КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА З ПИТАНЬ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО
ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
16.07.2009 N 25
Про підсумки роботи житлово-комунального
господарства України у I півріччі 2009 року
Розглянувши питання "Про підсумки роботи житлово-комунального господарства України у I півріччі 2009 року", колегія Мінжитлокомунгоспу України відзначає, що у звітному періоді загалом забезпечено розроблення законодавчих та нормативно-правових актів, спрямованих на реформування відносин у сфері житлово-комунального господарства, створення умов для його розвитку.
Зокрема, Міністерством підготовлено такі нормативно-правові акти:
- проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Загальнодержавну програму реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2004-2010 роки" (реєстр. N 1511-VI), прийнятий Верховною Радою України;
- проект Закону України "Про основні засади державної житлової політики", схвалений Кабінетом Міністрів України та поданий до Верховної Ради України;
- проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про теплопостачання" (реєстраційний N 4008 від 04.02.2009);
- проект Закону України "Про внесення змін до деяких Законів України щодо діяльності суб'єктів господарювання на ринку комунальних послуг" (реєстраційний N 3437 від 04.12.2008);
- проект Закону України "Про енергетичну ефективність будівель", схвалений Кабінетом Міністрів України та внесений до Верховної Ради України;
- проект Закону України "Про особливості передачі в оренду та концесію об'єктів централізованого водо-, теплопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності", схвалений Кабінетом Міністрів України та внесений до профільного комітету Верховної Ради України;
- проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків", схвалений на засіданні Уряду;
- проект Закону України "Про затвердження Загальнодержавної програми розвитку соціального житла", який готується для подання на розгляд Кабінету Міністрів України;
- постанову Кабінету Міністрів України від 14.01.2009 N 16 "Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері питного водопостачання і водовідведення та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю)";
- постанову Кабінету Міністрів України від 28.04.2009 N 428 "Про затвердження Положення про наглядову раду з питань розподілу і утримання житла у гуртожитках та використання гуртожитків і прибудинкових територій";
- постанову Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 N 529 "Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і Типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій";
- постанову Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 N 565 "Про затвердження Порядку проведення безоплатного капітального ремонту власних житлових будинків і квартир осіб, що мають право на таку пільгу, а також першочерговий поточний ремонт житлових будинків і квартир осіб, які мають на це право";
- постанову Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 N 485 "Про справляння плати за виготовлення бланків і видачу свідоцтв про право власності на житлове (житлові) приміщення у гуртожитку та встановлення її розміру";
- Типовий договір про надання послуг з управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 N 484;
- постанову Кабінету Міністрів України від 22.04.2009 N 392 "Деякі питання фінансування розрахунків за природний газ суб'єктів господарювання, що виробляють теплову енергію, яка споживається населенням";
- Правила управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, затверджені наказом Мінжитлокомунгоспу від 02.02.2009 N 13 та зареєстровані в Мін'юсті 27.04.2009 за N 377/16393;
- Методичні рекомендації щодо застосування Правил надання послуг з управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд.
З метою створення належного нормативно-правового підґрунтя для передачі в оренду і концесію об'єктів тепло-, водопостачання та водовідведення, які перебувають у комунальній власності, Міністерством розроблено та постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2009 N 418 внесено зміни до Типового концесійного договору.
В цілому по галузі відбуваються позитивні зрушення зокрема у реформуванні житлової сфери.
За оперативними даними у I півріччі 2009 року утворено 793 об'єднань співвласників багатоквартирних будинків, що дорівнює кількості об'єднань, створених за аналогічний період 2008 року.
Найбільше зростання досягнуто у Донецькій (249 од.), Дніпропетровській (87 од.), Львівській (56 од.), Тернопільській (49 од.), Волинській (42 од.) та Луганській (27 од.) областях.
Разом з тим, кількість управителів багатоквартирного будинку та керуючих житловим фондом компаній зросла лише на 2 одиниці (з 64 до 66 од.).
Не поліпшився технічний стан житлового фонду, об'єктів благоустрою, водо-, теплопостачання та водовідведення, міського електротранспорту.
До категорії ветхих та аварійних по Україні віднесено 58,9 тис. житлових будинків загальною площею 5,1 млн.кв.м, або 0,6% житлового фонду країни, де постійно проживають 200,2 тис. мешканців.
Витрати на капітальний ремонт житлового фонду (369,1 млн.грн.) хоча і збільшились на 26,8% в порівнянні із аналогічним показником за попередній рік, але склали лише 27% від потреби.
Значною проблемою у сфері водопостачання і водовідведення залишається надмірне та неефективне використання матеріальних і енергетичних ресурсів підприємствами. Енергетична складова у собівартості питної води та очищених стічних вод в середньому по Україні сягає 50%, а споживання електроенергії у водопровідно-каналізаційному господарстві становить понад 5,0 млрд.кВт.год. Через застаріле обладнання, роботу насосних станцій в неоптимальному режимі та втрати питної води під час її транспортування та розподілу непродуктивні витрати електроенергії в середньому по країні складають більше 25%.
Нераціональні витрати та втрати питної води у зовнішніх мережах досягли по Україні 40,4% від води, відпущеної всім споживачам.
Технічний стан опалювальних котелень і теплових мереж України залишається незадовільним.
Значною залишається частка установлених котлів з терміном експлуатації понад 20 років, що обумовлює значні витрати палива, високі забруднення оточуючого середовища і в цілому призводить до зниження надійності та якості послуг теплопостачання.
У ветхому та аварійному стані перебувають 5,6 тис.км теплових і парових мереж, що становить 16% від їх загальної протяжності.
Водночас проблемою теплового господарства є низький рівень надійності теплотрас та їх незадовільна теплоізоляція, що обумовлює великі втрати тепла, суттєві економічні збитки внаслідок аварій і значних обсягів ремонтних робіт.
Під час проходження опалювального сезону 2008/09 рр. за дорученням ДК "Газ України" масово відключалися об'єкти теплогенерації від газопостачання. Так, 15 лютого ц.р. зафіксовано відключення котельних в АР Крим (141 од.), у Луганській (18 од.), Херсонській (9 од.), Київській (3 од.) областях.
Головною причиною зазначено незадовільний рівень розрахунків підприємств теплоенергетики за спожитий природний газ.
Не подолані негативні тенденції останніх років у роботі міського електротранспорту. Обсяг перевезених трамвайними вагонами і тролейбусами пасажирів через скорочення транспортної роботи знизився на 17,6%. Відбувається подальше зменшення та фізичне старіння парку рухомого складу, спричинене невиконанням Державної і місцевих програм щодо його оновлення. Неповне та несвоєчасне відшкодування з державного бюджету витрат підприємств міського електротранспорту на пільгові перевезення пасажирів та значне зменшення фінансування з місцевих бюджетів обумовило погіршення їх фінансово-економічного стану та збитковість на рівні 20% і, як наслідок, зростання заборгованості з виплати заробітної плати, підвищення соціальної напруги в колективах підприємств.
Порівняно з відповідним періодом минулого року кількість пасажирів зменшилися на 17,6 відсотка, водночас доля пільгових перевезень у їх загальному обсязі зросла на 0,9%.
Пробіг рухомого складу міського електротранспорту протягом 1-го півріччя 2009 року зменшився порівняно з аналогічним періодом минулого року на 10 відсотків і склав 112,4 млн. вагоно(тролейбусо)-кілометрів.
Фінансово-економічний стан суб'єктів господарювання, що виробляють та надають житлово-комунальні послуги, залишається нестабільним, не подолано хронічної збитковості, продовжують нарощуватися обсяги кредиторської заборгованості.
За даними галузевої статистичної звітності станом на 01.06.2009 підприємства галузі отримали збитки у сумі 1,3 млрд. гривень.
Найбільші обсяги збитків - у комунальній теплоенергетиці - 0,8 млрд. гривень.
Загальна сума дебіторської заборгованості підприємств галузі за січень-травень 2009 року збільшилась на 346,9 млн.грн. (3,4%) і станом на 1 червня 2009 року склала 10,4 млрд. гривень.
Загальний обсяг кредиторської заборгованості з початку року збільшився на 1,6 млрд.грн. (17,2%) і станом на 1 червня 2009 року склав 11,0 млрд. гривень.
Заборгованість за енергоносії у загальній сумі кредиторської заборгованості складає 5,6 млрд.грн. (50,3%), у тому числі за газ - 3,8 млрд.грн. (з урахуванням боргів минулих періодів), за електроенергію - 1,8 млрд. гривень.
З метою подолання накопичених у галузі проблем та реалізації завдань, що випливають із Програми діяльності Кабінету Міністрів України "Подолання впливу світової фінансово-економічної кризи та поступальний розвиток", колегія Мінжитлокомунгоспу вирішила:
1. Заступникам Міністра, керівникам структурних підрозділів Міністерства відповідно до плану законотворчої та нормотворчої діяльності Мінжитлокомунгоспу України на 2009 рік забезпечити подальше розроблення та супроводження законопроектів і нормативно-правових актів у Кабінеті Міністрів України та Верховній Раді України в установленому порядку і відповідно до визначених термінів а також вжити заходів щодо підвищення якості та обґрунтованості проектів нормативно-правових актів, що надаються на розгляд Уряду.
Термін - протягом 2009 року
2. Департаменту стратегічного розвитку та житлової політики забезпечити:
2.1 Розробити заходи з організації виконання Загальнодержавної програми реформування та розвитку житлово-комунального господарства України на 2009-2014 роки.
Термін - IV квартал 2009 року
2.2. Подання до Кабінету Міністрів України проектів постанов Уряду:
- "Про затвердження Державної цільової програми модернізації комунальної теплоенергетики на 2010-2014 роки".
Термін - IV квартал 2009 року
- "Про Єдиний державний реєстр громадян, які потребують поліпшення житлових умов відповідно до законодавства та перебувають на квартирному обліку".
Термін - до 1 листопада 2009 року
- "Про затвердження Типового положення про регіональні комісії з питань забезпечення житлових прав мешканців гуртожитків".
Термін - до 1 вересня 2009 року
2.3. Супроводження в Кабінеті Міністрів України проектів розпоряджень Уряду:
- "Про схвалення Концепції розвитку державно-приватного партнерства у житлово-комунальному господарстві".
Термін - до прийняття Урядом
- "Про схвалення Концепції розвитку житлових будівельно-ощадних інститутів в Україні".
Термін - до прийняття Урядом
2.4. Підготовку наказу Мінжитлокомунгоспу "Про затвердження Положення про порядок передачі квартир (будинків), жилих приміщень у гуртожитках у власність громадян".
Термін - до 1 листопада 2009 року
2.5. Щомісячний аналіз обсягів заборгованості із виплати заробітної плати на підприємствах житлово-комунального господарства.
Термін - постійно
2.6. Підготовку інформаційно-аналітичних матеріалів щодо стану погашення заборгованості у розрізі підгалузей та регіонів України.
Термін - постійно
3. Департаменту розвитку комунальної інфраструктури забезпечити:
3.1 Погодження з центральними органами виконавчої влади проекту Закону України "Про централізоване водопостачання та водовідведення" та внесення змін до Закону України "Про Загальнодержавну програму "Питна вода України" на 2006-2020 роки".
Термін - III квартал 2009 року
3.2. Підготовку бюджетних запитів до проекту Державного бюджету на 2010 рік в частині фінансування Загальнодержавної програми "Питна вода України" на 2006-2020 роки ( 2455-15 ) та заходів з модернізації комунальної теплоенергетики.
Термін - липень 2009 року
4. Департаменту благоустрою та комунального обслуговування:
4.1. Підготувати зміни до Закону України "Про поховання та похоронну справу" ( 1102-15 ).
Термін - грудень 2009 року
4.2. Продовжити опрацювання проектів нормативно-правових актів щодо упорядкування пільгових перевезень пасажирів міським електротранспортом.
Термін - II півріччя 2009 року
4.3. Забезпечити подальше удосконалення нормативно-правової бази з питань договірних відносин і ціноутворення у сфері міського електротранспорту.
Термін - II півріччя 2009 року
4.4. Забезпечити контроль за своєчасним, якісним та об'єктивним проведенням державного технічного огляду об'єктів міського електротранспорту.
Термін - протягом 2009 року
4.5. Посилити контроль за підприємствами міського електротранспорту, які за результатами державного технічного огляду допустили погіршення технічного стану об'єктів міського електротранспорту, та показників в роботі щодо забезпечення безпеки пасажирських перевезень.
Термін - протягом 2009 року
5. Департаменту державного регулювання:
5.1. Забезпечити супровід проектів Законів України "Про внесення змін до Закону України про теплопостачання" та "Про внесення змін до деяких законів України щодо діяльності суб'єктів господарювання на ринку комунальних послуг" у Верховній Раді України.
Термін - протягом 2009 року
5.2. Забезпечити подання до Кабінету Міністрів України проекту постанови Уряду "Про внесення змін до Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення".
Термін - III квартал 2009 року
5.3. Продовжити опрацювання проекту наказу "Про затвердження форми Типового договору купівлі-продажу типової енергії між споживачем і теплопостачальною організацією, крім підприємств, що виробляють та використовують теплову енергію для цілей власного виробництва".
Термін - протягом 2009 року
5.4. Продовжити опрацювання проектів наказів "Про затвердження Правил приєднання когенераційних установок до теплових мереж" та "Про затвердження Правил надання і погодження технічних умов на підключення до теплових мереж".
Термін - III квартал 2009 року
6. Відділу координації міжнародної технічної допомоги та міжнародних зв'язків:
6.1. Продовжувати обмін досвідом з провідними країнами світу у сфері ЖКГ, роботу з розширення міжнародної договірно-правової бази у цій сфері та щодо подальшого залучення іноземних інвестицій у житлово-комунальну галузь України.
Термін - протягом II півріччя 2009 року
6.2. Активізувати діяльність з підготовки та відбору проектів для участі у "відкритому компоненті" проекту Світового банку "Розвиток міської інфраструктури".
Термін - протягом II півріччя 2009 року
7. Сектору підготовки до Євро 2012:
7.1. Здійснювати загальну координацію вирішення галузевих питань підготовки та проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу та контроль за ходом виконання завдань і заходів Державної цільової програми містами - учасниками Чемпіонату.
Термін - протягом II півріччя 2009 року
8. Керівникам структурних підрозділів прискорити впровадження та затвердження в установленому порядку закінчених у 2008 році нормативних, науково-дослідних та дослідно-конструкторських розробок. У разі необхідності винести їх на розгляд науково-технічної ради.
Термін - вересень 2009 року
9. Керівникам підприємств, установ та організацій, віднесених до сфери управління Міністерства, вжити заходів із забезпечення:
9.1. Підвищення ефективності виробництва, нарощування виробничого потенціалу та його технічного оновлення, недопущення зниження обсягів виконання робіт і надання послуг, підвищення їх якості.
9.2. Виконання показників затверджених фінансових планів на 2009 рік і недопущення збитковості.
9.3. Проведення своєчасних розрахунків з бюджетами всіх рівнів і Пенсійним фондом, недопущення заборгованості із виплати заробітної плати.
9.4. Цільового та ефективного використання державних коштів, недопущення фактів фінансових порушень, посилення контролю за збереженням державного майна, попередження негативних явищ, пов'язаних із проявами корупційних та інших неправомірних діянь.
Термін - протягом II півріччя 2009 року
10. Рекомендувати розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня:
Забезпечити впровадження жорсткого режиму економії виділених бюджетних коштів в умовах фінансової кризи.
Термін - протягом 2009 року
11. Рекомендувати Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям:
11.1 Активізувати роботу щодо своєчасної та повної виплати заробітної плати працівникам житлово-комунального господарства, погашення існуючої заборгованості із заробітної плати та недопущення утворення нових боргів.
Термін - постійно
11.2. Забезпечити перегляд та коригування у відповідності із прийнятою Загальнодержавною програмою реформування і розвитку житлово-комунального господарства, регіональних, місцевих програм реформування і розвитку житлово-комунального господарства ( 1869-15 ) та надання Мінжитлокомунгоспу відповідної узагальненої інформації.
Термін - щопівроку
11.3. З метою належної підготовки та проведення опалювального сезону 2009-2010 рр. забезпечити співпрацю з органами місцевого самоврядування щодо встановлення у населених пунктах відповідного регіону економічно обґрунтованих тарифів на житлово-комунальні послуги та повного відшкодування витрат виробництва, своєчасного їх коригування відповідно до зміни цін на паливно-енергетичні ресурси, встановлення мінімальної заробітної плати.
Термін - до 15 жовтня 2009 року
11.4. Забезпечити відшкодування заборгованості з різниці в тарифах на житлово-комунальні послуги за рахунок місцевих бюджетів у разі встановлення тарифів, які не покривають собівартості виробництва послуг.
Термін - до 15 жовтня 2009 року
11.5. Привести у відповідність до прийнятих нормативно-правових актів та затвердити в установленому порядку тарифи на послуги з вивезення побутових відходів та в надання громадянам необхідного мінімального переліку окремих видів ритуальних послуг, реалізації предметів ритуальної належності.
Термін - грудень 2009 року
11.6. Провести перевірку виконання договірних відносин між ритуальними службами і суб'єктами господарювання різних форм власності з метою приведення їх до вимог чинного законодавства.
Термін - до кінця 2009 року
12. Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям спільно з органами місцевого самоврядування:
12.1. Надати інформацію Міністерству про стан виконання постанови Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 N 682 "Про першочергові заходи щодо реалізації програми модернізації комунальної теплоенергетики України".
Термін - до 1 жовтня 2009 року
12.2. Вжити заходів щодо прискорення розроблення і затвердження схем теплопостачання та регіональних програм модернізації комунальної теплоенергетики і надати Мінжитлокомунгоспу інформацію про стан виконання цієї роботи.
Термін - грудень 2009 року
12.3. Вжити заходів щодо прийняття регіональних та місцевих програм розвитку міського електротранспорту відповідно до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2006 N 1855.
Термін - III-IV квартал 2009 року
13. Рекомендувати Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям разом з органами місцевого самоврядування міст, де функціонує міський електротранспорт:
13.1. Забезпечити встановлення та дотримання договірних відносин між органами місцевого самоврядування та підприємствами міського електротранспорту відповідно до вимог Закону України "Про міський електричний транспорт" ( 1914-15 ) та Правил надання населенню послуг з перевезень міським електротранспортом, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2004 N 1735.
Термін - до кінця 2009 року
13.2. Вжити заходів щодо пріоритетного розвитку міського електротранспорту у забезпеченні міських пасажироперевезень.
Термін - постійно
13.3. Забезпечити спрямування у 2009 році і наступних роках коштів на придбання нового рухомого складу, ремонти трамвайних колій, контактних мереж, тягових підстанцій, утримання трамвайних вагонів і тролейбусів відповідно до встановлених вимог.
Термін - протягом 2009 року
14. Рекомендувати органам місцевого самоврядування вжити заходів щодо:
14.1. Забезпечення належної підготовки об'єктів житлово-комунального господарства та міського електротранспорту відповідно до вимог УЄФА та плану-графіка заходів з підготовки об'єктів до Євро-2012 на 2009 рік з метою остаточного затвердження УЄФА приймаючими містами Донецька, Львова, Харкова, а також проведення фіналу в місті Києві.
Термін - листопад 2009 року
14.2. Впровадження сучасних засобів електронного обліку пасажироперевезень та управління рухом пасажирського міського транспорту.
Термін - до кінця 2009 року
14.3. Створення належного інвестиційного клімату в сфері підготовки об'єктів житлово-комунального господарства до Євро-2012.
Термін - протягом II півріччя 2009 року
15. Заступникам Міністра, Департаменту організаційно-аналітичного забезпечення та роботи з персоналом, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям забезпечити неухильне дотримання вимог Порядку погодження в Мінжитлокомунгоспі кандидатур для призначення на посади та звільнення з посад керівників і заступників керівників управлінь (головних управлінь) житлово-комунального господарства обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, затверджених наказом від 13.03.2008 N 59.
Термін - постійно
Контроль за виконанням цього рішення покласти на заступників Міністра відповідно до розподілу функціональних обов'язків.
Голова колегії О.Ю.Кучеренко
