Боротьба з тютюнокурінням набрала обертів
Верховною Радою України 11 липня 2009 р. прийнято Закон України № 1512-VIІ “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення”, яким заборонено куріння у громадських місцях та збільшено відповідальність за порушення законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення.
Прийняття Закону № 1512-VIІ обумовлено приведенням національного законодавства України у відповідність з Рамковою конвенцією Всесвітньої організації охорони здоров'я із боротьби проти тютюну, яку Україна ратифікувала 15 березня 2006 р.
Слід зазначити, що мета Конвенції полягає в захисті нинішнього та прийдешніх поколінь від руйнівних наслідків для здоров'я людей, а також соціальних, екологічних і економічних наслідків споживання тютюну й впливу тютюнового диму за допомогою заходів боротьби проти тютюну, для того щоб постійно та істотно скорочувати поширення, особливо серед молоді, уживання тютюну й вплив тютюнового диму. Конвенція містить низку вимог щодо охорони здоров'я та боротьби проти тютюну, які на сьогодні були відсутні у законодавстві України.
Законом № 1512-VIІ внесено зміни до таких нормативно-правових актів:
Кодексу України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-Х (далі -КпАП);
Закону України від 19.12.95 р. № 481/95-ВР “Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів” (далі - Закон № 481/95-ВР);
Закону України від 22.09.2005 р. № 2899-ІV “Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення” (далі - Закон № 2899-ІV).
Розглянемо зміни до вищезазначених нормативно-правових актів та адміністративну відповідальність, яка відтепер передбачається за порушення встановлених заходів, спрямованих на зменшення шкідливого впливу тютюну на здоров'я населення.
Основним нормативно-правовим актом, що визначає принципи та напрями державної політики щодо попередження куріння тютюнових виробів, зниження рівня їх вживання серед населення, обмеження доступу до них дітей, охорони здоров'я населення від шкоди, що завдається внаслідок розвитку захворювань, інвалідності, а також смертності, спричинених курінням тютюнових виробів чи іншим способом їх вживання, є Закон № 2899-ІV.
Отже, забороняється куріння тютюнових виробів у громадських місцях, у тому числі:
у закладах охорони здоров'я, навчальних закладах незалежно від форми власності і підпорядкування;
у спортивних спорудах;
у закладах, підприємствах та організаціях культури;
у залах чекання пасажирів на залізничних, авто- і аеровокзалах;
у вагонах поїздів, автобусах, таксі, включаючи маршрутні таксі, тролейбусах, трамваях, метрополітені;
у ліфтах жилих будинків.
До речі, визначення терміна “громадське місце” викладено у ст. 1 Закону № 2899-ІV - це: частина (частини) будь-якої будівлі, споруди, яка доступна або відкрита для населення вільно, чи за запрошенням, або за плату, постійно, періодично або час від часу, в тому числі під'їзди, а також підземні переходи, стадіони.
Куріння тютюнових виробів також забороняється на територіях дитячих майданчиків.
В інших місцях та на робочих місцях куріння тютюнових виробів дозволяється лише у спеціально відведених для цього місцях. Власник або уповноважені ним особи чи орендарі відповідних споруд, окремих приміщень зобов'язані відвести місця для куріння, обладнані витяжною вентиляцією чи іншими засобами для видалення тютюнового диму, а також розмістити наочну інформацію про розташування таких місць та про шкоду, якої завдає здоров'ю людини куріння тютюнових виробів чи інші способи їх вживання. Законом можуть встановлюватися й інші обмеження щодо місць вживання тютюнових виробів.
На підприємствах (організаціях) громадського харчування для осіб, які не курять, відводиться не менше ніж половина площі цих громадських місць, розміщеної так, щоб тютюновий дим не поширювався на цю територію.
У готелях та інших місцях тимчасового розміщення громадян для осіб, які не курять, відводиться не менше ніж 50% номерів цих готелів та (або) місць розміщення.
Слід зазначити, що з 1 січня 2011 р. заборонять реалізацію (продаж) тютюнових виробів в упаковках, що містять менше ніж 20 сигарет або цигарок, чи поштучно (крім сигар).
Також з 1 січня 2011 р. буде змінено та доповнено текст медичних попереджень споживачів тютюнових виробів, а саме:
на одній більшій зовнішній стороні упаковки тютюнових виробів буде зазначатися основне медичне попередження споживачів тютюнових виробів - “Куріння вбиває”;
на другій більшій зовнішній стороні упаковки тютюнових виробів буде зазначаться додаткове медичне попередження у вигляді одного з десяти текстових написів такого змісту: “Куріння викликає рак легень”, “Куріння викликає залежність від тютюну (нікотинову залежність) - не починайте курити!”, “Курці помирають рано”, “Куріння викликає старіння шкіри”, “Куріння знижує здатність жінок до народження дітей”, “Відмова від куріння значно зменшує ризик небезпечних серцевих захворювань і захворювань легенів”, “Куріння руйнує артерії, викликає серцеві напади та інсульт”, “Куріння може викликати повільну та болісну смерть”, “Куріння під час вагітності завдає шкоди вашій дитині”, “Куріння пошкоджує сперму і може призвести до імпотенції” і малюнку (малюнків) та (або) піктограми (піктограм), що наносяться на упаковку тютюнових виробів почергово та повинні бути розміщені у рамці чорного кольору шириною не менше ніж три міліметри.
Основне та додаткове медичні попередження споживачів тютюнових виробів мають бути розміщені в рамці чорного кольору шириною не менше ніж три міліметри. Площа, обмежена рамкою, включаючи площу самої рамки, має становити не менше ніж 50% площі зовнішньої поверхні більшої зовнішньої сторони упаковки тютюнових виробів.
Тексти основного та додаткового медичних попереджень споживачів тютюнових виробів, які зазначаються на кожній упаковці тютюнових виробів, повинні бути чіткими, надрукованими чорним жирним шрифтом на білому фоні, рядковими літерами, за винятком першої літери попередження, розміщеними таким чином, щоб забезпечити цілісність цих текстів при відкриванні тютюнового виробу, і не перекриватися іншою друкованою інформацією або марками акцизного збору.
Щодо змін, внесених до Закону № 481/95-ВР, зазначимо, що вони обумовлені приведенням у відповідність із Законом № 2899-ІV, однак суттєвою зміною є заборона, за винятком спеціально відведених для цього місць, споживання алкогольних напоїв.
Відповідальність за порушення законодавства
про заходи щодо попередження та зменшення
вживання тютюнових виробів і їх шкідливого
впливу на здоров'я населення
Відповідно до ст. 20 Закону № 2899-ІV в нової редакції за порушення норм цього Закону спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів, стандартизації, метрології, підтвердження відповідності застосовує фінансові санкції до суб'єктів господарювання у разі:
роздрібної реалізації тютюнових виробів без медичних попереджень споживачів тютюнових виробів і інформаційного напису про вміст нікотину та смоли, що входять до складу тютюнових виробів і виділяються з тютюновим димом під час їх куріння, - від 50 грн. до 10 000 грн.;
роздрібної реалізації тютюнових виробів, у яких вміст шкідливих речовин перевищує встановлені цим Законом допустимі рівні, - від 100 грн. до 20 000 грн.;
роздрібної реалізації тютюнових виробів з використанням на їх упаковці слів, що містять додаткові характеристики тютюнових виробів: “з низьким вмістом смоли”, “легкі”, “суперлегкі”, “ультралегкі”, аналоги таких слів іноземними мовами, які створюють враження про те, що такий тютюновий виріб менш шкідливий для здоров'я, - від 50 грн. до 10 000 грн.;
імпорту, оптової реалізації тютюнових виробів на території України без медичних попереджень споживачів тютюнових виробів і інформаційного напису про вміст нікотину та смоли, що входять до складу тютюнових виробів і виділяються з тютюновим димом під час їх куріння, - від 500 грн. до 10 000 грн.;
імпорту, оптової реалізації тютюнових виробів на території України, у яких вміст шкідливих речовин перевищує встановлені цим Законом допустимі рівні, - від 1000 грн. до 20 000 грн.;
імпорту, оптової реалізації тютюнових виробів з використанням на їх упаковці слів, що містять додаткові характеристики тютюнових виробів: “з низьким вмістом смоли”, “легкі”, “суперлегкі”, “ультралегкі”, аналоги таких слів іноземними мовами, які створюють враження про те, що такий тютюновий виріб менш шкідливий для здоров'я, - від 500 грн. до 10 000 грн.;
виробництва та введення в обіг на території України тютюнових виробів без медичних попереджень споживачів тютюнових виробів і інформаційного напису про вміст нікотину та смоли, що входять до складу тютюнових виробів і виділяються з тютюновим димом під час їх куріння, - від 2000 грн. до 20 000 грн.;
виробництва та введення в обіг на території України тютюнових виробів, у яких вміст шкідливих речовин перевищує встановлені цим Законом допустимі рівні, - від 5000 грн. до 50 000 грн.;
виробництва та введення в обіг на території України тютюнових виробів з використанням на їх упаковці слів, що містять додаткові характеристики тютюнових виробів: “з низьким вмістом смоли”, “легкі”, “суперлегкі”, “ультралегкі”, аналоги таких слів іноземними мовами, які створюють враження про те, що такий тютюновий виріб менш шкідливий для здоров'я, - від 2000 грн. до 20 000 грн.;
невідведення на підприємствах (організаціях) громадського харчування для осіб, які не курять, не менше ніж половини площі цих громадських місць, розміщеної так, щоб тютюновий дим не поширювався на цю територію, - від 1000 грн. до 10 000 грн.;
невідведення у готелях та в інших місцях тимчасового розміщення громадян для осіб, які не курять, не менше ніж 50% номерів цих готелів та (або) місць розміщення - від 1000 грн. до 10 000 грн.
Крім того, внесеними до КпАП змінами посилено відповідальність за куріння в громадських місцях та за порушення у сфері продажу алкогольних та тютюнових виробів, зокрема значно підвищено розміри штрафів, а саме:
куріння у вагонах (у тому числі в тамбурах) приміських поїздів, у невстановлених для куріння місцях у поїздах місцевого і дальнього сполучення, а також у метрополітенах тягне за собою попередження або накладення штрафу від 5 до 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 85 до 340 грн.) (частина друга ст. 110 КпАП);
куріння у невстановлених місцях на суднах тягне за собою попередження або накладення штрафу від 5 до 20 НМДГ неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 85 до 340 грн.) (частина друга ст. 115 КпАП);
куріння у невстановлених місцях на річкових суднах тягне за собою попередження або накладення штрафу від 5 до 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 85 до 340 грн.) (частина третя ст. 117 КпАП);
куріння в автобусах, маршрутних таксі, тролейбусах або трамваях тягне за собою попередження або накладення штрафу від 5 до 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 85 до 340 грн.) (частина третя ст. 119 КпАП).
Відповідно до ст. 156 КпАП за порушення правил торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами, зокрема, без наявності ліцензії або без марок акцизного збору чи з підробленими марками цього збору тягне за собою накладення штрафу від 50 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 850 до 3400 грн.) з конфіскацією предметів торгівлі та виручки, одержаної від продажу предметів торгівлі.
Крім того, порушення працівником підприємства (організації) торгівлі або громадського харчування правил торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами, а саме: торгівля алкогольними напоями або тютюновими виробами в приміщеннях або на територіях, заборонених законом, або в інших місцях, визначених рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради як такі, де роздрібна торгівля алкогольними напоями або тютюновими виробами заборонена, а так само торгівля алкогольними напоями або тютюновими виробами через торгові автомати чи неповнолітніми особами, а також продаж алкогольних напоїв або тютюнових виробів особі, яка не досягла 18 років, або продаж тютюнових виробів в упаковках, що містять менш як 20 сигарет або цигарок, чи поштучно (крім сигар), тягне за собою накладення штрафу від 30 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 510 до 1700 грн.).
Водночас торгівля алкогольними напоями або тютюновими виробами з рук тягне за собою накладення штрафу від 30 до 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 510 до 850 грн.) з конфіскацією предметів торгівлі.
При цьому за торгівлю без наявності ліцензії або без марок акцизного збору чи з підробленими марками цього збору та торгівлю з рук, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення, накладається штраф у розмірі від 150 до 250 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 2550 до 4250 грн.) з конфіскацією предметів торгівлі.
Щодо марок акцизного збору, то відповідно до ст. 164-5 КпАП зберігання або транспортування алкогольних напоїв чи тютюнових виробів, на яких немає належним чином розміщених марок акцизного збору, або з підробленими чи фальсифікованими марками акцизного збору посадовими особами підприємств-виробників, імпортерів і продавців цих товарів тягне за собою накладення штрафу від 50 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 850 до 3400 грн.) з конфіскацією таких алкогольних напоїв або тютюнових виробів.
За ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано стягненню за будь-яке з вищезазначених правопорушень, або вчинені у великих розмірах, - тягнуть за собою накладення штрафу від 200 до 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 3400 до 8500 грн.) з конфіскацією таких алкогольних напоїв чи тютюнових виробів. (Примітка. Під великим розміром слід розуміти вартість алкогольних напоїв або тютюнових виробів, які у сто чи більше разів перевищують неоподатковуваний мінімум доходів громадян.)
Незаконне зберігання марок акцизного збору тягне за собою накладення штрафу від 15 до 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 255 до 340 грн.) з конфіскацією марок акцизного збору.
Відповідно до ст. 168-2 КпАП випуск у продаж продукції з порушенням вимог щодо медичних попереджень споживачів тютюнових виробів тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від 30 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 510 до 1700 грн.).
Щодо куріння тютюнових виробів у заборонених місцях, то згідно зі ст. 175-1 КпАП куріння тютюнових виробів у місцях, де це заборонено законом, а також в інших місцях, визначених рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради, тягне за собою попередження або накладення штрафу від 3 до 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 51 до 170 грн.). При цьому при повторному протягом року вчиненні порушення, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, накладається штраф від 10 до 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 170 до 340 грн.).
Закон № 1512-VІ набирає чинності з дня його опублікування, тобто 11.07.2009 р.
Оксана СКІЧКО,
оглядач “Вісника”
“Вісник податкової служби України” № 28 липень 2009 р.
передплатні індекси:
22599 (укр.) 22600 (рос.)
