КОНСУЛЬТУЄ ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Управління реєстрації та обліку платників податків
Реєстрація, перереєстрація та анулювання
реєстрації платника ПДВ - підприємця
Реєстрація фізичної особи - підприємця платником ПДВ
Відносини, що виникають у сфері оподаткування ПДВ, регулюються Законом № 168/97-ВР. Реєстрація платника ПДВ здійснюється відповідно до ст. 9 цього Закону та регламентується пунктами 7-15 Положення № 79.
Установленим порядком реєстрації не передбачено особливостей реєстрації платником ПДВ для фізичної особи - підприємця. Це означає, що підприємець підпадає під загальні вимоги Закону № 168/97-ВР, а отже, є платником ПДВ, якщо відповідає одній із наведених у п. 2.1 ст. 2 цього Закону ознак платника податку, а саме:
здійснює або планує здійснювати господарську діяльність та реєструється за своїм добровільним рішенням як платник цього податку;
підлягає обов'язковій реєстрації як платник цього податку;
імпортує товари (супутні послуги) в обсягах, що підлягають оподаткуванню цим податком згідно з нормами цієї статті.
Перелік підстав, за яких підприємець підлягає обов'язковій реєстрації як платник ПДВ, визначено у п. 2.3 ст. 2 Закону № 168/97-ВР. Найпоширенішою обов'язковою реєстрацією є реєстрація підприємця, у якого загальна сума від здійснення операцій з поставки товарів (послуг), у тому числі з використанням локальної або глобальної комп'ютерної мережі, що підлягають оподаткуванню відповідно до цього Закону, нарахована (сплачена, надана) такій особі або в рахунок зобов'язань третім особам, протягом останніх 12 календарних місяців сукупно перевищує 300 000 грн. (без урахування ПДВ) (пп. 2.3.1 цього пункту Закону № 168/97-ВР).
Відповідно до п. 9.4 ст. 9 Закону № 168/97-ВР підприємець, який не надсилає реєстраційну заяву у випадках обов'язкової реєстрації та у строки, встановлені п. 9.6 цієї статті, несе відповідальність за ненарахування або несплату цього податку на рівні зареєстрованого платника без права нарахування податкового кредиту та отримання бюджетного відшкодування.
Якщо підприємець, який не підлягає обов'язковій реєстрації як платник ПДВ, вважає за доцільне добровільно зареєструватися платником ПДВ, така реєстрація провадиться за його заявою.
Щоб мати можливість зареєструватися платником ПДВ, підприємець повинен перебувати на обліку в органі ДПС за своїм місцем проживання на загальних підставах.
Підприємець направляє на адресу податкового органу з повідомленням про вручення або вручає особисто чи через свого представника службовій особі податкового органу:
заяву про реєстрацію платника ПДВ за ф. № 1-ПДВ з позначкою «Реєстрація»;
оригінал платіжного документа про сплату встановленої суми за Свідоцтво про реєстрацію платника ПДВ (далі - Свідоцтво): згідно з п. 5 постанови № 540, п. 22.5 ст. 22 Закону № 889-ІV - 17 грн.
Усі розділи реєстраційної заяви (крім розділів 5 та 6) підлягають заповненню. У заяві вказуються причина реєстрації платником ПДВ та спосіб отримання Свідоцтва (поштою або безпосередньо в податковому органі). Підприємець в обов'язковому порядку підписує реєстраційну заяву і зазначає дату підписання. Дані реєстраційної заяви мають бути достовірними та відповідати відомостям Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Протягом 10 календарних днів від дня отримання реєстраційної заяви податковий орган видає підприємцю або відправляє йому поштою з повідомленням про вручення Свідоцтво про реєстрацію платника ПДВ за ф. № 2-ПДВ.
Датою реєстрації підприємця платником ПДВ, яка вноситься до Реєстру платників ПДВ (далі - Реєстр) та зазначається у Свідоцтві, є дата, що відповідає даті здійснення запису в Реєстрі про таку реєстрацію або бажаному дню реєстрації, якщо підприємець реєструється добровільно та вказав у реєстраційній заяві дату, з якої бажає бути зареєстрований платником податку. У Свідоцтві зазначається індивідуальний податковий номер платника ПДВ, який для підприємця відповідає ідентифікаційному номеру з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків (ДРФО), та номер Свідоцтва.
Підприємець, який застосовує спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, має право бути платником ПДВ. У разі коли суб'єкт малого підприємництва - фізична особа приймає рішення бути платником ПДВ, на нього поширюється дія Закону № 168/97-ВР. Суб'єкт малого підприємництва - фізична особа, який до переходу на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності був платником ПДВ і після переходу на неї прийняв рішення про те, що він згідно з абзацом другим частини першої ст. 6 Закону № 168/97-ВР не є платником ПДВ, подає до відповідного податкового органу заяву про анулювання реєстрації його як платника ПДВ і здає Свідоцтво. Не зареєстрований платником ПДВ підприємець, який, перебуваючи на спрощеній системі оподаткування та сплачуючи єдиний податок, перевищив обмеження щодо обсягу виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за рік, установленого ст. 1 Указу № 727/98, зобов'язаний подати до податкового органу заяву про реєстрацію не пізніше 20-го календарного дня з моменту перевищення.
Заміна Свідоцтва
платнику ПДВ - підприємцю
Заміна Свідоцтва здійснюється згідно з пунктами 21 та 22 Положення № 79.
Свідоцтво підлягає заміні у разі:
перереєстрації платника ПДВ;
псування, зношення, втрати Свідоцтва;
проведення державної реєстрації зміни місця проживання підприємця.
Перереєстрація платника ПДВ - підприємця провадиться та Свідоцтво підлягає заміні в разі виникнення змін у даних платника податку, які стосуються прізвища, імені, по батькові та/або місця проживання платника податку в межах одного адміністративного району, та якщо такі зміни не передбачають зняття з обліку платника ПДВ в одному податковому органі і взяття на облік в іншому.
Підприємець у 10-денний строк після виникнення зазначених змін подає до податкового органу, в якому він перебуває на обліку:
реєстраційну заяву за ф. № 1-ПДВ з позначкою «Перереєстрація»;
Свідоцтво та всі засвідчені копії Свідоцтва.
У разі псування чи зношення Свідоцтва для отримання нового Свідоцтва підприємець подає до податкового органу, в якому він перебуває на обліку:
реєстраційну заяву за ф. № 1-ПДВ з позначкою «Перереєстрація у зв'язку із псуванням Свідоцтва»;
Свідоцтво та всі засвідчені копії Свідоцтва;
оригінал платіжного документа про сплату встановленої суми за Свідоцтво (згідно з п. 5 постанови № 540, п. 22.5 ст. 22 Закону №889-ІV - 17 грн.).
При втраті Свідоцтва для отримання нового Свідоцтва підприємець подає до податнового органу, в якому він перебуває на обліку:
реєстраційну заяву за ф. № 1-ПДВ з позначкою «Перереєстрація у зв'язку з утратою Свідоцтва»:
всі засвідчені копії Свідоцтва;
оригінал платіжного документа про сплату встановленої суми за Свідоцтво (згідно з п. 5 постанови № 540, п. 22.5 ст. 22 Закону № 889-ІV - 17 грн.);
пояснювальну записку за своїм підписом щодо втрати Свідоцтва.
У разі проведення державної реєстрації зміни місця проживання підприємця, яка передбачає зняття з обліку платника ПДВ в одному податковому органі і взяття на облік в іншому, для заміни Свідоцтва у 20-денний строк після взяття на облік у податковому органі за новим місцем проживання підприємець подає до цього податкового органу:
реєстраційну заяву за ф. № 1-ПДВ з позначкою «Зміна місцезнаходження»;
Свідоцтво та всі засвідчені копії Свідоцтва.
Податковий орган видає платнику податку нове Свідоцтво (за новим номером) замість старого в такому самому порядку, як і при реєстрації. При цьому дата реєстрації платником ПДВ не змінюється, а датою початку дії нового Свідоцтва та датою анулювання старого Свідоцтва є останній день 10-денного строку від дня отримання реєстраційної заяви.
До початку дії нового Свідоцтва підприємець використовує реквізити старого Свідоцтва.
Анулювання реєстрації за ініціативою
підприємця або за ініціативою податкового органу
Анулювання реєстрації платника ПДВ - підприємця може бути здійснене на підставах, визначених у п. 9.8 ст. 9 Закону № 168/97-ВР. Відповідно до цього пункту реєстрація діє до дати її анулювання, яке відбувається у випадках, якщо:
платник податку - підприємець, який до місяця, в якому подається заява про анулювання реєстрації, є зареєстрованим згідно з положеннями пп. 2.3.1 п. 2.3 ст. 2 Закону № 168/97-ВР більше ніж 24 календарні місяці, включаючи місяць реєстрації, та має за останні 12 поточних календарних місяців обсяги оподатковуваних операцій, менші за 300 000 грн.;
платник-податку - підприємець ліквідується за власним бажанням чи за рішенням суду (позбувається статусу суб'єкта господарювання);
підприємець, зареєстрований як платник податку, не подає до податкового органу декларації з цього податку протягом 12 послідовних податкових місяців або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність оподатковуваних поставок протягом такого періоду, а також у випадках, визначених законодавством стосовно порядку реєстрації суб'єктів господарювання.
Анулювання реєстрації здійснюється шляхом анулювання Свідоцтва та виключення платника ПДВ із Реєстру.
Анулювання реєстрації за ініціативою платника податку - підприємця регламентується пп. 25.1 п. 25 Положення № 79 та може бути здійснене за наявності будь-якої з вищезазначених підстав.
Для анулювання реєстрації підприємець подає до податкового органу, в якому він перебуває на обліку:
заяву про анулювання реєстрації платника ПДВ за ф. № 3-ПДВ;
Свідоцтво та всі засвідчені копії Свідоцтва.
Рішення про анулювання реєстрації приймається податковим органом протягом 10 календарних днів від дня отримання заяви про анулювання.
За наявності підстав для анулювання реєстрації податковий орган анулює реєстрацію платника ПДВ датою анулювання, що визначається згідно з пп. 25.3 п. 25 Положення № 79.
Податкові органи здійснюють постійний моніторинг платників ПДВ, включених до Реєстру, та приймають рішення про анулювання реєстрації відповідних платників ПДВ у разі існування підстав для цього (за винятком випадку, пов'язаного з обсягами оподатковуваних операцій, меншими за 300 000 грн.). Регламент анулювання за ініціативою податкового органу визначено пп. 25.2 п. 25 Положення № 79.
Рішення про анулювання реєстрації платника податку - підприємця оформляється актом про анулювання реєстрації платника ПДВ за ф. № 6-ПДВ, в якому обов'язково зазначається підстава для такого анулювання з посиланням на відповідні норми закону.
Дата затвердження акта про анулювання реєстрації платника ПДВ вважається днем прийняття такого рішення.
Не пізніше наступного робочого дня після внесення запису про анулювання реєстрації до Реєстру один примірник акта надсилається податковим органом за місцем проживання підприємця, зазначеним у Свідоцтві. Примірник акта про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість вважається надісланим (врученим) платнику ПДВ, якщо його надіслано листом з повідомленням про вручення або передано під розписку самому платнику податку чи представнику платника.
Підприємець зобов'язаний повернути податковому органу Свідоцтво та всі засвідчені копії Свідоцтва разом із супровідним листом протягом 20 календарних днів від дня прийняття рішення про анулювання. У цьому разі затримка в поверненні такого Свідоцтва прирівнюється до затримки в наданні податкової звітності з цього податку.
Якщо за ініціативою податкового органу анульовано реєстрацію фізичної особи - підприємця як платника ПДВ, то право доступу цієї особи до таких відомостей є забезпеченим та інформація про таке анулювання є доведеною до її відома з дати отримання такою особою відповідного акта про анулювання. Якщо відомості про таке анулювання було оприлюднено відповідно до п. 9.3 ст. 9 Закону № 168/97-ВР та п. 35 Положення № 79 раніше, ніж особа отримала відповідний акт про анулювання, то право доступу цієї особи до таких відомостей є забезпеченим та інформація про таке анулювання є доведеною до її відома з дати такого оприлюднення.
Лариса СТАСЮК,
головний державний
податковий інспектор
відділу методології
Управління
“Вісник податкової служби України” № 36 вересень 2010 р.
передплатні індекси:
22599 (укр.) 22600 (рос.)
