НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Департамент нормативно-методологічного забезпечення
банківського регулювання та нагляду
ЛИСТ
22.07.2009 N 40-511/3967-13881
Головним управлінням
Національного банку України
в Автономній Республіці Крим
та по м. Києву
і Київській області,
територіальним управлінням
Національного банку України,
департаментам та самостійним
управлінням центрального
апарату,
навчальним закладам
Національного банку України,
Центру наукових досліджень
Національного банку України,
Навчальному центру
Національного банку України,
Асоціації українських
банків,
Асоціації "Український
Кредитно-Банківський Союз",
банкам України
Щодо постанови
Правління Національного банку України
від 03.06.2009 N 328 "Про заходи щодо
забезпечення погашення кредитів"
З метою забезпечення належного застосування банками положень постанови Правління Національного банку України "Про заходи щодо забезпечення погашення кредитів" від 03.06.2009 N 328 (далі - Постанова N 328), яка набрала чинності з 03.06.2009, Національний банк України надає наступні роз'яснення.
1. Щодо здійснення банками реструктуризації кредитної заборгованості позичальників, фінансовий стан яких класифіковано як "Г" або "Д" та стан обслуговування боргу визначено як "добрий" або "слабкий".
Постанова N 328 не містить заборони щодо здійснення реструктуризації кредитної заборгованості позичальників, фінансовий стан яких класифіковано банком як "Г" або "Д". Однак, приймаючи рішення про здійснення реструктуризації кредитної заборгованості таких позичальників, банк повинен об'єктивно оцінити реальну їх спроможність у подальшому належним чином виконувати свої зобов'язання, а також рівень ризиків банку, спричинених такою реструктуризацією, та спроможність належним чином управляти ними. З метою оцінки економічних вигод та втрат банку від реструктуризації такої кредитної заборгованості, необхідно також здійснити розрахунки прогнозних показників діяльності, зокрема ліквідності та платоспроможності.
Одночасно звертаємо увагу, що на таку реструктуризовану заборгованість не поширюються преференції, визначені пунктами 3 та 4 Постанови N 328.
2. Щодо можливості здійснення банком реструктуризації кредитної заборгованості, віднесеної до портфеля однорідних споживчих кредитів.
Виходячи з положень підпункту "б" пункту 1 Постанови N 328, банк може здійснювати реструктуризацію заборгованості за кредитами, які включені до портфеля однорідних споживчих кредитів, за такими категоріями заборгованості як "стандартна", "під контролем" та "субстандартна".
3. Щодо підвищення категорії реструктуризованої кредитної операції.
Під час здійснення реструктуризації кредитної заборгованості та/або зміни валюти зобов'язання, як правило, відбувається зміна розміру та періодичності платежів, внаслідок чого одномоментно можуть покращитись значення показників оцінки фінансового стану позичальників. Однак, таке покращення значень показників оцінки фінансового стану позичальників не дає об'єктивних підстав банку приймати їх під час визначення категорії кредитної операції, оскільки відповідно до вимог пункту 4.1 глави 4 Положення про порядок формування та використання резерву для відшкодування можливих втрат за кредитними операціями банків, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 06.07.2000 N 279 (далі - Положення N 279), критерії оцінки фінансового стану позичальників мають бути визначені банком на підставі аналізу їх балансів і звітів про фінансові результати в динаміці.
Враховуючи зазначене, підпунктом "г" пункту 1 Постанови N 328 передбачено, що факт здійснення реструктуризації та/або зміни валюти зобов'язання не є підставою для підвищення категорії заборгованості порівняно з категорією, яка була визначена банком до початку реструктуризації та/або зміни валюти зобов'язання. У подальшому, відповідно до періодичності здійснення оцінки фінансового стану позичальників, визначеної внутрішніми положеннями, банк може підвищувати категорію реструктуризованої кредитної операції відповідно до вимог Положення N 279 та пункту 4 Постанови N 328.
4. Щодо черговості реструктуризації кредитної заборгованості та/або зміни валюти зобов'язання за окремим видами кредитів.
Передбачену підпунктом "ї" пункту 1 Постанови N 328 черговість реструктуризації кредитної заборгованості та/або зміни валюти зобов'язання за видами кредитів встановлено, виходячи із основних пріоритетів державної політики щодо підтримки вітчизняного товаровиробника та соціального захисту населення у період фінансової кризи та ситуації, що склалась з погашенням зазначених у Постанові N 328 видів кредитів.
Постанова N 328 не містить заборони щодо самостійного визначення банками черговості здійснення реструктуризації кредитної заборгованості та/або зміни валюти зобов'язання, однак у такому випадку банк не може користуватись преференціями, визначеними пунктами 3 та 4 Постанови N 328.
5. Щодо продовження терміну первинного строку дії кредитного договору.
Встановлення підпунктом "и" пункту 1 Постанови N 328 терміну продовження первинного строку дії кредитного договору в разі реструктуризації кредитної заборгованості не більше, ніж на два роки, обумовлено необхідністю збереження ліквідності та платоспроможності банків та їрунтується на світовій практиці щодо оптимальних строків здійснення реструктуризації кредитної заборгованості, що також підтверджується результатами аналізу досвіду банків України щодо здійснення ними реструктуризації кредитної заборгованості.
Постанова N 328 не містить заборони встановлювати інші терміни продовження первинного строку дії кредитного договору, однак у такому випадку банк не може користуватись преференціями, визначеними пунктами 3 та 4 Постанови N 328. При цьому, банк, приймаючи рішення про таку реструктуризацію, має оцінити рівень кредитного ризику та ризику ліквідності, а також визначити свою спроможність належним чином управляти цими ризиками.
6. Щодо врахування вартості забезпечення при здійсненні оцінки фінансового стану позичальників - фізичних осіб за реструктуризованою кредитною заборгованістю.
Враховуючи вимоги підпункту "г" пункту 1 Постанови N 328, банк може застосовувати положення абзацу третього пункту 4 Постанови N 328 щодо оцінки фінансового стану позичальників - фізичних осіб відповідно до періодичності, визначеної його внутрішніми положеннями, тільки після здійснення реструктуризації кредитної заборгованості позичальників - фізичних осіб.
7. Щодо поширення положень пункту 5 Постанови N 328.
Дія пункту 5 Постанови N 328 поширюється тільки на кредитні операції, реструктуризація, у тому числі пролонгація, за якими була здійснена відповідно до пункту 3 постанови Правління Національного банку України від 04.12.2008 N 413 "Про окремі питання діяльності банків", абзаців шостого та сьомого пункту 1, пункту 2 постанови Правління Національного банку України від 05.02.2009 N 49 "Про окремі питання діяльності банків" до набрання чинності Постанови N 328.
8. Щодо визнання витрат за операціями реструктуризації/зміни валюти зобов'язання.
Відповідно до вимог Інструкції з бухгалтерського обліку кредитних, вкладних (депозитних) операцій та формування і використання резервів під кредитні ризики в банках України, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 27.12.2007 N 481 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 22.01.2008 за N 48/14739, суттєві зміни умов за фінансовим інструментом або його частиною банк відображає в бухгалтерському обліку як погашення первісного фінансового інструменту та визнання нового фінансового інструменту.
У разі зміни умов договору, що приводять до погашення первісного і визнання нового фінансового інструменту, виникають різниці між балансовою вартістю первісного активу та дисконтованою вартістю грошових потоків за новим договором із застосуванням первісної ефективної ставки відсотка, які відображають в бухгалтерського обліку як інші операційні доходи або витрати.
Отже, у разі реструктуризації зобов'язання за кредитом банк має визначити грошові потоки за новими умовами, продисконтувати їх за первісною ефективною ставкою та порівняти результат з балансовою вартістю кредиту. Визначена різниця і буде іншими операційними витратами.
9. Щодо бухгалтерського обліку простроченої заборгованості за кредитами, яку реструктуризовано банком.
У разі реструктуризації кредитної заборгованості позичальника банк має перенести заборгованість з рахунків з обліку простроченої заборгованості на рахунки з обліку строкової заборгованості. Подальше відображення в бухгалтерському обліку заборгованості за кредитом буде залежати від стану обслуговування боргу позичальником.
Одночасно звертаємо увагу, що оцінку фінансового стану позичальників та стану обслуговування ними боргу за кредитами, які реструктуризовані, необхідно здійснювати з дотриманням встановлених Національним банком України вимог.
10. Щодо реструктуризації заборгованості за договорами кредитних ліній.
Постанова N 328 не містить заборони здійснювати реструктуризацію заборгованості за договорами кредитних ліній, укладеними до 01.10.2008, видача коштів за якими здійснювалась після 01.10.2008. Однак, звертаємо увагу, що така реструктуризована заборгованість поділяється на:
- заборгованість, реструктуризовану згідно з вимогами постанов Правління Національного банку України від 04.12.2008 N 413 "Про окремі питання діяльності банків" та від 05.02.2009 N 49 "Про окремі питання діяльності банків" до набрання чинності Постановою N 328, яку слід розглядати згідно з вимогами пункту 5 Постанови N 328;
- іншу реструктуризовану заборгованість, на яку не поширюються преференції, визначені пунктами 3 та 4 Постанови N 328.
Виконавчий директор - директор Дирекції
з банківського регулювання та нагляду В.В.Пасічник
