ДЕРЖАВНИЙ ДЕПАРТАМЕНТ З УСИНОВЛЕННЯ ТА ЗАХИСТУ ПРАВ ДИТИНИ

ЛИСТ
11.08.2009 N 3.2/6-49/3326

Про деякі питання створення і функціонування
прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу

1. Щодо створення прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу одинокими громадянами, які спільно проживають з іншою особою і перебувають у громадянському чи релігійному шлюбі.

Аналіз створення прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу свідчить про збільшення кількості таких сімей, у яких дітей виховує одинока мати або одинокий батько. Так, у 2008 році одинокими особами створено 222 сім'ї (23,5% від загального числа створених протягом року).

Разом з тим, непоодинокими є випадки, коли одинокі особи проживають разом з співмешканцями без офіційної реєстрації шлюбу.

Сімейним кодексом України ( 2947-14 ) не визначено поняття так званого "громадянський чи релігійний шлюб", права та обов'язки такого подружжя.

З метою соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які влаштовуються в прийомні сім'ї, дитячі будинки сімейного типу, для отримання повної інформації про потенційних прийомних батьків та батьків-вихователів, які не перебувають у шлюбі, але спільно проживають з іншими особами, рекомендуємо запитувати від обох документи, передбачені пунктом 18 Положення про дитячий будинок сімейного типу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2002 N 564, пунктом 16 Положення про прийомну сім'ю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2002 N 565, пунктом 40 Порядку провадження органами опіки та піклування діяльності, пов'язаної із захистом прав дитини, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.09.2008 N 866, а саме:

- заяву від особи, яка створює прийомну сім'ю чи дитячий будинок сімейного типу;

- письмову згоду співмешканця (співмешканки), засвідчену нотаріально, або написану власноручно в присутності посадової особи, яка здійснює прийом документів, про що робиться позначка на заяві із зазначенням прізвища, ім'я, по батькові, підпису посадової особи та дати;

- довідку про доходи за останні шість місяців або копію декларації про доходи, засвідчену в установленому порядку(для кожного);

- документ, що підтверджує право власності або користування житловим приміщенням (для особи, яка створює прийомну сім'ю, дитячий будинок сімейного типу);

- довідку про проходження курсу навчання з виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, і рекомендацію центру соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді щодо включення кандидатів до єдиного банку даних; потенційних прийомних батьків, батьків-вихователів (для особи, яка створює прийомну сім'ю, дитячий будинок сімейного типу);

- копію паспорта (для кожного);

- висновок про стан здоров'я, складений за формою згідно з додатком 5 до Порядку провадження органами опіки та піклування діяльності, пов'язаної із захистом прав дитини, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.09.2008 N 866;

- довідку від нарколога та психіатра для осіб, які проживають разом із заявниками;

- довідку про наявність чи відсутність судимості (для кожного).

Обов'язково слід проводити співбесіду з співмешканцем (співмешканкою) щодо детального роз'яснення правових засад функціонування прийомної сім'ї чи дитячого будинку сімейного типу, відповідальності за життя та здоров'я дітей, які виховуються в сім'ї, системи контролю за функціонуванням таких сімей тощо.

Наголошуємо, що відповідно до внесених змін до Сімейного кодексу України ( 2947-14 ) (Закон України "Про внесення змін до Кримінального та Сімейного кодексів України щодо усиновлення" від 04.06.2009 N 1452-VI) не можуть бути прийомними батьками, батьками-вихователями особи, які були засуджені за злочини проти життя і здоров'я, волі, честі та гідності, статевої свободи та статевої недоторканості особи, проти громадської безпеки, громадського порядку та моральності, у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів або прекурсорів, а також за злочини, передбачені статтями 148, 150, 150-1, 164, 166, 167, 169, 181, 187, 324, 442 Кримінального кодексу України ( 2341-14 ), або мають непогашену чи не зняту в установленому законом порядку судимість за вчинення інших злочинів.

Не можуть також бути створені прийомні сім'ї та дитячі будинки сімейного типу на основі сімей, де проживають такі особи.

Звертаємо увагу, що соціальний супровід сімей, які створені одинокими особами, має свої особливості та вимагає від соціального працівника високого професійного рівня для забезпечення успішної адаптації прийомної дитини, дитини-вихованця, та підготовки їх до виходу в самостійне життя.

У разі якщо в процесі функціонування сім'ї одинока особа укладає шлюб або починає спільно проживати із іншою особою без реєстрації шлюбу вищезазначені документи додатково подаються до служби у справах дітей за місцем створення сім'ї. Про зазначені вимоги слід інформувати потенційних прийомних батьків та батьків-вихователів під час проведення співбесіди та навчання.

2. Щодо створення прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу на базі сімей, які виховують власну дитину-інваліда.

Останнім часом почастішали випадки створення прийомних сімей на базі сімей, які виховують власну дитину-інваліда. Зважаючи на те, що діти-інваліди, інваліди з дитинства потребують особливого догляду з боку батьків, така сім'я має додаткове фізичне і психологічне навантаження, звертаємо увагу на необхідність ретельного і виваженого розгляду справ щодо створення прийомних сімей на основі таких сімей.

Особливої уваги потребує також і здійснення соціального супроводження сімей з хронічно хворими дітьми або дітьми, які мають особливі (спеціальні) потреби. Соціальний працівник повинен мати низку знань щодо особливостей фізичного та психічного розвитку дітей такої категорії. У зв'язку з тим, що центри соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді створенні не в усіх адміністративно-територіальних одиницях, прийомні батьки, як правило, залишаються один на один із своїми проблемами, що в подальшому призводить до ускладнення функціонування сім'ї та її розформування.

3. Щодо влаштування дітей до прийомної сім'ї та дитячого будинку сімейного типу на виховання та спільне проживання з урахуванням віку прийомних батьків, батьків-вихователів та дітей.

Відповідно до п. 11 Положення про дитячий будинок сімейного типу ( 564-2002 ) та п. 8 Положення про прийомну сім'ю ( 565-2002 ) влаштування дітей у такі сім'ї проводиться з урахуванням віку прийомних батьків, батьків-вихователів та дітей, щоб на час досягнення обома батьками пенсійного віку всі діти досягли віку вибуття з сім'ї.

Прийомні-діти, діти-вихованці перебувають у прийомній сім'ї, дитячому будинку сімейного типу до досягнення 18-річного віку, а в разі продовження навчання - до закінчення ними відповідних навчальних закладів.

Сім'я може функціонувати і після досягнення прийомними батьками, батьками-вихователями пенсійного віку, але не більше ніж протягом п'яти років.

Така норма була запроваджена, враховуючи інтереси дітей, які залишилися без піклування батьків, і вже виховуються в прийомних сім'ях та дитячих будинках сімейного типу, з тим щоб вони зростали у сім'ях, які можуть створити найкраще середовище для їх виховання, утримання і розвитку.

Ця норма не повинна братися за основу при створенні нових сімей та довлаштування дітей в існуючі. Винятком може бути ситуація, коли старший з батьків досягає пенсійного віку, а молодший - ні. В такому випадку при влаштуванні або довлаштуванні дитини слід орієнтуватись на різницю у віці між дитиною і молодшим із батьків.

4. Щодо влаштування дітей до прийомної сім'ї та дитячого будинку сімейного типу відповідно до рекомендації про включення до банку даних потенційних прийомних батьків, батьків-вихователів.

Відповідно до наказу Мінсім'ямолодьспорту від 28.02.2007 N 588 "Про затвердження Порядку взаємодії центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді і служб у справах дітей у процесі створення та забезпечення діяльності прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу" за результатами навчання кандидатів у прийомні батьки та батьки-вихователі видається рекомендація про включення до банку даних потенційних прийомних батьків та батьків-вихователів. У п. 5 Рекомендацій надається стисла характеристика кандидатів за результатами навчання та спроможність батьків виховувати одну, дві, більше дітей. Звертаємо увагу, що є випадки, коли в сім'ю, якій рекомендовано виховувати одну дитину, влаштовується двоє і більше дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Це є порушенням законодавства і призводить до неякісного створення прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу та в подальшому до їх розформування, додаткового травмування дітей.

Просимо зазначену інформацію довести до директорів обласних центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді та служб у справах дітей усіх рівнів.

Перший заступник директора Л.В.Балим