечити участь команд від територіальних відділень Малої академії наук України у III етапі конкурсу.
4. Відділу позашкільної освіти, виховної роботи та захисту прав дитини (Середницька А.Д.), Національному центру "Мала академія наук України" (Лісовий О.В.), Національному еколого-натуралістичному центру учнівської молоді (Вербицький В.В.), Українському державному центру туризму і краєзнавства учнівської молоді (Савченко Н.В.) в межах відповідних наукових відділень:
4.1. До 1 березня 2011 року розробити програму проведення III етапу конкурсу.
4.2. До 14 березня 2011 року підготувати пропозиції щодо складу журі III етапу конкурсу;
4.3. У квітні - травні 2011 року провести III етап конкурсу.
4.4. До 16 травня 2011 року підвести підсумки III етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів - членів Малої академії наук України у 2010/2011 навчальному році та підготувати відповідний наказ Міністерства.
5. Національному центру "Мала академія наук України" (Лісовий О.В.) здійснити організаційні заходи щодо проведення та забезпечення належних умов для роботи журі та секцій III етапу конкурсу.
6. Департаменту економіки та фінансування (Даниленко С.В.) забезпечити фінансування III етапу конкурсу в межах доведених лімітів бюджетних асигнувань.
7. Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.
Міністр Д.В.Табачник
Додаток
до наказу Міністерства
08.02.2011 N 116
СКЛАД
оргкомітету III етапу Всеукраїнського
конкурсу-захисту науково-дослідницьких
робіт учнів - членів Малої академії наук України
Табачник - Міністр освіти і науки, молоді та
Дмитро Володимирович спорту України, голова оргкомітету;
Довгий - Президент МАН України, співголова
Станіслав Олексійович оргкомітету;
Наумовець - віце-президент НАН України, співголова
Антон Григорович оргкомітету, академік НАН України;
Мадзігон - віце-президент АПН України, академік
Василь Миколайович АПН України, доктор педагогічних наук;
Смолій - академік НАН України, директор
Валерій Андрійович Інституту історії НАН України, куратор
історико-географічного наукового
відділення МАН (за згодою);
Кухар - академік НАН України, директор
Валерій Павлович Інституту біоорганічної хімії та
нафтохімії НАН України, куратор наукових
відділень МАН: хімії та біології,
екології та аграрних наук МАН (за
згодою);
Гальченко - доктор педагогічних наук, заступник
Сергій Анастасійович директора Інституту літератури
ім. Т.Г.Шевченка НАН України, куратор
наукового відділення філології та
мистецтвознавства МАН (за згодою);
Редько - академік НАН України, куратор наукового
Володимир Никифорович відділення комп'ютерних наук МАН (за
згодою);
Бар'яхтар - академік НАН України, директор
Віктор Григорович Інституту магнетизму НАН України та МОН
України, куратор наукового відділення
фізики і астрономії МАН (за згодою);
Самійленко - академік НАН України, директор
Анатолій Михайлович Інституту математики НАН України, куратор
наукового відділення математики МАН (за
згодою);
Грінченко - академік НАН України, директор
Віктор Тимофійович Інституту гідромеханіки НАН України,
куратор наукового відділення технічних
наук МАН (за згодою);
Вербицький - професор Київського національного
Володимир Валентинович університету імені Тараса Шевченка,
директор Національного
еколого-натуралістичного центру
учнівської молоді, керівник наукових
відділень МАН: хімії та біології,
екології та аграрних наук;
Середницька - начальник відділу позашкільної освіти,
Алла Дмитрівна виховної роботи та захисту прав дитини
Міністерства;
Лісовий - директор Національного центру "Мала
Оксен Васильович академія наук України", керівник наукових
відділень МАН: фізики і астрономії,
математики, економіки, технічних наук,
комп'ютерних наук, філології та
мистецтвознавства, філософії та
суспільствознавства;
Савченко - в. о. директора Українського державного
Наталія Володимирівна центру туризму і краєзнавства учнівської
молоді, керівник історико-географічного
наукового відділення МАН;
Пещеріна - заступник директора Національного
Тетяна Вікторівна центру "Мала академія наук України",
секретар оргкомітету.
Затверджено
Наказ Міністерства
08.02.2011 N 116
Умови
проведення III етапу Всеукраїнського
конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт
учнів - членів Малої академії наук України
у 2010/2011 навчальному році
1. Мета та завдання
Всеукраїнський конкурс-захист науково-дослідницьких робіт учнів - членів Малої академії наук України (далі - конкурс) проводиться з метою духовного, творчого, інтелектуального розвитку дітей України, виховання їх в дусі патріотизму та демократичних цінностей, створення умов для формування інтелектуального потенціалу нації.
Основними завданнями конкурсу є виявлення та підтримка обдарованих дітей, залучення інтелектуально та творчо обдарованої учнівської молоді до науково-дослідницької та експериментальної роботи, формування активної громадянської позиції, виховання самостійності, наполегливості, вміння формувати і обстоювати власну думку.
2. Місце та терміни проведення
III етап конкурсу проводиться в м. Києві у квітні - травні 2011 року.
Терміни проведення III етапу конкурсу за науковими відділеннями визначаються Міністерством та повідомляються додатково.
3. Керівництво III етапом конкурсу
Загальне керівництво підготовкою та проведенням III етапу конкурсу здійснює Міністерство спільно з Національною академією наук України.
Безпосереднє керівництво здійснює Національний центр "Мала академія наук України".
Відповідальні за проведення наукових відділень:
- філології та мистецтвознавства; технічних наук; фізики і астрономії; математики; економіки; комп'ютерних наук; філософії та суспільствознавства - Національний центр "Мала академія наук України";
- історико-географічного - Український державний центр туризму і краєзнавства учнівської молоді;
- хімії та біології, екології та аграрних наук - Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді.
4. Програма конкурсу
4.1. III етап конкурсу проводиться з урахуванням навчальних досягнень учнів з відповідних базових дисциплін у таких наукових відділеннях Малої академії наук України (далі - МАН):
- історико-географічне;
- філософії та суспільствознавства;
- технічних наук;
- комп'ютерних наук;
- філології та мистецтвознавства;
- математики;
- фізики і астрономії;
- економіки;
- хімії та біології;
- екології та аграрних наук (додаток 1).
4.2. Програмою III етапу конкурсу передбачено:
- заочне оцінювання науково-дослідницьких робіт;
- оцінювання навчальних досягнень учасників із базових дисциплін;
- захист науково-дослідницьких робіт;
- відкрита презентація кращих науково-дослідницьких робіт;
- круглий стіл для наукових керівників, зустрічі з науковцями, відвідування наукових установ та навчальних закладів, культурні заходи.
5. Учасники III етапу конкурсу
5.1. У конкурсі беруть участь учні 9 - 11 класів загальноосвітніх навчальних закладів та учні, вихованці, слухачі (відповідного віку) позашкільних, професійно-технічних, вищих I - II рівня акредитації навчальних закладів, які активно займаються науково-дослідницькою діяльністю та стали призерами і зайняли перші місця (як виняток другі) у II етапі конкурсу.
У конкурсі можуть брати участь учні 7 - 8 класів за умови виконання ними випробувань із базових дисциплін за програмами 9 класу.
5.2. У III етапі конкурсу в кожному науковому відділенні беруть участь команди АР Крим, областей України, міст Києва та Севастополя.
5.3. У III етапі конкурсу в межах відділень "Біологія та хімія", "Екологія та аграрні науки" бере участь команда, сформована з переможців конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт слухачів Всеукраїнської заочної біологічної школи - членів наукового товариства учнів "Ерудит" Національного еколого-натуралістичного центру. Склад команди затверджується окремим наказом Міністерства.
5.4. Кількісний склад команди відповідає кількості секцій наукового відділення. Не допускається до участі більше одного учасника на секцію.
5.5. За результатами участі команд у конкурсі в 2010 році територіальним відділенням МАН, які за командним рейтингом* набрали найбільшу кількість балів, у 2011 році надаються додаткові місця. Загальна кількість додаткових місць за відділеннями не перевищує 5% від загальної кількості учасників відділення (додаток 2).
_______________
* Командний рейтинг по відділенню визначається за сумою балів, які отримали учасники команди за призові місця: I місце - 3 бали, II місце - 2 бали, III місце - 1 бал.
Додаткові місця не визначаються для відділення економіки та не можуть бути використані в секціях правознавства, психології, медицини, англійської мови.
5.6. Заміна попередньо заявленого учасника конкурсу можлива за рішенням голови (співголови) оргкомітету у разі офіційного звернення.
5.7. До місця проведення конкурсу учасники прибувають організовано у супроводі керівника команди, що призначається з числа керівників гуртків, секцій, вчителів, викладачів закладів освіти, активних учасників підготовки учнів до конкурсу, які не є членами журі або оргкомітету I та II етапу конкурсу.
На керівника команди покладається відповідальність за життя та здоров'я членів команди.
5.8. Учасники конкурсу повинні дотримуватись умов проведення та програми III етапу конкурсу, норм поведінки, правил техніки безпеки та експлуатації обладнання і приладів, виконувати рішення оргкомітету і журі.
У разі порушення цих вимог спільним рішенням оргкомітету та журі учасники можуть бути дискваліфіковані.
6. Документація III етапу конкурсу
6.1. Для участі в III етапі конкурсу до 14 березня 2011 року необхідно подати такі документи:
- копію підсумкового наказу управління освіти обласної (міської) державної адміністрації "Про результати проведення II етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів - членів Малої академії наук України у 2010 - 2011 навчальному році" (список переможців, для яких використовується квота додаткових місць, подається окремим додатком);
- для команди наукового товариства Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді "Ерудит" - копію наказу Міністерства "Про персональний склад команди наукового товариства Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді "Ерудит" для участі у III етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів - членів Малої академії наук України";
- заявки на участь у III етапі конкурсу (додатки 3, 4);
- у разі представлення на конкурс науково-дослідницьких робіт призерів, які зайняли у II етапі другі місця, разом із заявкою подається пояснення щодо причин заміни, завірене відповідним органом управління освітою;
- науково-дослідницькі роботи в друкованому та електронному вигляді (додаток 5);
- відредаговані тези науково-дослідницьких робіт всіх учасників III етапу від територіального відділення на одному електронному носії;
- паспорти експонатів, за їх наявності (додаток 6);
- анкети учасників III етапу конкурсу та дві глянцеві фотографії для документів розміром 3,5 х 4,5, бажано також в електронному вигляді (додаток 7);
- списки учасників в електронному вигляді (додаток 8).
Про порядок подання документів буде повідомлено додатково.
6.2. Під час реєстрації подаються такі документи:
6.2.1. Наказ управління освіти обласної (міської) державної адміністрації "Про направлення та склад команди для участі у III етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів - членів Малої академії наук України" (список учасників, які направляються за квотою додаткових місць, подається окремим додатком).
6.2.2. На кожного учасника конкурсу:
- посвідчення члена територіального відділення МАН;
- паспорт (для учасників до 16 років - свідоцтво про народження);
- учнівський квиток або завірену директором навчального закладу довідку з фотографією, що на 1/3 перекривається печаткою;
- медична довідка про можливість знаходження учасника в дитячому колективі (щеплення, відсутність інфекційних захворювань).
6.3. У випадку недотримання вимог пунктів 6.1 - 6.2 учасники до участі в конкурсі не допускаються.
6.4. Окремо до оргкомітету подається короткий інформаційно-аналітичний звіт про проведення I - II етапів конкурсу в друкованому та електронному вигляді; статистична інформація про результативність участі вихованців територіального відділення МАН у I - II етапах оформлюється у вигляді таблиць (додаток 9).
7. Умови визначення результатів конкурсу
7.1. Визначення результатів конкурсу здійснюється за допомогою факторно-критеріальної моделі визначення результатів конкурсу, розробленої на основі кваліметричного підходу.
Зазначена модель оперує такими поняттями:
- фактори - основні напрями діяльності; відповідають розділам конкурсу: "Заочне оцінювання науково-дослідницької роботи", "Оцінювання навчальних досягнень з базової дисципліни" та "Захист науково-дослідницької роботи";
- вагомість фактору - його частка у загальному показнику;
- критерії - складові кожного фактору; їх сукупність характеризує фактор у цілому;
- вагомість критерію - показує його пріоритет у складі фактору;
- експертний бал - ступінь виконання вимог певного критерію.
Експертний бал виставляється членами журі відповідно до такої шкали:
- критерій відпрацьовано бездоганно - 10;
- критерій в цілому відповідає вимогам - 9;
- критерій відповідає вимогам із незначними зауваженнями - 7;
- критерій відповідає вимогам наполовину - 5;
- критерій мало відповідає вимогам - 3;
- критерій не відповідає вимогам - 0.
7.2. Максимальна оцінка за участь у всіх розділах програми конкурсу складається з суми значень факторів і становить 100 балів.
ВАГОМІСТЬ ФАКТОРІВ
моделі визначення результатів конкурсу
------------------------------------------------------------------
|N | Фактор |Вагомість|
| | | фактору |
|--+---------------------------------------------------+---------|
|1.|Заочне оцінювання науково-дослідницької роботи | 2,5 |
|--+---------------------------------------------------+---------|
|2.|Оцінювання навчальних досягнень з базової | 3,0 |
| |дисципліни | |
|--+---------------------------------------------------+---------|
|3.|Захист науково-дослідницької роботи | 4,5 |
|------------------------------------------------------+---------|
| Всього | 10 |
------------------------------------------------------------------
7.3. Заочне оцінювання науково-дослідницьких робіт.
Заочне оцінювання науково-дослідницьких робіт проводиться членами журі з 15 до 25 березня 2011 року.
ВАГОМІСТЬ КРИТЕРІЇВ
фактору "Заочне оцінювання науково-дослідницької роботи"
(крім секції науково-технічної творчості та
винахідництва і секції літературної творчості)
------------------------------------------------------------------
|N | Критерій |Вагомість|
| | |критерію |
|--+---------------------------------------------------+---------|
|1.|Актуальність, теоретичне і (або) практичне значення| 0,25 |
| |роботи | |
|--+---------------------------------------------------+---------|
|2.|Наукова новизна одержаних результатів | 0,2 |
|--+---------------------------------------------------+---------|
|3.|Системність і повнота у розкритті теми; | 0,2 |
| |аргументованість висновків, їх відповідність | |
| |отриманим результатам | |
|--+---------------------------------------------------+---------|
|4.|Дослідницький характер роботи; доцільність та | 0,25 |
| |коректність використаних методів дослідження | |
|--+---------------------------------------------------+---------|
|5.|Стиль, грамотність, логічність викладу; | 0,1 |
| |відповідність вимогам до змісту та оформлення | |
| |наукових робіт | |
|------------------------------------------------------+---------|
| Всього | 1 |
------------------------------------------------------------------
ВАГОМІСТЬ КРИТЕРІЇВ
фактору "Заочне оцінювання
науково-дослідницької роботи" секції
науково-технічної творчості та винахідництва
------------------------------------------------------------------
|N | Критерій |Вагомість|
| | |критерію |
|--+---------------------------------------------------+---------|
|1.|Актуальність, практичне, прикладне значення роботи | 0,25 |
|--+---------------------------------------------------+---------|
|2.|Науково-технічна новизна, евристичність роботи | 0,2 |
|--+---------------------------------------------------+---------|
|3.|Системність і повнота у розкритті теми; | 0,2 |
| |аргументованість висновків, їх відповідність | |
| |отриманим результатам | |
|--+---------------------------------------------------+---------|
|4.|Дослідницький характер роботи; доцільність та | 0,2 |
| |коректність використаних методів дослідження | |
|--+---------------------------------------------------+---------|
|5.|Функціональна спроможність винаходу, наявність | 0,05 |
| |патенту | |
|--+---------------------------------------------------+---------|
|6.|Стиль, грамотність, логічність викладу; | 0,1 |
| |відповідність вимогам до змісту та оформлення | |
| |наукових робіт | |
|------------------------------------------------------+---------|
| Всього | 1 |
------------------------------------------------------------------
ВАГОМІСТЬ КРИТЕРІЇВ
фактору "Заочне оцінювання
науково-дослідницької роботи" секції
літературної творчості
------------------------------------------------------------------
|N | Критерій |Вагомість|
| | |критерію |
|--+---------------------------------------------------+---------|
|1 |Повнота розкриття теми та художніх образів | 0,4 |
|--+---------------------------------------------------+---------|
|2 |Оригінальність образно-художнього мислення | 0,3 |
|--+---------------------------------------------------+---------|
|3 |Власна творча неповторність | 0,2 |
|--+---------------------------------------------------+---------|
|4 |Грамотність викладу, культура оформлення | 0,1 |
|------------------------------------------------------+---------|
| Всього | 1 |
------------------------------------------------------------------
Для визначення значення фактору "Заочне оцінювання науково-дослідницької роботи" необхідно:
1) визначити значення 1-ого критерію - помножити бал, виставлений членами журі за цей критерій, на його вагомість;
2) визначити значення решти критеріїв - таким самим чином;
3) знайти суму значень критеріїв;
4) визначити значення фактору - помножити суму значень критеріїв на вагомість цього фактору.
7.4. Оцінювання навчальних досягнень учасників із базових дисциплін. Оцінювання навчальних досягнень учасників із базових дисциплін передбачає виконання 9 завдань за трьома рівнями складності:
- 1 рівень - 4 завдання по 2,5 бала за кожне;
- 2 рівень - 2 завдання по 3 бали за кожне та за 1 завдання 4 бали;
- 3 рівень - 2 завдання по 5 балів за кожне;
Максимальна сума балів за виконання завдань кожного рівня становить 10.
Завдання можуть містити декілька питань, бути представлені у вигляді тестів.
Виконання завдань із базових дисциплін здійснюється протягом трьох астрономічних годин.
ВАГОМІСТЬ КРИТЕРІЇВ
фактору "Оцінювання навчальних досягнень
з базової дисципліни"
------------------------------------------------------------------
|N | Критерій |Вагомість|
| | |критерію |
|--+---------------------------------------------------+---------|
|1 |Завдання I рівня | 0,2 |
|--+---------------------------------------------------+---------|
|2 |Завдання II рівня | 0,33 |
|--+---------------------------------------------------+---------|
|3 |Завдання III рівня | 0,47 |
|------------------------------------------------------+---------|
| Всього | 1 |
------------------------------------------------------------------
Для визначення значення фактору "Оцінювання навчальних досягнень з базової дисципліни" необхідно:
1) визначити значення 1-ого критерію - помножити суму балів, отриманих учнем за завдання цього рівня, на вагомість критерію "Завдання I рівня";
2) визначити значення решти критеріїв - таким самим чином;
3) знайти суму значень критеріїв;
4) визначити значення фактору - помножити суму значень критеріїв на вагомість цього фактору.
7.5. Захист науково-дослідницьких робіт.
Захист науково-дослідницьких робіт проходить окремо в кожній секції. Для захисту роботи автору надається до 10 хвилин, для відповіді на запитання - до 3 хвилин.
Під час захисту проводяться дебати (обговорення проблемних аспектів робіт) у групах за певною тематикою досліджень.
Порядок захисту, дебатів та склад груп визначається журі за підсумками заочного оцінювання науково-дослідницьких робіт.
ВАГОМІСТЬ КРИТЕРІЇВ
фактору "Захисту науково-дослідницької роботи"
------------------------------------------------------------------
|N | Критерій |Вагомість|
| | |критерію |
|--+---------------------------------------------------+---------|
|1 |Аргументованість вибору теми дослідження та її | 0,3 |
| |розкриття | |
|--+---------------------------------------------------+---------|
|2 |Ступінь самостійності автора у виконанні роботи; | 0,2 |
| |особистий внесок автора в роботу | |
|--+---------------------------------------------------+---------|
|3 |Логічність, послідовність, лаконічність, | 0,2 |
| |грамотність викладення матеріалу | |
|--+---------------------------------------------------+---------|
|4 |Культура мовлення учасника, вільне володіння | 0,1 |
| |матеріалом | |
|--+---------------------------------------------------+---------|
|5 |Активне кваліфіковане ведення дискусії, вичерпність| 0,2 |
| |відповідей | |
|------------------------------------------------------+---------|
| Всього | 1 |
------------------------------------------------------------------
Визначення значення фактору "Захист науково-дослідницької роботи" здійснюється за тим самим алгоритмом, що й фактору "Заочне оцінювання науково-дослідницької роботи".
7.6. Для визначення загальної суми балів, отриманих учасниками у всіх розділах програми конкурсу, необхідно додати значення всіх 3-х факторів.
Максимальна сума балів, яку може отримати учень, дорівнює 100.
7.7. Результати заочного оцінювання науково-дослідницьких робіт оголошуються напередодні захисту науково-дослідницьких робіт. Автор кожної роботи отримує аргументовану рецензію з висновками та рекомендаціями журі.
Якщо учасник не згідний із результатами заочного оцінювання, під час захисту роботи йому надається можливість навести відповідні аргументи щодо свого дослідження. За рішенням журі попередня оцінка може бути змінена.
В інших розділах програми всі одержані оцінки вважаються остаточними, якщо протягом однієї години після оголошення результатів учасником конкурсу не подано до оргкомітету апеляції в довільній письмовій формі.
8. Визначення переможців і нагородження учасників
8.1. Конкурс має характер особистої першості. Переможці визначаються в кожній секції за сумою балів, отриманих учасниками у всіх розділах програми конкурсу.
Перше місце не визначається, якщо учасник набрав менше 85 балів.
Друге місце не визначається, якщо учасник набрав менше 80 балів.
Третє місце не визначається, якщо учасник набрав менше 75 балів.
8.2. При рівності суми балів декількох учасників місця визначаються з урахуванням підсумків захисту науково-дослідницьких робіт.
8.3. Кількість призових (перших, других та третіх) місць становить не більше 50 відсотків від кількості учасників з орієнтовним розподілом їх у співвідношенні 1:2:3.
8.4. Призери конкурсу нагороджуються дипломами I, II, III ступенів.
8.5. Результати проведення III етапу конкурсу затверджуються наказом Міністерства.
8.6. Кращі роботи учасників конкурсу можуть бути відзначені спеціальними дипломами, відзнаками та призами.
8.7. Наукові керівники, які підготували двох або більше призерів конкурсу, можуть нагороджуватися відзнаками Міністерства.
8.8. Відповідно до Положення про стипендії Президента України для переможців Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів - членів Малої академії наук України, затвердженого Указом Президента України від 16.05.2006 N 398/2006, переможці та призери III етапу конкурсу-захисту в кількості 120 осіб відзначаються стипендіями Президента України.
Розмір стипендії визначається відповідними нормативними актами.
8.9. Призери конкурсу можуть бути нагороджені іншими спеціальними стипендіями установ, закладів, громадських і благодійних організацій та фондів.
9. Журі III етапу конкурсу
9.1. Журі III етапу конкурсу формується за відповідними секціями наукових відділень із наукових працівників Національної академії наук України та Академії педагогічних наук України, науково-педагогічних та педагогічних працівників навчальних закладів.
Журі відділення очолює голова та співголова відділення.
Журі секції - голова, який може мати одного або кількох заступників та секретаря; решта - члени журі, доручення між якими розподіляє голова або його заступник.
9.2. Кількість членів журі не повинна перевищувати третини від кількості учасників конкурсу.
9.3. Склад журі погоджується з Президією Малої академії наук, затверджується наказом Міністерства та оголошується на відкритті конкурсу.
9.4. Голова журі відділення або секції:
9.4.1. Бере участь у формуванні складу журі.
9.4.2. Несе відповідальність за об'єктивність перевірки та оцінювання робіт, розгляду апеляцій.
9.4.3. Проводить консультації для учасників конкурсу.
9.4.4. Аналізує рівень підготовки учасників конкурсу, готує подання оргкомітету про нагородження переможців, складає відповідний звіт.
9.5. Секретар секції, як правило, призначається з числа педагогічних працівників закладів - організаторів конкурсу.
Секретар входить до складу журі без права оцінювання знань, забезпечує ведення належної документації.
9.6. Спірні питання (апеляції) щодо підсумків оцінювання навчальних досягнень учасників з базових дисциплін розглядаються на засіданні предметної комісії, а захисту науково-дослідницьких робіт - на спільному підсумковому відкритому засіданні журі секції.
10. Фінансування III етапу конкурсу
10.1. Проведення конкурсу фінансується за рахунок місцевих бюджетів органів державного управління освітою та Міністерства у межах видатків, передбачених кошторисами, затвердженими в установленому порядку.
10.2. Витрати на проїзд, харчування в дорозі, відрядження супроводжуючих осіб здійснюють відповідні органи освіти, які направляють команду на даний конкурс, а на проживання, харчування, культурне обслуговування учасників під час проведення III етапу конкурсу, оплату роботи членів журі і оргкомітету, проведення оцінювання навчальних досягнень учасників з базових дисциплін, заохочення учасників - Міністерство.
У разі відсутності державного фінансування на проведення III етапу конкурсу фінансування участі команд може здійснюватися за рахунок організацій, що відряджають.
10.3. Учасники конкурсу за нормами харчування прирівнюються до учасників спортивних змагань.
10.4. За працівниками установ та закладів освіти, які залучаються до проведення конкурсу, зберігаються норми відшкодування витрат на службові відрядження, що встановлюються Кабінетом Міністрів України.
10.5. До роботи зі складання та перевірки контрольних завдань, тестів та до участі в роботі оргкомітету і журі можуть залучатися працівники різних закладів, установ й організацій на договірних засадах з оплатою праці відповідно до чинного законодавства.
Додаток 1
до Умов проведення
III етапу Всеукраїнського
конкурсу-захисту
науково-дослідницьких
робіт учнів - членів Малої
академії наук України
у 2010 - 2011 навчальному
році
ПЕРЕЛІК
наукових відділень і секцій Малої академії
наук України, у яких проводитиметься
III етап Всеукраїнського конкурсу-захисту
науково-дослідницьких робіт учнів - членів МАН
---------------------------------------------------------------------
| Назва | Секція | Базова |
| відділення | | дисципліна |
|-------------------+------------------------------+----------------|
|I. Історико- |1. Історія України |Історія України |
|географічне |------------------------------+----------------|
| |2. Археологія |Історія України |
| |------------------------------+----------------|
| |3. Історичне краєзнавство |Історія України |
| |------------------------------+----------------|
| |4. Етнологія |Історія України |
| |------------------------------+----------------|
| |5. Географія та |Географія |
| |ландшафтознавство | |
| |------------------------------+----------------|
| |6. Геологія |Географія |
|-------------------+------------------------------+----------------|
|II. Філософії та |1. Філософія |Історія України |
|суспільствознавства|------------------------------+----------------|
| |2. Соціологія |Історія України |
| |------------------------------+----------------|
| |3. Правознавство |Історія України |
| |------------------------------+----------------|
| |4. Релігієзнавство та історія |Історія України |
| |релігії | |
|-------------------+------------------------------+----------------|
|III. Технічних наук|1. Технологічні процеси та |Фізика, |
| |перспективні технології |математика (за |
| | |вибором) |
| |------------------------------+----------------|
| |2. Електроніка та |Фізика, |
| |приладобудування |математика (за |
| | |вибором) |
| |------------------------------+----------------|
| |3. Матеріалознавство |Фізика, |
| | |математика (за |
| | |вибором) |
| |------------------------------+----------------|
| |4. Машинобудування та |Фізика, |
| |робототехніка |математика (за |
| | |вибором) |
| |------------------------------+----------------|
| |5. |Фізика, |
| |Інформаційно-телекомунікаційні|математика (за |
| |системи та технології |вибором) |
| |------------------------------+----------------|
| |6. Екологічно безпечні |Фізика, |
| |технології та |математика (за |
| |ресурсозбереження |вибором) |
| |------------------------------+----------------|
| |7. Науково-технічна творчість |Фізика, |
| |та винахідництво |математика (за |
| | |вибором) |
|-------------------+------------------------------+----------------|
|IV. Комп'ютерних |1. Комп'ютерні системи та |Математика |
|наук |мережі | |
| |------------------------------+----------------|
| |2. Безпека інформаційних та |Математика |
| |телекомунікаційних систем | |
| |------------------------------+----------------|
| |3. Технології програмування |Математика |
| |------------------------------+----------------|
| |4. Інформаційні системи, бази |Математика |
| |даних та системи штучного | |
| |інтелекту | |
| |------------------------------+----------------|
| |5. Internet-технології та WEB |Математика |
| |дизайн | |
| |------------------------------+----------------|
| |6. Мультимедійні системи, |Математика |
| |навчальні та ігрові програми | |
|-------------------+------------------------------+----------------|
|V. Філології та |1. Українська література |Українська мова |
|мистецтвознавства | |та література |
| |------------------------------+----------------|
| |2. Зарубіжна література |Українська мова |
| | |та література, |
| | |зарубіжна |
| | |література (за |
| | |вибором) |
| |------------------------------+----------------|
| |3. Фольклористика |Українська мова |
| | |та література |
| |------------------------------+----------------|
| |4. Українська мова |Українська мова |
| | |та література |
| |------------------------------+----------------|
| |5. Російська мова |Російська мова |
| |------------------------------+----------------|
| |6. Мистецтвознавство |Українська мова |
| | |та література |
| |------------------------------+----------------|
| |7. Літературна творчість |Українська мова |
| | |та література |
| |------------------------------+----------------|
| |8. Журналістика |Українська мова |
| | |та література |
| |------------------------------+----------------|
| |9. Англійська мова |Англійська мова |
| |------------------------------+----------------|
| |10. Німецька мова |Німецька мова |
| |------------------------------+----------------|
| |11. Французька мова |Французька мова |
|-------------------+------------------------------+----------------|
|VI. Математики |1. Математика |Математика |
| |------------------------------+----------------|
| |2. Прикладна математика |Математика |
| |------------------------------+----------------|
| |3. Математичне моделювання |Математика |
|-------------------+------------------------------+----------------|
|VII. Фізики і |1. Теоретична фізика |Фізика |
|астрономії |------------------------------+----------------|
| |2. Експериментальна фізика |Фізика |
| |------------------------------+----------------|
| |3. Астрономія та астрофізика |Фізика |
| |------------------------------+----------------|
| |4. Аерофізика та космічні |Фізика |
| |дослідження | |
|-------------------+------------------------------+----------------|
|VIII. Економіки |1. Економічна теорія та |Математика |
| |історія економічної думки | |
| |------------------------------+----------------|
| |2. Мікроекономіка та |Математика |
| |макроекономіка | |
| |------------------------------+----------------|
| |3. Фінанси, грошовий обіг і |Математика |
| |кредит | |
|-------------------+------------------------------+----------------|
|IX. Хімії та |1. Загальна біологія |Біологія, хімія |
|біології | |(за вибором) |
| |------------------------------+----------------|
| |2. Біологія людини |Біологія, хімія |
| | |(за вибором) |
| |------------------------------+----------------|
| |3. Зоологія, ботаніка |Біологія, хімія |
| | |(за вибором) |
| |------------------------------+----------------|
| |4. Медицина |Біологія, хімія,|
| | |фізика (за |
| | |вибором) |
| |------------------------------+----------------|
| |5. Психологія |Біологія, |
| | |історія України |
| | |(за вибором) |
| |------------------------------+----------------|
| |6. Хімія |Хімія |
|-------------------+------------------------------+----------------|
|X. Екології та |1. Екологія |Біологія, хімія,|
|аграрних наук | |українська мова |
| | |(за вибором) |
| |------------------------------+----------------|
| |2. Охорона довкілля та |Біологія, хімія,|
| |раціональне |іноземна мова |
| |природокористування |(за вибором) |
| |------------------------------+----------------|
| |3. Агрономія |Біологія, хімія |
| | |(за вибором) |
| |------------------------------+----------------|
| |4. Ветеринарія та зоотехнія |Біологія, хімія |
| | |(за вибором) |
| |------------------------------+----------------|
| |5. Лісознавство |Біологія, |
| | |математика (за |
| | |вибором) |
| |------------------------------+----------------|
| |6. Селекція та генетика |Біологія, |
| | |математика (за |
| | |вибором) |
---------------------------------------------------------------------
Додаток 2
до Умов проведення
III етапу Всеукраїнського
конкурсу-захисту
науково-дослідницьких
робіт учнів - членів Малої
академії наук України
у 2010 - 2011 навчальному
році
ТАБЛИЦЯ ДОДАТКОВИХ МІСЦЬ
для участі у III етапі Всеукраїнського
конкурсу-захисту науково-дослідницьких
робіт учнів - членів Малої академії наук
України у 2011 році відповідно до командного
рейтингу обласних територіальних відділень
МАН за підсумками III етапу
конкурсу-захисту 2010 року
----------------------------------------------------------------------
| Область |Командні|Кількість | Область |Командні|Кількість |
| | бали |додаткових| | бали |додаткових|
| | | місць | | | місць |
|------------------------------+-------------------------------------|
| Технічних наук | Математики |
|------------------------------+-------------------------------------|
|м. Київ | 12 | 2 |Дніпропетровська | 9 | 1 |
|----------+--------+----------+-----------------+--------+----------|
|Рівненська| 8 | 1 | | | |
|-------------------+----------+--------------------------+----------|
| Всього: | 3 |Всього: | 1 |
|------------------------------+-------------------------------------|
| Комп'ютерних наук | Історико-географічне |
|------------------------------+-------------------------------------|
|Львівська | 9 | 1 |Черкаська | 11 | 1 |
|----------+--------+----------+-----------------+--------+----------|
| | | |Тернопільська | 10 | 1 |
|----------+--------+----------+-----------------+--------+----------|
| | | |Львівська | 10 | 1 |
|----------+--------+----------+-----------------+--------+----------|
| | | |м. Київ | 10 | 1 |
|----------+--------+----------+-----------------+--------+----------|
| | | |Івано-Франківська| 9 | 1 |
|-------------------+----------+--------------------------+----------|
| Всього: | 1 |Всього: | 5 |
|------------------------------+-------------------------------------|
| Екології та аграрних наук | Філології та мистецтвознавства |
|------------------------------+-------------------------------------|
|Волинська | 10 | 1 |Волинська | 14 | 2 |
|-------------------+----------+-----------------+--------+----------|
| Всього: | 1 |Харківська | 12 | 2 |
|------------------------------+-----------------+--------+----------|
| Хімії та біології |Львівська | 11 | 1 |
|------------------------------+-----------------+--------+----------|
|Донецька | 13 | 2 |м. Київ | 11 | 1 |
|----------+--------+----------+-----------------+--------+----------|
|Харківська| 12 | 2 |Рівненська | 10 | 1 |
|----------+--------+----------+-----------------+--------+----------|
|Львівська | 11 | 1 |Житомирська | 9 | 1 |
|----------+--------+----------+-----------------+--------+----------|
| | | |Черкаська | 9 | 1 |
|----------+--------+----------+-----------------+--------+----------|
| | | |Одеська | 8 | 1 |
|----------+--------+----------+-----------------+--------+----------|
| | | |Херсонська | 8 | 1 |
|-------------------+----------+--------------------------+----------|
| Всього: | 5 | Всього: | 11 |
----------------------------------------------------------------------
Додаток 3
до Умов проведення III етапу
науково-дослідницьких
робіт учнів - членів Малої
академії наук України
у 2010 - 2011 навчальному
році
ЗАТВЕРДЖЕНО
Начальник управління
освіти і науки
__________________________
обласної (міської)
держадміністрації
__________________________
"__" ___________ 2011
ЗАЯВКА
на участь у III етапі Всеукраїнського
конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт
учнів - членів Малої академії наук України
Секція ___________________________________________________________
Базова дисципліна ________________________________________________
Тема роботи ______________________________________________________
__________________________________________________________________
Прізвище _________________________________________________________
Ім'я _____________________________________________________________
По батькові ______________________________________________________
Рік народження ___________________________________________________
Участь у всеукраїнських етапах олімпіад, конкурсів-захистів
(рік, предмет, тема роботи) ______________________________________
__________________________________________________________________
Територіальне відділення МАН _____________________________________
Базовий позашкільний навчальний заклад ___________________________
__________________________________________________________________
Навчальний заклад ________________________________________________
Клас _____________________________________________________________
Науковий керівник ________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Необхідність у технічних засобах:
1. _______________________________________________________________
2. _______________________________________________________________
3. _______________________________________________________________
Домашня адреса ___________________________________________________
Контактний телефон, електронна пошта _____________________________
Додаток 4
до Умов проведення III етапу
науково-дослідницьких
робіт учнів - членів Малої
академії наук України
у 2010 - 2011 навчальному
році
ЗАТВЕРДЖЕНО
Начальник управління
освіти і науки
_________________________
обласної (міської)
держадміністрації
_________________________
"__" ___________ 2011 ЗАЯВКА
на участь у III етапі Всеукраїнського
конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт
учнів - членів Малої академії наук України
у науковому відділенні комп'ютерних наукСекція ___________________________________________________________ Базова дисципліна ________________________________________________ Тема роботи ______________________________________________________ Об'єм роботи (в байтах) __________________________________________ Прізвище _________________________________________________________ Ім'я _____________________________________________________________ По батькові ______________________________________________________ Рік народження ___________________________________________________ Участь у всеукраїнських етапах олімпіад, конкурсів-захистів (рік, предмет, тема роботи) ______________________________________ __________________________________________________________________ Територіальне відділення _________________________________________ Базовий позашкільний навчальний заклад ___________________________ Навчальний заклад ________________________________________________ Клас _____________________________________________________________ Науковий керівник ________________________________________________ Об'єм роботи (в байтах) __________________________________________ Мінімальні вимоги до комп'ютера: монітор __________________________________________________________ процесор _________________________________________________________ пам'ять __________________________________________________________ відеокарта _______________________________________________________ звукова карта ____________________________________________________ колонки, мікрофон ________________________________________________ мережа ___________________________________________________________ вхід в Інтернет __________________________________________________ необхідне програмне забезпечення, його об'єм _____________________ носії ____________________________________________________________ Домашня адреса ___________________________________________________ Контактний телефон, електронна пошта _____________________________
Додаток 5
до Умов проведення
III етапу Всеукраїнського
конкурсу-захисту
науково-дослідницьких
робіт учнів - членів Малої
академії наук України
у 2010 - 2011 навчальному
році
Основні вимоги
до написання, оформлення і представлення учнівських
науково-дослідницьких робіт
1. Загальні положення
1.1. На конкурс подаються роботи проблемного (пошукового) характеру, які відповідають віковим інтересам та пізнавальним можливостям учнів, свідчать про обізнаність учасника конкурсу щодо сучасного стану галузі дослідження, опанування ним методики експерименту.
Тематика науково-дослідницьких робіт має відповідати напрямам секцій наукових відділень МАН.
1.2. Кожна робота має ґрунтуватись на певній науковій та експериментальній базі, містити власні дані дослідів, спостережень пошукової роботи; їх обробки, аналізу та узагальнення; посилання на відповідні наукові джерела та відображати власну позицію дослідника.
У роботі мають бути чітко відображені наступні аспекти: визначення мети, об'єкта та предмета дослідження, завдання, методика дослідження, відмінність та перевага запропонованих підходів та результатів. Зміст та результати досліджень викладаються стисло, логічно, грамотно та аргументовано, без загальних слів, міркувань, бездоказових тверджень, тавтології.
Назва роботи має бути стислою і відповідати суті наукової проблеми (завдання), що вирішується.
1.3. На наукову роботу обов'язково подаються відгуки наукових керівників та рецензії відповідних фахівців (досвідчених педагогів науковців, спеціалістів із певної галузі).
Достовірність наведених у роботі результатів підтверджується науковим керівником у відгуку.
1.4. Науково-дослідницька робота оформлюється у двох примірниках: один використовується журі під час оцінки роботи, другий - учасником під час захисту. Примірники мають бути ідентичними.
1.5. До розгляду не приймаються роботи, тема і зміст яких не відповідають профілю секції; роботи, що були представлені у попередні роки і не мають суттєвого доопрацювання; роботи, які є плагіатом; компілятивні роботи без самостійного дослідження, опрацювання джерел та власних висновків з обраної тематики.
Автори цих робіт після етапу заочного оцінювання науково-дослідницьких робіт отримують відповідну рецензію і до участі в наступних етапах конкурсу не допускаються.
Також до розгляду не приймаються роботи без відредагованих та оформлених відповідно до даних вимог тез.
2. Структура роботи
Робота має бути побудована за певною структурою. Основними її елементами в порядку розташування є: титульний аркуш, тези, зміст, перелік умовних позначень (за необхідності), вступ, основна частина, висновки, список використаних джерел, додатки (за необхідності).
3. Вимоги до змісту роботи
3.1. Титульний аркуш.
Титульний аркуш є першою сторінкою роботи, що заповнюється за зразком (додаток 4.1).
3.2. Тези.
У тезах (текст обсягом до 1 сторінки) подається стисла характеристика змісту науково-дослідницької роботи з визначенням основної мети, актуальності та завдань наукового дослідження. Також у них зазначаються висновки та отримані результати проведеної роботи.
У заголовку тез наводяться такі дані: назва роботи; прізвище, ім'я, по батькові автора; назва територіального відділення МАН; назва базового позашкільного навчального закладу; навчальний заклад; клас; населений пункт; прізвище, ім'я, по батькові, посада (за наявності науковий ступень, вчене звання) наукового керівника.
3.3. Зміст.
Зміст подається на початку роботи. Він містить найменування та номери початкових сторінок усіх розділів, підрозділів та пунктів (якщо вони мають заголовок), зокрема вступу, висновків до розділів загальних висновків, додатків, списку використаних джерел тощо.
Зміст фактично має бути планом науково-дослідницької роботи і відображати суть поставленої проблеми, структуру та логіку дослідження.
3.4. Перелік умовних позначень, символів, скорочень і термінів (за необхідності).
Якщо в роботі використано специфічну термінологію, а також маловідомі скорочення, нові символи, позначення тощо, то їх перелік подається у вигляді окремого списку, який розміщується перед вступом.
Перелік має розташовуватись двома стовпчиками. Ліворуч в абетковому порядку наводяться умовні позначення, символи, одиниці скорочення або терміни, праворуч - їх детальна розшифровка.
Якщо в роботі спеціальні терміни, скорочення, символи, позначення і таке інше повторюються менше трьох разів, перелік не складається, а їх розшифрування наводиться у тексті при першому згадуванні.
3.5. Вступ.
У вступі коротко обґрунтовується актуальність та доцільність обраної теми, підкреслюється сутність проблеми; формулюється мета роботи і зміст поставлених завдань, об'єкт і предмет дослідження, подається перелік використаних методів дослідження; дається характеристика роботи (теоретична, прикладна); вказуються нові наукові положення, запропоновані учасником конкурсу особисто, відмінність одержаних результатів від відомих раніше та ступінь новизни (вперше одержано, удосконалено, набуло подальшого розвитку); повідомляється про наукове використання результатів досліджень або рекомендації щодо їх використання, для прикладних робіт - прикладну цінність отриманих результатів.
У випадку використання у роботі ідей або розробок, що належать співавторам, слід відмітити цей факт і зазначити конкретний особистий внесок учасника. Також вказуються відомості про публікацію роботи та апробацію її результатів (за наявності).
Обсяг вступу - 2 - 3 сторінки.
3.6. Основна частина.
Основна частина науково-дослідницької роботи складається з розділів, підрозділів, пунктів, підпунктів.
Кожний розділ починається з нової сторінки. Основному тексту розділу може передувати коротка передмова з описом вибраного напряму та обґрунтуванням застосованих методів досліджень. У кінці кожного розділу формулюються висновки зі стислим викладенням наведених у розділі наукових і практичних результатів, що дає можливість звільнити основні висновки від другорядних подробиць.
В основній частині роботи наводиться характеристика джерел для написання роботи та короткий огляд літератури з даної тематики (не повинен перевищувати 20% обсягу основної частини), окреслюються основні етапи наукової думки за визначеною проблемою, вказуються питання, які залишилися невирішеними; обґрунтовується вибір напряму досліджень, наводиться методика і техніка дослідження; подаються відомості про обсяг дослідження; викладаються, аналізуються та узагальнюються отримані результати, дається їх оцінка.
Зміст основної частини має точно відповідати темі роботи та повністю її розкривати.
3.7. Висновки.
Висновки мають містити стислий виклад результатів розв'язку наукової проблеми та поставлених завдань, зроблених у процесі аналізу обраного матеріалу оцінок та узагальнень. Необхідно підкреслити їх самостійність, новизну, теоретичне і (або) прикладне значення, наголосити на кількісних та якісних показниках здобутих результатів, обґрунтувати достовірність результатів та навести рекомендації щодо їх використання.
3.8. Список використаних джерел.
Список використаних джерел - елемент бібліографічного апарату, який містить бібліографічні описи використаних джерел.
Список використаних джерел слід розміщувати одним із таких способів: у порядку появи посилань у тексті (найбільш зручний у користуванні та рекомендований під час написання роботи), в алфавітному порядку прізвищ перших авторів або заголовків, у хронологічному порядку.
Відомості про джерела складаються відповідно до вимог, зазначених у стандартах: ДСТУ ГОСТ 7.1-84 "СИБИД. Библиографическое описание документа. Общие требования и правила составления", ДСТУ 3582-97 "Інформація та документація. Скорочення слів в українській мові у бібліографічному описі. Загальні вимоги та правила", ДСТУ 3008-95 "Документація. Звіти у сфері науки і техніки. Структура і правила оформлення".
Наприклад,
- книга трьох авторів оформлюється так: Дудюк Д.Л., Максимов В.М., Оріховський Р.Я. Електричні вимірювання: Навч. посіб. - Л.: Афіша, 2003. - 260 с.
- збірник: Цеков Ю.І. Підтекст художнього твору і світовідчування письменника // Проблеми сучасного літературознавства. - Одеса, 1998. - С. 149 - 180.
- стаття із журналу: Дзюба І.М. Україна перед сфінксом майбутнього // Науковий світ. - 2004. - N 2. - С. 2 - 6.
Електронні джерела оформлюються відповідно до загальних правил опису літературних джерел, при цьому в квадратних дужках після назви зазначається: [Електронний ресурс]. В кінці - Режим доступу: http://www.psyh.kiev.ua.
Наприклад: Королько Л.М. "Голодомор 1932 - 1933 на Сватівщині". - [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://svatovo.ws/famine/index.html.
Посилання на сайти, портали, інтернет-ресурси розміщуються окремо в кінці списку використаних джерел без нумерації під заголовком: "ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ". Наприклад: http://www.botany.kiev.ua.
3.9. Додатки.
У додатках містяться допоміжні або додаткові матеріали, необхідні для повноти сприйняття роботи, кращого розуміння отриманих результатів: проміжні математичні доведення, формули і розрахунки, додаткові таблиці, графіки, рисунки, ілюстрації тощо.
4. Правила оформлення роботи
4.1. Загальні вимоги.
Науково-дослідницька робота друкується шрифтом Times New Roman текстового редактору Word (або Open Office) розміру 14 на одному боці аркуша білого паперу формату А4 з інтервалом 1,5 (до 30 рядків на сторінці).
Поля: ліве, верхнє і нижнє - не менше 20 мм, праве - не менше 10 мм.
Обсяг науково-дослідницької роботи складає 15 - 20 (для гуманітарних напрямів 20 - 25) друкованих сторінок. До загального обсягу науково-дослідницької роботи не входять: тези, додатки, список використаних джерел, таблиці та рисунки, які повністю займають площу сторінки. Текст роботи має бути написаний грамотно, без орфографічних, пунктуаційних та стилістичних помилок.
Науково-дослідницькі роботи виконуються державною мовою (у секції російської мови дозволяється оформлення російською); до роботи з іноземної мови додається анотація іноземною мовою.
Кожна структурна частина науково-дослідницької роботи починається з нової сторінки. Заголовки структурних частин друкуються великими літерами симетрично до набору: "ЗМІСТ", "ПЕРЕЛІК УМОВНИХ СКОРОЧЕНЬ", "ВСТУП", "РОЗДІЛ", "ВИСНОВКИ", "СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ", "ДОДАТКИ". Заголовки підрозділів друкуються маленькими літерами (крім першої великої) з абзацного відступу. Заголовки пунктів друкуються маленькими літерами (крім першої великої) з абзацного відступу в підбір до тексту.
Відстань між заголовком (за винятком заголовка пункту) та текстом має дорівнювати 3 - 4 інтервалам.
4.2. Правила нумерації в роботі.
Нумерація сторінок, розділів, підрозділів, пунктів, рисунків, таблиць, формул подається арабськими цифрами без знака N.
Всі сторінки роботи, враховуючи титульну сторінку, тези і додатки, підлягають суцільній нумерації, номер на титульній сторінці не ставиться, а на наступних сторінках проставляється у правому верхньому куті сторінки без крапки в кінці.
Нумеруються тільки розділи основної частини. Зміст, вступ, висновки не нумеруються, тобто не можна друкувати: "1. ВСТУП" або "РОЗДІЛ 6. ВИСНОВКИ".
Номер розділу ставиться після слова "РОЗДІЛ", після номера крапка не ставиться. Заголовок розділу друкується з нового рядка.
Підрозділи нумеруються у межах кожного розділу за правилом: (номер розділу).(номер підрозділу). В кінці номера підрозділу має стояти крапка, наприклад: "2.4.". Заголовок підрозділу наводиться у тому ж рядку.
Пункти нумеруються у межах кожного підрозділу таким чином: (номер розділу).(номер підрозділу).(номер пункту), наприклад: "2.3.4.". Заголовок пункту наводиться у тому ж рядку, але пункт може й не мати заголовка.
У кінці назв розділів, підрозділів, пунктів крапка не ставиться.
Формули нумеруються в межах розділу. Наприклад, "формула (2.3)" означає "формула 3 розділу 2" (наявність підрозділів на нумерацію не впливає). Формули, на які немає посилань, можна не нумерувати. Номер необхідно брати в круглі дужки і розміщувати на правому полі сторінки на рівні нижнього рядка формули, якої він стосується.
Рисунки нумеруються в межах розділу арабськими цифрами (аналогічно до формул та підрозділів) і позначаються словом "Рис." наприклад "Рис. 1.2".
Таблиці нумеруються послідовно в межах розділу. У правому верхньому куті над заголовком таблиці розміщується напис "Таблиця" із зазначенням її номера. Номер таблиці складається з номера розділу та порядкового номера таблиці, між якими ставиться крапка, наприклад: "Таблиця 2.3".
Додатки оформлюються як безпосереднє продовження роботи на наступних сторінках. Вони розміщуються в порядку посилань у тексті роботи. Кожен із додатків має розміщуватись на окремій сторінці. Додаток має мати заголовок, який друкується угорі симетрично відносно тексту. Додатки нумеруються великими українськими літерами і позначаються словом "Додаток", наприклад: "Додаток Б".
4.3. Правила цитування та посилання на використані джерела.
Під час написання науково-дослідницької роботи учень має посилатися на наукові джерела, матеріали, ідеї, висновки, результати, які використовуються в роботі. Це дає можливість перевірити наведені відомості. Посилатися слід на останні видання публікацій.
Якщо в роботі використовуються відомості з матеріалів з великою кількістю сторінок, тоді слід точно вказати номери сторінок, ілюстрацій, таблиць, формул із джерела.
Посилання в тексті роботи на джерела зазначається порядковим номером за переліком посилань, виділеним двома квадратними дужками наприклад, "... у працях [1 - 7]...".
Якщо в тексті науково-дослідницької роботи необхідно зробити посилання на конкретні відомості, цитата наводиться в лапках, а посилання беруться у квадратні дужки із зазначенням порядкового номера джерела в списку використаних джерел та відповідної сторінки. Наприклад: "...набуття наукового знання передбачає оперування фактами, які характеризують певне явище, розробку наукової гіпотези (теорії), яка пояснює те чи інше явище і постановку експерименту для доведення висунутої теорії [8, с. 37]".
Згідно з науковим етикетом текст цитати необхідно точно відтворювати і наводити повністю, щоб не спотворити думки автора. Пропуск слів, речень, абзаців при цитуванні допускається без перекручення авторського тексту і позначається трьома крапками. В тексті роботи допускається непряме цитування автора (переказ, виклад думок автора своїми словами), при цьому слід точно викладати думки автора і давати відповідні посилання на джерело.
Посилання на ілюстрації в тексті роботи вказуються порядковим номером ілюстрації, наприклад, "рис. 1.2".
Посилання на формули вказуються порядковим номером формули в дужках, наприклад "... у формулі (2.1)".
На всі таблиці роботи мають бути посилання в тексті, при цьому слово "таблиця" в тексті пишуть скорочено, наприклад: "...у табл. 1.2".
У повторних посиланнях на таблиці та ілюстрації треба вказувати скорочено слово "дивись", наприклад: "див. табл. 1.3".
4.4. Правила оформлення формул.
Формули в тексті роботи розташовуються відразу після посилання на них. Вони відокремлюються від тексту інтервалами в один рядок зверху і знизу та розташовуються посередині сторінки. Формули, якщо вони громіздкі й складні, розташовуються на окремих рядках, це стосується і нумерованих формул. Декілька однотипних невеликих формул подаються в одному рядку через кому, а іноді невеликі нескладні формули розташовуються безпосередньо в тексті.
Переноси у формулі допускаються лише на знаках рівності, плюс, мінус, множення і ділення з повторенням знака у наступному рядку.
Символи і коефіцієнти, що наводяться у формулі, описуються безпосередньо під нею в тій послідовності, в якій згадуються у формулі. Значення кожного символу або числового коефіцієнта подається з нового рядка. Перший рядок починається словом "де" без двокрапки.
Номер формули розміщується на правому боці сторінки на рівні нижнього рядка.
4.5. Правила оформлення ілюстрацій і таблиць.
Ілюстративний матеріал у роботі використовується з метою більш наочного представлення результатів досліджень та їх обгрунтування. Найчастіше в науково-дослідницьких роботах використовуються такі види ілюстративних матеріалів: креслення, рисунки, таблиці, діаграми, графіки, схеми, фотографії.
Всі ілюстрації зазначаються у тексті роботи.
Назва ілюстрації розміщується відразу після її номеру, внизу.
Цифровий матеріал роботи оформлюється у вигляді таблиць.
Слово"Таблиця" починається з великої літери, прописується курсивом і розміщується у верхньому правому куті сторінки, а її назва - посередині, симетрично до тексту і наводиться жирним шрифтом.
Приклад побудови таблиці
Таблиця 1.1
Назва таблиці ---------------------------------------------------------
Головка | | | |
| |-----------------------+-----------------|
| | | | | |
|-------------+-----------+-----------+--------+--------|
Рядки | | | | | |
|-------------+-----------+-----------+--------+--------|
| | | | | |
|-------------+-----------+-----------+--------+--------|
| | | | | |
---------------------------------------------------------
Боковик Графи (колонки)Заголовки граф мають починатися з великих літер, підзаголовки - з маленьких, якщо вони складають одне речення із заголовком, і з великих, якщо вони є самостійними. Висота рядків має бути не менше 8 мм. Графу з порядковими номерами рядків до таблиці включати не треба.
Таблиця розміщується (після першого згадування про неї) в тексті так, щоб її можна було читати без обертання переплетеного блока рукопису або з обертанням за стрілкою годинника.
Таблицю з великою кількістю рядків можна переносити на наступну сторінку. У разі перенесення таблиці на інший аркуш слово "Таблиця", її номер і назва не повторюються, далі над іншими частинами праворуч пишуться слова"Продовж, табл."і вказується тільки номер таблиці, наприклад:"Продовж, табл. 1.2".
Додаток 5.1
Зразок оформлення титульного аркуша
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
Головне управління освіти і науки Донецької
облдержадміністрації
Донецьке територіальне відділення МАН України Відділення: математика
Секція: прикладна математика НАБЛИЖЕНІ МАТЕМАТИЧНІ ОБЧИСЛЕННЯ
В ЗАДАЧАХ РОЗПІЗНАННЯ ОБРАЗІВ Роботу виконав:
Тітов Дмитро Сергійович,
учень 10 класу Донецької
спеціалізованої
загальноосвітньої
фізико-математичної школи
I - III ступенів N 35 Науковий керівник:
Ткаченко Олександр
Кирилович,
доцент Донецького
національного
університету, кандидат
фізико-математичних наукДонецьк-2011
Додаток 6
до Умов проведення
III етапу Всеукраїнського
конкурсу-захисту
науково-дослідницьких
робіт учнів - членів Малої
академії наук України
у 2010 - 2011 навчальному
році
ПАСПОРТ ЕКСПОНАТУ (РОЗРОБКИ)
Назва експонату розробки) ________________________________________
Прізвище, ім'я автора (авторів) експонату (розробки) _____________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Назва навчального закладу (клас, курс), адреса, тел/факс _________
__________________________________________________________________
Назва гуртка _____________________________________________________
Прізвище, ім'я, по батькові керівника гуртка _____________________
__________________________________________________________________
Навчальний заклад, на базі якого працює гурток, поштова адреса
тел/факс _________________________________________________________
__________________________________________________________________
Примітка _________________________________________________________
Керівник навчального закладу
М. П.-------------- Додаток 7
| | до Умов проведення
| Фото | III етапу Всеукраїнського
|3,5 х 4,5 см| конкурсу-захисту
| | науково-дослідницьких робіт
-------------- учнів - членів Малої
академії наук України
у 2010 - 2011 навчальному
році АНКЕТА
учасника III етапу Всеукраїнського
конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт
учнів - членів Малої академії наук УкраїниПрізвище, ім'я, по батькові учасника (розбірливо) ---------------------------------------------------------------- | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ----------------------------------------------------------------
Дата народження -------------------------------
(день, місяць, рік) | | |Х | | |Х | | | | |
-------------------------------Домашня адреса: __________________________________________________ __________________________________________________________________
-------------------------------------------------------
Конт. тел. | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
-------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
E-mail | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
----------------------------------------------------------Відомості про батьків:
Батько: __________________________________________________________
__________________________________________________________________
(прізвище, ім'я, по батькові, місце роботи, посада,
контактний телефон)
Мати: ____________________________________________________________
__________________________________________________________________
(прізвище, ім'я, по батькові, місце роботи, посада,
контактний телефон)
Місце навчання ___________________________________________________
__________________________________________________________________
(назва, адреса навчального закладу, прізвище, ім'я,
по батькові директора, тел. приймальної)
клас/курс ________________________________________________________
Відділення МАН ___________________________________________________
Секція ___________________________________________________________
Базова дисципліна ________________________________________________
Назва дослідницької роботи _______________________________________
__________________________________________________________________
Науковий керівник ________________________________________________
__________________________________________________________________
(прізвище, ім'я, по батькові, вчений ступінь,
посада, контактний телефон)
Позашкільний заклад, в якому навчаєтесь/навчались ________________
__________________________________________________________________
(назва, адреса навчального закладу, прізвище, ім'я,
по батькові директора, тел. приймальної)
Скільки років займаєтесь в МАН ___________________________________
Є кандидатом в члени МАН / дійсним членом МАН ____________________
__________________________________________________________________
Чим зумовлений Ваш вибір напрямку наукового дослідження __________
__________________________________________________________________
Чи були переможцем/учасником інших конкурсів, олімпіад, змагань
(перерахувати) ___________________________________________________
Чи володієте іноземною мовою (якою, рівень володіння)
__________________________________________________________________
Чи маєте закордонний паспорт (дитячий проїзний документ)
__________________________________________________________________
Сфера інтересів __________________________________________________
__________________________________________________________________
В яких вищих навчальних закладах Ви мрієте здобути освіту
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Якою професією хотіли б оволодіти ________________________________
В якій сфері Ви хотіли б реалізувати себе в майбутньому (політика,
наука, бізнес, інше) _____________________________________________
Які побажання Ви маєте щодо діяльності МАН та процедури проведення
конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт _____________________
__________________________________________________________________Додаток 8
до Умов проведення
III етапу Всеукраїнського
конкурсу-захисту
науково-дослідницьких робіт
учнів - членів Малої
академії наук України
у 2010 - 2011 навчальному
році
ДАНІ
про учасників Всеукраїнського
конкурсу-захисту науково-дослідницьких
робіт учнів - членів МАН України------------------------------------------------------------------ | Відділення _____ | |----------------------------------------------------------------| |N |Учень |Область | Базова |Клас | Назва | Тема |Науковий| | | | |дисципліна | |навчального|роботи|керівник| | | | | | | закладу* | | | |----------------------------------------------------------------| | Секція | |----------------------------------------------------------------| | | | | | | | | | |----------------------------------------------------------------| | Секція | |----------------------------------------------------------------| | | | | | | | | | |----------------------------------------------------------------| | Секція | |----------------------------------------------------------------| | | | | | | | | | ------------------------------------------------------------------
_______________
* - назву навчального закладу необхідно зазначати у родовому
відмінку.Зразок
-------------------------------------------------------------------------------- | Відділення комп'ютерних наук | |------------------------------------------------------------------------------| |N | Учень | Область | Базова |Клас| Назва | Тема | Науковий | | | | |дисципліна| |навчального| роботи | керівник | | | | | | | закладу* | | | |------------------------------------------------------------------------------| | Безпека інформаційних та телекомунікаційних систем | |------------------------------------------------------------------------------| |1.|Божко |Волинська |математика| 11 |Луцького |Криптографічні|Плющенко | | |Анна | | | |навчально- |системи |Олексій | | |Ігорівна| | | |виховного | |Петрович, | | | | | | |комплексу | |вч. | | | | | | |N 26 | |інформатики| | | | | | | | |Луцького | | | | | | | | |навчально- | | | | | | | | |виховного | | | | | | | | |комплексу | | | | | | | | |N 26 | |------------------------------------------------------------------------------| | Інформаційні системи, бази даних та системи штучного інтелекту | |------------------------------------------------------------------------------| |1.|Васін |м. |математика| 10 |гімназії |Створення |Горенко | | |Олексій |Севастополь| | |N 7 м. |бази даних |Олена | | |Іванович| | | |Севастополя|музею |Василівна, | | | | | | | | |викл. | | | | | | | | |секції | | | | | | | | |інформатики| | | | | | | | |МАН м. | | | | | | | | |Севастополя| --------------------------------------------------------------------------------
Додаток 9
до Умов проведення
III етапу Всеукраїнського
конкурсу-захисту
науково-дослідницьких робіт
учнів - членів Малої
академії наук України
у 2010 - 2011 навчальному
році
ІНФОРМАЦІЯ
про результативність участі вихованців
територіального відділення МАН
у I - II етапах конкурсуТаблиці 1 - 18
----------------------------------------------------------------------------------------------------------- | Наукове відділення | |---------------------------------------------------------------------------------------------------------| | Етап конкурсу-захисту (I, II) | |---------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Секція| Місце проживання | Всього | Кількість | | |--------------------------------------------------------------| | учасників | | | Обласні, | Міста, | Села, селища | | | | | республіканські | районні центри | міського типу | | | | | центри | | | | | | |--------------------+--------------------+--------------------+--------------------+--------------| | | К-ть | К-ть | К-ть | К-ть | К-ть | К-ть | К-ть | К-ть | 9 | 10 | 11 | | |учасників|переможців|учасників|переможців|учасників|переможців|учасників|переможців|клас|клас|клас| |------+---------+----------+---------+----------+---------+----------+---------+----------+----+----+----| | | | | | | | | | | | | | |------+---------+----------+---------+----------+---------+----------+---------+----------+----+----+----| | | | | | | | | | | | | | |------+---------+----------+---------+----------+---------+----------+---------+----------+----+----+----| | | | | | | | | | | | | | |------+---------+----------+---------+----------+---------+----------+---------+----------+----+----+----| |Разом | | | | | | | | | | | | -----------------------------------------------------------------------------------------------------------
