КОНСУЛЬТУЄ ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Департамент адміністрування податку на прибуток
та інших податків і зборів (обов'язкових платежів)
Збір за спеціальне використання лісових ресурсів
19 лютого 2010 року - останній день сплати збору
за спеціальне використання лісових ресурсів
та користування земельними ділянками
лісового фонду за 2009 рік
Єдиний на території України механізм справляння (обчислення і сплати) збору за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду до бюджетів визначено Інструкцією № 91 та Порядком № 1012.
Платниками збору за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду є юридичні і фізичні особи, яким надано в постійне або тимчасове користування земельні ділянки лісового фонду. Земельна ділянка лісового фонду може надаватися одному або кільком лісокористувачам для спеціального використання різних видів лісових ресурсів.
У постійне користування земельні ділянки лісового фонду надаються спеціалізованим лісогосподарським підприємствам, іншим підприємствам, установам, організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи для ведення лісового господарства для спеціального використання лісових ресурсів, потреб мисливського господарства, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей та для проведення науково-дослідних робіт.
До них належать: державні органи лісового господарства, лісогосподарські підприємства, військові лісові господарства, сільськогосподарські підприємства тощо. Постійними лісокористувачами можуть бути громадяни (фермери) зі спеціальною підготовкою, яким надано в постійне користування земельну ділянку лісового фонду.
Тимчасовими користувачами земельних ділянок лісового фонду є підприємства, установи, організації, об'єднання громадян, релігійні організації, іноземні юридичні особи та громадяни, яким за погодженням з постійними лісокористувачами надано земельні ділянки лісового фонду для спеціального використання лісових ресурсів, потреб мисливського господарства, культурно-оздоровчих і туристичних цілей та проведення науково-дослідних робіт у порядку, визначеному лісовим законодавством, без їх вилучення у постійних лісокористувачів.
Такси на деревину лісових порід, що відпускається на пні, що затверджені постановою № 44, застосовуються під час відпуску будь-яким заготівельникам деревини лісових порід на пні в порядку рубок головного користування, суцільних санітарних та лісовідновних рубок, рубок, не пов'язаних з веденням лісового господарства (розчищення земельних ділянок, вкритих лісовою рослинністю, у зв'язку з будівництвом гідровузлів, трубопроводів, доріг тощо), а також під час заготівлі живиці.
У разі здійснення рубок догляду за лісом, вибіркових санітарних рубок, рубок, пов'язаних з реконструкцією малоцінних молодняків і похідних деревостанів, прокладанням просік, створенням протипожежних розривів тощо, такси застосовуються під час відпуску деревини лісових порід на пні заготівельникам, які не є постійними користувачами ділянок лісового фонду.
Розглянемо особливості сплати збору за спеціальне використання лісових ресурсів.
Лісорубний квиток на рубки головного користування видано лісокористувачу у лютому 2009 р. У жовтні 2009 р. лісокористувачу надано відстрочення на заготівлю залишеної на пні деревини до 01.04.2010 р., про що зроблено відмітку в лісорубному квитку та збільшено суму збору на заготівлю деревини на 1,5% від таксової вартості деревини. В які строки необхідно сплатити збір за спеціальне використання лісових ресурсів у разі надання відстрочення на заготівлю до 01.04.2010 р.?
Відповідно до п. 5.9 Інструкції № 91 лісокористувачі, в яких за результатами діяльності здійснюється перерахунок збору, відображають донараховані суми збору у формі розрахунку збору за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду.
Згідно з п. 6.1 зазначеної Інструкції базовий податковий (звітний) період для збору за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду дорівнює календарному кварталу.
Лісокористувачі щокварталу складають розрахунок збору за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду накопичувальним підсумком з початку року за встановленою формою, що є підставою для взяття їх на облік в органах державної податкової служби та нарахування суми збору в особовому рахунку платника.
Розрахунок лісокористувачами подається до органів державної податкової служби за місцем адміністративного розташування ділянок лісового фонду протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу, за винятком громадян, які отримали ордери на дрібний відпуск деревини чи лісові квитки; підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, релігійних організацій, іноземних юридичних і фізичних осіб, якщо сума збору в лісорубному чи лісовому квитках не перевищує п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; лісокористувачів з іншої області.
Відповідно до п. 6.2 Інструкції № 91 збір за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду сплачується лісокористувачами щокварталу рівними частинами від суми, зазначеної у дозволі, протягом 10 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку подання розрахунку збору (тобто протягом 50 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу), за винятком громадян, які отримали лісові квитки; підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, релігійних організацій, іноземних юридичних і фізичних осіб, якщо сума збору в лісорубному чи лісовому квитках не перевищує п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; лісокористувачів з іншої області.
У разі перерахунку суми збору його сплата до відповідних бюджетів здійснюється у строки, визначені п. 6.2 Інструкції (п. 6.4 Інструкції № 91).
Таким чином, оскільки перерахунок (у цьому випадку - збільшення) суми збору здійснено у жовтні 2009 р., то сума збору за IV квартал 2009 р. з урахуванням збільшення має відображатися у розрахунку збору за 2009 р. і сплачуватися не пізніше 19.02.2010 р.
Лісокористувачу видано лісорубний квиток на рубку головного користування. Чи сплачується збір за спеціальне використання лісових ресурсів, якщо рубка не здійснювалася?
Згідно з п. 1.7 Інструкції № 91 спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду здійснюються на наданій земельній ділянці лісового фонду суб'єкту господарювання за спеціальним дозволом - лісорубним квитком (ордером) або лісовим квитком (за текстом - дозвіл).
Платниками збору за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду є юридичні і фізичні особи, яким надано в постійне або тимчасове користування земельні ділянки лісового фонду (п. 2.1 Інструкції № 91).
Відповідно до п. 5.5 цієї Інструкції незалежно від способу обліку деревини, що відпускається на пні (за площею, пеньками, приблизною кількістю), лісокористувачі, які здійснили неповну вирубку лісу або не проводили заготівлі деревини, яка дозволена для вирубки за лісорубними квитками, збір за спеціальне використання лісових ресурсів сплачують повністю до відповідних бюджетів за всю дозволену для заготівлі кількість деревини та другорядних лісових матеріалів, зазначених у дозволі.
Чи справляється збір за спеціальне використання лісових ресурсів за збирання громадянами для власного споживання дикорослих плодів, горіхів, грибів, ягід?
Відповідно до ст. 65 Лісового кодексу використання лісових ресурсів може здійснюватися в порядку загального і спеціального використання.
Громадяни мають право в лісах державної та комунальної власності, а також за згодою власника в лісах приватної власності вільно перебувати, безоплатно без видачі спеціального дозволу збирати для власного споживання дикорослі трав'яні рослини, квіти, ягоди, горіхи, гриби тощо, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами України.
Проте, щоб надмірно не виснажувати лісові ресурси, існують максимальні норми безоплатного збору дикорослих трав'яних рослин, квітів, ягід та грибів.
Максимальні норми безоплатного збору дикорослих трав'яних рослин, квітів, ягід, горіхів, грибів тощо встановлюються органами виконавчої влади відповідно до Лісового кодексу за поданням органу виконавчої влади з питань лісового господарства АР Крим, територіальних органів центрального органу виконавчої влади з питань лісового господарства, погодженим з органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища АР Крим, територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища.
Безпосередньо у лісах області за виконанням цього рішення слідкуватимуть працівники лісової охорони та спеціальні загони, які створюються у сезони заготівлі.
Наприклад, у Рівненській області встановлено такі норми безоплатного збору: суниця - 10 кг, чорниця - 12 кг, ожина - 15 кг, малина - 10 кг, калина - 20 кг, білі гриби, лисички - 30 кг, опеньки - 50 кг, горіхи ліщини - 1 кг.
У Полтавській області максимальні норми безоплатного збору становлять: суниця, чорниця, ожина - 5 кг, білі гриби, лисички - 20 кг, опеньки - 30 кг, горіхи ліщини - 1 кг.
Оскільки загальне використання лісових ресурсів у межах норм є безоплатним, то за збирання громадянами для власного споживання дикорослих трав'яних рослин, квітів, ягід, горіхів, грибів тощо в межах установлених норм збір за спеціальне використання лісових ресурсів не справляється.
Чи надаватимуться пільги щодо сплати збору за спеціальне використання лісових ресурсів?
Згідно зі ст. 1 Закону № 1251-ХІІ Верховна Рада АР Крим, сільські, селищні, міські ради можуть встановлювати додаткові пільги щодо оподаткування у межах сум, що надходять до їх бюджетів.
Відповідно до ст. 69 Бюджетного кодексу до доходів місцевих бюджетів належать, зокрема, платежі за спеціальне використання природних ресурсів місцевого значення.
Відповідно до п. 3 Порядку № 1012 та п. 1.6 Інструкції № 91 до лісових ресурсів місцевого значення належать:
пні, луб, кора, деревна , зелень тощо - другорядні лісові матеріали;
лісові дикорослі плоди, горіхи, гриби, ягоди, лікарські рослини і технічна сировина, деревні соки, сіно, лісова підстилка та очерет, інші продукти лісу, які використовуються при здійсненні побічних лісових користувань, у тому числі при випасанні худоби.
До лісових ресурсів місцевого значення також належить деревина, яка заготовляється під час проведення рубок, пов'язаних з веденням лісового господарства (рубки догляду за лісом, санітарні рубки, рубки у зв'язку з реконструкцією малоцінних молодняків і похідних деревостанів, прокладанням просік, створенням протипожежних розривів тощо, лісовідновні рубки в деревостанах, що втрачають захисні, водоохоронні та інші корисні властивості), інших рубок (розчищення земельних ділянок лісового фонду, вкритих лісовою рослинністю, у зв'язку з будівництвом гідровузлів, трубопроводів, доріг тощо).
Таким чином, платникам збору за рішенням відповідної ради можуть надаватися пільги щодо сплати збору за спеціальне використання лісових ресурсів місцевого значення у межах сум збору, що надходять до місцевих бюджетів.
Перелік використаних нормативних документів:
Бюджетний кодекс України від 21.06.2001 р. № 2542-III (зі змінами та доповненнями, за текстом - Бюджетний кодекс)
Лісовий кодекс України від 21.01.94 р. № 3852-ХІІ (зі змінами та доповненнями, за текстом - Лісовий кодекс)
Закон України № 1251-ХІІ від 25.06.91 р. «Про систему оподаткування» (зі змінами та доповненнями)
Постанова Кабінету Міністрів України № 44 від 20.01.97 р. «Про затвердження такс на деревину лісових порід, що відпускається на пні, і на живицю» (зі змінами та доповненнями)
Постанова Кабінету Міністрів України № 1012 від 06.07.98 р. «Про затвердження Порядку справляння збору за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду» (зі змінами та доповненнями, за текстом - Порядок № 1012)
Наказ Держкомітету лісового господарства України, Мінекобезпеки України, ДПА України № 91/241/129/236/565 від 15.10.99 р. «Про затвердження Інструкції про механізм справляння збору за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду» (зареєстровано в Мін'юсті України 15.11.99 р. за № 785/4078, зі змінами та доповненнями, за текстом - Інструкція № 91)
Оксана КИРІЄНКО,
оглядач «Вісника», та Лариса ШИНКАРУК,
головний державний податковий
ревізор-інспектор
відділу адміністрування ресурсних
і неподаткових платежів
Департаменту
“Вісник податкової служби України” № 5 лютий 2010 р.
передплатні індекси:
22599 (укр.) 22600 (рос.)
