Аспекти бухгалтерського обліку в
роз'ясненнях Мінфіну України

Відображення у фінансовій звітності
результатів від припинення діяльності

Доходи (витрати) від припиненої діяльності, переоцінки необоротних активів та групи вибуття, утримуваних для продажу, відповідно до ПБО 27 визнаються іншими операційними доходами (витратами). Як зазначено у листі № 31-34020-20-10/18556, у Звіті про фінансові результати (форма № 2) такі доходи (витрати) наводяться у статтях «Інші операційні доходи» (рядок 060) та «Інші операційні витрати» (рядок 090). Дані цих рядків формують значення рядка 100 або 105 цього Звіту та включаються до розрахунку значення рядка 170 або 175.

Додатково відповідно до п. 4 розділу третього ПБО 27 прибуток (збиток) від припиненої діяльності після оподаткування та переоцінки необоротних активів та груп вибуття, які утворюють припинену діяльність, відображається у вписуваному рядку 176 - прибуток або 177 - збиток від вибуття активів і погашення зобов'язань внаслідок припинення діяльності.

Склад витрат, які включаються до первісної
вартості об'єкта необоротних активів,
створеного підприємством

Згідно з вимогами ПБО 8 нематеріальні активи зараховуються на баланс підприємства за первісною вартістю. У листі № 31-34000-10-10/19027 зазначено, що питання визначення складу витрат, які включаються до первісної вартості об'єкта необоротних активів, створеного підприємством, урегульовано п. 17 ПБО 8 та п. 2.11 Методичних рекомендацій № 1327.

Так, до первісної вартості цього об'єкта включаються прямі витрати на оплату праці, прямі матеріальні витрати, інші витрати, безпосередньо пов'язані зі створенням цього об"єкта та доведенням його до стану, придатного для використання за призначенням (оплата реєстрації юридичного права, збір за подання заявки про реєстрацію об'єкта права інтелектуальної власності, збір за публікацію відомостей про видачу свідоцтва, патенту, сплата державного мита за видачу свідоцтва, амортизація патентів, ліцензій тощо). Ця сума має бути збільшена на суму витрат, пов'язаних із удосконаленням таких нематеріальних активів: підвищенням їх можливостей та продовженням строку використання, що сприяє збільшенню первісно очікуваних майбутніх економічних вигод від його використання.

Склад прямих матеріальних витрат та прямих витрат на оплату праці визначено ПБО 16, відповідно до п. 12 якого до складу прямих матеріальних витрат включається вартість купівельних напівфабрикатів та комплектуючих виробів, допоміжних та інших матеріалів, які можуть бути безпосередньо віднесені до конкретного нематеріального активу. До складу прямих витрат на оплату праці включаються заробітна плата та інші виплати робітникам, зайнятим у створенні об'єкта нематеріальних активів (п. 13 ПБО 16).

Кореспонденцію рахунків з обліку операцій зі створення нематеріальних активів наведено в таблиці.

Таблиця.

N
з/п 
Зміст господарської операції   Кореспонденція рахунків  
Дебет   Кредит  
1
 
Відображено вартість матеріалів, використаних для створення об'єкта нематеріальних активів  154 «Придбання (створення) нематеріальних активів»   20 «Виробничі запаси»
 
2
 
Виконано сторонньою організацією для підприємства роботи, безпосередньо пов'язані зі створенням об'єкта нематеріальних активів та доведенням його до стану, в якому цей об'єкт придатний для використання за призначенням   154 «Придбання (створення) нематеріальних активів»
 
63 «Розрахунки з постачальниками та підрядниками»
 
3
 
Відображено суму податкового кредиту з ПДВ за операцією
 
641 «Розрахунки за податками»
 
63 «Розрахунки з постачальниками та підрядниками»  
4
 
Оплачено виконані роботи сторонньої організації
 
63 «Розрахунки з постачальниками та підрядниками»   31 «Рахунки в банках»
 
5
 
Нараховано заробітну плату працівникам, зайнятим створенням об'єкта нематеріальних активів   154 «Придбання (створення) нематеріальних активів»   661 «Розрахунки за заробітною платою»
 
6
 
Проведено відрахування на соціальні заходи
 
154 «Придбання (створення) нематеріальних активів»   65 «Розрахунки за страхуванням»
 
7
 
Відображено інші прямі витрати, безпосередньо пов'язані зі створенням об'єкта нематеріальних активів
 
154 «Придбання (створення) нематеріальних активів»
 
13 «Знос (амортизація) необоротних активів», 22 «Малоцінні та швидкозношувані предмети»,
68 «Розрахунки за іншими операціями»  
8
 
Введення в господарський оборот створеного підприємством об'єкта нематеріальних активів   12 «Нематеріальні активи»
 
1 54 «Придбання (створення) нематеріальних активів»  

Підписання первинних документів

Первинними документами визнаються документи, що містять відомості про господарську операцію та підтверджують її здійснення (ст. 1 Закону № 996-ХІV). Згідно з частиною п'ятою ст. 8 цього Закону підприємство самостійно визначає права працівників на підписання бухгалтерських документів.

У листі № 31-34000-20-10/6968 надано роз'яснення, що відповідно до ст. 9 Закону № 996-ХІV первинні документи мають включати обов'язкові реквізити, зокрема посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий підпис або інші дані (електронний підпис), що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала .участь у здійсненні господарської операції.

Пунктом 2.13 Положення № 88 визначено, що керівником підприємства затверджується перелік осіб (тобто посад), які мають право давати дозвіл (підписувати первинні документи) на здійснення господарської операції, пов'язаної з відпуском (витрачанням) коштів і документів, товарно-матеріальних цінностей, нематеріальних активів та іншого майна. При цьому слід виходити з вимог чинного законодавства про -визначені посади для підписання окремих первинних документів та передбачати (або не передбачати) права для підписання первинних документів заступниками керівників.

Первинні документи підлягають обов'язковій перевірці працівниками, які ведуть бухгалтерський облік, за формою і змістом, тобто перевіряється наявність у документі обов'язкових реквізитів, зокрема підпису особи, що брала участь у господарській операції (п. 2.15 Положення № 88).

Відповідно до п. 2.16 зазначеного Положення забороняється приймати до виконання (у тому числі для включення до регістрів бухгалтерського обліку) первинні документи, що суперечать законодавству, зокрема ст. 9 Закону № 996-ХІV та пунктам 2.4 і 2.13 вищезазначеного Положення, які передбачають наявність підпису особи, уповноваженої на проведення господарської операції і підписання первинного документа.

Проведення інвентаризації товарно-матеріальних
цінностей у випадках нестачі

Відповідно до п. 12 Порядку № 419 та п. 3 Інструкції № 69 обов'язкова інвентаризація активів та зобов'язань підприємства проводиться перед складанням річної фінансової звітності. Крім того, обов'язковим є проведення інвентаризації, зокрема, при встановленні фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей (на день встановлення таких фактів).

У листі № 31-34010-10/23-4442/4226 зазначено, що обов'язкове проведення інвентаризації у випадках нестачі нормативними актами не може бути передбачено, оскільки відповідно до п. 7 Інструкції № 69 нестачу може бути встановлено лише за результатами порівняння даних бухгалтерського обліку і даних проведеної інвентаризації.

Оксана СКІЧКО,
оглядач «Вісника»

“Вісник податкової служби України” № 35 вересень 2010 р.
передплатні індекси:
22599 (укр.) 22600 (рос.)