МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
05.03.2009 N 118
Про затвердження Положення про функціональну
підсистему забезпечення охорони громадського
порядку та безпеки дорожнього руху єдиної
державної системи запобігання і реагування
на надзвичайні ситуації техногенного
та природного характеру
Відповідно до Положення про єдину державну систему запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 серпня 1998 року N 1198 (зі змінами), з метою забезпечення виконання поставлених органам і підрозділам внутрішніх справ завдань в умовах надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру наказую:
1. Затвердити Положення про функціональну підсистему забезпечення охорони громадського порядку та безпеки дорожнього руху єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру (далі - Положення), що додається.
2. Керівництво функціональною підсистемою забезпечення охорони громадського порядку та безпеки дорожнього руху єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру (далі - функціональна підсистема ОГП та БДР) покласти на заступника Міністра внутрішніх справ України - начальника міліції громадської безпеки - члена Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій.
Заступниками керівника функціональної підсистеми ОГП та БДР призначити начальників Департаменту громадської безпеки та Департаменту Державної автомобільної інспекції МВС.
3. Керівництво силами та засобами функціональної підсистеми ОГП та БДР під час залучення їх до ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій покласти на Оперативний штаб МВС та підпорядковані йому оперативні штаби (робочі групи) органів і підрозділів внутрішніх справ.
4. Керівникам структурних підрозділів центрального апарату Міністерства, начальникам головних управлінь, управлінь МВС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, на залізничному транспорті, міськрайлінорганів організувати вивчення особовим складом у системі службової підготовки Положення та забезпечити готовність підпорядкованих сил і засобів до дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.
5. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра генерал-лейтенанта міліції Савченка О.І.
6. Уважати таким, що втратив чинність, наказ МВС від 03.07.2007 N 220.
7. Наказ оголосити особовому складу органів і підрозділів внутрішніх справ.
Міністр Ю.В.Луценко
Погоджено:
Міністерство України з питань надзвичайних ситуації та у справах
захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи
Затверджено
Наказ МВС України
05.03.2009 N 118
Положення
про функціональну підсистему забезпечення охорони
громадського порядку та безпеки дорожнього руху
єдиної державної системи запобігання і реагування
на надзвичайні ситуації техногенного
та природного характеру
1. Загальна частина
1.1. Це Положення розроблено відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 3 серпня 1998 року N 1198 "Про єдину державну систему запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру" з метою визначення принципів створення функціональної підсистеми забезпечення охорони громадського порядку та безпеки дорожнього руху єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру, основних завдань, складу сил і засобів, порядку виконання завдань і взаємодії, а також регулює основні питання її діяльності.
1.2. У цьому Положенні наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
- єдина державна система запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного і природного характеру (далі - єдина державна система) - центральні та місцеві органи виконавчої влади, державні підприємства, установи та організації з відповідними силами і засобами, які здійснюють нагляд за забезпеченням техногенної та природної безпеки, організовують проведення роботи із запобігання надзвичайним ситуаціям техногенного та природного походження (далі - надзвичайні ситуації або НС) і реагування в разі їх виникнення з метою захисту населення і довкілля, зменшення матеріальних втрат;
- надзвичайна ситуація - порушення нормальних умов життя і діяльності людей на об'єкті або території, спричинене аварією, катастрофою, стихійним лихом або іншими чинниками, що призвело (може призвести) до загибелі людей та/або значних матеріальних втрат;
- надзвичайна ситуація техногенного характеру - транспортні аварії (катастрофи), пожежі, неспровоковані вибухи чи їх загроза, аварії з викидом (загрозою викиду) небезпечних хімічних, радіоактивних, біологічних речовин, раптове руйнування споруд та будівель, аварії на інженерних мережах і спорудах життєзабезпечення, гідродинамічні аварії на греблях, дамбах;
- надзвичайна ситуація природного характеру - небезпечні геологічні, метеорологічні, гідрологічні морські та прісноводні явища, деградація грунтів чи надр, природні пожежі, зміна стану повітряного басейну, інфекційна захворюваність людей, сільськогосподарських тварин, масове ураження сільськогосподарських рослин хворобами чи шкідниками, зміна стану водних ресурсів та біосфери;
- реагування на надзвичайні ситуації - скоординовані дії підрозділів єдиної державної системи щодо реалізації планів дій (аварійних планів), уточнених в умовах конкретного виду та рівня надзвичайної ситуації з метою надання невідкладної допомоги потерпілим, усунення загрози життю та здоров'ю людей;
- запобігання виникненню надзвичайних ситуацій - підготовка та реалізація комплексу правових, соціально-економічних, політичних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних та інших заходів, спрямованих на регулювання техногенної та природної безпеки, проведення оцінки рівнів ризику, завчасне реагування на загрозу виникнення надзвичайної ситуації на основі даних моніторингу (спостережень), експертизи, досліджень та прогнозів щодо можливого перебігу подій з метою недопущення їх переростання в надзвичайну ситуацію або пом'якшення її можливих наслідків.
1.3. Відповідно до територіального поширення, обсягів технічних і матеріальних ресурсів, що необхідні для їх ліквідації, обсягів заподіяних або очікуваних економічних збитків, кількості людей, які загинули, за класифікаційними ознаками визначаються чотири рівні надзвичайних ситуацій - загальнодержавний, регіональний, місцевий та об'єктовий.
До загальнодержавного рівня належить НС, яка розвивається на території двох і більше областей, а також Автономної Республіки Крим, міст Києва та Севастополя або загрожує транскордонним перенесенням, а також у разі, коли для її ліквідації необхідні матеріальні та технічні ресурси в обсягах, що перевищують власні можливості окремої області, а також Автономної Республіки Крим, міст Києва та Севастополя, але не менше одного відсотка обсягу видатків відповідного бюджету.
До регіонального рівня належить НС, яка розгортається на території двох і більше районів областей (міст обласного значення), Автономної Республіки Крим або загрожує перенесенням на територію суміжної області України, а також у разі, коли для її ліквідації необхідні матеріальні та технічні ресурси в обсягах, що перевищують власні можливості окремого району, але не менш одного відсотка обсягу видатків відповідного бюджету.
До місцевого рівня належить НС, яка виходить за межі потенційно небезпечного об'єкта, загрожує поширенням самої ситуації або її вторинних наслідків на довкілля, сусідні населені пункти, інженерні споруди, а також у разі, коли для її ліквідації необхідні матеріальні та технічні ресурси в обсягах, що перевищують власні можливості потенційно небезпечного об'єкта, але не менш одного відсотка обсягу видатків відповідного бюджету.
До місцевого рівня також належать усі надзвичайні ситуації, які виникають на об'єктах житлово-комунальної сфери та інших, що не входять до затверджених переліків потенційно небезпечних об'єктів.
До об'єктового рівня належать всі НС, які не підпадають під вищезазначені визначення.
1.4. Остаточне рішення щодо рівня НС приймає спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади, до компетенції якого віднесено вирішення питання захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, за погодженням у разі потреби із заінтересованими міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади, а також з урахуванням експертного висновку (у разі його надання) регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій щодо рівня надзвичайної ситуації.
1.5. Основною метою створення функціональної підсистеми ОГП та БДР є забезпечення реалізації в системі МВС державної політики у сфері запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру.
1.6. Функціональна підсистема ОГП та БДР є складовою частиною єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру і створюється в системі МВС та підпорядкованих йому органах і підрозділах внутрішніх справ, з'єднаннях та частинах внутрішніх військ.
1.7. Функціональна підсистема ОГП та БДР виконує покладені на неї завдання в тісній взаємодії з відповідними підрозділами МНС, органами військового управління, іншими територіальними та функціональними підсистемами органів державної влади і місцевого самоврядування, адміністраціями підприємств, установ та організацій.
1.8. Керівника функціональної підсистеми ОГП та БДР призначає і звільняє від виконання обов'язків Міністр внутрішніх справ України.
Керівник функціональної підсистеми ОГП та БДР є членом Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій.
Зазначений керівник має двох заступників, між якими розподіляє обов'язки.
1.9. Робочим органом управління функціональної підсистеми ОГП та БДР є оперативний штаб, до роботи в якому залучаються працівники структурних підрозділів МВС і за згодою представники інших центральних органів виконавчої влади. Персональний склад оперативного штабу та його робочого апарату визначається на етапі планування керівником функціональної підсистеми ОГП та БДР.
1.10. Функціональна підсистема ОГП та БДР має три рівні: загальнодержавний, регіональний (обласний) та територіальний (міський, районний).
2. Основні завдання, які покладені
на функціональну підсистему ОГП та БДР
2.1. Відповідно до вимог постанов Кабінету Міністрів України від 3 серпня 1998 року N 1198 "Про єдину державну систему запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру" (зі змінами), від 26 жовтня 2001 року N 1432 "Про затвердження Положення про порядок проведення евакуації населення у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру" органи та підрозділи системи МВС у межах компетенції, визначеної Законом України "Про міліцію" ( 565-12 ), виконують наступні завдання щодо запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру:
2.1.1. Забезпечення охорони громадського порядку, ведення боротьби із злочинністю, безпеки дорожнього руху, охорони матеріальних і культурних цінностей у разі виникнення надзвичайних ситуацій.
2.1.2. Надання допомоги органам виконавчої влади, місцевого самоврядування, посадовим особам у проведенні відселення людей з місць, небезпечних для проживання.
2.1.3. Забезпечення участі сил та засобів (у межах їх тактико-технічних можливостей) у проведенні аварійно-рятувальних робіт у районах виникнення надзвичайних ситуацій.
2.1.4. Забезпечення охорони режимно-обмежувальних і карантинних зон в осередках радіоактивного, хімічного, бактеріологічного (біологічного) зараження та під час їх ліквідації.
2.1.5. Організація регулювання дорожнім рухом на міських і позаміських маршрутах евакуації.
2.1.6. Розробка і здійснення заходів щодо забезпечення безпеки дорожнього руху, охорони матеріальних і культурних цінностей у разі проведення евакуації.
2.1.7. Організація охорони громадського порядку на збірних і приймальних евакуаційних пунктах, пунктах посадки (висадки), на маршрутах евакуації та в районах (пунктах) розміщення евакуйованого населення.
2.1.8. У межах компетенції, забезпечення дотримання режиму перевезень автомобільними дорогами та допуск до зон надзвичайних ситуацій.
2.1.9. Організація реєстрації евакуйованого населення та ведення адресно-довідкової роботи.
2.1.10. Обмежують допуск населення до небезпечних зон.
Також:
- беруть участь у розробленні та розробляють, у межах компетенції, нормативно-правові акти, норми, правила та стандарти з питань запобігання надзвичайним ситуаціям та забезпечення захисту населення;
- забезпечують готовність органів управління, сил і засобів функціональної підсистеми ОГП та БДР до дій, спрямованих на запобігання та реагування на надзвичайні ситуації;
- беруть участь у комісійних обстеженнях стану охорони потенційно небезпечних об'єктів, що охороняються підрозділами органів внутрішніх справ та частинами внутрішніх військ;
- організовують та проводять рятувальні та інші невідкладні роботи на об'єктах органів внутрішніх справ, що зазнали впливу негативних наслідків надзвичайних ситуацій, відновлюють їх діяльність;
- прогнозують, у межах компетенції, можливі соціально-економічні та криміногенні наслідки;
- здійснюють заходи щодо соціального захисту працівників функціональної підсистеми ОГП та БДР, які постраждали від наслідків надзвичайних ситуацій;
- у населених пунктах, де не здійснюється цілодобове чергування оперативно-чергових (диспетчерських) служб органів управління єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайній ситуації, чергові частини ОВС здійснюють оповіщення населення про виникнення НС.
3. Органи управління функціональної
підсистеми ОГП та БДР
3.1. Управління силами та засобами функціональної підсистеми ОГП та БДР здійснюється:
3.1.1. На загальнодержавному рівні - Міністерством внутрішніх справ України.
3.1.2. На регіональному (обласному) рівні - головними управліннями, управліннями МВС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, на залізничному транспорті;
3.1.3. На територіальному (міському, районному) рівні - міськими, районними управліннями (відділами), лінійними управліннями (відділами, відділеннями) внутрішніх справ на залізничному транспорті.
3.2. У разі ускладнення обстановки, пов'язаної із загрозою виникнення або виникненням надзвичайної ситуації техногенного та природного характеру, рішенням Міністра чи особи, яка його заміщає, розгортає свою діяльність оперативний штаб МВС.
3.3. У складі оперативного штабу створюється його робочий апарат, який очолює один з керівників провідного структурного підрозділу Міністерства або його заступник, діяльність якого є пріоритетною в обставинах, що виникли.
3.4. Оперативний штаб здійснює оперативне управління силами та засобами функціональної підсистеми ОГП та БДР, які залучаються для запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру, організовує взаємодію та обмін наявною інформацією із зацікавленими центральними органами виконавчої влади і їх регіональними підрозділами. Про вжиті заходи та віддані розпорядження керівник робочого апарату оперативного штабу МВС невідкладно інформує керівництво Міністерства.
3.5. Діяльність функціональної підсистеми ОГП та БДР узгоджується на різних рівнях відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 16 лютого 1998 року N 174 "Про Державну комісію з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій" та від 3 серпня 1998 року N 1198 "Про єдину державну систему запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру" координуючими органами єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації, до яких належать:
3.5.1. На загальнодержавному рівні - Державна комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій. В окремих випадках для ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру загальнодержавного рівня рішенням Кабінету Міністрів України створюється спеціальна Урядова комісія (згідно із вищезазначеною постановою Кабінету Міністрів України).
3.5.2. На регіональному (обласному) рівні - комісії Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій з питань техногенного-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій.
3.5.3. На територіальному (міському, районному) рівні - комісії міських (районних) державних адміністрацій і виконавчих органів рад з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій.
3.6. Державні, регіональні та територіальні комісії (залежно від рівня надзвичайної ситуації) забезпечують безпосереднє керівництво реагуванням на надзвичайну ситуацію або на загрозу її виникнення.
У надзвичайних ситуаціях сили та засоби функціональної підсистеми ОГП та БДР регіонального та територіального рівнів можуть тимчасово підпорядковуватися в межах, що не суперечать чинному законодавству, органам управління відповідних територіальних підсистем єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації.
3.7. У разі загрози або виникнення надзвичайної ситуації на територію декількох районів чи областей рішенням начальника вищої за підпорядкованістю функціональної підсистеми ОГП та БДР у районі надзвичайної ситуації (оперативному районі) може призначатися один керівник, якому підпорядковуються всі наявні сили та засоби функціональної підсистеми ОГП та БДР, які задіяні в оперативному районі. Він також є членом міжвідомчого штабу (комісії) з ліквідації надзвичайної ситуації, утвореного уповноваженим органом з ліквідації НС.
4. Сили і засоби функціональної
підсистеми ОГП та БДР
4.1. До складу сил та засобів функціональної підсистеми ОГП та БДР входять особовий склад і матеріально-технічні засоби підрозділів міліції громадської безпеки, кримінальної міліції, Державної служби охорони, Державного департаменту у справах громадянства, іміграції та реєстрації фізичних осіб, УМВС України на залізничному транспорті, з'єднання та частини внутрішніх військ МВС.
Як резерв Міністра внутрішніх справ України до складу функціональної підсистеми ОГП та БДР входять особовий склад і матеріально-технічні засоби вищих навчальних закладів та центрального апарату Міністерства. Зазначений резерв може бути залучений для виконання завдань виключно за особистим рішенням Міністра.
На регіональному рівні до резерву включаються зведені загони училищ професійної підготовки працівників міліції.
4.2. Сили та засоби функціональної підсистеми ОГП та БДР поділяються на основні та допоміжні. До основних відносяться особовий склад органів і підрозділів внутрішніх справ, частини та з'єднання внутрішніх військ. До допоміжних належать загони (команди, групи, відділення) охорони громадського порядку формувань цивільного захисту об'єктів національної економіки.
Допоміжні сили використовуються, як правило, для охорони громадського порядку лише на території об'єктів національної економіки, яку вони обслуговують. Забороняється їх залучати для виконання завдань, безпосередньо пов'язаних із силовими діями.
4.3. За необхідності, начальники головних управлінь, управлінь МВС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, на залізничному транспорті звертаються до МВС з пропозиціями щодо залучення до ліквідації наслідків НС додаткових сил і засобів з інших областей (регіонів). Додаткові сили та засоби при цьому поступають в оперативне підпорядкування начальника відповідної функціональної підсистеми ОГП та БДР.
4.4. Для вирішення завдань, які раптово виникають, у зв'язку зі зміною обстановки створюється резерв функціональної підсистеми ОГП та БДР. Склад та місце розміщення резерву в кожному окремому випадку визначається начальником, який його створює. Кількість особового складу, що виділяється в резерв, визначається обсягом поставлених завдань і загальною чисельністю наявних сил та засобів.
4.5. Сили та засоби функціональної підсистеми ОГП та БДР залучаються до ліквідації НС та їх наслідків у межах компетенції.
4.6. З метою упорядкованого й якісного використання наявних сил та засобів за функціональними напрямками в складі основних сил функціональної підсистеми ОГП та БДР створюються спеціалізовані формування (служби, групи) такі як: безпеки дорожнього руху (на базі підрозділів ДАІ), адресно-довідкової роботи та обліку втрат населення (на базі підрозділів ГІРФО), охорони матеріальних і культурних цінностей (на базі підрозділів ДСО), охорони громадського порядку (на базі підрозділів ГБ) тощо.
4.7. За вказівкою Міністра внутрішніх справ до забезпечення охорони громадського порядку можуть залучатися внутрішні війська.
5. Режим діяльності функціональної
підсистеми ОГП та БДР
5.1. Залежно від масштабів та особливостей надзвичайної ситуації, що прогнозується або виникла, рішенням керівника функціональної підсистеми ОГП та БДР у межах конкретної території можуть установлюватися наступні режими діяльності:
режим повсякденної діяльності - при нормальній виробничо-промисловій, радіаційній, хімічній, біологічній (бактеріологічній), сейсмічній, гідрогеологічній та гідрометеорологічній обстановці (за відсутності епідемії, епізоотії та епіфітотії);
режим підвищеної готовності - у разі істотного погіршення виробничо-промислової, радіаційної, хімічної, біологічної (бактеріологічної), сейсмічної, гідрогеологічної та гідрометеорологічної обстановки або отримання інформації (прогнозу) про можливість виникнення НС;
режим діяльності в надзвичайній ситуації - при реальній загрозі виникнення НС техногенного та природного характеру і реагуванні на них;
режим діяльності за умов надзвичайного стану - запроваджується на території України або на окремих її територіях у порядку, визначеному Конституцією України ( 254к/96-ВР ) та Законом України "Про правовий режим надзвичайного стану" ( 1550-14 ).
5.2. Основні заходи, що виконуються функціональною підсистемою ОГП та БДР у разі встановлення:
5.2.1. Режиму повсякденної діяльності:
5.2.1.1. Розроблення та корегування відповідних розділів планів реагування на надзвичайні ситуації техногенного і природного характеру та плану цивільного захисту на особливий період.
5.2.1.2. Ведення спостереження за станом довкілля та здійснення контролю за оперативною обстановкою.
5.2.1.3. Участь у розробленні та виконанні цільових і науково-технічних програм та заходів щодо запобігання в межах компетенції надзвичайним ситуаціям, забезпечення безпеки та захисту населення, зменшення можливих матеріальних втрат.
5.2.1.4. Розроблення комплексу заходів щодо забезпечення стійкого функціонування органів і підрозділів системи МВС.
5.2.1.5. Організація забезпечення особового складу функціональної підсистеми ОГП та БДР засобами зв'язку та індивідуального захисту, матеріально-технічними засобами, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного контролю.
5.2.1.6. Організація та вдосконалення підготовки особового складу органів і підрозділів внутрішніх справ до дій в умовах надзвичайних ситуацій.
5.2.1.7. Забезпечення високої готовності органів управління, сил та засобів функціональної підсистеми ОГП та БДР до дій в умовах надзвичайних ситуацій.
5.3.1. Режиму підвищеної готовності - здійснення заходів, визначених режимом повсякденної діяльності, та додатково:
5.3.1.1. Розгортання діяльності оперативних штабів (у разі необхідності - у цілодобовому режимі), формування оперативних груп для з'ясування обстановки на місці події (можливої події).
5.3.1.2. Приведення в стан підвищеної готовності сил та засобів функціональної підсистеми ОГП та БДР.
5.3.1.3. Приведення в готовність резерву на випадок ускладнення обстановки, уточнення (визначення) плану його дій, порядку передислокації до району надзвичайної ситуації.
5.3.1.4. Участь у межах компетенції в розробці комплексних заходів щодо захисту населення і територій, у забезпеченні стійкого функціонування об'єктів національної економіки та життєзабезпечення населення.
5.3.1.5. Проведення заходів щодо запобігання виникненню надзвичайної ситуації.
5.3.1.6. Установлення зв'язку з органами виконавчої влади та місцевого самоврядування, взаємодіючими органами і підрозділами інших центральних органів виконавчої влади відповідно до планів взаємодії.
5.3.1.7. Унесення корективів до планів реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру.
5.4.1. Режиму діяльності в надзвичайній ситуації - здійснення заходів, визначених режимом повсякденної діяльності та підвищеної готовності і додатково:
5.4.1.1. Переміщення сил та засобів (оперативних груп) до району виникнення НС.
5.4.1.2. Інформування відповідних органів управління про її виникнення.
5.4.1.3. У межах компетенції участь в організації та виконанні робіт, спрямованих на забезпечення сталого функціонування об'єктів економіки та об'єктів першочергового життєзабезпечення постраждалого населення.
5.4.1.4. Організація захисту особового складу, який дислокується в районі виникнення надзвичайної ситуації.
5.4.1.5. Здійснення постійного контролю за станом оперативної обстановки в районі надзвичайної ситуації прогнозування її розвитку, а в разі ускладнення - забезпечення своєчасного реагування з метою її стабілізації.
5.4.1.6. Організація роботи, пов'язаної з локалізацією або ліквідацією наслідків надзвичайної ситуації, залучення для цього необхідних сил та засобів.
5.4.1.7. Організація спеціального перепускного режиму в осередках ураження, режимно-обмежувальних заходів, а також контролю за виконанням населенням, керівниками підприємств, організацій та установ правил карантину у вогнищі біологічного (бактеріологічного) зараження.
5.4.1.8. Організація постійного дозиметричного контролю та інших профілактичних заходів захисту особового складу функціональної підсистеми ОГП та БДР.
5.5. Режиму діяльності за умов надзвичайного стану - здійснення в межах компетенції заходів, передбачених Законом України "Про правовий режим надзвичайного стану" ( 1550-14 ).
5.6. За умов загрози виникнення надзвичайної ситуації чи ліквідації її наслідків особовий склад функціональної підсистеми ОГП та БДР (крім дільничних інспекторів міліції) може переводитись на казармене становище або двозмінну роботу в порядку, визначеному Інструкцією про порядок переведення особового складу органів і підрозділів Міністерства внутрішніх справ України на посилений варіант оперативно-службової діяльності, затвердженою наказом МВС від 22 березня 2006 року N 291.
6. Матеріально-технічне, медичне
та фінансове забезпечення діяльності
функціональної підсистеми ОГП та БДР
6.1. Матеріально-технічне забезпечення в підрозділах організовує і контролює начальник функціональної підсистеми ОГП та БДР, а безпосереднє забезпечення підрозділів матеріально-технічними засобами покладається на ДРЗ МВС та управління (відділи, сектори) ресурсного забезпечення ГУМВС, УМВС, УМВС на залізничному транспорті.
6.2. Забезпечення функціональної підсистеми ОГП та БДР усіма видами забезпечення проводиться завчасно, у режимі повсякденної діяльності за чинними нормами та табелями, а в особливий період - згідно зі штатно-табельною належністю та нормами воєнного часу.
6.3. Фінансове забезпечення діяльності функціональної підсистеми ОГП та БДР проводиться за рахунок коштів, виділених на утримання органів і підрозділів внутрішніх справ.
6.4. Медичне забезпечення особового складу функціональної підсистеми ОГП та БДР організовується для своєчасного надання першої медичної допомоги пораненим і хворим, їх лікування та в разі необхідності їх евакуація, а також для попередження виникнення та розповсюдження інфекційних захворювань серед особового складу функціональної підсистеми ОГП та БДР.
6.5. Департамент медичного забезпечення та реабілітації МВС, відділи (сектори) медичного забезпечення ГУМВС, УМВС планують, організовують і відповідають за медичне забезпечення функціональної підсистеми ОГП та БДР, організовують постачання та накопичення необхідних медикаментів і перев'язувальних матеріалів та надання медичної допомоги із розрахунку особового складу, який обслуговується.
6.6. Особовому складу функціональної підсистеми ОГП та БДР надається:
- перша медична допомога - безпосередньо в осередках ураження або в найближчих укриттях шляхом взаємодопомоги самими ураженими та медичними працівниками;
- перша лікарська і спеціалізована допомога - у лікувальних установах, стаціонарах, лікарнях та госпіталях.
6.7. При великій кількості постраждалих чи складних, комплексних ураженнях медичне забезпечення організовується в тісній взаємодії з підрозділами Державної служби медицини катастроф України.
6.8. Облік втрат матеріально-технічних засобів у період виконання заходів функціональною підсистемою ОГП та БДР веде оперативний штаб (група) з подальшим наданням звітів в управління (відділи, сектори) ресурсного забезпечення ГУМВС, УМВС та УМВС на залізничному транспорті.
6.9. У разі нестачі матеріальних і фінансових ресурсів, необхідних для ліквідації наслідків надзвичайної ситуації регіонального або загальнодержавного рівня, органи управління (оперативні штаби) відповідного рівня функціональної підсистеми ОГП та БДР звертаються в установленому порядку за допомогою до відповідної регіональної (у разі виникнення надзвичайної ситуації регіонального рівня) або державної (у разі виникнення надзвичайної ситуації загальнодержавного рівня) комісії, з поданням належних обґрунтувань і розрахунків.
7. Планування роботи функціональної
підсистеми ОГП та БДР
7.1. Планування роботи функціональної підсистеми ОГП та БДР із запобігання надзвичайним ситуаціям і реагування на прогнозовані варіанти їх можливого розвитку здійснюється на основі отриманих від МНС, його регіональних підрозділів та управлінь (відділів) з питань надзвичайних ситуацій державних адміністрацій даних про стан і потенційну небезпеку об'єктів, природних явищ, іншої інформації щодо можливих масштабів і наслідків надзвичайних ситуацій та відповідних документів, які регламентують порядок і методику цього планування.
7.2. Основним завданням планування є підготовка особового складу до дій в умовах надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, збереження життя і здоров'я людей та мінімізація матеріальних втрат.
7.3. З метою завчасного здійснення заходів щодо запобігання і реагування на загрозу виникнення надзвичайної ситуації, максимально можливого зниження втрат, підготовки сил і засобів проводиться планування дій у межах єдиної державної системи відповідно до розроблених планів (інструкцій) взаємодії центральних і місцевих органів виконавчої влади.
Обсяг і зміст цих заходів визначаються з дотриманням вимог необхідної достатності та максимально можливого використання наявних сил і засобів.
7.4. Організаційно-методичне керівництво плануванням дій функціональної підсистеми ОГП та БДР здійснює МВС.
7.5. При плануванні роботи Міністерство внутрішніх справ, у складі якого створено функціональну підсистему ОГП та БДР, забезпечує стратегічне та поточне планування в межах єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації.
7.6. Залежно від рівня функціональної підсистеми ОГП та БДР розробляється:
- у Міністерстві внутрішніх справ (загальнодержавний рівень) - план основних заходів з підготовки цивільного захисту МВС на поточний рік (на підставі відповідного нормативного акта Кабінету Міністрів України), план реагування МВС на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру, календарні плани та перелік першочергових дій при виникненні надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру;
- у головних управліннях, управліннях МВС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, на залізничному транспорті (регіональний рівень) - план основних заходів з підготовки цивільного захисту ГУМВС, УМВС на поточний рік (на підставі вказівки МВС та з урахуванням відповідних планів територіальних підрозділів МНС й облміськдержадміністрацій); план реагування ГУМВС, УМВС на НС техногенного та природного характеру (з урахуванням місцевих особливостей - розташування поблизу АЕС, ГЕС, хімічно небезпечних об'єктів, продуктопроводів тощо); календарні плани першочергових дій керівника регіональної функціональної підсистеми ОГП та БДР та оперативного штабу ГУМВС, УМВС, УМВС на залізничному транспорті;
- у міськрайлінорганах (територіальний рівень) - алгоритм (інструкції) дій оперативного чергового міськрайліноргану при загрозі або виникненні надзвичайної ситуації техногенного та природного характеру, які характерні для даної місцевості, необхідні карти, схеми, відповідні розрахунки сил та засобів, календарні плани першочергових дій керівника територіальної функціональної підсистеми ОГП та БДР та оперативного штабу (групи) підрозділу.
7.7. У ГУМВС, УМВС, УМВС на залізничному транспорті розроблення вищезазначених документів здійснюють структурні підрозділи за напрямками службової діяльності, а узагальнює їх робоча група, яка створюється за вказівкою начальників головних управлінь, управлінь МВС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, на залізничному транспорті.
Контроль за плануванням і виконанням функціональною підсистемою ОГП та БДР визначених заходів покладається на заступника начальника ГУМВС, УМВС, УМВС на залізничному транспорті - начальника міліції громадської безпеки (або одного із заступників начальника ГУМВС, УМВС, який є членом відповідної комісії державної адміністрації з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій).
У міськрайлінорганах відповідальність за розроблення вищевизначених документів покладається на заступника начальника міськрайліноргану - начальника міліції громадської безпеки (або на одного із заступників начальника МРЛО, який є членом відповідної комісії державної адміністрації з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій).
8. Основні засади взаємодії органів управління
функціональної підсистеми ОГП та БДР
з органами управління інших підсистем
8.1. Головною ланкою в організації скоординованих і чітких дій сил та засобів функціональної підсистеми ОГП та БДР є взаємодія між рівними суб'єктами в процесі спільних зусиль, спрямованих на підвищення ефективності запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру.
8.2. З метою запобігання надзвичайним ситуаціям, своєчасного й ефективного реагування на них організовується взаємодія між органами управління функціональної підсистеми ОГП та БДР та органами управління інших підсистем єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації та підпорядкованих їм сил, а саме:
8.2.1. Визначаються центральні та територіальні органи виконавчої влади, які взаємодіють в умовах надзвичайних (кризових) ситуацій, склад і кількість сил та засобів, які залучаються для реагування на НС.
8.2.2. Погоджується порядок спільних дій з визначенням основних завдань, місця, часу та способів їх виконання.
8.2.3. Вирішуються питання всебічного забезпечення спільних заходів, що здійснюватимуться органами управління з питань надзвичайних ситуацій та підпорядкованими їм силами, у тому числі взаємного надання необхідної допомоги.
8.2.4. Установлюється порядок приведення в готовність й організації управління спільними діями органів і підрозділів у процесі виконання визначених завдань.
8.3. Залежно від масштабу, характеру, обставин і можливого розвитку надзвичайної ситуації взаємодія організовується:
на державному рівні - безпосередньо між Міністерством внутрішніх справ України (через оперативний штаб або чергову частину МВС), МНС та органами управління функціональних підсистем (центральних органів виконавчої влади) єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації під загальним керівництвом Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій;
на регіональному рівні - між головними управліннями, управліннями МВС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, на залізничному транспорті (їх оперативними штабами) та відповідними підрозділами МНС та органами управління постійно діючих функціональних і територіальних підсистем під загальним керівництвом комісій з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій;
на територіальному рівні - між міськрайлінорганами внутрішніх справ (їх оперативними групами) та органами управління сил та засобів відповідних підсистем, аварійно/пошуково/-рятувальними формуваннями та державними адміністраціями і виконавчими органами рад під загальним керівництвом районної (міської) комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій.
8.4. Оперативними штабами органів внутрішніх справ у межах компетенції узагальнюється інформація про надзвичайну ситуацію та в установленому порядку надається до відповідного органу управління функціональної підсистеми й іншим зацікавленим органам виконавчої влади.
8.5. Інформаційне забезпечення функціональної підсистеми ОГП та БДР здійснюється:
- на загальнодержавному рівні - шляхом обміну інформацією про НС між МВС та МНС (спільний наказ МВС та МНС від 3 квітня 2007 року N 205/105 "Про затвердження Інструкції про порядок взаємодії МНС і МВС щодо запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру"), зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 13 квітня 2007 року за N 341/13608, та іншими зацікавленими органами виконавчої влади;
- на регіональному та територіальному рівнях - шляхом обміну інформацією між відповідними підрозділами МВС, МНС та іншими зацікавленими органами виконавчої влади.
8.6. Форми взаємодії:
- обмін інформацією про загрозу або виникнення надзвичайної ситуації;
- проведення спільних нарад;
- здійснення спільних заходів за планами, що розробляються на регіональних і місцевих рівнях, при загрозі або виникненні надзвичайної ситуації;
- проведення спільних тренувань і занять;
- здійснення інших заходів, передбачених чинним законодавством.
8.7. Організація спільних заходів складається з етапів попередньої та безпосередньої (оперативної) підготовки до їх проведення.
На етапі попередньої підготовки сторонами, що взаємодіють, здійснюються:
- розроблення планів (інструкцій) щодо взаємодії;
- визначення місць розташування сил та засобів, порядку здійснення спільних заходів, пов'язаних з ліквідацією наслідків надзвичайної ситуації;
- визначення обсягів і послідовності дій при ліквідації надзвичайної ситуації;
- узгодження порядку управління та взаємодії підрозділів при виконанні спільних завдань, а також питань матеріально-технічного забезпечення їх дій.
На етапі безпосередньої (оперативної) підготовки здійснюються:
- оцінка обстановки, стану та можливостей наявних сил та засобів;
- визначення необхідності залучення додаткових підрозділів функціональної підсистеми ОГП та БДР до проведення дій з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, початку та послідовності здійснення спільних заходів;
- отримання техніки та засобів, необхідних для здійснення спільних заходів тощо.
8.8. Ефективність всієї організаційно-тактичної роботи з виконання покладених задач знаходиться в прямій залежності від взаємодії між органами управління різних підсистем.
Заступник начальника Головного штабу МВС України
полковник міліції М.В.Андруньків