ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

ЛИСТ
10.10.2009 N 12327/5/07-1216

Щодо скасування наказів ДПАУ від 18.08.2005 р. N 350, від 18.04.2008 р. N 266
та внесення змін до наказу ДПАУ від 05.12.2008 р. N 761

ДПАУ розглянула лист Мін'юсту України від 05.10.2009 р. N 24-7/200 щодо скасування наказів ДПАУ від 18.08.2005 р. N 350 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо взаємодії між підрозділами органів ДПС України при організації та проведенні перевірок достовірності нарахування бюджетного відшкодування податку на додану вартість" (далі - наказ N 350), від 18.04.2008 р. N 266 "Про організацію взаємодії органів державної податкової служби при опрацюванні розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів" (далі - наказ N 266) та внесення змін до наказу ДПАУ від 05.12.2008 р. N 761 "Про затвердження Примірного порядку проведення камеральної перевірки та здійснення контролю за справлянням податку на прибуток" (далі - наказ N 761) і повідомляє.

ДПАУ 05.10.2009 р. отримала протест Генпрокуратури України на наказ N 350, згідно з яким пропонувалося привести у відповідність з вимогами законів України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) та "Про державну податкову службу в Україні" ( 509-12 ) пункти 3.1, 4.2 та 3.11 наказу N 350.

Наказ N 266 виданий як внутрішній документ, який затверджує примірний порядок взаємодії органів ДПС при опрацюванні розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів, а тому не підлягає реєстрації в Мін'юсті України та не виходить за межі повноважень органів ДПС.

Одночасно повідомляємо, що відповідно до ст. 11 Закону України "Про державну податкову службу" від 04.12.90 р. N 509-XII ДПС у випадках, в межах компетенції та у порядку, встановлених законами України, мають право:

- здійснювати документальні невиїзні перевірки (на підставі поданих податкових декларацій, звітів та інших документів, пов'язаних з нарахуванням і сплатою податків та зборів (обов'язкових платежів) незалежно від способу їх подачі), а також планові та позапланові виїзні перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарахування і сплати податків та зборів (обов'язкових платежів);

- одержувати у платників податків (посадових осіб платників податків) пояснення з питань, що виникають під час перевірок та стосуються реалізації повноважень органів ДПС, встановлених цим та іншими законами України; перевіряти під час проведення перевірок у фізичних осіб документи, що посвідчують особу;

- запрошувати платників податків або їх представників для перевірки правильності нарахування та своєчасності сплати податків та зборів (обов'язкових платежів) такими платниками податків. Письмові повідомлення про такі запрошення направляються не пізніше ніж за 10 робочих днів до дня запрошення рекомендованими листами, в яких зазначаються підстави запрошення, дата і час, на які запрошується платник податків (посадова особа платника податків);

- вимагати від платників податків, діяльність яких перевіряється, усунення виявлених порушень податкового законодавства, контролювати виконання законних вимог посадових осіб органів ДПС, а також припинення дій, які перешкоджають здійсненню повноважень посадовими особами органів ДПС;

- при проведенні перевірок вилучати у підприємств, установ та організацій копії фінансово-господарських та бухгалтерських документів, які свідчать про приховування (заниження) об'єктів оподаткування, несплату податків та зборів (обов'язкових платежів).

Стосовно внесення змін до наказу N 761 та, у разі необхідності, до наказу ДПАУ від 16.01.98 р. N 28 в частині положень про обов'язковість надання довідки про підтвердження резиденції з метою застосування міжнародного договору ДПАУ поінформувала Мін'юст листом від 14.09.2009 р. N 11071/5/15-0216.

Розділом 1 "Загальні положення" Порядку надання звітів про виплачені доходи, утримання та внесення до бюджету податку на доходи нерезидентів (далі - Порядок), затвердженого наказом ДПАУ від 16.01.98 р. N 28 (у редакції наказу ДПАУ від 29.03.2002 р. N 140), зареєстрованим в Мін'юсті України 24.04.2002 р. за N 391/6679, передбачено, що цей Порядок розроблено згідно зі ст. 13 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) та Порядком звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України згідно з міжнародними договорами України про уникнення подвійного оподаткування, затвердженим постановою КМУ від 06.05.2001 р. N 470 (далі - постанова N 470).

При цьому, Порядком заповнення Звіту про виплачені доходи, утримання та внесення до бюджету податку на доходи нерезидентів (додаток 1 до Порядку) передбачено, що особа, яка виплачує доходи нерезиденту, безпосередньо застосовує норми міжнародного договору України про уникнення подвійного оподаткування, яким передбачені ставки, інші ніж встановлені ст. 13 Закону ( 334/94-ВР ), відповідно до процедури, передбаченої постановою N 470 (п. 2.2 Порядку).

В свою чергу, саме постановою N 470 передбачено необхідність надання нерезидентом особі, яка виплачує йому доходи, довідки про резиденцію з метою застосування пільг в оподаткуванні за міжнародним договором.

Тобто наявність у особи, яка виплачує доход нерезиденту, довідки про його резиденцію, наданої згідно з порядком, визначеним постановою N 470, є підставою для заповнення платником податку, який виплачує доход нерезиденту, колонки 5 Звіту "Ставка податку (%) за міжнародним договором" з метою застосування пільгових ставок оподаткування за міжнародним договором.

Одночасно повідомляємо, що положення п. 4 "Особливості заповнення окремих рядків декларації з податку на прибуток" Порядку проведення камеральної перевірки податкової декларації з податку на прибуток, затвердженого наказом N 761, стосовно заповнення рядку 19 декларації містять:

- посилання на необхідність порівнювання даних цього рядку з відповідними даними Звіту про виплачені доходи, утримання та внесення до бюджету податку на доходи нерезидентів (який, як вказано вище, заповнюється з урахуванням довідки про резиденцію нерезидента);

- посилання на механізм застосування положень міжнародних договорів України про уникнення подвійного оподаткування, визначеного постановою N 470, зокрема, необхідність надання нерезидентом особі, яка виплачує йому доходи, довідки (або її нотаріально засвідченої копії), яка підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір.

Тобто, вказані норми наказу N 761 не розширюють повноваження органів ДПС щодо проведення перевірки податкової звітності виходячи з вимог відповідних нормативно-правових актів, зокрема, ст. 13 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) та постанови N 470.

Заступник Голови С.Чекашкін