КОНСУЛЬТУЄ ДПА УКРАЇНИ
Департамент погашення прострочених податкових зобов'язань
Особливості, які слід враховувати при погашенні податкового
боргу під час проведення взаєморозрахунків
Чинне законодавство України передбачає кілька способів погашення податкових зобов'язань, не сплачених платниками податків в установлені терміни. Протягом 70 днів з дня виникнення податкового боргу такому платнику податків надається можливість самостійно погасити наявну суму боргу за рахунок визначених ним джерел. У разі якщо боржник протягом зазначеного терміну не вживає заходів щодо проведення розрахунків з бюджетом, органи ДПС зобов'язані забезпечити погашення такого податкового боргу за платника податків шляхом застосування заходів стягнення за рахунок його активів (коштів, майна та немайнових прав). При цьому за бюджетним боржником залишається право на самостійне погашення податкового боргу в будь-який момент.
Крім того, погашення податкового боргу цього платника податків можна здійснити також за рахунок його активів виконавчою службою на підставі рішення суду за позовом органу ДПС.
Водночас бюджетне законодавство надає можливість застосувати інший, альтернативний до вищенаведених, спосіб погашення податкового боргу - шляхом проведення взаєморозрахунків за участю коштів, виділених державою для місцевих бюджетів у вигляді субвенцій. Такі розрахунки стосуються здебільшого підприємств житлово-комунальної сфери та паливно-енергетичного комплексу, наявність вільних обігових коштів у яких обмежена для проведення відповідних розрахунків у межах провадження господарської діяльності. Тому погашення податкового боргу в такий спосіб надає реальну можливість цим підприємствам зберегти власні активи від продажу та одночасно позбутися кредиторсько-дебіторської заборгованості минулих періодів, у тому числі і перед бюджетом.
Один з таких механізмів проведення клірингових операцій запроваджено ст. 53 Закону України від 26.12.2008 p. № 835-VI «Про Державний бюджет України на 2009 рік» (за текстом - Закон № 835-VI).
Зокрема, наведеною нормою встановлено, що перерахування субвенції з держбюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, яка виникла у зв'язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії, послуг з водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися або погоджувалися з відповідними органами державної влади чи органами місцевого самоврядування, здійснюється у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за рахунок надходжень, визначених п. 41 ст. 6 Закону № 835-VI, та додаткових податкових зобов'язань, які виникають у результаті виконання цього пункту. Перерахування зазначеної субвенції може здійснюватися також за рахунок погашення заборгованості перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, яку було реструктуризовано, та за рахунок погашення заборгованості місцевих бюджетів перед держбюджетом, що виникла у зв'язку з наданням Мінфіном України фінансової допомоги уряду АР Крим, облвиконкомам, Севастопольському міськвиконкому для підприємств теплоенергетики, які перебувають у комунальній власності, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.94 р. № 510 «Про невідкладні заходи щодо забезпечення народного господарства і населення електричною і тепловою енергією в осінньо-зимовий період 1994/95 року».
При цьому джерелами формування спеціального фонду Держбюджету України на 2009 р. у частині доходів, які спрямовуються в подальшому на перерахування субвенції з держбюджету місцевим бюджетам, є податкова заборгованість з податку на прибуток підприємств (крім підприємств комунальної власності), податку на додану вартість, рентної плати за транзитне транспортування природного газу, а також надходження розстрочених податкових зобов'язань (у тому числі відсотків за користування податковим кредитом) з вищенаведених платежів НАК «Нафтогаз України» та її підприємств.
За розписом Мінфіну України планові надходження до спеціального фонду за зазначеною статтею передбачено в розмірі 2 млрд. грн., в тому числі: податок на прибуток - 1 млрд. 200 млн. грн.; ПДВ - 300 млн. грн.; рентна плата за транзит природного газу територією України - 500 млн. грн. Тобто зазначені суми коштів є реальним джерелом погашення податкового боргу відповідної категорії підприємств.
З метою практичного запровадження положень ст. 53 Закону № 835-VI Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 05.03.2009 р. № 193 «Питання реалізації статті 53 Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» (за текстом - постанова № 193).
Ця постанова затверджує Порядок перерахування у 2009 р. субвенції з держбюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці у тарифах на теплову енергію, послуги з водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, яка виникла у зв'язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії, послуг з водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися або погоджувалися з відповідними органами державної влади чи органами місцевого самоврядування.
Схожий порядок діяв і в попередніх бюджетних роках. Зокрема, у минулому році Кабінет Міністрів України постановою від 25.04.2008 р. № 440 «Про реалізацію етапі 54 Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (за текстом - постанова № 440) затвердив відповідний Порядок, який також визначає механізм проведення взаєморозрахунків з погашення податкового боргу через отримання місцевими бюджетами коштів субвенцій.
Більше того, відповідно до п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 26.11.2008 р. № 1036 «Деякі питання організації бюджетного процесу» (за текстом - постанова № 1063) для стабілізації фінансово-економічного стану підприємств житлово-комунальної сфери передбачалося продовжити у 2009 р. проведення розрахунків з погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися і постачалися населенню, яка виникла у зв'язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії, послуг з водопостачання та водовідведення тарифам, затвердженим органами державної влади чи органами місцевого самоврядування, відповідно до постанови № 440.
Зазначений пункт постанови № 1036 втратить чинність з моменту набрання чинності постановою № 193. Отже, взаєморозрахунки, передбачені вимогами ст. 53 Закону № 835-VI, у поточному році проводитимуться за механізмом, визначеним постановою № 193.
Порівняно з минулим роком постановою № 193 запроваджено низку нових вимог і положень, які слід враховувати при погашенні податкового боргу під час проведення взаєморозрахунків.
Зазначеною постановою розширено перелік платежів дохідної частини держбюджету, які можна використати як джерело для перерахування субвенції. Крім окремих видів податкової заборгованості та заборгованості місцевих бюджетів перед держбюджетом з раніше отриманої від Мінфіну України фінансової допомоги для підприємств теплоенергетики, що перебувають у комунальній власності, додатковим джерелом субвенцій можуть бути розстрочені податкові зобов'язання (у тому числі відсотки за користування податковим кредитом) з податку на прибуток підприємств (крім підприємств комунальної власності), податку на додану вартість, рентної плати за транзитне транспортування природного газу НАК «Нафтогаз України» та її підприємств, а також реструктуризовані суми заборгованості перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії.
Договори учасників розрахунків про організацію клірингових операцій підлягають додатковому узгодженню з Мінжитлокомунгоспом України щодо дотримання у 2009 р. органами місцевого самоврядування вимог ст. 31 Закону України від 24.06.2004 p. № 1875-IV «Про житлово-комунальні послуги» (за текстом - Закон № 1875-IV).
Вищенаведена норма цього Закону передбачає певний перелік вимог до органів, які затверджують відповідні тарифи. Зокрема, у разі затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги нижчими від розміру економічно обгрунтованих витрат на їх виробництво орган, що їх затвердив, зобов'язаний відшкодувати з відповідного місцевого бюджету виконавцям/виробникам різницю між затвердженим розміром цін/тарифів та економічно обгрунтованими витратами на виробництво цих послуг.
Видатки на відшкодування витрат підприємств, пов'язаних із затвердженням цін/тарифів на житлово-комунальні послуги нижчими від розміру економічно обгрунтованих витрат на їх виробництво, сільська, селищна, міська ради передбачають у місцевому бюджеті.
Затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги нижчими від розміру економічно обгрунтованих витрат на їх виробництво без відповідного відшкодування не допускається.
Постанова № 193 передбачає додаткову вимогу до територіальних комісій з погашення заборгованості підприємств паливно-енергетичного комплексу, до складу яких входять і представники органів ДПС. Крім прийняття рішення щодо узгодження обсягу заборгованості з різниці в тарифах територіальні комісії протягом двох місяців з дня набрання чинності постановою № 193 повинні подати до Мінжитлокомунгоспу України та Мінфіну України узагальнену інформацію щодо сум заборгованості місцевих бюджетів з різниці в тарифах, що утворилася станом на 01.01.2009 р.
Одним із головних завдань органів ДПС при забезпеченні процедур проведення взаєморозрахунків з погашення податкової заборгованості та розстрочених сум податкових зобов'язань є підтвердження відповідними довідками наявності сум таких заборгованостей та зобов'язань, а також погодження довідок учасників розрахунків про суму додаткового податкового зобов'язання, яке виникає в результаті виконання ст. 53 Закону № 835-VI.
Постановою № 193 передбачено видачу довідки органу ДПС про розмір (з урахуванням штрафних санкцій та пені) податкової заборгованості до держбюджету (у тому числі розстроченої) та розстрочених податкових зобов'язань (у тому числі відсотків за користування податковим кредитом) учасників розрахунків, не сплачених на день видачі довідки, засвідченої підписом керівника органу ДПС, скріпленим печаткою зазначеного органу. Розмір податкової заборгованості, зазначеної у цій довідці, не може бути більшим, ніж податкова заборгованість, що існувала на 01.01.2009 р.
Таким чином, у разі якщо розмір заборгованості на день видачі довідки більший, ніж розмір заборгованості на 01.01.2009 p., податковий орган зобов'язаний видати такому платнику довідку про податкову заборгованість.
При погашенні підприємствами - учасниками розрахунків заборгованості виникають додаткові податкові зобов'язання, які надалі можна погасити за механізмом, визначеним постановою № 193.
Для визначення суми таких податкових зобов'язань підприємства разом з податковою декларацією подають до органу ДПС для погодження довідку про суму додаткового податкового зобов'язання, нарахованого в результаті проведення операції з погашення податкового боргу.
Зазначену довідку складає підприємство у довільній формі за даними бухгалтерського та податкового обліку, оформлює за загальними правилами документообігу (за наявності обов'язкових реквізитів або на бланку із зазначенням назви установи чи організації, її місцезнаходження, посади осіб (особи), які (яка) підписали (ла) документ, дати, підпису та за потреби - відбитка печатки, реєстраційного номера) та погоджує з податковим органом. При цьому обов'язково платники податків включають до довідки інформацію щодо сум таких додаткових податкових зобов'язань, а також щодо сум проведених розрахунків згідно з постановою № 193.
У разі якщо задекларована до сплати сума менша, ніж вищезазначені суми додаткових податкових зобов'язань, то довідка складається та погоджується на суму, що не перевищує суми податкових зобов'язань до сплати за декларацією. Такі податкові зобов'язання, які у довідці погоджено з податковим органом, можна погасити за механізмом, визначеним постановою № 193, якщо на день такого погашення вони не були сплачені до бюджету (погашені в інший спосіб).
Погоджена з податковим органом довідка використовується для складання протоколу розрахунків за цими зобов'язаннями.
У випадку якщо нові податкові зобов'язання, які виникли в результаті проведення розрахунків, передбачених постановою № 193, не можна погасити за цією постановою протягом граничних строків сплати цих зобов'язань, визначених Законом № 2181-III, то на період підготовки відповідних договорів і проведення розрахунків за такими новими зобов'язаннями за механізмом постанови № 193 ці податкові зобов'язання можуть бути розстрочені відповідно до наказу ДПА від 18.09.2001 р. № 378 «Про затвердження Порядку розстрочення та відстрочення податкових зобов'язань платників податків».
Новим також є положення щодо вирішення спірних питань, які виникають у процесі виконання ст. 53 Закону № 835-VI на рівні Міжвідомчої комісії з погашення заборгованості підприємств паливно-енергетичного комплексу, до складу якої також включено представника ДПА України.
Водночас слід зазначити, що постановою № 193 розширено перелік міністерств і відомств, які можуть надавати відповідні роз'яснення щодо його застосування в практичній діяльності. Зокрема, на відміну від постанови № 440, крім Мінжитлокомунгоспу України та Мінфіну України, зазначені роз'яснення можуть надаватися також ДПА України у межах повноважень кожного з перелічених органів.
При цьому основними вимогами для проведення зазначених взаєморозрахунків залишаються такі:
1. Взаєморозрахунки проводяться на підставі договорів, що укладаються між надавачами послуг та іншими підприємствами - учасниками розрахунків.
2. Обов'язковою умовою для укладання таких договорів про проведення взаєморозрахунків є документ, що підтверджує наявність в учасників розрахунків кредиторської та/або дебіторської заборгованості (без урахування пені, штрафних і фінансових санкцій). Підтвердним документом з боку органів ДПС є довідка про розмір податкової заборгованості до держбюджету, засвідчена підписом керівника податкового органу ДПС і скріплена печаткою зазначеного органу, а також погодження довідок учасників розрахунків про суму додаткового податкового зобов'язання.
3. У договорі обов'язково передбачається умова щодо його дійсності лише в разі проведення відповідного фінансування.
4. Мінжитлокомунгосп України здійснює перевірку укладених договорів щодо відповідності вимогам ст. 31 Закону № 1875-IV.
5. Регіональні фінансові підрозділи всіх рівнів на підставі поданих документів складають зведені реєстри договорів щодо організації взаєморозрахунків і подають їх до Мінфіну України, який визначає обсяг субвенції з держбюджету і приймає рішення про її перерахування.
6. Держказначейство України перераховує субвенцію на відповідні рахунки своїх регіональних органів для розподілу між відповідними бюджетами та учасниками розрахунків.
7. Для проведення розрахунків усі учасники розрахунків відкривають рахунки в територіальних органах Держказначейства України в порядку, визначеному цим органом.
8. Учасники розрахунків у графі платіжного доручення «Призначення платежу» додатково зазначають: «Стаття 53 Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік».
Зазначимо, що постанова № 193 не лише затверджує відповідний порядок проведення взаєморозрахунків з погашення податкового боргу та розстрочених сум податкових зобов'язань, а ще й вносить відповідні зміни до окремих постанов уряду. Якщо зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 22.02.2006 р. № 190 «Про утворення Міжвідомчої комісії з погашення заборгованості підприємств паливно-енергетичного комплексу» є редакційними та визначають правильну назву Міністерства з питань житлово-комунального господарства України, то зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 р. № 1082 «Питання удосконалення схем розрахунків за використану електроенергію та природний газ» є більш суттєвими.
Важливим є ще одне нововведення. Відтепер розподіл коштів, отриманих ВАТ «Державний ощадний банк України» за використаний природний газ підприємствами теплоенергетики, передбачається здійснювати на підставі погодженого з постачальником природного газу та затвердженого вже не НАК «Нафтогаз України», а Мінжитлокомунгоспом України протоколу про погодження розподілу виручки за теплову енергію, в якому визначається норматив відрахувань коштів на рахунок постачальника газу.
Володимир ТАРАСЕНКО,
заступник директора департаменту
“Вісник податкової служби України” № 18 травень 2009
Передплатні індекси –
22599 (укр.), 22600 (рос.).
