КОНСУЛЬТУЄ МІНІСТЕРСТВО ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ

Про пільги й субсидії на оплату послуг з утримання
будинків і споруд та прибудинкових територій

ПИТАННЯ: Як нараховується житлова субсидія на оплату технічного обслуговування ліфтів? Як визначити послуги з утримання будинків, на які нараховується субсидія і на які не нараховується, яким документом це визначено? Як розуміти чинне законодавство про надання пільг на житло та комунальні послуги? Чи надаються пільги в межах фактичних витрат (тарифів), яким документом це визначено, якщо житлова субсидія надається в межах нормативних витрат (тарифів), а не фактичних?

ВІДПОВІДЬ: За роз'ясненням Мінжитлокомунгоспу, який є головний органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань забезпечення реалізації політики у сфері житлово-комунального господарства, відповідно до Закону України "Про житлово-комунальні послуги" (далі - Закон) установлення цін і тарифів за виконання робіт та надання житлово-комунальних послуг підприємствами, а також установлення норм їхнього споживання та контроль за їхнім додержанням, виконання законодавства щодо захисту прав споживачів у зазначених питаннях належить до повноважень органів місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 16 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність згідно із законом.

Статтею 13 Закону передбачено розподіл житлово-комунальних послуг залежно від функціонального призначення, відповідно до якого житлово-комунальні послуги поділяються: на комунальні послуги; послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій; послуги з управління будинком, спорудами або групою будинків; послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд.

Механізм формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій визначено Порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 р. №529 "Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і Типового договору про надання послуги з утримання будинків і споруд'та прибудинкових територій".

Додатком до Порядку, затвердженого названою постановою, визначено Типовий перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, до якого, зокрема, належать і послуги з технічного обслуговування ліфтів та обслуговування системи диспетчеризації.

Відповідно до чинного законодавства певні категорії громадян мають право на пільги та житлові субсидії з оплати послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (квартирна плата).

Проте законодавством не передбачено окремо знижки з оплати послуг, які є складовими послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, тобто з технічного обслуговування ліфтів й обслуговування систем диспетчеризації.

Згідно зі ст. 1 Закону утримання будинків і споруд та прибудинкових територій - це господарська діяльність, спрямована на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи щодо забезпечення експлуатації та/або ремонту житлових та нежитлових приміщень, будинків і споруд, комплексів будинків і споруд, а також утримання прилеглої до них (прибудинкової) території відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил згідно із законодавством.

Щодо визначення виконавця послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, то Порядок визначення виконавця житлово-комунальних послуг у житловому фонді затверджено наказом Держжитлокомунгоспу від 25.04.2005 р. №60, зареєстрованим у Мінюсті України 19.05.2005 р. за №541/10821 (далі - Порядок).

Відповідно до п. 1.1 Порядку органами місцевого самоврядування, власниками житлових будинків визначаються виконавці таких житлово-комунальних послуг:

- з управління будинком, спорудою або групою будинків;

- з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій;

- з ремонту приміщень, будинків, споруд, передбачених п.4 ч.1 ст.13 Закону;

- з центрального опалення, централізованого постачання холодної та гарячої води, централізованого водовідведення.

Виконавцем житлово-комунальних послуг, визначених п. 1.1 Порядку, може бути суб'єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання відповідних житлово-комунальних послуг та який може забезпечити виконання обов'язків, визначених ч. 2 ст. 21 Закону.

Згідно з п.3.2 Порядку виконавцем послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій може бути виконавець послуг з управління будинком, спорудою або групою будинків чи інший суб'єкт господарювання, з яким було домовлено про надання таких послуг, та який відповідає вимогам п. 1.3 Порядку.

Крім того, відповідно до п.3.5 Порядку виконавці послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій можуть укладати субпідрядні договори без проведення додаткових конкурсів у разі, якщо укладання таких договорів Передбачено договором на надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкової території. У разі укладання субпідрядних договорів виконавець послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій є відповідальним за якість наданих послуг.

Питання проведення розрахунків з підприємствами та організаціями, які забезпечують надання окремих складових послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, вирішується укладанням житлово-експлуатаційними організаціями договорів підряду із зазначеними вище підприємствами та організаціями. За таких обставин управління праці та соціального захисту населення перераховують кошти за надані пільги та субсидії, призначені на оплату з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, на рахунки житлово-експлуатаційних організацій, які потім забезпечують розрахунки відповідно до договорів підряду.

Ольга БУРЛАКА, головний спеціаліст Департаменту
державного соціального захисту населення

“Праця і зарплата” № 3(679), 27 січня 2010 р.
Передплатний індекс: 30214