КОНСУЛЬТУЄ ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Департамент погашення прострочених податкових зобов'язань

Для підтримки підприємств агропромислового
комплексу державою передбачено надання фінансової допомоги

На сьогодні сільське господарство в нашій країні залишається сферою економіки, яка інтегрує всі галузі, що не лише виробляють продукти харчування, зокрема рослинництво і тваринництво, а й сільськогосподарську сировину для легкої, харчової та переробної промисловості, тобто по суті є визначальним вихідним елементом цілого агропромислового комплексу.

На жаль, сільське господарство через свою специфіку (сезонний характер виробництва, висока залежність від природно-кліматичних умов, наявності постійних ризиків в отриманні стабільних доходів, цінова нееластичність попиту на більшість продуктів сільського господарства, висока фондомісткість, великий розрив у часі між виробничими затратами і отриманням продукції, особливостями функціонування продовольчого ринку тощо) навіть за умови отримання хороших врожаїв здебільшого є збитковою галуззю народного господарства.

Внаслідок таких суб'єктивних причин сільськогосподарським виробникам не вистачає власних коштів на забезпечення компенсації витрат, пов'язаних, зокрема, із впровадженням нових технологій, селекцією і захистом рослин, лізингом сільгосптехніки, заміною старої техніки на нову тощо.

Пом'якшити наслідки нееквівалентності в товарообміні сільського господарства з іншими галузями економіки, забезпечити ефективне функціонування агропромислового виробництва та стабілізувати подальший розвиток агропромислового комплексу вбачається можливим за умови посилення ролі держави і підтримки цієї важливої галузі економіки.

Останнім часом Україна, орієнтуючись на досвід економічно розвинутих країн світу, в яких сільське господарство значною мірою датується державою, також зробила чималий крок до створення ефективного механізму державного регулювання агропромислового комплексу за рахунок зваженої та збалансованої державної підтримки.

Сприяння збереженню відповідного рівня сільськогосподарського виробництва може забезпечуватися за рахунок дотації і компенсації. Дотація за своїм призначенням і змістом - це виплати (доплати), що надає держава товаровиробнику з метою заохочення і допомоги для результативного ведення господарства, підтримання можливого рівня одержання продукції. Компенсація - засіб повернення (відшкодування) державою коштів власникові на витратні матеріали, а також в інших випадках.

Основи державної політики у бюджетній, кредитній, ціновій, страховій, регуляторній та інших сферах державного управління щодо стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції та розвитку аграрного ринку, державну підтримку головних і допоміжних галузей сільськогосподарського виробництва з їх інфраструктурою та забезпечення продовольчої безпеки держави регулюють закони № 1877-ІV, № 835-ІV та відповідні підзаконні акти.

Так, Законом № 1877-ІV передбачено, що при плануванні витрат державного бюджету на черговий рік Кабінет Міністрів України передбачає етапі видатків на надання бюджетних дотацій виробникам продукції тваринництва з метою підтримки рівня платоспроможного попиту українських споживачів такої продукції та запобігання виникненню збитковості українських виробників відповідної продукції.

Зокрема, додатком 3 до Закону № 835-ІV на 2009 бюджетний рік передбачено видатки на: бюджетну тваринницьку дотацію та державну підтримку виробництва продукції рослинництва; державну підтримку розвитку хмелярства; здійснення фінансової підтримки підприємств агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів; фінансову підтримку фермерських господарств; селекцію в рослинництві; заходи щодо боротьби зі шкідниками та хворобами сільськогосподарських рослин; селекцію в тваринництві та птахівництві на підприємствах агропромислового комплексу.

Згідно з частиною четвертою ст. 46 глави 7 Бюджетного кодексу до прийняття закону про Держбюджет України на поточний бюджетний період податки, збори (обов'язкові платежі) та інші надходження справляються відповідно до закону про Державний бюджет України на попередній бюджетний період та інших нормативно-правових актів (на сьогодні це Закон № 835-ІV).

Положення вищенаведених нормативних актів визначають суб'єктів аграрних виробничих відносин та окремі потреби виробництва і реалізації виробленої продукції, щодо яких державою передбачається надання фінансової підтримки.

Водночас отримання сільгоспвиробниками бюджетних коштів передбачає встановлення відповідальності перед державою за ефективність здійснюваних ними заходів, що полягають у запровадженні окремих заходів обмежувального характеру.

Так, відповідно до положень постанов № 191, № 232, № 348, № 587 однією з основних умов отримання фінансової підтримки (бюджетної підтримки, компенсації, дотації) є відсутність у підприємства простроченої більше як півроку заборгованості перед державним і місцевими бюджетами. Також для отримання державного фінансування сільськогосподарськими виробниками необхідно обов'язково надавати довідку про відсутність (наявність) заборгованості перед місцевим бюджетом щодо податку з доходів фізичних осіб, яка підписується керівником та скріплюється печаткою сільськогосподарського підприємства.

Отже, для отримання державної підтримки сільськогосподарське підприємство подає заявку, до якої додає звіти, письмове зобов'язання та засвідчені в установленому порядку копії документів, а також підтверджує відсутність більше ніж 6 місяців заборгованості за податковими зобов'язаннями згідно з довідкою органу ДПС.

Для отримання довідки про відсутність (наявність) податкової заборгованості перед бюджетами платник податків звертається до податкового органу за місцем податкового обліку із письмовою заявою.

Довідка про відсутність заборгованості з податків і зборів (обов'язкових платежів), що контролюються органами ДПС, надається платнику податків на підставі даних карток особових рахунків за умови відсутності податкового боргу у визначенні, встановленому в п. 1.3 ст. 1 Закону № 2181-III.

Уніфіковану форму довідки про відсутність заборгованості з податків і зборів (обов'язкових платежів), що контролюються податковими органами, за якою надається довідка, наведено у додатку до листа № 2461/7/19-2717/116.

При цьому у довідці обов'язково вказуються нормативно-правовий акт, відповідно до вимог якого вона надається, та назва установи (організації, закладу), до якої платником податків буде подано довідку.

Довідка надається у термін до 15 календарних днів, встановлений інструкцією з діловодства в органах ДПС, і діє протягом 10 днів з дня її видачі.

Таким чином, з метою недопущення розбалансування бюджету, особливо у економічно нестабільний час, своєчасні розрахунки з бюджетом за податками розглядаються як один із стимулюючих факторів для отримання бюджетної фінансової підтримки сільського господарства.

Ярослава МОРОЗ,
начальник відділу методології
Департаменту

“Вісник податкової служби України” № 12 березень 2010 р.
передплатні індекси:
22599 (укр.) 22600 (рос.)