КОНСУЛЬТУЄ ДПА УКРАЇНИ
Департамент податку на прибуток та інших податків і зборів (обов'язкових платежів)
Правові засади надання соціальних послуг,
порядок та проблеми їх оподаткування
Чимало часу минуло з моменту набрання чинності Законом № 966-IV, що визначає організаційні та правові засади надання соціальних послуг особам, які перебувають у складних життєвих обставинах та потребують сторонньої допомоги, але, на жаль, для втілення його в життя потрібно вирішити низку проблем щодо нормативного і законодавчого врегулювання такої важливої сфери послуг. На цей час в умовах впливу світової фінансової кризи на економіку України питання розвитку надання соціальних послуг (комплексу правових, економічних, психологічних, освітніх, медичних, реабілітаційних та інших заходів, спрямованих на окремі соціальні групи чи індивідів, які перебувають у складних життєвих обставинах та потребують сторонньої допомоги з метою поліпшення або відновлення їх життєдіяльності, соціальної адаптації та повернення до повноцінного життя) набуває все більшої актуальності та важливості.
Підтвердженням тому є те, що Закон № 966-IV розглядає складні життєві обставини як обставини, що об'єктивно порушують нормальну життєдіяльність особи, наслідки яких вона не може подолати самостійно (інвалідність, часткова втрата рухомої активності у зв'язку із старістю або станом здоров'я, самотність, сирітство, безпритульність, відсутність житла або роботи, насильство, зневажливе ставлення та негативні стосунки в сім'ї, малозабезпеченість, психологічний чи психічний розлад, стихійне лихо, катастрофа тощо).
Право на надання соціальних послуг мають державні та комунальні спеціалізовані підприємства, установи та заклади соціального обслуговування, підпорядковані центральним, місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, фізичні особи, а також юридичні особи, створені відповідно до законодавства, які не мають на меті отримання прибутку (далі - недержавні суб'єкти).
Статтею 8 Закону № 966-IV передбачено, що недержавні суб'єкти, які бажають надавати соціальні послуги на професійній основі за рахунок власних коштів, залучених коштів або коштів державного чи місцевого бюджетів, надають їх на підставі ліцензії.
Водночас ст. 16 Закону № 966-IV визначено, що ліцензуванню підлягає професійна діяльність у сфері надання соціальних послуг, яка здійснюється відповідно до Закону № 1775-III.
Мінпраці та соціальної політики України разом з Держпідприємництва України розроблено Ліцензійні умови провадження професійної діяльності у сфері надання соціальних послуг та Порядок контролю за додержанням Ліцензійних умов провадження професійної діяльності у сфері надання соціальних послуг, затверджені спільним наказом № 141/519.
З урахуванням положень Закону № 966-IV недержавним суб'єктам, які бажають надавати соціальні послуги, з метою виконання статутних завдань надано право здійснювати господарську діяльність.
Серед форм надання соціальних послуг основними є матеріальна допомога та соціальне обслуговування, умови надання яких розглянемо детальніше.
Матеріальна допомога надається особам, які перебувають у складній життєвій ситуації, у вигляді грошової або натуральної допомоги: продуктів харчування, засобів санітарії й особистої гігієни, засобів догляду за дітьми, одягу, взуття та інших предметів першої необхідності, палива, а також технічних і допоміжних засобів реабілітації.
Соціальне обслуговування здійснюється в таких напрямах:
соціально-побутові послуги (забезпечення продуктами харчування, інвентарем, гарячим харчуванням, транспортними послугами, засобами малої механізації, здійснення соціально-побутового патронажу, виклик лікаря, придбання та доставлення медикаментів тощо);
психологічні послуги (надання консультацій з питань психічного здоров'я та поліпшення взаємин із навколишнім соціальним середовищем, застосування психодіагностики, спрямованої на вивчення соціально-психологічних характеристик особистості, з метою її психологічної корекції або психологічної реабілітації, надання методичних консультацій);
соціально-педагогічні послуги (виявлення та сприяння розвитку різнобічних інтересів і потреб осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах, організація індивідуального навчального, виховного та корекційного процесів, дозвілля, спортивно-оздоровчої, технічної та художньої діяльності тощо, а також залучення до роботи різних закладів, громадських організацій, зацікавлених осіб);
соціально-медичні послуги (консультації щодо запобігання виникненню та розвитку можливих органічних розладів особи, збереження, підтримка та охорона її здоров'я, здійснення профілактичних, лікувально-оздоровчих заходів, працетерапія);
соціально-економічні послуги (надання натуральної чи грошової допомоги особам, які перебувають у складних життєвих обставинах, а також допомоги у вигляді одноразових компенсацій);
юридичні послуги (надання консультацій з питань чинного законодавства, здійснення захисту прав та інтересів осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах, сприяння застосуванню державного примусу і реалізації юридичної відповідальності осіб, що вдаються до протиправних дій щодо цієї особи (оформлення правових документів, адвокатська допомога, захист прав та інтересів особи тощо));
послуги з працевлаштування;
послуги з професійної реабілітації осіб з обмеженими фізичними можливостями (комплекс медичних, психологічних, інформаційних заходів, спрямованих на створення сприятливих умов для реалізації права на професійну орієнтацію та підготовку, освіту, зайнятість);
інформаційні послуги - надання інформації, необхідної для вирішення складної життєвої ситуації (довідкові послуги), поширення просвітницьких та культурно-освітніх знань (просвітницькі послуги), поширення об'єктивної інформації про споживчі властивості та види соціальних послуг, формування певних уявлень і ставлення суспільства до соціальних проблем (рекламно-пропагандистські послуги) та інші соціальні послуги.
Статтею 7 Закону № 966-IV, зокрема, визначено, що соціальні послуги можуть надаватися користувачам як за плату, так і безоплатно.
Отже, суб'єкти, що надають соціальні послуги, в тому числі юридичні особи, створені відповідно до законодавства, які не мають на меті отримання прибутку, можуть їх надавати в інших, ніж визначено Законом № 966-1V формах, передбачених переліком платних соціальних послуг.
Перелік та порядок надання платних соціальних послуг затверджено постановою № 12 (далі - Порядок № 12). Зокрема, цим Порядком передбачено, що такі суб'єкти здійснюють діяльність на професійній основі відповідно їх статутів, де обов'язково зазначаються перелік соціальних послуг, категорії осіб, яким вони надаються, умови та порядок їх надання.
Згідно з Порядком № 12 платні соціальні послуги повинні відповідати опису їх змісту і якості, наведеному в Державному класифікаторі соціальних стандартів та нормативів, а також чинним соціальним нормам і нормативам.
Порядок регулювання тарифів на платні соціальні послуги затверджено постановою № 268. Згідно з цим Порядком тариф на платну соціальну послугу обчислюється з урахуванням собівартості послуги, адміністративних витрат і ПДВ.
Серед видів економічної діяльності, встановлених відповідним Класифікатором (далі - КВЕД), є два класи, пов'язані з наданням соціальних послуг:
75.12 - управління в соціальній сфері;
85.3 - надання соціальної допомоги.
До підкласу 75.12.0 належить управління програмами, спрямованими на покращення добробуту людей у сферах охорони здоров'я, освіти, культури, спорту, відпочинку, охорони навколишнього середовища, надання соціальних послуг тощо, а до підкласів 85.31.0, 85.32.1, 85.32.5 - надання соціальної допомоги та благодійна діяльність.
На цей час згідно із зазначеною класифікацією зареєстровано ряд громадських, благодійних, релігійних, профспілкових організацій, а також органів державної влади і місцевого самоврядування та створених ними установ і організацій, що утримуються за рахунок коштів відповідних бюджетів. Переважну частину з них займають благодійні фонди та організації, що зазвичай є підтвердженням доброчинного напряму їх діяльності.
Безумовно, недержавні організації відрізняються одна від одної завданнями, обсягом робіт і послуг, джерелами фінансування тощо. Однак вони мають спільні питання щодо застосування окремих положень Закону № 966-IV.
Так, ст. 24 Закону № 2460-ХІІ передбачає, що об'єднання громадян, які створюються для задоволення та захисту своїх законних соціальних, економічних, творчих, вікових, національно-культурних, спортивних та інших спільних інтересів, можуть здійснювати необхідну господарську та іншу комерційну діяльність лише шляхом створення госпрозрахункових установ і організацій із статусом юридичної особи.
Варто нагадати, що під господарською діяльністю відповідно до Закону № 334/94-ВР слід розуміти будь-яку діяльність особи, спрямовану на отримання доходу в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, у разі коли безпосередня участь такої особи в організації такої діяльності є регулярною, постійною та суттєвою.
Проте згідно зі ст. 3 Господарського кодексу господарську діяльність визначено як діяльність, що здійснюється з метою одержання прибутку для досягнення економічних і соціальних результатів (підприємництво), і водночас цією самого статтею передбачено, що господарська діяльність може здійснюватися і без мети одержання прибутку (некомерційна господарська діяльність).
Однак є таке застереження: у разі якщо господарська діяльність юридичної особи, зареєстрованої як суб'єкт некомерційного господарювання, набуває характеру підприємницької діяльності, до такої особи застосовуються положення Господарського кодексу та інших законів, якими регулюється підприємництво (п. 3 ст. 53 Кодексу).
Щодо благодійних організацій, діяльність яких регулюється Законом № 531/97-BР, то така діяльність є добровільною та безкорисливою і не передбачає одержання прибутків. Водночас згідно зі ст. 20 цього Закону таку благодійну діяльність визнано господарською, що спрямована на виконання її статутних цілей та завдань.
Отже, згідно з Господарським кодексом благодійні організації можуть здійснювати некомерційну господарську діяльність, зокрема у вигляді надання соціальних послуг.
Враховуючи викладене, потрібно віднайти єдиний підхід до здійснення господарської діяльності громадськими та благодійними організаціями з метою виконання статутних завдань та цілей, напрями яких установлено спеціальними законами.
Беручи до уваги актуальність питання надання соціальних послуг у зв'язку з провадженням процедури ліцензування цього виду господарської діяльності (професійна діяльність у сфері надання соціальних послуг), слід якнайшвидше створити сприятливі умови для життєздатності зазначених недержавних організацій, у тому числі належних умов щодо порядку їх оподаткування. Адже саме такі організації, надаючи соціальні послуги, деякою мірою зобов'язуються піклуватися про людей, які цього потребують.
Так, на сьогодні перед громадськими та благодійними організаціями гостро постає питання щодо можливого позбавлення їх статусу неприбутковості з метою пільгового обкладання податком на прибуток у зв'язку з необхідністю ліцензування професійної діяльності у сфері надання соціальних послуг як одного з певних видів господарської діяльності.
З іншого боку, для цих юридичних осіб вимога щодо статусу неприбутковості є безумовною відповідно до ст. 1 Закону № 966-IV.
Розглянемо діючий порядок оподаткування громадських, благодійних та релігійних організацій, які здійснюють передбачені класифікатором соціальні послуги та для яких Законом № 334/94-ВР визначено свої особливості оподаткування.
Громадські та благодійні організації (фонди) включаються до Реєстру неприбуткових організацій та установ (далі - Реєстр) згідно з пп. «б» пп. 7.11.1 п. 7.11 ст. 7 Закону № 334/94-ВР, до якого може бути включено за умови дотримання положень, установлених цим пунктом, установи і організації, метою яких не є отримання прибутку.
Цим підпунктом передбачено включення до Реєстру благодійних фондів та благодійних організацій, створених у порядку, визначеному Законом № 531/97-ВР, і громадських організацій, створених з метою провадження екологічної, оздоровчої, аматорської спортивної, культурної, освітньої та наукової діяльності.
Відповідно до пп. 7.11.3 п. 7.11 ст. 7 Закону № 334/94-ВР від оподаткування звільняються доходи вищезазначених неприбуткових організацій, отримані у вигляді:
коштів або майна, які надходять безоплатно або як безповоротна фінансова допомога чи добровільні пожертвування;
пасивних доходів;
коштів або майна, які надходять таким неприбутковим організаціям, від проведення їх основної діяльності, з урахуванням положень пп. 7.11.11 п. 7.11 ст. 7 цього Закону;
дотацій або субсидій, отриманих з державного або місцевого бюджетів, державних цільових фондів або у межах благодійної, у тому числі гуманітарної чи технічної допомоги, що надаються таким неприбутковим організаціям відповідно до умов міжнародних договорів, згоду на обов'язковість яких надано Верховною Радою України, крім дотацій на регулювання цін на платні послуги, що надаються таким неприбутковим організаціям або через них їх отримувачам згідно із законодавством, з метою зниження рівня таких цін.
Щодо релігійних організацій вони включаються до вищезазначеного Реєстру згідно з пп. «е» пп. 7.11.1 п. 7.11 ст. 7 Закону № 334/94-ВР. Від оподаткування звільняються доходи неприбуткових релігійних організацій, отримані у вигляді коштів або майна, які надходять безоплатно або як безповоротна фінансова допомога чи добровільні пожертвування; будь-яких інших доходів від надання культових послуг, а також пасивних доходів.
Таким чином, для отримання законодавчих підстав щодо звільнення від обкладання податком на прибуток окремих видів доходів, у тому числі від надання соціальних послуг, статутні документи, які розробляються згідно з відповідними законами про громадські, релігійні чи благодійні організації (фонди), мають передбачати серед основних видів їх діяльності надання соціальних послуг на професійній основі, що потребує відповідної ліцензії. При цьому статутними документами поряд з переліком соціальних послуг має бути визначено коло осіб, яким вони надаються, умови та порядок їх надання.
Отже, лише вищезазначені недержавні організації, що надаватимуть соціальні послуги на професійній основі згідно із Законом № 966-IV, не повинні втрачати статус неприбутковості.
З урахуванням викладеного потрібно вжити заходів щодо сприятливого нормативно-правового закріплення права недержавних організацій здійснювати діяльність з надання соціальних послуг. Для цього потрібно внести відповідні зміни до законів України № 2460-ХІІ, № 531/97-ВР, № 966-1V, зокрема, в частині визначення механізму, термінів та умов надання соціальних послуг неприбутковими організаціями.
Водночас нагадаємо, що для відображення доходів, отриманих від здійснення основної діяльності (в тому числі надання соціальних послуг), неприбуткові організації заповнюватимуть рядок 4.1 Звіту про використання коштів неприбуткових організацій і установ (далі - Звіт).
Витрати кожної неприбуткової організації, в тому числі громадської чи благодійної, можна умовно поділити на дві групи: витрати на утримання і витрати, пов'язані з виконанням статутних завдань (основної діяльності). Використання коштів як для першої, так і для другої групи витрат здійснюється згідно з кошторисом неприбуткової організації, в якому визначається порядок розподілу отриманих доходів.
Щодо витрат на здійснення статутної діяльності (рядок 9.2 Звіту) перелік таких витрат насамперед залежить від того, що є метою створення й діяльності конкретної неприбуткової організації (благодійна, освітня, просвітницька, культурна чи наукова діяльність). Для благодійної організації до таких витрат належатиме надання благодійної допомоги відповідним категоріям населення. Якщо благодійна організація здійснює благодійні заходи масового характеру, то до витрат належать усі витрати, пов'язані з організацією та проведенням таких заходів (оренда залу, витрати на виготовлення друкованої продукції, придбання призів тощо). Витрати на проведення таких заходів також мають бути передбачені відповідним кошторисом.
Водночас слід зазначити, що у разі коли неприбуткова організація (громадська, релігійна, благодійна) отримує доходи з інших джерел (не від основної діяльності), ніж визначені пп, 7.11.3 п. 7.11 ст. 1 Закону № 334/94-BР, така неприбуткова організація зобов'язана сплатити податок на прибуток, що визначається як сума доходів, отриманих з інших джерел, зменшена на суму витрат, пов'язаних із отриманням таких доходів, але не вище суми таких доходів (пп.7.11.9 п. 7.11 ст. 7 Закону № 334/94-ВР).
Суми таких доходів відображаються у рядку 10 Звіту, а витрати, безпосередньо пов'язані з отриманням таких доходів, - у рядку 11 Звіту. Крім того, витрати в рядку 11 слід відобразити в тому звітному періоді, в якому буде отримано доходи, що підлягають оподаткуванню.
Підпунктом 7.11.12 п. 7.11 ст. 7 Закону № 334/94-ВР передбачено, що органи державної податкової служби в разі порушення неприбутковими організаціями (установами) положень цього Закону та інших законодавчих актів про неприбуткові організації вирішують питання про виключення організацій з реєстру неприбуткових організацій і оподаткування їх доходів.
Насамкінець зазначимо, що правове регулювання порушених питань має забезпечити гнучкість системи соціальних послуг, бюджетних та адміністративних механізмів. Механізм удосконалення законодавства, яким регулюється питання надання соціальних послуг, потребує, зокрема, таких основних напрямів підтримки недержавних організацій:
спрощення процедури реєстрації громадських, благодійних та релігійних організацій;
припинення прямого фінансування окремих неприбуткових організацій з Державного бюджету України, запровадження конкурсного фінансування надання соціальних послуг неприбутковими установами, забезпечення прозорості проведення конкурсів на залучення бюджетних коштів, призначених для надання соціальних послуг;
законодавче врегулювання питання щодо безпосереднього здійснення громадськими організаціями певних видів діяльності замість сприяння діяльності третіх осіб;
створення бази даних постачальників соціальних послуг;
звуження переліку видів соціальних послуг, які підлягають ліцензуванню, розроблення умов та механізму отримання ліцензій, визначення контрольних повноважень органів ліцензування;
установлення адміністративної відповідальності соціальних представників за надання неякісних соціальних послуг та внесення змін до законодавства;
приведення класів та підкласів Державного класифікатора видів економічної діяльності у відповідність із Законом № 966-IV.
Таким чином, саме реалізація вище перелічених основних напрямів підтримки недержавних організацій, на наш погляд, дасть можливість значно покращити ефективність їх діяльності, що, у свою чергу, стане запорукою успішного виконання соціальних програм держави в умовах сьогодення.
Перелік використаних нормативних документів:
Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436IV (за текстом - Господарський кодекс)
Закон України № 334/94-ВР від 28.12.94 р. «Про оподаткування прибутку підприємств» (у редакції Закону України від 22.05.97 р. № 283/97-BР, зі змінами та доповненнями)
Закон України № 531/97-ВР від 16.09.97 р. «Про благодійництво та благодійні організації» (зі змінами та доповненнями)
Закон України № 966-IV від 19.06.2003 р. «Про соціальні послуги» (зі змінами та доповненнями)
Закон України № 1775-III від 01.06.2000 р. «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» (зі змінами та доповненнями)
Закон України № 2460-ХІІ від 16.06.92 р. «Про об'єднання громадян» (зі змінами та доповненнями)
Постанова Кабінету Міністрів України № 12 від 14.01.2004 р. «Про порядок надання платних соціальних послуг та затвердження їх переліку» (зі змінами та доповненнями, за текстом - Порядок № 12)
Постанова Кабінету Міністрів України № 268 від 09.04.2005 р. «Про затвердження Порядку регулювання тарифів на платні соціальні послуги»
Наказ Держпідприємництва України, Мінпраці та соціальної політики України № 141/519 від 11,11.2008 р. «Про затвердження Ліцензійних умов провадження професійної діяльності у сфері надання соціальних послуг та Порядку контролю за додержанням Ліцензійних умов провадження професійної діяльності у сфері надання соціальних послуг» (зареєстровано в Мін'юсті України 10.12.2008 р. за № 1178/15869)
Раїса БОЛІЛА,
начальник відділу оподаткування
фінансових установ, підприємств
з іноземними інвестиціями та
нерезидентів
та Людмила МАКАРКІНА,
головний державний податковий
ревізор-інспектор
“Вісник податкової служби України” № 18 травень 2009
Передплатні індекси –
22599 (укр.), 22600 (рос.).
