ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ

КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ

Щодо конституційності пунктів 1-4, 6 постанови Кабінету Міністрів України
від 11 листопада 2009 року N 1329 "Про залучення Національною акціонерною
компанією "Украгролізинг" у 2009 році кредитів під державні гарантії для
реалізації інвестиційних проектів, пов'язаних із закупівлею
вітчизняної сільськогосподарської техніки"

З мотивів невідповідності Конституції України ( 254к/96-ВР ) Указом Президента України від 25 грудня 2009 року N 1108 "Про зупинення дії окремих положень постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2009 року N 1329" зупинено дію пунктів 1-4, 6 постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2009 року N 1329 "Про залучення Національною акціонерною компанією "Украгролізинг" у 2009 році кредитів під державні гарантії для реалізації інвестиційних проектів, пов'язаних із закупівлею вітчизняної сільськогосподарської техніки".

У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої статті 106, статті 150 Конституції України ( 254к/96-ВР ), статей 13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України" ( 422/96-ВР ) звертаюсь до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність пунктів 1-4, 6 постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2009 року N 1329 (опубліковано в газеті "Урядовий кур'єр" від 11 грудня 2009 року N 231).

Зазначеною постановою Кабінет Міністрів України погодився з пропозицією Міністерства аграрної політики України щодо залучення Національною акціонерною компанією "Украгролізинг" під державні гарантії кредитів у сумі, що не перевищує 1,3 млрд. гривень, із сплатою відсоткової ставки за ними за рахунок коштів Стабілізаційного фонду, а також вирішив низку інших пов'язаних із залученням під державну гарантію зазначеного кредиту питань.

Названі положення постанови Кабінету Міністрів України не відповідають Конституції України ( 254к/96-ВР ), виходячи з такого.

Згідно з Конституцією України ( 254к/96-ВР ) Державний бюджет України і бюджетна система України встановлюються виключно законами (пункт 1 частини другої статті 92) ( 254к/96-ВР ), одним з яких є закон України про Державний бюджет України на кожний рік. Основним Законом держави ( 254к/96-ВР ) встановлено, що виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків (частина друга статті 95) ( 254к/96-ВР ).

У Рішенні Конституційного Суду України від 27 листопада 2008 року N 26-рп/2008 (справа про збалансованість бюджету) наголошено: "Зі змісту частини другої статті 95 Конституції України ( 254к/96-ВР ), якою встановлюється, що виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків, випливає, що вони не можуть визначатися іншими нормативно-правовими актами".

Відповідно до Конституції України ( 254к/96-ВР ) затвердження Державного бюджету України, внесення змін до нього належить до виключних повноважень Верховної Ради України; прийняття законів належить до повноважень Верховної Ради України - парламенту, який є єдиним органом законодавчої влади в Україні (стаття 75, пункти 3, 4 частини першої статті 85, стаття 91) ( 254к/96-ВР ).

Основним Законом держави ( 254к/96-ВР ) також установлено, що Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України, здійснює визначені Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України повноваження, видає постанови і розпорядження в межах своєї компетенції (частина третя статті 113, пункт 10 статті 116, частина перша статті 117) ( 254к/96-ВР ).

Як наголосив Конституційний Суд України у Рішенні від 14 грудня 2000 року N 15-рп/2000 у справі про порядок виконання рішень Конституційного Суду України, "Верховна Рада України є єдиним органом законодавчої влади в Україні (стаття 75 Конституції України) ( 254к/96-ВР ). Це означає, що право приймати закони, вносити до них зміни у разі, коли воно не здійснюється безпосередньо народом (статті 5, 38, 69, 72 Конституції України) ( 254к/96-ВР ), належить виключно Верховній Раді України (пункт 3 частини першої статті 85 Конституції України) ( 254к/96-ВР ) і не може передаватись іншим органам чи посадовим особам. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України ( 254к/96-ВР ) і повинні відповідати їй (частина друга статті 8 Конституції України) ( 254к/96-ВР )".

Про неприпустимість втручання Уряду України у сферу виключної компетенції законодавця всупереч нормі пункту 3 частини першої статті 85 Конституції України ( 254к/96-ВР ) Конституційний Суд України зазначав і в Рішенні від 8 вересня 2009 року N 19-рп/2009.

Усупереч цим приписам Конституції України ( 254к/96-ВР ) Уряд своїми постановами, які є підзаконними актами, надає за іноземними кредитами державні гарантії, що суттєво перевищують передбачений Законом України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" ( 835-17 ) граничний обсяг гарантій у сумі 37 млрд. гривень (частина перша статті 14 Закону) ( 835-17 ). Так, після видання зазначеної постанови Кабінету Міністрів України сума зобов'язань щодо надання державних гарантій за кредитами становить понад 60 млрд. гривень.

Такі дії Кабінету Міністрів України призводять до розбалансування бюджету України, а відтак, порушують приписи Конституції України ( 254к/96-ВР ) щодо прагнення держави до збалансованості бюджету України (частина третя статті 95) ( 254к/96-ВР ).

У згаданому вище Рішенні від 27 листопада 2008 року N 26-рп/2008 Конституційний Суд України висловив позицію, за якою "положення частини третьої статті 95 Конституції України ( 254к/96-ВР ) "держава прагне до збалансованості бюджету України" треба розуміти як намагання держави при визначенні законом про Державний бюджет України доходів і видатків та прийнятті законів, інших нормативно-правових актів, які можуть вплинути на доходну і видаткову частини бюджету, дотримуватися рівномірного співвідношення між ними".

Тож, вирішення постановою Кабінету Міністрів України N 1329 питання щодо надання державних гарантій в обсязі, що перевищує встановлений Законом України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" ( 835-17 ) граничний обсяг, не відповідає наведеним вище нормам статті 75, пунктів 3 і 4 частини першої статті 85, статті 91, частини другої статті 92, частин другої та третьої статті 95, частини третьої статті 113, пункту 10 статті 116, частини першої статті 117 Конституції України ( 254к/96-ВР ).

У зв'язку з наведеним прошу Конституційний Суд України розглянути питання щодо конституційності пунктів 1-4, 6 постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2009 року N 1329 "Про залучення Національною акціонерною компанією "Украгролізинг" у 2009 році кредитів під державні гарантії для реалізації інвестиційних проектів, пов'язаних із закупівлею вітчизняної сільськогосподарської техніки".

Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України - Представника Президента України у Конституційному Суді України М. Ставнійчук.

Президент України В.ЮЩЕНКО

м. Київ, 25 грудня 2009 року