Осінь - час збирання врожаю змін,
які були посаджені навесні та дозріли за літо

(Частина I. Частина II в консультації від 04.10.2010 р.)

У чому в нас ніколи не буде недоліку, так це в перемінах та змінах чинного законодавства. Досконалості, як відомо, немає меж, і прагнення до неї у нас якось виявляється сильніше за стабільність і вірність традиціям. Влада, як завжди, переформатує правове поле і державні структури «під себе», а народ, підприємницька громадськість спостерігають за цим, намагаючись мімікрувати, і не дуже-то вірять заявам і обіцянкам політиків, абсолютно не довіряють експертам, але таємно сподіваються на краще. Що «нова мітла» нарешті вимете, хоч би частково, пресинг, хабарництво, дилетантство і замінить його чимось привабливішим.

А тепер, по суті справи.

Здійснення суб'єктом господарювання діяльності по декларативному принципу, без отримання документу дозвільного характеру

Усі підприємці знають, що доводиться витримувати, щоб отримати дозвільний документ, від простого документу - будь то торговий патент або дозвіл на порушення благоустрою при будівництві і до складного документу - наприклад, акт ДАБК або свідоцтво про право заняття нотаріальною діяльністю.

Противагою бюрократичній тяганині і усіляким перепонам, метою яких зазвичай є прагнення до незаконного збагачення (бувають і виключення - порушення в підготовці документів, невідповідність ліцензійним умовам і тому подібне), являється Закон про дозвільну систему.

Рекордсменами з тяганини, як показує практика, являються органи місцевого самоврядування.

Документ дозвільного характеру - цей дозвіл, висновок, рішення, узгодження, свідоцтво, інший документ, який дозвільний орган зобов'язаний видати суб'єкту господарювання у разі надання йому права на певні дії відносно здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності і без наявності якого суб'єкт господарювання не може робити певні дії із здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності (третій абзац п. 1 ст. 1 Закону про дозвільну систему).

Закон про дозвільну систему, згідно з положеннями ст. 2, не поширюється на видачу ліцензій, державний експортний контроль, регулювання ринків фінансових послуг, охорону державної таємниці, захист економічної конкуренції (узгодження антимо-нопольних органів), операції зі зброєю, отруйними речовинами, ядерною енергією, ветеринарними документами, свідченнями суб'єкта оцінній діяльності, але поширюється на усі види узгоджень, що передують отриманню вказаних документів.

Пунктом 5 ст. 41 Закону про дозвільну систему передбачений перелік підстав для відмови у видачі документу дозвільного характеру, при цьому встановлена заборона на повторну відмову у видачі дозвільного документу з причин, не вказаних у попередній відмові, у разі усунення причин, що стали основою для відмови у видачі дозвільного документу.

У випадку якщо у десятиденний термін суб'єкт господарювання не дістає мотивовану відмову або дозвільний документ, він має право на здійснення такого виду господарської діяльності, вимагаючого дозволу (п. 6 ст. 41 Закону про дозвільну систему).

З 29.07.2010 р. набули чинності зміни до Закону про дозвільну систему, внесені Законом N 2451, які передбачають декларативний порядок здійснення господарюючим суб'єктом видів діяльності, на які не потрібний документ дозвільного характеру.

Абзац восьмий п. 1 ст. 1 Закону про дозвільну систему викладений в наступній редакції:

«декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства (далі - декларація) - документ, яким суб'єкт господарювання повідомляє державного адміністратора або представника відповідного дозвільного органу про відповідність своєї матеріально-технічної бази вимогам законодавства. У такий спосіб суб'єкт господарювання придбає право на певні дії на здійснення господарської діяльності або певних видів господарської діяльності без отримання документу дозвільного характеру. Форма і порядок повідомлення державного адміністратора або відповідного дозвільного органу про відповідність матеріально-технічної бази суб'єкта господарювання вимогам законодавства встановлюються Кабінетом Міністрів України».

Оскільки форма і порядок декларації Кабміном ще не встановлені, то реалізувати надане право суб'єкт господарювання може, подавши таку декларацію у довільній формі, що містить відомості, вказані в цій нормі Закону про дозвільну систему, оскільки ніхто не може бути позбавлений можливості скористатися своїм правом через відсутність механізму його реалізації.

Сподіватимемося, що форма і порядок декларації незабаром з'являться.

А стаття 4 Закону про дозвільну систему доповнена п. 4 наступного змісту: «Суб'єкт господарювання має право на певні дії відносно здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності на підставі подання декларації без отримання документу дозвільного характеру, за винятком тих видів господарської діяльності, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України», що також підтверджує таке право суб'єкта господарювання.

Відповідний перелік Кабміном України затверджений Постановою N 725" і включає 94 види господарської діяльності, серед яких виділимо наступні:

- виробництво молока, молочної сировини і молочних продуктів;

- експортно-імпортні операції із зерном і продуктами його переробки, окрім хлібобулочних і макаронних виробів;

- надання товарними біржами послуг з укладення і реєстрації угод купівлі-продажу сільськогосподарської продукції і продовольства для державних і регіональних потреб, погашення податкової заборгованості, а також послуг з укладення і реєстрації зовнішньоекономічних контрактів;

- проведення виставок, змагань тварин, ярмарків, аукціонів, вистав за участю мандруючих тварин, організація пересувних зоопарків і тому подібне;

- ввезення в Україну і вивезення за її межі об'єктів рослинного світу;

- ввезення в Україну і вивезення за її межі об'єктів тваринного світу;

- зберігання і видалення відходів;

- проведення операцій у сфері поводження з відходами;

- зняття і перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок;

- користування нафтогазоносними надрами;

- розміщення, будівництво споруд, об'єктів дорожнього сервісу, автозаправних станцій, прокладка інженерних мереж і виконання інших робіт в межах смуги відведення автомобільних доріг;

- розміщення пересувного об'єкту дорожнього сервісу на землях дорожнього господарства уздовж автомобільної дороги;

- розміщення рекламоносіїв в межах смуги відведення автомобільних доріг за межами населених пунктів;

- розміщення зовнішньої реклами в населених пунктах;

- виконання робіт до будівництва об'єкту: підготовка

земельної ділянки, розміщення обгороджування будівельного майданчика і знос будівель та споруд, порушення елементів благоустрою в межах відведеної земельної ділянки під забудову, спорудження тимчасових і побутових споруд, необхідних для організації і обслуговування будівництва, підведення тимчасових інженерних мереж, облаштування під'їзних шляхів, складування будівельних матеріалів;

- прийом в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів;

- практична діяльність за оцінкою майна;

- діяльність, пов'язана з туристичним супроводом.

Найголовніше - це те, що вже є позитивна судова практика щодо застосування вказаних норм Закону про дозвільну систему.

Список використаних документів

Закон N 2451 - Закон України від 07.07.2010 р. N 2451-VI «Про внесення змін до Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» відносно здійснення господарської діяльності на основі подання декларації»

Закон про дозвільну систему - Закон України від 06.09.2005 р. N 2806-ІV «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності»

Постанова N 725 - Постанова КМУ від 25.08.2010 р. N 725 «Про затвердження переліку певних дій відносно здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності, які не можуть здійснюватися на підставі надання декларації відповідності матеріально-технічної бази суб'єкта господарювання вимогам законодавства»

“Консультант бухгалтера” N 38 (578) 20 вересня 2010 року
Передплатні індекси: 21946 (українською мовою), 22789 (російською мовою)