ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ

ПОСТАНОВА
15.10.2009 N 156

Про відмову в реєстрації
ініціативних груп всеукраїнського референдуму
за народною ініціативою, утворених на зборах
громадян України, подання про реєстрацію
яких надійшли до Центральної виборчої комісії
з 1 до 8 жовтня 2009 року

До Центральної виборчої комісії 1 жовтня 2009 року надійшли документи щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в тому числі подання, які підписали:

голова Василівської районної ради Запорізької області Грачов В.С., від 25 вересня 2009 року N 451-08/7;

голова Тлумацької районної ради Івано-Франківської області А. Поліщук, від 25 вересня 2009 року N 220-01/17-01;

голова Макарівської районної ради Київської області Вараницький М.Д., від 28 вересня 2009 року N 151;

голова Яворівської районної ради Львівської області Карпа І.П., від 29 вересня 2009 року N 398;

голова Кілійської районної ради Одеської області Боделан В.Б., від 25 вересня 2009 року N 11/311;

голова Котелевської районної ради Полтавської області Тимошенко В.П., від 28 вересня 2009 року N 02-24/554;

голова Волочиської районної ради Хмельницької області Л. Шиманський, від 29 вересня 2009 року N 920;

2 жовтня 2009 року надійшли документи щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в тому числі подання, які підписали:

голова Липовецької районної ради Вінницької області Ю. Науменко, від 29 вересня 2009 року N 01-25/330;

Володимир-Волинський міський голова Саганюк П.Д., Волинська область, від 29 вересня 2009 року N К-1456;

голова Любомльської районної ради Волинської області Фурманюк В.О., від 29 вересня 2009 року N 319/3.15;

голова Ківерцівської районної ради Волинської області Манько А.І., від 30 вересня 2009 року 3.20/360;

секретар Новомосковської міської ради Дніпропетровської області Головко О.М., без номера;

Авдіївський міський голова Черкасов Ю.О., Донецька область, від 29 вересня 2009 року N 01-20/1145;

заступник голови Лугинської районної ради Житомирської області Нагришко М.М., від 28 вересня 2009 року N 125;

Білоцерківський міський голова Савчук В.П., Київська область, від 30 вересня 2009 року N КО-1447/2;

голова Іванківської районної ради Київської області Василенко М.М., від 29 вересня 2009 року N 01-04-444;

голова Долинської районної ради Кіровоградської області Карабило О.П., від 29 вересня 2009 року N 01-05/02;

Знам'янський міський голова Крюков В.В., Кіровоградська область, від 29 вересня 2009 року N 2-31/1;

секретар Кіровоградської міської ради Слівнов В.В., від 1 жовтня 2009 року N 3411/48;

Олександрійський міський голова Скічко О.О., Кіровоградська область, від 29 вересня 2009 року N 6-129/23/1;

Новороздільський міський голова Туз В.М., Львівська область, від 25 вересня 2009 року N 1395/02-12;

голова Комінтернівської районної ради Одеської області Макосій Д.І., від 29 вересня 2009 року N С-160/170-24/668;

Миргородський міський голова Паутов О.Б., Полтавська область, від 28 вересня 2009 року N 337/01-16;

голова Кобеляцької районної ради Полтавської області Жукова В.В., від 29 вересня 2009 року N 451;

Комсомольський міський голова Супрун С.А., Полтавська область, від 29 вересня 2009 року N 03-21/1989;

голова Красилівської районної ради Хмельницької області А. Оцалюк, від 28 вересня 2009 року N 271-01/16;

5 жовтня 2009 року надійшли документи щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в тому числі подання, які підписали:

голова Гайсинської районної ради Вінницької області Цвігун О.В., від 30 вересня 2009 року N 1.11/300;

голова Томашпільської районної ради Вінницької області Семко В.М., від 1 жовтня 2009 року N 321;

секретар Нововолинської міської ради, перший заступник Нововолинського міського голови В. Рожелюк, Волинська область, від 1 жовтня 2009 року N 02-50/1391;

Дніпродзержинський міський голова Корчевський Я.С., Дніпропетровська область, від 30 вересня 2009 року N 09/2222-К/09;

Дніпропетровський міський голова Куліченко І.І., від 2 жовтня 2009 року N П-367;

голова Криворізької районної ради Дніпропетровської області Мельник В.С., від 2 жовтня 2009 року N 1/14-472;

Орджонікідзевський міський голова Цупров І.І., Дніпропетровська область, від 2 жовтня 2009 року N 17/295-1872;

голова Царичанської районної ради Дніпропетровської області Стежка В.С., від 30 вересня 2009 року N 7-12/2-22;

Донецький міський голова Лук'янченко О.О., від 2 жовтня 2009 року N 01/8-4434;

секретар Маріупольської міської ради Донецької області Коленков О.В., від 30 вересня 2009 року N 031-375;

Ясинуватський міський голова Іщенко-Гіллєр Є.В., Донецька область, від 29 вересня 2009 року N 02-9-2293-1;

голова Попільнянської районної ради Житомирської області Лук'янчук В.Р., від 29 вересня 2009 року N 243/02-11;

голова Берегівської районної ради Закарпатської області Чізмар Б.Б., від 29 вересня 2009 року 02-14/218;

голова Виноградівської районної ради Закарпатської області Любімов О.В., від 29 вересня 2009 року N 310/01-6;

голова Міжгірської районної ради Закарпатської області Ярема І.В., від 30 вересня 2009 року N 03-09/257;

виконуючий обов'язки голови Тячівської районної ради, заступник голови Тячівської районної ради Закарпатської області Михалчич В.В., від 30 вересня 2009 року N 240/02-5;

секретар Запорізької міської ради Каптюх Ю.В., від 1 жовтня 2009 року N 02-16/1572;

Бердянський міський голова Шаповалов Є.І., Запорізька область, від 30 вересня 2009 року N 01-3924/40;

голова Вільнянської районної ради Запорізької області Донченко О.М, від 30 вересня 2009 року N 05-06/1152;

Токмацький міський голова Котелевський І.В., Запорізька область, від 2 жовтня 2009 року N К-289;

голова Пологівської районної ради Запорізької області Журавльов П.І., від 30 вересня 2009 року N 06-17/684;

секретар Енергодарської міської ради Запорізької області Міронов А.А., від 1 жовтня 2009 року N 10-08-5/610;

заступник голови Долинської районної ради Івано-Франківської області І. Петрів, від 2 жовтня 2009 року N 456/07-131/51;

голова Городенківської районної ради Івано-Франківської області Б. Кобелянський, від 1 жовтня 2009 року N 1-19/250;

Івано-Франківський міський голова В. Анушкевичус, від 2 жовтня 2009 року N 3953/01-17/49;

Коломийський міський голова Ю. Овчаренко, Івано-Франківська область, від 1 жовтня 2009 року N 2677/01-33/18;

голова Надвірнянської районної ради Івано-Франківської області Іванчук В.Ф., від 2 жовтня 2009 року N 1-221/288/200;

голова Снятинської районної ради Івано-Франківської області І. Угрин, від 2 жовтня 2009 року N 01-31/39;

голова Васильківської районної ради Київської області Ляшок В.І., від 1 жовтня 2009 року N 290;

голова Новоукраїнської районної ради Кіровоградської області В. Савенко, від 2 жовтня 2009 року N 13-282/1;

Бориславський міський голова О. Іваницький, Львівська область, від 30 вересня 2009 року N К-1630;

голова Бродівської районної ради Львівської області І. Клим, від 1 жовтня 2009 року N 04/17-416;

голова Кам'янка-Бузької районної ради Львівської області Ковтало В.В., від 1 жовтня 2009 року N 428;

голова Миколаївської районної ради Львівської області Созоник В.З., від 2 жовтня 2009 року N 511/01-32;

голова Самбірської районної ради Львівської області І. Максимів, від 29 вересня 2009 року N 02/03-417/2;

голова Турківської районної ради Львівської області Ю. Лило, від 30 вересня 2009 року N 356;

Червоноградський міський голова І. Чудійович, Львівська область, від 29 вересня 2009 року N 3/23-3648/1;

Миколаївський міський голова Чайка В.Д., від 2 жовтня 2009 року N 2658/209/14/24; голова Ренійської районної ради Одеської області Чумаченко В.В., від 30 вересня 2009 року N 01-22-385/349;

голова Татарбунарської районної ради Одеської області Кожухаренко Н.Г., від 20 вересня 2009 року N 20Р-61-656;

голова Карлівської районної ради Полтавської області Світлик П.М., від 2 жовтня 2009 року N 01-02/03/671;

заступник голови Козельщинської районної ради Полтавської області Марченко Ю.Б., від 30 вересня 2009 року N 243/03-01;

голова Решетилівської районної ради Полтавської області Бережний В.О., від 2 вересня 2009 року N 02-66/368;

Сумський міський голова Мінаєв Г.М., від 1 жовтня 2009 року N Х-3021/05-28;

голова Валківської районної ради Харківської області Холодний О.М., від 29 вересня 2009 року N 01-07/292;

голова Харківської районної ради Харківської області Збукар В.П., від 2 жовтня 2009 року N 403;

голова Шевченківської районної ради Харківської області В. Лахно, від 1 жовтня 2009 року N 336;

Херсонський міський голова В. Сальдо, від 2 жовтня 2009 року N 8-9062-22/21;

заступник голови Високопільської районної ради Херсонської області Коваленко А.С., без номера;

голова Городоцької районної ради Хмельницької області Тадеуш І.І., від 30 вересня 2009 року N 294/01-18;

заступник голови Деражнянської районної ради Хмельницької області Загорулько Ю.В., від 1 жовтня 2009 року N 235/01-23;

голова Кам'янець-Подільської районної ради Хмельницької області І. Романчук, від 30 вересня 2009 року N 373/01-27;

голова Полонської районної ради Хмельницької області Мельник О.В., від 29 вересня 2009 року N Г-66/02-16;

6 жовтня 2009 року надійшли документи щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в тому числі подання, які підписали:

Бориспільський міський голова Федорчук А.С., Київська область, від 6 жовтня 2009 року N Р.44.4104.2/13-06;

голова Києво-Святошинської районної ради Київської області Косенко Г.М., від 1 жовтня 2009 року N 242/2-08;

7 жовтня 2009 року надійшли документи щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в тому числі подання, які підписали:

голова Верхньодніпровської районної ради Дніпропетровської області Цебенко М.М., від 5 жовтня 2009 року N 377/09;

голова Галицької районної ради Івано-Франківської області Попович Б.М., від 2 жовтня 2009 року N 608/01-39/07;

секретар Світловодської міської ради Кіровоградської області В. Юшко, від 5 жовтня 2009 року N КО-955/1;

голова Радехівської районної ради Львівської області В. Шпак, від 2 жовтня 2009 року N 4.9-325;

голова Хорольської районної ради Полтавської області Хижняков В.В., від 1 жовтня 2009 року N 02-22/457;

заступник голови Бериславської районної ради Херсонської області Рудовська Т.І., від 2 жовтня 2009 року N 02-22/376-010;

голова Білозерської районної ради Херсонської області Карась В.П., від 2 жовтня 2009 року N 02-15/352;

Каховський міський голова Карасевич О.П., Херсонська область, від 2 жовтня 2009 року N 02-14/1256-2183;

голова Кіцманської районної ради Чернівецької області М. Подільчук, від 5 жовтня 2009 року N 291;

голова Сторожинецької районної ради Чернівецької області Л. Паладій, від 1 жовтня 2009 року N 591;

Сімферопольський міський голова Бабенко Г.О., Автономна Республіки Крим, від 2 жовтня 2009 року N 10315/24/01-60;

8 жовтня 2009 року надійшли документи щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в тому числі подання, які підписали:

Козятинський міський голова М. Висоцький, Вінницька область, від 5 жовтня 2009 року N 503/09;

Єнакієвський міський голова Рухадзе С.Ж., Донецька область, від 5 жовтня 2009 року N 01/07-1657;

голова Черняхівської районної ради Житомирської області Гуменюк В.Г., від 5 жовтня 2009 року N 252;

голова Ужгородської районної ради Закарпатської області Фединець М.І., від 2 жовтня 2009 року N 02-04/382;

Калуський міський голова І. Насалик, Івано-Франківська область, від 5 жовтня 2009 року N 2991/2-38/25;

заступник голови Косівської районної ради Івано-Франківської області П. Дійчук, від 5 жовтня 2009 року N 377/02-28;

заступник голови Рожнятівської районної ради Івано-Франківської області В. Гулій, від 5 жовтня 2009 року N 165/1-11;

Київський міський голова Л. Черновецький, від 7 жовтня 2009 року N 29/233-29-вих;

Дрогобицький міський голова М. Гук, Львівська область, від 1 жовтня 2009 року N 3-28/8431;

голова Перемишлянської районної ради Львівської області Винницький В.М., від 2 жовтня 2009 року N 297;

голова Сколівської районної ради Львівської області М. Романишин, від 2 жовтня 2009 року N 355/02-14;

голова Старосамбірської районної ради Львівської області Горбовий В.І., від 5 жовтня 2009 року N 545/04-24;

Трускавецький міський голова Л. Грицак, Львівська область, від 6 жовтня 2009 N 03/3-1282;

Кременчуцький міський голова Глухов М.В., Полтавська область, від 5 жовтня 2009 року N Ко-2359/2;

голова Лохвицької районної ради Полтавської області Борисенко В.І., від 5 жовтня 2009 року N 285/02-32;

Лубенський міський голова Коряк В.В., Полтавська область, від 5 жовтня 2009 року N 1-12/1279;

голова Заставнівської районної ради Чернівецької області С. Капіцький, від 5 жовтня 2009 року N 01.01/150;

голова Новоселицької районної ради Чернівецької області Т. Ревега, від 5 жовтня 2009 року N 534;

Чернігівський міський голова Соколов О.В., від 2 жовтня 2009 року N 3-11/21-7653, а також документи проведених зборів громадян України щодо утворення відповідних ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

Учасниками зазначених зборів схвалено пропозицію про проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою та затверджені формулювання питань, які пропонується винести на всеукраїнський референдум:

"1. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви нову редакцію частини першої статті 71 Конституції України наступного змісту:

"Вибори Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, голів та депутатів місцевих рад є вільними й відбуваються на основі загального, рівного та прямого виборчого права шляхом таємного голосування"?

- так

- ні.

2. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину першу статті 90 Конституції України наступного змісту:

"Повноваження Верховної Ради України припиняються у день відкриття першого засідання Верховної Ради України нового скликання. Строк повноважень Верховної Ради України може бути продовжений лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану"?

- так

- ні.

3. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину другу статті 154 Конституції України наступного змісту:

"Зміни та доповнення до Конституції України можуть бути затверджені безпосередньо на всеукраїнському референдумі. Зміни та доповнення до Конституції України, затверджені на такому референдумі, є загальнообов'язковими і не потребують прийняття будь-яких рішень чи здійснення дій органами державної влади або їх посадовими особами"?

- так

- ні".

Здійснивши в межах своїх повноважень перевірку питань, які пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, щодо їх відповідності Конституції України ( 254к/96-ВР ) та Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми" ( 1286-12 ) (далі - Закон), Центральна виборча комісія зазначає.

Відповідно до статей 1, 20 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" ( 1932-15 ) Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України ( 254к/96-ВР ), цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення всеукраїнського референдуму в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.

Комісія організовує підготовку і проведення всеукраїнського референдуму, реєструє ініціативні групи з всеукраїнського референдуму, а також очолює систему комісій з референдуму, які утворюються для організації підготовки і проведення всеукраїнського референдуму.

Рішенням Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року N 3-рп (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою) сформульовано правову позицію, за якою Конституційний Суд України вважає необґрунтованою думку, згідно з якою ні Центральна виборча комісія, ні Президент України, ні інші державні органи не повноважні здійснювати перевірку щодо відповідності Конституції України ( 254к/96-ВР ) питань, які пропонуються ініціативними групами громадян винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою.

Центральна виборча комісія також бере до уваги те, що Конституційний Суд України в Рішенні від 5 жовтня 2005 року по справі N 6-рп (справа про здійснення влади народом) встановив, що "результати народного волевиявлення у визначених Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України формах безпосередньої демократії є обов'язковими". Конституція ( 254к/96-ВР ) та закони України передбачають проведення всеукраїнського референдуму, в тому числі за народною ініціативою, лише як зобов'язального (імперативного) референдуму, результати якого є обов'язковими для розгляду та прийняття рішень відповідними органами державної влади в порядку, визначеному Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України.

У зв'язку із цим Конституційний Суд України, виходячи з положень статей 69, 72 Конституції України ( 254к/96-ВР ), вважає, що в разі схвалення питань всеукраїнським референдумом за народною ініціативою, ці питання є обов'язковими для розгляду і прийняття рішень відповідними органами державної влади в порядку, визначеному Конституцією України ( 254к/96-ВР ), зокрема розділом XIII "Внесення змін до Конституції України" та законами України (Рішення Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року N 3-рп (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою).

Також, Конституційний Суд України в Рішенні від 16 квітня 2008 року N 6-рп/2008 (справа про прийняття Конституції ( 254к/96-ВР ) та законів України на референдумі) висловив правову позицію, що "народ як носій суверенітету і єдине джерело влади в Україні, здійснюючи своє волевиявлення через референдум, може в порядку, який має бути визначений Конституцією і законами України, приймати закони України (вносити до них зміни), крім законів, прийняття яких на референдумі не допускається згідно з Конституцією України".

Частиною першою статті 156 Конституції України ( 254к/96-ВР ) встановлено порядок внесення змін до розділів I, III, XIII Основного Закону України ( 254к/96-ВР ). Зокрема, законопроект про внесення змін до цих розділів подається до Верховної Ради України Президентом України або не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України і, за умови його прийняття не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України, затверджується всеукраїнським референдумом, який призначається Президентом України.

Враховуючи викладене, питання, схвалені учасниками зборів, які пропонується винести на всеукраїнський референдум щодо затвердження (схвалення) нових редакцій частини першої статті 71 Конституції України ( 254к/96-ВР ): "Вибори Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, голів та депутатів місцевих рад є вільними й відбуваються на основі загального, рівного та прямого виборчого права шляхом таємного голосування" та частини другої статті 154 Конституції України ( 254к/96-ВР ): "Зміни та доповнення до Конституції України можуть бути затверджені безпосередньо на всеукраїнському референдумі. Зміни та доповнення до Конституції України, затверджені на такому референдумі, є загальнообов'язковими і не потребують прийняття будь-яких рішень чи здійснення дій органами державної влади або їх посадовими особами", не можуть бути винесені на всеукраїнський референдум за народною ініціативою як такі, що обумовлюють порушення частини першої статті 156 Конституції України ( 254к/96-ВР ), оскільки передбачають внесення змін до розділів III та XIII Конституції України ( 254к/96-ВР ) в порядку, що суперечить встановленому спеціальною нормою Основного Закону України ( 254к/96-ВР ).

Формулювання питання "Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину першу статті 90 Конституції України ( 254к/96-ВР ) наступного змісту: "Повноваження Верховної Ради України припиняються у день відкриття першого засідання Верховної Ради України нового скликання. Строк повноважень Верховної Ради України може бути продовжений лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану"?", яке учасники зборів пропонують винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, дезорієнтує виборця щодо чинної редакції частини першої зазначеної статті Конституції України ( 254к/96-ВР ). Фактично учасники зборів лише пропонують доповнити частину першу статті 90 Конституції України ( 254к/96-ВР ) новою нормою такого змісту "Строк повноважень Верховної Ради України може бути продовжений лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану". Таким чином, у разі винесення цього питання на всеукраїнський референдум за народною ініціативою виборець змушений буде одночасно виявити свою волю як щодо нині діючої норми Конституції України, так і щодо необхідності внесення до Конституції України ( 254к/96-ВР ) пропонованої учасниками зборів зміни, що не дозволяє однозначно встановити зміст волевиявлення виборця. Отже, вказане питання також не може бути предметом всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

Зазначене повною мірою стосується і формулювання питання "Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину другу статті 154 Конституції України наступного змісту:

"Зміни та доповнення до Конституції України можуть бути затверджені безпосередньо на всеукраїнському референдумі. Зміни та доповнення до Конституції України, затверджені на такому референдумі, є загальнообов'язковими і не потребують прийняття будь-яких рішень чи здійснення дій органами державної влади або їх посадовими особами"?".

Враховуючи викладене, відповідно до частини першої статті 156 Конституції України ( 254к/96-ВР ), статті 2 Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми" ( 1286-12 ) та Роз'яснення щодо утворення та реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 26 грудня 2008 року N 77, керуючись статтею 1, частиною другою статті 3, статтями 12, 13, пунктом 3 статті 17, статтею 20 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" ( 1932-15 ), Центральна виборча комісія постановляє:

1. Відмовити в реєстрації ініціативним групам всеукраїнського референдуму за народною ініціативою з питань:

"1. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви нову редакцію частини першої статті 71 Конституції України наступного змісту:

"Вибори Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, голів та депутатів місцевих рад є вільними й відбуваються на основі загального, рівного та прямого виборчого права шляхом таємного голосування"?

2. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину першу статті 90 Конституції України наступного змісту:

"Повноваження Верховної Ради України припиняються у день відкриття першого засідання Верховної Ради України нового скликання. Строк повноважень Верховної Ради України може бути продовжений лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану"?

3. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину другу статті 154 Конституції України наступного змісту:

"Зміни та доповнення до Конституції України можуть бути затверджені безпосередньо на всеукраїнському референдумі. Зміни та доповнення до Конституції України, затверджені на такому референдумі, є загальнообов'язковими і не потребують прийняття будь-яких рішень чи здійснення дій органами державної влади або їх посадовими особами"?",

утвореним на зборах громадян України, що відбулися 15 серпня 2009 року, документи про реєстрацію яких надійшли до Центральної виборчої комісії з 1 до 8 жовтня 2009 року, а саме в:

місті Сімферополь, Автономна Республіка Крим;

містах Гайсин Гайсинського району, Козятин, Липовець Липовецького району, селищі Томашпіль Томашпільського району Вінницької області;

містах Володимир-Волинський, Ківерці Ківерцівського району, Любомль Любомльського району, Нововолинськ Волинської області;

містах Верхньодніпровськ, Дніпродзержинськ, Дніпропетровськ, Новомосковськ, Орджонікідзе, селищі Царичанка Царичанського району, селі Лозуватка Криворізького району Дніпропетровської області;

містах Авдіївка, Донецьк, Єнакієве, Маріуполь, Ясинувата Донецької області;

селищах Лугини Лугинського району, Попільня Попільнянського району, Черняхів Черняхівського району Житомирської області;

містах Виноградів Виноградівського району, Тячів Тячівського району, Ужгород Ужгородського району, селищі Міжгір'я Міжгірського району, селі Яноші Берегівського району Закарпатської області;

містах Бердянськ, Василівка Василівського району, Вільнянськ Вільнянського району, Запоріжжя, Енергодар, Пологи Пологівського району, Токмак Запорізької області;

містах Галич Галицького району, Городенка, Долина Долинського району, Івано-Франківськ, Калуш, Коломиї Коломийського району, Косів Косівського району, Надвірна Надвірнянського району, Снятин, Тлумач Тлумацького району, селищі Рожнятів Рожнятівського району Івано-Франківської області;

містах Біла Церква, Бориспіль, Київ, селищі Іванків Іванківського району, селах Кожухівка Васильківського району, Новосілки Києво-Святошинського району, Ясногородка Макарівського району Київської області;

містах Долинська, Знам'янка, Кіровоград, Олександрія, Новоукраїнка, Світловодськ Кіровоградської області;

містах Борислав, Броди, Дрогобич, Кам'янка-Бузька, Миколаїв, Новий Розділ, Новояворівськ, Перемишляни, Радехів, Самбір, Сколе, Старий Самбір, Трускавець, Турка, Червоноград Львівської області;

місті Миколаїв;

містах Кілія Кілійського району, Рені Ренійського району, Татарбунари, селищі Чорноморське Комінтернівського району Одеської області;

містах Карлівка, Кобеляки, Комсомольськ, Кременчук, Лохвиця Лохвицького району, Лубни, Миргород, Хорол Хорольського району, селищах Козельщина Козельщинського району, Котельва Котелевського району, Решетилівка Решетилівського району Полтавської області;

місті Суми;

містах Валки Валківського району, Південне Харківського району, селищі Шевченкове Шевченківського району Харківської області;

містах Берислав Бериславського району, Каховка, Херсон, селищах Білозерка Білозерського району та Високопілля Високопільського району Херсонської області;

містах Волочиськ Волочиського району, Городок Городоцького району, Деражня Деражнянського району, Красилів Красилівського району Полонне Полонського району, селі Колибаївка Кам'янець-Подільського району Хмельницької області;

містах Заставна, Кіцмань, Новоселиця, Сторожинець, Чернівецької області;

місті Чернігів.

2. Цю постанову надіслати відповідним суб'єктам подання та відповідним міським, районним радам.

Голова Центральної виборчої комісії В.ШАПОВАЛ