ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
Про визнання такими, що не відповідають Конституції України
(є неконституційними), Постанови Верховної Ради України
від 1 квітня 2009 року N 1214-VI "Про призначення чергових виборів Президента України"
та частини першої статті 17 Закону України від 5 березня 1999 року
N 474-XIV "Про вибори Президента України" (в редакції Закону
України від 18 березня 2004 року N 1630-IV)
Відповідно до статті 150 Конституції України ( 254к/96-ВР ), статей 13, 39, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України" ( 422/96-ВР ) звертаюсь до Конституційного Суду України з клопотанням про визнання такими, що не відповідають Конституції України ( 254к/96-ВР ) (є неконституційними), Постанови Верховної Ради України від 1 квітня 2009 року N 1214-VI "Про призначення чергових виборів Президента України" ("Голос України" від 4 квітня 2009 р., N 61) та частини першої статті 17 Закону України від 5 березня 1999 року N 474-XIV "Про вибори Президента України" (в редакції Закону України від 18 березня 2004 року N 1630-IV) (Відомості Верховної Ради України, 2004 р., N20-21, ст. 291).
Верховна Рада України 1 квітня 2009 року прийняла Постанову ( 1214-17 ), якою призначила чергові вибори Президента України на неділю, 25 жовтня 2009 року. Як зазначено в преамбулі, названу Постанову ( 1214-17 ) парламент прийняв відповідно до статті 58, пункту 7 частини першої статті 85 Конституції України ( 254к/96-ВР ) та керуючись статтею 16 та частинами першою і другою статті 17 Закону України "Про вибори Президента України" ( 474-14 ).
Зазначена Постанова ( 1214-17 ) не відповідає Конституції України ( 254к/96-ВР ), виходячи з такого.
1. За Основним Законом держави ( 254к/96-ВР ) органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією України ( 254к/96-ВР ) межах і відповідно до законів України (частина друга статті 6), органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України (частина друга статті 19) ( 254к/96-ВР ).
Відповідно до Конституції України ( 254к/96-ВР ) до повноважень Верховної Ради України належить призначення виборів Президента України у строки, передбачені Конституцією України ( 254к/96-ВР ) (пункт 7 частини першої статті 85).
Згідно з частиною п'ятою статті 103 Конституції України ( 254к/96-ВР ) чергові вибори Президента України проводяться в останню неділю останнього місяця п'ятого року повноважень Президента України.
Отже, за Основним Законом держави ( 254к/96-ВР ) Верховна Рада України має призначати вибори Президента України лише у строки, передбачені частиною п'ятою статті 103 Конституції України ( 254к/96-ВР ).
2. Постановою ( 1214-17 ), що оскаржується, чергові вибори Президента України призначено на неділю, 25 жовтня 2009 року.
За Основним Законом держави ( 254к/96-ВР ) Президент України обирається громадянами України на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на п'ять років (частина перша статті 103) ( 254к/96-ВР ); новообраний Президент України вступає на пост не пізніше ніж через тридцять днів після офіційного оголошення результатів виборів, з моменту складення присяги народові на урочистому засіданні Верховної Ради України (частина перша статті 104) ( 254к/96-ВР ).
Отже, як випливає з наведеного, датою проведення наступних чергових виборів Президента України за чинною Конституцією України ( 254к/96-ВР ) є остання неділя останнього місяця п'ятого року повноважень Президента України, обраного 26 грудня 2004 року, що обчислюється з моменту складення ним присяги на урочистому засіданні Верховної Ради України - 23 січня 2005 року.
Ураховуючи викладене та виходячи з вимог частини п'ятої статті 103 Конституції України ( 254к/96-ВР ), чергові після виборів Президента України, обраного 26 грудня 2004 року, який склав присягу 23 січня 2005 року, вибори Президента України мають проводитися (а отже, і мають бути призначені) в останню до 23 січня 2010 року неділю останнього місяця п'ятого року повноважень Президента України, тобто 17 січня 2010 року.
Визначення іншої дати проведення чергових виборів Президента України є порушенням пункту 7 частини першої статті 85, частини п'ятої статті 103 Конституції України ( 254к/96-ВР ).
3. Звертаю також увагу на те, що, приймаючи оспорювану Постанову ( 1214-17 ), Верховна Рада України керувалася не нормою частини п'ятої статті 103 Конституції України ( 254к/96-ВР ), якою визначено строки призначення виборів Президента України, а нормами Закону України "Про вибори Президента України" ( 474-14 ), зокрема частиною першою його статті 17 ( 474-14 ), за якою чергові вибори Президента України відбуваються в останню неділю жовтня п'ятого року повноважень Президента України.
Щодо цього слід зауважити, що наведене положення частини першої статті 17 Закону України "Про вибори Президента України" ( 474-14 ) відтворює норми частини п'ятої статті 103 Конституції України ( 254к/96-ВР ) в її редакції від 28 червня 1996 року, за якою "чергові вибори Президента України проводяться в останню неділю жовтня п'ятого року повноважень Президента України".
Однак Законом України від 8 грудня 2004 року N 2222-IV "Про внесення змін до Конституції України" частина п'ята статті 103 ( 254к/96-ВР ) була викладена в новій редакції (пункт 5 розділу I) ( 2222-15 ), яка на сьогодні і є чинною.
Названий Закон України ( 2222-15 ) набрав чинності з 1 січня 2006 року, за винятком частини п'ятої статті 76, частини першої статті 77, пункту 6 частини другої та частини шостої статті 81, частин шостої - десятої статті 83, пункту 1 частини другої статті 90, частини першої статті 141 Конституції України ( 254к/96-ВР ) в редакції цього Закону ( 2222-15 ), що набрали чинності з дня набуття повноважень Верховною Радою України, обраною у 2006 році (абзац другий пункту 1 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 8 грудня 2004 року N 2222-IV).
Отже, Законом України N 2222-IV жодних винятків (приписів перехідного періоду) щодо дії після 1 січня 2006 року зміненої ним норми частини п'ятої статті 103 Конституції України ( 254к/96-ВР ) не встановлено. Названий Закон ( 2222-15 ) не містить жодних застережень, за якими названа норма Конституції України ( 254к/96-ВР ) не застосовується щодо наступних, які будуть проведені після набрання цими змінами чинності, чергових виборів Президента України.
Водночас, на відміну від безпосередньої (негайної) дії зміненої норми частини п'ятої статті 103 Конституції України ( 254к/96-ВР ), у Законі України N 2222-IV містилося застереження щодо набрання чинності, зокрема, новою редакцією частини першої статті 77 Конституції України ( 254к/96-ВР ) не з 1 січня 2006 року, а з дня набуття повноважень Верховною Радою України, обраною у 2006 році.
Тож, нова редакція частини п'ятої статті 103 ( 254к/96-ВР ) набрала чинності з 1 січня 2006 року і має застосовуватися до всіх наступних чергових виборів Президента України, що проводитимуться після цієї дати.
Виходячи з наведеного, положення частини першої статті 17 Закону України "Про вибори Президента України" ( 474-14 ) не відповідає частині п'ятій статті 103 Конституції України ( 254к/96-ВР ).
За таких обставин не відповідає Конституції України ( 254к/96-ВР ) і Постанова Верховної Ради України від 1 квітня 2009 року N 1214-VI, якою чергові вибори Президента України призначені, виходячи зі строків, передбачених названим положенням Закону України.
Таким чином, приймаючи Постанову від 1 квітня 2009 N 1214-VI "Про призначення чергових виборів Президента України", Верховна Рада України діяла всупереч пункту 7 частини першої статті 85, частині п'ятій статті 103 Конституції України ( 254к/96-ВР ). Відповідно, Верховна Рада України діяла і всупереч вимогам згаданих вище частини другої статті 6, частини другої статті 19 Конституції України ( 254к/96-ВР ), а також припису частини другої її статті 8, за яким норми Конституції України ( 254к/96-ВР ) є нормами прямої дії.
Зауважую також, що Верховна Рада України після набрання чинності частиною п'ятою статті 103 Конституції України ( 254к/96-ВР ) в редакції Закону України N 2222-IV мала привести положення частини першої статті 17 Закону України "Про вибори Президента України" ( 474-14 ) у відповідність із положеннями Основного Закону держави ( 254к/96-ВР ). На необхідності приведення Верховною Радою України законів України у відповідність із нормами Конституції України ( 254к/96-ВР ), які набрали чинності з 1 січня 2006 року, керуючись положеннями пункту 3 частини першої статті 85 ("прийняття законів"), пункту 1 розділу XV "Перехідні положення" Конституції України ( 254к/96-ВР ) ("закони та інші нормативні акти, прийняті до набуття чинності цією Конституцією, є чинними у частині, що не суперечить Конституції України"), наголосив Конституційний Суд України (Рішення від 1 квітня 2008 року N 3-рп/2008 (справа про Державну комісію з цінних паперів та фондового ринку).
4. Не можна погодитись і з посиланням Верховної Ради України у преамбулі Постанови ( 1214-17 ) на статтю 58 Конституції України ( 254к/96-ВР ), за якою закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Відносини щодо проведення наступних чергових виборів Президента України виникають після набрання чинності частиною п'ятою статті 103 Конституції України ( 254к/96-ВР ) в редакції Закону України від 8 грудня 2004 року N 2222-IV. Як уже зазначалося, жодних застережень (приписів перехідного періоду) щодо проведення зазначених виборів Законом України N 2222-IV не встановлено.
За таких обставин посилання Верховної Ради України у Постанові ( 1214-17 ) на положення статті 58 Конституції України ( 254к/96-ВР ) є безпідставним.
Припущення ж щодо правомірності застосування Верховною Радою України при прийнятті оспорюваної Постанови ( 1214-17 ) статті 58 Конституції України ( 254к/96-ВР ) для обгрунтування непоширення положення частини п'ятої статті 103 Конституції України ( 254к/96-ВР ) в редакції Закону України від 8 грудня 2004 року N 2222-IV на призначення наступних чергових виборів Президента України ставлять під сумнів і правомірність поширення на строк повноважень Президента України, який був обраний та вступив на пост до набрання Законом України N 2222-IV чинності, інших положень Конституції України ( 254к/96-ВР ), які було змінено цим Законом ( 2222-15 ).
З огляду на викладене прошу Конституційний Суд України розглянути питання щодо конституційності Постанови Верховної Ради України від 1 квітня N 1214-VI "Про призначення чергових виборів Президента України" та частини першої статті 17 Закону України "Про вибори Президента України" ( 474-14 ).
Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України - Представника Президента України у Конституційному Суді України М. Ставнійчук.
Ураховуючи особливе суспільне і конституційно-правове значення порушеного питання, прошу Конституційний Суд України розглянути це конституційне подання невідкладно.
Президент України В.ЮЩЕНКО
м. Київ, 8 квітня 2009 року