МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ПРОФСПІЛКА ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ЛИСТ
18.02.2011 N 1/9-114,
N 02-8/100

Міністерству освіти
і науки АР Крим,
управлінням освіти
і науки обласних Київської
та Севастопольської
міських державних
адміністрацій
Кримській республіканській,
обласним, Київській
та Севастопольській
міським організаціям
Профспілки працівників
освіти і науки України

Про застосування Типових штатних
нормативів дошкільних навчальних закладів

Міністерство освіти і науки України та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на численні звернення з місць щодо введення в дію типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів, розроблених на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 05.10.2009 N 1122 "Питання штатного розпису дошкільних навчальних закладів" та затверджених наказом МОН від 04.11.2010 N 1055(зареєстровано Мін'юстом 23.11.2010 за N 1157/18452), роз'яснюють.

Штатні нормативи дошкільних навчальних закладів поширюються на:

- дошкільний навчальний заклад (ясла) для дітей віком від двох місяців до трьох років;

- дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) для дітей віком від двох місяців до шести (семи) років;

- дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) для дітей віком від трьох до шести (семи) років;

- дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) компенсуючого типу для дітей віком від двох до семи (восьми) років, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, тривалого лікування та реабілітації. Дошкільні навчальні заклади (ясла-садок) компенсуючого типу поділяються на спеціальні та санаторні;

- дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) сімейного типу для дітей віком від двох місяців до шести (семи) років, які перебувають в родинних стосунках;

- дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу для дітей віком від двох місяців до шести (семи) років, у складі якого можуть бути групи загального розвитку, компенсуючого типу, сімейні, прогулянкові, в яких забезпечується дошкільна освіта з урахуванням стану здоров'я дітей, їх розумового, психологічного, фізичного розвитку;

- дошкільний навчальний заклад (центр розвитку дитини).

Дошкільні відділення навчально-виховних комплексів "дошкільний навчальний заклад - загальноосвітній навчальний заклад", "загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад" також користуються цими штатними нормативами.

Керівники дошкільних навчальних закладів мають привести штатні розписи у відповідність до цього наказу з 01.01.2011 року.

Введення до штатних розписів дошкільних навчальних закладів всіх типів посади медичної сестри з дієтичного харчування, керівника гуртка, практичного психолога, соціального педагога здійснюється з 01.09.2011 року. У разі, якщо ці посади були введені до 1 січня 2011 року, то вони зберігаються у штатних розписах дошкільних навчальних закладів.

Посади практичних психологів і соціальних педагогів уводяться в штатні розписи навчальних закладів і установ освіти за умови наявності спеціалістів з фаховою освітою в межах коштів, передбачених кошторисом витрат відповідно до нормативів чисельності практичних психологів і соціальних педагогів.

Нормативи практичних психологів і соціальних педагогів, в тому числі і у дошкільних навчальних закладах, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 02.07.2009 N 616 "Про внесення змін до Положення про психологічну службу системи освіти України".

Посада заступника завідувача з господарства вводиться у штати дошкільних навчальних закладів за наявності 12 і більше груп.

В штатному розписі одно- і двогрупового дошкільного навчального закладу кількість штатних посад вихователя визначається за встановленими нормативами залежно від режиму роботи дошкільного закладу (5-ти денний чи 6-ти денний) та тривалості перебування в групі дітей (наприклад: 9 годин; 12 годин). Однак при складанні графіка роботи та встановленні відповідно до нього педагогічного навантаження конкретному вихователеві, необхідно виходити з фактичного часу роботи з урахуванням того, що завідувач дошкільним навчальним закладом має відпрацювати щодня по 3 години у групі з дітьми, та на передачу зміни відводиться 20 хвилин або 0,33 години кожного дня (додаток N 6).

Штатні нормативи загальної чисельності сторожів, двірників, робітників з комплексного обслуговування й ремонту будинків розраховується за формулою, визначеною Міжгалузевими нормами чисельності робітників, що обслуговують громадські будівлі, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 11.05.2004 N 105.

                          Ч   = Ч  х К ,
зч н н

де: Ч зч- загальна чисельність працівників;

Ч н- нормативна чисельність, чол.;

К н- коефіцієнт, що враховує невиходи (щорічні відпустки, хвороби тощо).

Прийнято Кн = 1,15.

У додатках до листа приводяться:

- нормативи чисельності сторожів (додаток N 1);

- нормативи чисельності робітників з комплексного обслуговування й ремонту будинків (додаток N 2);

- нормативи чисельності двірників (додаток N 3);

- нормативи чисельності окремих посад в дошкільних навчальних закладах (додаток N 4);

- розрахунок кількості штатних одиниць у закладах компенсуючого та комбінованого типів (додаток N 5).

Додаток N 1

                            НОРМАТИВИ
чисельності сторожів

------------------------------------------------------------------
| N п/п. | Тривалість охорони об'єкта на добу годин. |
| |------------------------------------------------|
| | 8 | 12 | 16 | 24 |
| |------------------------------------------------|
| | Чисельність, чол. |
|---------------+------------------------------------------------|
| 1 | 1,7 | 2,5 | 3,4 | 5,0 |
------------------------------------------------------------------

     Наприклад: дошкільний навчальний заклад охороняється 12 год.
нормативна чисельність за картою - 2,5 чол.
коефіцієнт, що враховує невиходи (щорічні відпустки, хвороби
тощо).
Прийнято К = 1,15.
н

Ч = 2,5 х 1,15 =2,85 чол.
зч

Додаток N 2

                            НОРМАТИВИ
чисельності робітників з комплексного
обслуговування й ремонту будинків

------------------------------------------------------------------
| N | Кількість | Загальна площа будівлі, кв. м |
| пор. | працюючих |-----------------------------------------|
| | та дітей у | До 1500 |1501 - |2501 - |3501 - |4501 - |
| | будівлі, чол. | | 2500 | 3500 | 4500 | 5500 |
| | |-----------------------------------------|
| | | Чисельність, чол. |
|------+---------------+-----------------------------------------|
| 1 | До 100 | 0,60 | 0,88 | 1,25 | 1,62 | 2,01 |
|------+---------------+---------+-------+-------+-------+-------|
| 2 | 101 - 200 | 0,96 | 1,21 | 1,59 | 1,91 | 2,31 |
|------+---------------+---------+-------+-------+-------+-------|
| 3 | 201 - 300 | 1,31 | 1,60 | 2,00 | 2,21 | 2,61 |
|------+---------------+---------+-------+-------+-------+-------|
| 4 | 301 - 400 | 1,55 | 1,75 | 2,21 | 2,53 | 2,91 |
------------------------------------------------------------------

Додаток N 3

                            НОРМАТИВИ
чисельності двірників

------------------------------------------------------------------
| N | Площа дільниці, | Зимове | Літнє прибирання |
| пор. | що прибирається | прибирання | |
| | за зміну, |------------+-------------------------|
| | кв. м, до | | території з | газонів |
| | | | удосконаленим | |
| | | | покриттям | |
| | |--------------------------------------|
| | | Чисельність, чол. |
|-------+-----------------+--------------------------------------|
| 1 | 2000 | 0,5 | 0,4 | 0,2 |
|-------+-----------------+------------+---------------+---------|
| 2 | 4000 | 1,0 | 0,8 | 0,5 |
|-------+-----------------+------------+---------------+---------|
| 3 | 6000 | 1,6 | 1,2 | 0,7 |
|-------+-----------------+------------+---------------+---------|
| 4 | 8000 | 2,1 | 1,5 | 1,0 |
|-------+-----------------+------------+---------------+---------|
| 5 | 10000 | 2,6 | 1,9 | 1,2 |
|-------+-----------------+------------+---------------+---------|
| 6 | 12000 | 3,2 | 2,3 | 1,4 |
|-------+-----------------+------------+---------------+---------|
| 7 | 14000 | 3,7 | 2,5 | 1,7 |
------------------------------------------------------------------

Додаток N 4

                            НОРМАТИВИ
чисельності окремих посад в дошкільних
навчальних закладах

----------------------------------------------------------------------
| N | Посада | К-ть | К-ть груп | Типи |
|з/п| | штатних | | закладів |
| | | одиниць | | |
|---+-------------------+---------+---------------------+------------|
|1. |Музичний керівник | по 0,25 |На 1 групу |Всі |
|---+-------------------+---------+---------------------+------------|
|2. |Інструктор з |по 0,125 |На 1 групу |Всі |
| |фізкультури | | | |
|---+-------------------+---------+---------------------+------------|
|3. |Керівник гуртка |по 0,125 |На 1 групу |Всі |
|---+-------------------+---------+---------------------+------------|
|4. |Медична сестра з | 0,25 |2 - 4 |Всі |
| |дієтичного |---------+---------------------| |
| |харчування | 0,5 |5 - 9 | |
| | |---------+---------------------| |
| | | 1,0 |10 і більше | |
|---+-------------------+---------+---------------------+------------|
|5. |Медична сестра | 0,5 |Додатково якщо 4 і |Всі |
| |(ясла-садки) | |більше групи для | |
| | | |дітей | |
| | | |до 3-х років | |
|---+-------------------+---------+---------------------+------------|
|6. |Практичний психолог| 0,5 |До 7 груп (місто); |Загальний |
| | | |до 4 груп (село) | |
| | |---------+---------------------+------------|
| | | 0,75 |7 - 8 груп (місто); |Загальний |
| | | |4 - 5 груп (село) | |
| | |---------+---------------------+------------|
| | | 1,0 |9 і більше груп |Загальний |
| | | |(місто); | |
| | | |6 і більше (село) | |
| | |---------+---------------------+------------|
| | | 1,0 |2 і більше груп |Компенсуючий|
| | | | |та |
| | | | |комбінований|
|---+-------------------+---------+---------------------+------------|
|7. |Соціальний педагог | 1,0 |На 1 заклад |Всі |
|---+-------------------+---------+---------------------+------------|
|8. |Учитель-логопед | 1,0 |На кожну групу з |Спеціальні |
| | | |порушеннями мови |та |
| | | | |комбіновані |
| | |---------+---------------------+------------|
| | | 1,0 |На кожні 10 дітей з |Спеціальні |
| | | |тяжкими порушеннями |та |
| | | |мовлення або 12 дітей|комбіновані |
| | | |з | |
| | | |фонетико-фонематичним| |
| | | |недорозвиненням, | |
| | | |дислакцією | |
|---+-------------------+---------+---------------------+------------|
|9. |Учитель-дефектолог | 1,0 |На 1 групу |Спеціальні |
| | | | |та |
| | | | |комбіновані |
|---+-------------------+---------+---------------------+------------|
|10.|Вихователь-методист|0,5 |4 - 7 груп |Компенсуючий|
| | |додатково| |(ясла-садки)|
| | |---------+---------------------| |
| | |1,0 |8 і більше груп | |
| | |додатково| | |
|---+-------------------+---------+---------------------+------------|
|11.|Вихователь-методист|0,5 |4 - 5 груп |Компенсуючий|
| | |додатково| |(дитячі |
| | |---------+---------------------|садки) |
| | |1,0 |6 і більше груп | |
| | |додатково| | |
----------------------------------------------------------------------

Додаток N 5

                            РОЗРАХУНОК
кількості штатних одиниць у закладах
компенсуючого та комбінованого типів

-----------------------------------------------------------------------------------------------
|Найменування| Кількість штатних одиниць (максимальна) у закладах компенсуючого та |
| посади |комбінованого типів з розрахунку на одну групу в залежності від режиму роботи (з|
| | урахуванням 20 хвилин для передачі зміни) |
| |--------------------------------------------------------------------------------|
| | 4 | 9 годин | 10,5 годин | 12 годин | 24 години** |
| |години* | | | | |
| |--------+-----------------+-----------------+-----------------+-----------------|
| |5-денний|5-денний|6-денний|5-денний|6-денний|5-денний|6-денний|5-денний|6-денний|
| |робочий |робочий |робочий |робочий |робочий |робочий |робочий |робочий |робочий |
| |тиждень |тиждень |тиждень |тиждень |тиждень |тиждень |тиждень |тиждень |тиждень |
|------------+--------+--------+--------+--------+--------+--------+--------+--------+--------|
|Вихователі | 0,8* | 1,87 | 2,24 | 2,17 | 2,6 | 2,47 | 2,96 | 2,87** | 3,44** |
|------------+--------+--------+--------+--------+--------+--------+--------+--------+--------|
|Помічник | 0,5 | 1,13 | 1,35 | 1,3 | 1,6 | 1,5 | 1,8 | 1,5 | 1,8 |
|вихователя | | | | | | | | | |
|для дітей | | | | | | | | | |
|віком до 3-х| | | | | | | | | |
|років | | | | | | | | | |
|------------+--------+--------+--------+--------+--------+--------+--------+--------+--------|
|Помічник | 0,5 | 1 | 1 | 1,15 | 1,25 | 1,25 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
|вихователя | | | | | | | | | |
|для дітей | | | | | | | | | |
|віком від | | | | | | | | | |
|3-х років | | | | | | | | | |
|------------+--------+--------+--------+--------+--------+--------+--------+--------+--------|
|Помічник | 0,56 | 1,25 | 1,5 | 1,46 | 1,75 | 1,67 | 2,0 | 3,33 | 4,0 |
|вихователя | | | | | | | | | |
|для дітей, | | | | | | | | | |
|хворих на | | | | | | | | | |
|туберкульоз | | | | | | | | | |
|та для | | | | | | | | | |
|розумово | | | | | | | | | |
|відсталих | | | | | | | | | |
|дітей та | | | | | | | | | |
|дітей з | | | | | | | | | |
|ураженням | | | | | | | | | |
|центральної | | | | | | | | | |
|нервової | | | | | | | | | |
|системи з | | | | | | | | | |
|порушенням | | | | | | | | | |
|психіки | | | | | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------------------------------

_______________
* Без урахування часу на передачу зміни 20 хвилин.
** Враховано на передачу зміни 20 хвилин.

Додаток N 6

Приклад
розрахунку кількості посад вихователів
у одногруповому дошкільному навчальному закладі

За умови режиму роботи групи 9 годин щодня впродовж 5 днів, тривалість перебування дітей протягом тижня складає 45 годин.

Завідувач дошкільним закладом має відпрацювати з групою дітей 15 годин на тиждень.

Тривалість роботи вихователя становитиме 30 годин на тиждень (45 годин - 15 годин). Оскільки на передачу зміни впродовж тижня буде витрачено вихователем ще 1,67 години (20 хвилин: 60 хвилин х 5 днів), загальна тривалість робочого часу вихователя складатиме 31,67 години на тиждень, що відповідає 1,06 одиниці посади (31,67 години: 30 годин).

Заступник Міністра освіти і науки,
молоді та спорту України, Голова комісії з
реорганізації Міністерства Б.М.Жебровський

Голова Профспілки працівників освіти
і науки України Г.Ф.Труханов