Бухгалтерів та юристів поставлять
на облік у Державному комітеті
фінансового моніторингу
20 серпня 2010 року набув чинності Закон N 2258, який ми детально аналізували у статті «Юристів і бухгалтерів зобов'яжуть повідомляти державу про недобросовісних клієнтів» («КБ» N 24./2010, с.17). Адже саме 90-денний термін набуття чинності його був передбачений в завершальних положеннях цього законодавчого акту.
Нагадаємо, що п. 8 ч. 2 ст. 5 Закону N 2258 закріплював в українському законодавстві нове поняття спеціально визначених суб'єктів первинного фінансового моніторингу, до яких відносилися як фірми-посередники при операціях купівлі-продажу нерухомості, так і суб'єкти господарювання, що здійснюють торгівлю дорогоцінними металами.
Такими суб'єктами тепер вважаються організації, які проводять лотереї і азартні ігри, у тому числі казино, електронні (віртуальні) казино. Але найбільш примітне те, що в число спеціально визначених суб'єктів первинного фінансового моніторингу потрапили нотаріуси, адвокати, аудитори, а також підприємці, що надають послуги з ведення бухгалтерського обліку, юридичні послуги, за винятком осіб, працюючих за трудовим договором. Найбільш широку категорію подібних суб'єктів представляють будь-які фізичні особи - підприємці і юридичні особи, які проводять фінансові операції з товарами (виконують роботи, надають послуги) за готівку за умови перевищення суми фінансової операції 150 000 грн.
Звернемо увагу нате, що п. 1 ч. 2 ст. 6 Закону N 2258 передбачає обов'язок суб'єкта первинного фінансового моніторингу стати на облік у Державному комітеті фінансового моніторингу (далі - Держкомфінмоніторингу) в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Для виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України були затверджені Порядок N 747/1 і Порядок N 747/2, які визначають терміни, умови і перелік інформації, необхідної для постановки на облік суб'єкта первинного фінансового моніторингу.
Зробимо акцент на діючі раніше Порядок N 644 і Порядок N 646 передбачали реєстрацію операцій, що підлягають фінансовому моніторингу. Тобто раніше законодавство не встановлювало до обов'язку підприємств, організацій і підприємців ставати на облік в органах фінансового моніторингу. Така необхідність з'явилася тільки тепер.
Згідно з п. 5 Порядку N 747/1 страховики, біржі, кредитні спілки та інші первинні суб'єкти фінансового моніторингу, що не відносяться до «спеціально визначених», повинні надати Держкомфінмоніторингу інформацію, необхідну для взяття їх на облік, впродовж 3 робочих днів здати призначення працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу, але не пізніше за день проведення першої фінансової операції. Правовий статус такого працівника визначений в ст. 7 Закону N 2258.
В той же час, для аудиторських, бухгалтерських та юридичних фірм в п. 6 Порядку N 747/1 встановлені інші умови для взяття їх на облік. Адже вони повинні надати інформацію, необхідну для постановки на облік не пізніше за 3 робочі дні з дати встановлення ділових стосунків з клієнтом, що має намір зробити одну з угод, передбачених ч. 1 ст. 8 Закону N 2258.
Зауважимо, що в ч. 1 ст. 8 Закону N2258 йдеться про участь такої фірми в підготовці або здійсненні угоди, пов'язаної з купівлею-продажем нерухомості, управлінням активами клієнта, банківським рахунком або рахунком в цінних паперах. Умовою для постановки на облік суб'єктом первинного фінансового моніторингу є участь в залученні засобів для створення юридичних осіб, забезпечення їх діяльності і управління ними, створення або купівлі-продажу юридичної особи.
Як випливає з абзацу 5 п. 6 Порядку N 747/1, не має значення, чи підлягає ця угода фінансовому моніторингу. Факт самої участі в підготовці подібного договору вже є основою для постановки організації на облік суб'єктом первинного фінансового моніторингу.
У свою чергу, фірми, що надають посередницькі послуги при купівлі-продажу нерухомості, повинні надати інформацію, необхідну для постановки на облік не пізніше за 3 робочі дні з дати встановлення ділових стосунків з клієнтом, який збирається укласти договір на суму, що рівна або перевищує 400 000 грн, або ж еквівалентну цій сумі в іноземній валюті.
Організації, які здійснюють торгівлю дорогоцінними металами, надають таку інформацію не пізніше за 3 робочі дні з дати проведення фінансової операції з предметами високої вартості або організації торгівлі такими предметами на суму, що рівна або перевищує 150 000 грн, або ж еквівалентну цій сумі в іноземній валюті.
Така ж сума договору передбачена і для взяття на облік будь-яких фізичних осіб - підприємців і юридичних осіб, які проводять фінансові операції з товарами (виконують роботи, надають послуги) за готівку. При цьому варто звернути увагу на те, що необхідність постановки на облік у Держкомфінмоніторингу пов'язана саме з розміром суми фінансової операції, але жодним чином не залежить від критеріїв, за якими фінансова операція може підлягати фінансовому моніторингу.
Відповідно до п. 7 Порядку N 747/1 інформація, необхідна для постановки на облік суб'єкта первинного фінансового моніторингу, надається на паперових носіях відповідно до форми, затвердженої Держкомфінмоні-торингу. Вона повинна містити відомості про реєстрацію господарюючого суб'єкта, його місцезнаходження (місце проживання), а також дані працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу. Такі відомості повинні направлені поштовим відправленням з повідомленням або нарочним.
Як встановлює п. 8 Порядку N 747/1, у разі надання суб'єктом первинного фінансового моніторингу інформації не в повному обсязі або ж з помилками Держкомфінмоніторингу повідомляє про це. У такому разі термін надання інформації в повному обсязі складає 3 дні з моменту отримання повідомлення про виявлені помилки.
Порядок N 747/1 передбачає привласнення кожному суб'єкту первинного фінансового моніторингу облікового ідентифікатора - комбінація з букв латинського алфавіту і цифр. Такий ідентифікатор, відповідно до п. 9 Порядку N 747/1, привласнюється впродовж 5 робочих днів з моменту отримання необхідної інформації Держкомфінмоніторингу.
Цілком можливо, що ваша посередницька, торгова або інша фірма не бере участі в укладенні угод на вказані суми. Також не виключено, що та або інша юридична фірма взагалі не бере участі в підготовці будь-яких договорів купівлі-продажу нерухомості, створення і управління юридичною особою. У такому разі у вас не виникне необхідності ставати на облік як суб'єкту первинного фінансового моніторингу.
В той же час, нотаріусам важко буде заявити, що жодної угоди купівлі-продажу нерухомості вони не засвідчували. Адже кожен подібний договір підлягає реєстрації в Реєстрі угод.
Варто уточнити, що форма повідомлення відомостей про організацію - суб'єкту первинного фінансового моніторингу поки що не затверджена Держкомфінмоніторингу. Не визначені також адреси, за якими належить подавати подібну інформацію, а також порядок привласнення облікового ідентифікатора суб'єкту первинного фінансового моніторингу.
Закон N 2258 передбачає також і відповідальність за ухилення від реєстрації в органах Держкомфінмоніторингу.
Згідно з абзацом 5 ч. 3 ст. 23 Закону N 2258 порушення будь-якого обов'язку суб'єктів первинного фінансового моніторингу, передбачене ст. ст. 6,8 - 12, 17, 22 Закону N 2258, спричиняє за собою відповідальність у вигляді штрафу в розмірі до 300 НМДГ (5100 грн)-для юридичних осіб і 100 НМДГ (1700 грн) - для фізичних осіб-підприємців.
Ця норма стосується також ухилення від постановки на облік в Держкомфінмоніторингу, оскільки такий обов'язок передбачений в п. 1 ч. 2 ст. 6 Закону N 2258.
Якщо в травні поточного року, коли Закон N 2258 тільки був прийнятий, можна було лише говорити про «суботник» з боротьби з легалізацією прибутків, отриманих злочинним шляхом, то тепер вимальовуються контури мобілізації суб'єктів малого та середнього бізнесу для участі в цьому процесі. І встановлення порядку реєстрації в органах Держкомфінмоніторингу - тільки одна з ланок цього ланцюга.
Список використаних документів
Закон N 2258 - Закон України від 18.05.2010 р. N 2258-VI «Про внесення змін до Закону України «Про попередження і протидію легалізації (відмиванню) прибутків, отриманих злочинним шляхом»»
Порядок N 644 - Порядок реєстрації фінансових операцій суб'єктами первинного фінансового моніторингу, затверджений Постановою КМУ від 26.04.2003 р. N 644 (втратив чинність)
Порядок N 646 - Порядок взяття на облік Державним комітетом фінансового моніторингу фінансових операцій, що підлягають обов'язковому фінансовому моніторингу, затверджений Постановою КМУ від 26.04.2003 р. N 646 (втратив чинність)
Порядок N 747/1 - Порядок взяття на облік суб'єктів первинного фінансового моніторингу, реєстрації ними фінансових операцій, які підлягають фінансовому моніторингу, і подання Державному комітету фінансового моніторингу інформації про вказані та інші фінансові операції, які можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) прибутків, отриманих злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму, затверджений Постановою КМУ від 25.08.2010 р. N 747
Порядок N 747/2 - Порядок взяття на облік Державним комітетом фінансового моніторингу інформації про фінансову операцію, яка підлягає фінансовому моніторингу, затверджений Постановою КМУ від 25.08.2010 р. N 747
“Консультант бухгалтера” N 38 (578) 20 вересня 2010 року
Передплатні індекси: 21946 (українською мовою), 22789 (російською мовою)
