Правові засади впровадження електронної звітності
Подання звітності в електронному вигляді - це пріоритетний напрям у розвитку партнерських стосунків між органами державної податкової служби та платниками податків, тому ДПА України приділяє велику увагу питанню впровадження платниками податків подання податкової звітності в електронному вигляді.
Подання звітності в електронному вигляді має багато переваг як для платників податків - економія робочого часу та коштів на придбання бланків, гарантоване оперативне відстеження змін до форм звітності, і не тільки податкової, арифметичний контроль за показниками декларації, безпаперова технологія подання звітності, уникнення витрат часу на черги при поданні звітності, надходження підтвердження прийняття звітності, так і для працівників органів ДПС - оперативність обробки податкової звітності, суттєве скорочення часу на проведення перевірки щодо правомірності заявлених до відшкодування сум ПДВ та забезпечення своєчасного відшкодування.
Правові засади електронної звітності
Для запровадження в органах ДПС України процесу прийняття електронної податкової звітності ДПА України керується завданнями п. 16 Плану першочергових заходів у сфері інвестиційної діяльності, затвердженого Указом № 300/2006, Указу № 1154/2006, а також вимогами законів № 851-IV та № 852-IV.
Для реалізації цього процесу ДПА України розроблено формат електронної звітності на основі специфікації extensible Markup Language (XML), затверджений наказом № 242. Цей формат використовується розробниками бухгалтерських програм, безкоштовного програмного забезпечення для платників податків, а також власних програмних продуктів для сумісності з програмним забезпеченням з приймання та обробки поданої податкової звітності, впровадженим в усіх державних податкових інспекціях.
Для врегулювання процесу подання податкової звітності платників податків в електронному вигляді до органів державної податкової служби ДПА України наказом № 485 затверджено Уніфікований формат транспортного повідомлення, який застосовується для організації обміну електронними документами між податковими органами й платниками податків телекомунікаційними каналами зв'язку з використанням електронного цифрового підпису (за текстом - ЕЦП). Обмін електронними документами здійснюється за допомогою транспортного повідомлення з прикріпленим до нього транспортним контейнером, що містить зашифровані дані (електронні звіти).
ДПА України видано наказ № 233, яким затверджено Інструкцію з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку та Примірний договір про визнання електронних документів (за текстом - Інструкція № 233).
Інструкцією № 233 визначено загальні принципи організації інформаційного обміну під час подання платниками податків податкової звітності до органів ДПС України в електронній формі з використанням ЕЦП. Дія Інструкції поширюється на ДПА України, її територіальні органи та платників податків, які за власним бажанням подають податкові документи в електронному вигляді.
Переваги для платників податків при застосуванні електронної форми звітності
Підпунктом 4.4.2 п. 4.4 ст. 4 Закону № 2181-III визначено, що податкова звітність може надаватися за добровільним рішенням платника податковому органу в електронній формі за умови реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством. Отже, платник податків самостійно приймає рішення - подавати чи не подавати звітність в електронному вигляді.
Слід зазначити, що впровадження автоматизованої системи подання податкової звітності та реєстрів податкових накладних в електронному вигляді має такі переваги перед існуючою системою:
приведення до єдиних стандартів документообігу в органах ДПС і у платників податків щодо ведення обліку податкових накладних, реєстру отриманих і виданих податкових накладних та податкової декларації з ПДВ при одночасному здійсненні оподатковуваних та не оподатковуваних ПДВ операцій;
автоматизація та упорядкування документообігу при нарахуванні ПДВ по операціях з основними фондами (придбання, продаж, ліквідація);
упорядкування податкового обліку по операціях з придбання товарів і послуг у нерезидентів;
автоматизовані обробка та аналіз реєстру отриманих і виданих податкових накладних в єдиній базі даних, обмеження та контроль доступу до реєстру, що не дасть можливості зловживань протизаконними схемами відшкодовування коштів ПДВ з державного бюджету;
скасування необгрунтованих виїзних перевірок;
перехід від адміністративного до функціонального методу управління процесами оподаткування.
Загальні вимоги до електронного документа
Відповідно до ст. 1 Закону № 852-IV електронний документ - документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов'язкові реквізити документа.
Електронний підпис - дані в електронній формі, які додаються до інших електронних даних або логічно з ними пов'язані та призначені для ідентифікації підписувача цих даних.
Електронний цифровий підпис - вид електронного підпису, отриманого за результатом криптографічного перетворення набору електронних даних, який додається до цього набору або логічно з ним поєднується і дає змогу підтвердити його цілісність та ідентифікувати підписувача. ЕЦП накладається за допомогою особистого ключа і перевіряється за допомогою відкритого ключа.
Статтею 3 Закону № 852-IV визначено, що ЕЦП за правовим статусом прирівнюється до власноручного підпису (печатки) у разі, якщо:
ЕЦП підтверджено з використанням посиленого сертифіката ключа за допомогою надійних засобів цифрового підпису;
під час перевірки використовувався посилений сертифікат ключа, чинний на момент накладення ЕЦП;
особистий ключ підписувача відповідає відкритому ключу, зазначеному в сертифікаті.
Електронний підпис не може бути визнано недійсним лише через те, що він має електронну форму або не грунтується на посиленому сертифікаті ключа.
Статтею 4 Закону № 852-IV визначено, що ЕЦП призначено для забезпечення діяльності фізичних та юридичних осіб, яка здійснюється з використанням електронних документів. ЕЦП використовується фізичними та юридичними особами - суб'єктами електронного документообігу для ідентифікації підписувача та підтвердження цілісності даних в електронній формі.
Використання ЕЦП не змінює порядку підписання договорів та інших документів, установленого законом для вчинення правочинів у письмовій формі.
Нотаріальні дії із засвідчення справжності ЕЦП на електронних документах вчиняються відповідно до порядку, встановленого законом.
Порядком № 1452 визначено вимоги до застосування ЕЦП органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями державної форми власності (за текстом - установи).
Відповідно до п. 2 цього Порядку установа застосовує ЕЦП лише за умови використання надійних засобів ЕЦП, що повинно підтверджуватися сертифікатом відповідності або позитивним висновком за результатами державної експертизи у сфері криптографічного захисту інформації, отриманим на ці засоби від Адміністрації Держспецзв'язку України, та за наявності посилених сертифікатів відкритих ключів у своїх працівників - підписувачів.
Установа не застосовує ЕЦП для складання електронних документів, які не можуть бути оригіналами у випадках, передбачених законодавством, та для вчинення правочинів на суму, що перевищує 1 млн. грн.
Установа отримує на договірних засадах послуги, пов'язані з ЕЦП, від акредитованого центру сертифікації ключів, причому лише від одного центру. Використання підписувачами особистих ключів, відповідні відкриті ключі яких засвідчені іншими акредитованими центрами сертифікації ключів, забороняється.
Порядок надання працівникам установи права застосування ЕЦП, ведення обліку, зберігання та знищення їх особистих ключів, а також надання акредитованому центру сертифікації ключів інформації, необхідної для формування, скасування, блокування або поновлення посилених сертифікатів відкритих ключів підписувачів установи, визначається наказом її керівника, якщо інше не встановлено законодавством.
У разі коли згідно із законодавством необхідне засвідчення печаткою справжності підпису на документах та відповідності копій документів оригіналам, установа застосовує спеціально призначений для таких цілей ЕЦП (за текстом - електронна печатка).
Електронна печатка застосовується установою лише за наявності у неї відповідної печатки, що застосовується для документів на папері.
У посиленому сертифікаті відкритого ключа, що використовується установою для електронної печатки, додатково зазначається спеціальне призначення ЕЦП та сфера його застосування, а також відтворюється текстова інформація, розміщена на відповідній печатці.
Право проставлення електронної печатки на електронних документах надається лише тому працівнику установи, який проставляє відповідну печатку на документах на папері.
Отримання в акредитованому центрі сертифікації ключів посиленого сертифіката відкритого ключа для забезпечення застосування електронної печатки та генерація відповідних ключів здійснюються в тому самому порядку, що й для ЕЦП.
Справжність ЕЦП, накладеного на електронний документ або інші електронні дані, та цілісність цього документа (даних) перевіряється з дотриманням таких вимог:
ЕЦП має бути підтверджений з використанням посиленого сертифіката ключа за допомогою надійних засобів цифрового підпису;
під час перевірки має використовуватись посилений сертифікат ключа, чинний на момент накладення ЕЦП;
особистий ключ підписувача має відповідати відкритому ключу, зазначеному в сертифікаті;
на час перевірки має бути чинним посилений сертифікат відкритого ключа акредитованого центру сертифікації ключів та/або посилений сертифікат відкритого ключа відповідного засвідчувального центру.
Статтею 6 Закону № 852-IV визначено вимоги до сертифіката ключа, який має містити такі обов'язкові дані:
найменування й реквізити центру сертифікації ключів (центрального засвідчувального органу, засвідчувального центру);
зазначення, що сертифікат видано в Україні;
унікальний реєстраційний номер сертифіката ключа;
основні дані (реквізити) підписувача - власника особистого ключа;
дату і час початку та закінчення строку чинності сертифіката;
відкритий ключ;
найменування криптографічного алгоритму, що використовується власником особистого ключа;
інформацію про обмеження використання підпису.
Посилений сертифікат ключа крім цих обов'язкових даних, які містяться в сертифікаті ключа, повинен мати ознаку посиленого сертифіката ключа.
Інші дані можуть вноситись у посилений сертифікат ключа на вимогу його власника.
Порядок формування та подання звітності в електронному вигляді
Для подання податкових документів до органів ДПС в електронному вигляді платник податків повинен мати:
спеціалізоване програмне забезпечення для формування податкових документів в електронному вигляді у затвердженому форматі (стандарті);
доступ до мережі Інтернет та можливість відправлення/приймання електронних повідомлень по електронній пошті;
засіб криптографічного захисту інформації (за текстом - засіб КЗІ), сумісний за форматами даних із засобами КЗІ, що використовуються в органах ДПС;
чинні посилені сертифікати відкритих ключів, сформованих акредитованим центром сертифікації ключів для платника податків та уповноважених посадових осіб платника податків, підписи яких є обов'язковими для податкової звітності у паперовій формі.
Підставою для прийняття податкового документа в електронному вигляді є:
його відповідність затвердженому формату (стандарту);
підтвердження ЕЦП платника податків та його посадових осіб, підписи яких є обов'язковими для звітів у паперовій формі за умов, установлених ст. З Закону № 852-IV;
чинність відповідного посиленого сертифіката ключа під час накладення ЕЦП (підтверджується за допомогою позначки часу, отриманої від акредитованого центру сертифікації ключів, або якщо до моменту одержання електронного документа строк дії відповідного сертифіката не був закінчений або відповідний сертифікат не був скасований/блокований).
Для того щоб здійснювати подання документів до органів ДПС в електронному вигляді, платник податків відповідно до п. 5 розділу третього Інструкції № 233:
отримує в будь-якому включеному до системи подання податкових документів в електронному вигляді акредитованому центрі сертифікації ключів посилені сертифікати відкритих ключів посадових осіб юридичної особи, що мають право підпису (керівника, бухгалтера), та печатку юридичної особи. Платник податків - фізична особа - суб'єкт підприємницької діяльності може обмежитись одним ключем ЕЦП. Особисті ключі знаходяться на ключових (електронних) носіях, що зберігаються в таємниці;
отримує в органі ДПС за місцем реєстрації або на веб-сайті ДПА України чи регіональної ДПА текст примірного договору про визнання електронних документів, безкоштовне спеціалізоване програмне забезпечення формування та подання до органів ДПС податкових документів в електронному вигляді;
ознайомившись з редакцією договору, заповнює необхідні реквізити, у тому числі вписує свою електронну адресу, підписує та скріплює печаткою два примірники договору (для фізичної особи - суб'єкта підприємницької діяльності за наявності печатки);
подає до органу ДПС за місцем реєстрації підписані та скріплені печаткою два примірники договору й посилені сертифікати відкритих ключів на електронному носії;
після підписання договору в органі ДПС за місцем реєстрації отримує один примірник договору. При цьому ставить підпис у журналі обліку договорів про визнання електронних документів для засвідчення того, що йому було повернуто його примірник договору.
Відповідно до п. 7 розділу третього Інструкції № 233 при поданні податкових документів в електронному вигляді телекомунікаційними каналами зв'язку платник податків та органи ДПС повинні додержуватися такого порядку.
Платник податків створює податковий документ в електронному вигляді відповідно до затвердженого формату (стандарту) за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення.
Після підготовки платником податкового документа в електронному вигляді на нього накладаються електронні цифрові підписи посадових осіб платника податків у такому порядку: першим - ЕЦП головного бухгалтера (бухгалтера), другим - ЕЦП керівника, третім - ЕЦП, що є аналогом відбитка печатки платника податків.
За відсутності у платника податків посади бухгалтера електронні цифрові підписи посадових осіб платника податків накладаються у такому порядку: першим - ЕЦП керівника, другим - ЕЦП, що є аналогом відбитка печатки платника податків.
Платником податків - фізичною особою - суб'єктом підприємницької діяльності електронні цифрові підписи накладаються у такому порядку: першим - ЕЦП платника податків - фізичної особи, другим - ЕЦП, що є аналогом відбитка печатки платника податків (за наявності).
Після накладення ЕЦП платник податків здійснює шифрування податкового документа в електронному вигляді та направляє його до органів ДПС через телекомунікаційні канали зв'язку. Другий примірник податкового документа в електронному вигляді зберігається у платника податків.
Після одержання від платника податків податкового документа в електронному вигляді органи ДПС проводять його розшифрування, перевірку ЕЦП, перевірку відповідності електронного документа затвердженому формату (стандарту).
Перша квитанція є підтвердженням платнику податків передачі його податкових документів в електронному вигляді до органу ДПС засобами телекомунікаційного зв'язку. Ця квитанція надсилається органами ДПС на електронну адресу платника податків, з якої було надіслано податкову звітність. Другий примірник першої квитанції в електронному вигляді зберігається в органі ДПС. Якщо на електронну адресу платника податків не надійшла перша квитанція, то податковий документ вважається неодержаним.
Підтвердженням прийняття його податкових документів до бази даних ДПС для платника податків є друга квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, в якій зазначаються реквізити прийнятого податкового документа в електронній формі, відповідність його затвердженому формату (стандарту) електронного документа, результати перевірки ЕЦП, інформація про платника податків, дата і час приймання, реєстраційний номер, податковий період, за який подається податкова звітність, та дані про відправника квитанції. На цю квитанцію накладається ЕЦП органу ДПС, здійснюється ЇЇ шифрування й надсилання платнику податків засобами телекомунікаційного зв'язку. Другий примірник другої квитанції в електронному вигляді зберігається в органі ДПС.
Якщо надіслані податкові документи сформовано з помилкою, то платнику податків надсилається друга квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття податкових документів в електронному вигляді із зазначенням причин. На цю квитанцію накладається ЕЦП органу ДПС, здійснюється її шифрування та надсилання платнику податків засобами телекомунікаційнго зв'язку. Другий примірник другої квитанції в електронному вигляді зберігається в органі ДПС.
Передавання податкових документів в електронному вигляді через посередника
Законом № 851-IV визначено поняття посередника як особи, яка здійснює приймання, передавання (доставку), зберігання, перевірку цілісності електронних документів для задоволення власних потреб або надає відповідні послуги за дорученням інших суб'єктів електронного документообігу. Таким чином, як контролюючі органи, так і підприємства, установи, організації мають право користуватись послугами посередника під час передавання" електронних документів, в тому числі електронних звітів.
Посередник зобов'язаний зафіксувати час отримання звіту від суб'єкта господарювання як час подання його до контролюючого органу та гарантувати доставку контролюючому органу цього електронного звіту. Електронне повідомлення (електронна квитанція), видане посередником (оператором) суб'єкту господарювання на підтвердження факту і часу отримання від нього електронного звіту для передачі контролюючому органу, є електронним аналогом поштової квитанції, яка видається оператором поштового зв'язку й засвідчує факт і час приймання листа для наступної передачі адресату; при цьому в разі подання звітності засобами поштового зв'язку саме дата, зафіксована оператором поштового зв'язку в квитанції, вважається датою подання звітності. Аналогічно дата і час, зафіксовані посередником (оператором) у повідомленні (квитанції) про отримання електронного звіту від суб'єкта господарювання, є датою і часом подання суб'єктом господарювання електронного звіту до контролюючого органу. Таким чином, у разі своєчасного отримання електронного звіту посередником (оператором) суб'єкт господарювання не нестиме відповідальності за несвоєчасне подання звіту, навіть якщо контролюючим органом електронний звіт було прийнято з перевищенням установленого кінцевого терміну подання звітності.
Терміни подання податкової звітності в електронному вигляді
Пунктом 1 розділу третього Інструкції № 233 визначено, що податкові документи в електронному вигляді можуть бути надіслані до органів ДПС засобами телекомунікаційного зв'язку в будь-який зручний для платника податків час, за звітні періоди у терміни, визначені законодавством для відповідних податкових документів у паперовій формі.
При відправленні електронних документів платник податків самостійно визначає кінцевий термін їх-відправлення (враховуючи час на своєчасну доставку документів до органів ДПС у разі можливого пошкодження телекомунікаційного зв'язку або ненадходження першої квитанції). При цьому органи ДПС приймають податкову звітність з 9.00 до 18.00 щоденно, крім вихідних, святкових і неробочих днів.
Відповідно до пп. 7.7 п. 7 розділу третього Інструкції № 233 датою та часом надання податкового документа в електронному вигляді до органів ДПС є дата та час, зафіксовані у першій квитанції. Якщо податкові документи в електронному вигляді передаватимуться до органів ДПС через представника, якому надано право здавати за платника податків його податкову звітність, то відповідальність за неподання податкових документів несе платник податків (п. 9 розділу третього Інструкції № 233).
Податкова звітність в електронному вигляді, отримана органами ДПС пізніше граничного терміну, вважається поданою з порушенням терміну.
При отриманні документів податкової звітності, поданих платниками з порушенням термінів подання, такі документи приймаються, реєструються та піддаються комп'ютерній
обробці згідно із загальними правилами, як документи податкової звітності, поданої вчасно.
При цьому відповідно до пп. 17.1.1 п. 17.1 ст. 17 Закону № 2181-III платник податків, що не подає податкову декларацію у строки, визначені законодавством, сплачує штраф у розмірі 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожне таке неподання або її затримку.
Для фізичних осіб, які займають посади, що підпадають під визначення суб'єктів корупційних діянь відповідно до закону, за неподання або несвоєчасне подання декларації про доходи таких фізичних осіб, отримані протягом зайняття такої посади, штраф застосовується у розмірі 30 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожне таке неподання або її затримку.
Якщо платник податків не подає у встановлені строки податкову декларацію, контролюючий орган зобов'язаний самостійно визначити суму податкового зобов'язання платника податків ( пп. 4.2.2 п. 4.2 ст. 4 Закону № 2181-III), у цьому випадку додатково до штрафу, встановленого пп. 17.1.1 п. 17.1 ст. 17 зазначеного Закону, платник податків сплачує штраф у розмірі 10% суми податкового зобов'язання за кожний повний або неповний місяць затримки податкової декларації, але не більше ніж 50% від суми нарахованого податкового зобов'язання та не менше 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Рішення щодо застосування фінансових санкцій до порушників термінів подання і форм документів податкової звітності приймаються керівником ОДПС та оформляються підрозділами оподаткування юридичних і фізичних осіб за даними реєстрів неподаної та невчасно поданої звітності після їх аналізу.
Зобов'язання платників податків і податкових органів
Платник податків зобов'язаний:
надсилати до органу ДПС податкові документи в електронному вигляді у форматі (стандарті), затвердженому ДПА України;
для накладення ЕЦП на податкові документи в електронному вигляді під час їх передавання до органу ДПС використовувати особистий ключ, відповідно до якого посилений сертифікат відкритого ключа надано платником податків до органу ДПС разом із договором;
забезпечити конфіденційність особистих ключів;
вести архів надісланих до органу ДПС файлів податкових документів із накладеними на них ЕЦП платника податків та отриманих електронних квитанцій з ЕЦП органу ДПС. Зберігати цей архів протягом терміну, передбаченого законодавством для зберігання податкової звітності на паперових носіях;
при перевірці на вимогу працівника органу ДПС надати надійні засоби ЕЦП для перевірки оригіналів податкових документів в електронному вигляді.
Платник податків має право:
повторно передавати податкові документи в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку в разі неотримання першої квитанції від органу ДПС або в разі надходження другої квитанції про неприйняття податкових документів в електронному вигляді;
не надавати податкову звітність до органу ДПС у паперовому вигляді, якщо її було надіслано в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, прийнято до бази даних органу ДПС, про що було отримано відповідну квитанцію;
не надсилати податкову звітність до органу ДПС засобами телекомунікаційного зв'язку у разі її подання в паперовому вигляді.
Орган ДПС зобов'язаний забезпечити:
приймання податкових документів платника податків в електронному вигляді у терміни, визначені законодавством для податкових документів в паперовому вигляді, та їх комп'ютерну обробку;
відправлення квитанцій на електронну адресу платника податків;
зберігання і конфіденційність отриманих в електронному вигляді податкових документів.
Орган ДПС має право:
запроваджувати нові програмно-технічні та технологічні засоби, розроблені для поліпшення електронного документообігу між платником податків та органом ДПС;
відправляти повідомлення платникам податків у разі оновлення програмного забезпечення або запровадження нових форматів електронних документів, програмно-технічних та технологічних засобів для поліпшення електронного документообігу.
Впровадження централізованої системи подання податкової звітності в електронній формі
З метою удосконалення процедури подання податкової звітності платниками податків до органів ДПС України та відповідно до законів № 851-IV та № 852-IV наказом № 168 затверджено План-графік поетапного впровадження у промислову експлуатацію в органах ДПС України централізованої системи електронної податкової звітності платників податків.
У результаті впровадження системи платники податків мають можливість подавати електронні звіти до інспекцій, в яких вони зареєстровані, через Центр обробки електронних звітів (ЦОЕЗ) ДПА України, в тому числі через оператора.
Запровадження централізованої системи подання електронних звітів скоротить час обробки даних електронних звітів, оптимізує роботу державних податкових інспекцій, дасть можливість зекономити державні кошти.
Така система передачі електронних звітів значно прискорює отримання
платником податків квитанції про підтвердження дати і часу подання звіту (максимум протягом 30 хвилин з моменту отримання звіту ЦОЕЗ або оператором), дає йому змогу оперативно отримати інформацію про стадію проходження електронного звіту і гарантує, що звіт буде своєчасно доставлено в інспекцію, де зареєстровано платника податків. Крім того, оператор забезпечує цілодобове та без вихідних отримання звітів, що є додатковою зручністю для платників податків.
ДПА України укладено договір про надання послуг з передачі електронних звітів з оператором ТОВ «Ефективні інформаційні системи» (www.eis.net.ua). У рамках зазначеного договору в багатьох податкових інспекціях створено консультаційні пункти, в яких платники податків можуть отримати вичерпну інформацію щодо послуг оператора та можливості підключення до системи. З цією самою інформацією можна ознайомитись на сайті оператора або за телефоном «гарячої лінії» (044) 498-88-88.
Висновок
Існує думка, що розвиток мережі Інтернет став вирішальним кроком на шляху до інформаційного суспільства - на противагу вчорашньому індустріальному.
Успішна робота будь-якої організації в сучасних умовах швидкого науково-технічного прогресу неможлива без серйозного відношення до впровадження інформаційних технологій, а також вирішення питань інформатизації різних сфер діяльності, насамперед у сферах удосконалення самоорганізації та підтримки виробничої діяльності підприємства.
Отже, підключення до системи подання податкової звітності в електронному вигляді телекомунікаційними каналами зв'язку надає платнику податків низку суттєвих переваг, а саме: економію робочого часу, уникнення помилок, відсутність дублювання, гарантію оперативного поновлення форм податкової звітності, підтвердження отримання звітності, конфіденційність.
Певні переваги прийому звітності засобами електронної пошти отримують і податкові органи, зокрема: економію робочого часу, підвищення оперативності обробки інформації, уникнення технічних помилок, оперативне інформування тощо.
Таким чином, прогрес у застосуванні електронної технології опрацювання документів (або форм) і поступової заміни паперових форм визначатиметься розвитком електронних комунікацій, і насамперед Інтернету. Його доступність буде ключем до успіху застосування і розвитку різних електронних документів не лише на окремо взятому підприємстві або в установі, а й у світовому масштабі.
Отже, ефективність обліку і контролю податкових надходжень великою мірою залежить від оперативності опрацювання значної кількості, насамперед, звітної інформації, що надходить від платників податків. Одним із шляхів вирішення цього питання є прийняття звітності засобами електронної пошти та іншими видами телекомунікаційного зв'язку. Це підвищить оперативність управління податковими взаємовідносинами у регіоні та сприятиме своєчасній сплаті податків.
Водночас застосування комп'ютерних технологій у податковому аудиті підвищить ефективність податкового контролю за наповненням бюджетів усіх рівнів, що, у свою чергу, допоможе забезпечити підйом нашої економіки, а отже, і рівня життя.
Перелік використаних нормативних документів:
Закон України № 851-IV від 22.05.2003 р. «Про електронні документи та електронний документообіг» (зі змінами та доповненнями)
Закон України № 852-IV від 22.05.2003 р. «Про електронний цифровий підпис» (зі змінами та доповненнями)
Закон України № 2181-III від 21.12.2000 р. «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» (зі змінами та доповненнями)
Указ Президента України № 300/2006 від 10.04.2006 р. «Про план першочергових заходів у сфері інвестиційної діяльності»
Указ Президента України № 1154/2006 від 28.12.2006 р. «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 15 грудня 2006 року «Про заходи щодо попередження і нейтралізації загроз національній безпеці, пов'язаних із нестабільністю правового регулювання відносин у сфері адміністрування податку на додану вартість»
Постанова Кабінету Міністрів України № 1452 від 28.10.2004 р. «Про затвердження Порядку застосування електронного цифрового підпису органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями державної форми власності» (зі змінами та доповненнями, за текстом - Порядок № 1452)
Наказ ДПА України № 168 від 06.04.2009 р. «Про впровадження централізованої системи електронної податкової звітності платників податків в органах ДПС України»
Наказ ДПА України № 233 від 10.04.2008 р. «Про подання електронної податкової звітності» (зареєстровано в Мін'юсті України 16.04.2008 р. за № 320/15011, за текстом - Інструкція № 233)
Наказ ДПА України № 242 від 03.05.2006 р. «Про затвердження формату (стандарту) електронного документа звітності платників податків» (зі змінами та доповненнями)
Наказ ДПА України № 485 від 22.07.2008 р. «Уніфікований формат транспортного повідомлення при інформаційній взаємодії платників податків і податкових органів в електронному вигляді телекомунікаційними каналами зв'язку з використанням електронного цифрового підпису» (за текстом - Уніфікований формат транспортного повідомлення)
Олена ХОБИЧ,
оглядач «Вісника»
“Вісник податкової служби України” № 17 травень 2009
Передплатні індекси –
22599 (укр.), 22600 (рос.).