КОНСУЛЬТУЄ МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ
Департаменту економіки, фінансів
і бухгалтерської звітності
Щодо деяких питань оплати праці
медичних працівників
ПИТАННЯ: Чи можна до штатного розпису центральної райлікарні за відомістю заміни ввести посаду медсестри з доставки ліків?
Згідно з яким наказом розраховується кількість виїзних бригад швидкої медичної допомоги?
На які підвищення, доплати та надбавки мають право працівники кабінету "Довіра"?
До штатного розпису центральної поліклініки за відомістю заміни введено 0,5 ставки лікаря-дерматовенеролога. Чи має він право на 15%-ве підвищення за шкідливі умови праці?
Чи враховується 25%-ве підвищення за роботу в гірських умовах під час нарахування надбавки за вислугу років?
Згідно з наказом МОЗ України № 308/519 зубного лікаря віднесено до фахівців з базовою та неповною вищою освітою. Згідно з наказом № 33 посаду зубного лікаря не можна вводити замість посад лікарів, а для середнього медперсоналу такої посади не передбачено. На яких умовах вводити посаду зубного лікаря до штатного розпису та чи потрібно робити в такому разі відомість заміни (працівник працює більш як 20 років)?
Згідно з п.2.4.1 наказу МОЗ України № 308/519 головним лікарям, медсестрам установлено підвищення за наявність кваліфікаційної категорії, котре встановлюється у відсотках до тарифної ставки працівника першого тарифного розряду. Тарифну ставку (посадовий оклад) працівника першого розряду встановлено на рівні мінімальної зарплати. Від якої тарифної ставки має нараховуватися підвищення за категорією?
ВІДПОВІДЬ: Штатні нормативи закладів охорони здоров'я затверджені наказом Міністерства охорони здоров'я України від 23.02.2000 р. № 33 "Про штатні нормативи та типові штати закладів охорони здоров'я" (далі - наказ № 33), який погоджено з Міністерством фінансів України.
Виконання вимог наказу № 33 потребує витрат з Державного бюджету України, отже, його ухвалення потребувало погодження з Міністерством фінансів України.
Відповідно до Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2006 р. №1837, Мінфін є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади із забезпечення реалізації єдиної державної фінансової, бюджетної; податкової, митної політики у сфері державного внутрішнього фінансового контролю.
Пунктом 2.35 розділу II Порядку подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України зазначається, що у випадках, передбачених законодавством, або за наявності в нормативно-правовому акті положень та доручень, що поширюються на інші органи, проект такого акта має бути погоджений з відповідними заінтересованими органами.
З огляду на зазначене, наказ Міністерства охорони здоров'я України від 02.12.2004 р. № 500 "Про заходи щодо удосконалення надання екстреної медичної допомоги населенню в Україні", який не погоджено з Мінфіном, не може застосовуватися в частині розрахунку штатних нормативів, у тому числі кількості виїзних бригад швидкої медичної допомоги.
Відповідно до п. 2 наказу № 33 керівники закладів охорони здоров'я мають право за виробничої потреби змінювати штати окремих структурних підрозділів або вводити посади, не передбачені штатними нормативами для такого закладу, за рахунок посад інших структурних підрозділів у межах фонду оплати праці, доведеного лімітними довідками на відповідний період. Заміна посад працівників може здійснюватись лише в межах однієї категорії медичного (лікарі, середній медичний персонал, молодший медичний персонал), фармацевтичного персоналу, адміністративно-управлінського (крім заступників керівників) та господарсько-обслуговуючого персоналу. При цьому назви посад у штатному розписі закладу охорони здоров'я мають відповідати вимогам Класифікатора професій ДК 003:2005.
Тобто, керуючись п. 2 наказу № 33, керівник закладу охорони здоров'я може ввести посаду сестри медичної до штатного розпису в межах загальної штатної чисельності та фонду оплати праці закладу, доведеного в бюджетному призначенні на оплату праці, в порядку, визначеному п. 28 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 р. № 228 "Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ" (із змінами), до посадової інструкції якої буде включено роботу з доставки ліків.
Підвищення посадових окладів на 25% працівникам, які постійно працюють у закладах, розташованих на території населеного пункту, що має статус гірського, встановлюється згідно з пп.2.4.5 (7) п.2.4 "Підвищення посадових окладів" наказу Міністерства праці та соціальної політики та Міністерства охорони здоров'я України від 05.10.2005 р. № 308/519 "Про впорядкування Умов оплати праці працівників закладів охорони здоров'я та установ соціального захисту населення" (далі - Умови оплати праці).
Відповідно до п. 6 постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2009 р. № 1418 "Про затвердження Порядку виплати надбавки за вислугу років лікарям і фахівцям з базовою та неповною вищою медичною освітою державних та комунальних закладів охорони здоров'я" (далі - Порядок) надбавка за вислугу років у державному або комунальному закладі охорони здоров'я обчислюється виходячи з посадового окладу (з підвищеннями) працівника без урахування інших надбавок і доплат.
Тобто надбавка за вислугу років обчислюється виходячи з посадового окладу з урахуванням підвищення за роботу в гірських умовах без урахування інших надбавок і доплат, зазначених п.3 і 4 Умов оплати праці.
Відповідно до п.2.10 додатка 3 до Умов оплати праці посадові оклади лікарів незалежно від їхнього найменування (в тому числі лікарів-дерматовенерологів) шкірно-венерологічних диспансерів, відділень, палат, кабінетів стаціонарів та кабінетів поліклінік підвищуються у зв'язку зі шкідливими і важкими умовами на 15%. Підвищення нараховують щомісяця як за основною посадою, так і за сумісництвом.
У спеціалізованих закладах (структурних підрозділах), призначених для лікування хворих на СНІД та ВІЛ-інфікованих (п. 1, 2 додатка 4 до Умов оплати праці) посадовий оклад підвищується на 60% за весь час роботи, в інших (п.3, 4 додатка 4) посадові оклади підвищуються пропорційно до безпосередньо відпрацьованого з хворими на СНІД та ВІЛ-інфікованими часу.
Відповідно до Типового положення про кабінет "Довіра", затвердженого наказом МОЗ України від 25.02.2008 р. № 102 "Про функціонування кабінетів "Довіра", кабінет "Довіра" є спеціалізованим структурним підрозділом лікувально-профілактичного закладу з профілактики та боротьби з ВІЛ-інфекцією/СНІДом, основними завданнями і функціями якого є проведення роботи щодо профілактики поширення ВІЛ-інфекції/СНІДу та проведення консультування під час кожного звернення.
Тобто посадові оклади працівників кабінетів "Довіра" підвищуються пропорційно до безпосередньо відпрацьованого з хворими на СНІД та ВІЛ-інфікованими часу (п.3, 4 додатка 4). Фактичні години цієї роботи реєструються в журналі за підписом керівника структурного підрозділу.
Згідно з п.1.3 наказу № 102 з метою наближення до місць проживання ВІЛ-інфікованих та забезпечення їм доступу до диспансерного спостереження, надання спеціалізованої медичної допомоги функції цього Кабінету на територіях, де відсутні регіональні центри профілактики і боротьби зі СНІДом, можуть бути розширені. На нього може бути покладено додаткові функції - організаційно-методичні, консультативні, лікувально-діагностичні. У такому разі працівникам Кабінету посадові оклади підвищуються згідно з п.1, 2 додатка 4 до Умов оплати праці.
Відповідно до п. 15 розділу "Фахівці" Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників (випуск 78 "Охорона здоров'я") на посаду "лікар зубний" зараховуються фахівці з неповною вищою освітою (молодший спеціаліст) за напрямом підготовки "медицина", спеціальністю "стоматологія".
Згідно з наказом Міністерства охорони здоров'я України від 23.11.2007 р. № 742 "Про атестацію молодших спеціалістів з медичною освітою" молодші спеціалісти з медичною освітою, що працюють на посадах лікарів зубних, атестуються за спеціальністю "стоматологія".
Посадовий оклад лікарю зубному визначається згідно з п. 2.2.8 Умов оплати праці за 7-10 тарифними розрядами ЄТС залежно від наявної кваліфікаційної категорії.
При цьому відповідно до п. 5 приміток до додатка 28 до наказу Міністерства охорони здоров'я України від 23.02.2000 р. № 33 "Про штатні нормативи та типові штати закладів охорони здоров'я" посади зубних лікарів можуть вводитися замість посад лікарів-стоматологів усіх найменувань.
Тобто, керуючись п. 2 цього наказу, керівник має право за виробничої потреби ввести посаду зубного лікаря замість посади лікаря-стоматолога, незважаючи на те, що такі посади належать до різних категорій медичного персоналу.
Згідно з п. 2.4.1 Умов оплати праці керівникам закладів охорони здоров'я та їхнім заступникам з числа лікарів посадовий оклад, що відповідає тарифному розряду за групою з оплати праці, підвищується за наявності кваліфікаційної категорії за спеціальністю "організація та управління охороною здоров'я" за вищу кваліфікаційну категорію - на 44,9%, першу кваліфікаційну категорію - на 31,9, другу кваліфікаційну категорію - на 24,1% тарифної ставки працівника першого тарифного розряду.
Керівникам з числа фахівців з базовою та неповною вищою медичною освітою та головним медичним сестрам, які мають вищу кваліфікаційну категорію, - на 28,3%, першу кваліфікаційну категорію - на 18,4, другу кваліфікаційну категорію - на 8,7% тарифної ставки працівника першого тарифного розряду. З 1 жовтня розміри посадових окладів (тарифних ставок) працівників бюджетних установ установлюються відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 р. № 863 виходячи з розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника першого тарифного розряду, що з 1 жовтня 2010 р. становить 586 грн на місяць.
Анжела КУПЛІВАНЧУК, головний спеціаліст
Департаменту економіки, фінансів
і бухгалтерської звітності МОЗ України
“Праця і зарплата” № 44 (704), 24 листопада 2010 р.
Передплатний індекс: 30214
