КОНСУЛЬТУЄ ДПА УКРАЇНИ
Департаменту податку на прибуток та інших податків і зборів (обов'язкових платежів)
Особливості складання, подання звітності та сплати збору за забруднення
навколишнього природного середовища у І кварта лі 2009 року
Кампанія щодо складання та подання платниками звітного (нового звітного, уточнюючого) податкового розрахунку збору за забруднення навколишнього природного середовища (у разі необхідності - додатків до нього та його копій) за І квартал 2009 р. розпочалася 1 квітня 2009 р. (після закінчення І кварталу), при цьому останнім граничним строком подання розрахунку є 12 травня 2009 р. (включно).
У 2009 р. із виданням Кабінетом Міністрів України постанови від 03.12.2008 р. № 1050 «Про внесення змін до Порядку встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного середовища і стягнення цього збору» (за текстом - постанова № 1050), якою внесено зміни до Порядку встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного середовища і стягнення цього збору, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.99 р. № 303 (зі змінами та доповненнями, за текстом - Порядок № 303), відбулися зміни в порядку обчислення збору за забруднення навколишнього природного середовища та подання податкової звітності й сплати цього збору.
При здійсненні викидів і скидів стаціонарними джерелами забруднення платники збору повинні подати податкові розрахунки та сплатити збір за забруднення навколишнього природного середовища за місцезнаходженням стаціонарних джерел забруднення, при розміщенні відходів - за місцезнаходженням спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об'єктів, при здійсненні викидів пересувними джерелами забруднення - за місцем перебування платника збору на податковому обліку (п. 9 Порядку № 303). Відповідно до п. 10 Порядку №303 платники збору повинні сплатити збір протягом десяти календарних днів, що настають після граничного строку подання податкового розрахунку, у порядку, визначеному, щодо подання податкових розрахунків. Якщо місце подання податкового розрахунку не збігається з місцем реєстрації платника збору, то такий платник збору зобов'язаний в зазначені терміни подати копію податкового розрахунку до органу ДПС за місцем перебування платника збору на податковому обліку.
Суми збору платники перераховують одним платіжним дорученням на рахунки, відкриті в територіальних органах Держказначейства України, які здійснюють розподіл цих коштів у співвідношенні, визначеному законом (п. 11 Порядку № 303).
Слід зазначити, що у порядку подання податкової звітності й сплати збору платниками, що здійснюють викиди пересувними джерелами забруднення, змін не відбулося - він залишився таким самим, як і у попередні роки. Якщо платник збору здійснює викиди тільки пересувними джерелами забруднення, то він не повинен подавати копії відповідних податкових розрахунків до органів ДПС, оскільки його місце подання податкових розрахунків збігається з місцем перебування на податковому обліку.
При цьому підприємства (установи, організації), що мають у своєму складі філії, відділення та інші відокремлені підрозділи, подають податкові розрахунки з урахуванням викидів, скидів і розміщення відходів, здійснених такими філіями, відділеннями та іншими відокремленими підрозділами.
Визначення податкових зобов'язань зі збору у 2009 р. здійснюється відповідно до Порядку № 303 з урахуванням деяких особливостей, зокрема розміру збору, який справляється у разі відсутності у платника збору затверджених у встановленому порядку лімітів скидів і розміщення відходів чи допущення понадлімітних обсягів скидів і розміщення відходів, і який платники повинні обчислювати в установленому порядку у десятикратному розмірі (раніше було встановлено п'ятикратний розмір) (п. 8 Порядку № 303).
Строки подання податкових розрахунків збору до органів ДПС та строки сплати збору не змінилися, збір сплачується відповідно до пп. 4.1.4 п. 4.1 ст. 4 і пп. 5.3.1 п. 5.3 ст. 5 Закону України від 21.12.2000 р. № 2181-III «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» (зі змінами та доповненнями, за текстом - Закон № 2181-III) та Порядку № 303.
Граничним строком подання податкового розрахунку збору (у разі необхідності - додатків до нього та його копій) до органів державної податкової служби є 12.05.2009 p., а граничним строком сплати збору - 20.05.2009 р.
Форму податкового розрахунку збору, додатка до нього та Інструкцію щодо складання податкового розрахунку затверджено наказом ДПА України від 17.03.2005 р. № 111 (зареєстровано в Мінюсті України 01.04.2005 р. за № 357/10637, зі змінами та доповненнями, за текстом - наказ № 111).
Розглянемо особливості складання звітного (нового звітного, уточнюючого) податкового розрахунку збору (у разі необхідності - додатків до нього) за І квартал 2009 р.
Порядок заповнення податкових розрахунків збору у 2009 р. та обчислення податкових зобов'язань зі збору залишається незмінним, крім особливостей його обчислення в частині визначення податкових зобов'язань зі збору за відсутності у платника збору затверджених у встановленому порядку лімітів скидів і розміщення відходів чи допущення понадлімітних обсягів скидів і розміщення відходів, який збільшено з п'ятикратного на десятикратний розмір.
Нагадаємо, що у поточному році при заповненні податкового розрахунку збору та обчисленні нормативів збору платники збору мають застосовувати механізм індексації нормативів збору такий, як у попередньому році, зокрема значення проіндексованих нормативів збору у 2008 р. індексуються на коефіцієнт індексу споживчих цін (індекс інфляції) за 2008 р. - 1,223.
Форма податкового розрахунку (додатка до нього) не змінилася. Згідно з п. 5 розділу II Закону України від 20.02.2003 p. № 550-IV «Про внесення змін до Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» до визначення нових форм декларацій (розрахунків), які наберуть чинності з податкового періоду, наступного за податковим періодом, у якому відбулося їх оприлюднення, діють форми декларацій (розрахунків), що мали чинність до такого визначення.
Тобто платники збору повинні скласти та подати звітний (новий звітний, уточнюючий) податковий розрахунок (у разі необхідності - додаток до нього) за І квартал 2009 р. за чинною формою, затвердженою наказом № 111.
З метою упередження помилок при складанні звітного (нового звітного, уточнюючого) податкового розрахунку за І квартал 2009 р. (у разі необхідності - додатка до нього) до внесення змін до наказу № 111 та Інструкції, яка затверджена цим наказом, пропонуємо платникам відображати дані за діючою формою податкового розрахунку та визначати податкові зобов'язання зі збору за І квартал 2009 р. з урахуванням рекомендацій, які полягають у такому.
Подання копій податкових розрахунків здійснюється у порядку, визначеному Порядком № 303.
З урахуванням норм частини другої пп. «з» пп. 4.4.2 п. 4.4 ст. 4 Закону № 2181-III у разі якщо платник вважає за необхідне у звітному (новому звітному, уточнюючому) податковому розрахунку (у додатку до нього) за чинною формою викласти іншу назву колонки, рядка податкового розрахунку (у разі необхідності - додатка до нього) або їх виправити, доповнити відповідно до вимог Порядку № 303, то він має право це самостійно виправити, що узгоджуватиметься з нормами чинного законодавства та змістом Порядку № 303.
Так, у рядку 5 заголовної частини податкового розрахунку «Код органу місцевого самоврядування за місцем податкової реєстрації платника за КОАТУУ» пропонуємо платнику самостійно доповнити назву цього рядка «або Код органу місцевого самоврядування (сільська, селищна, міська рада) за місцезнаходженням стаціонарних джерел забруднення та/або спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об'єктів за КОАТУУ» та записати відповідний код органу місцевого самоврядування за місцезнаходженням джерел забруднення за Класифікатором об'єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ) у рядку 5.
У колонці 8 податкового розрахунку (у разі необхідності - додатка до нього) «Суми збору, обчисленого за понадлімітні обсяги, грн. коп. (заповнюється, якщо к. 2 > к. 6 (к. 2 -к. 6) х к. З х к. 4 х к. 5 х 5)» у рядках 3.1 - 3.3 і 4.1 - 4.3 податкового розрахунку зазначається сума збору, обчисленого за понадлімітні обсяги. Пропонуємо внести уточнення до формули розрахунку за колонкою 8 «Суми збору, обчисленого в межах ліміту». Звертаємо увагу на те, що платник може самостійно виправити у назві цієї колонки коефіцієнт 5 на коефіцієнт 10, що застосовується у разі відсутності у платника збору затверджених у встановленому порядку лімітів скидів і розміщення відходів чи допущення понадлімітних обсягів скидів і розміщення відходів відповідно до п. 8 Порядку № 303.
Для розуміння правильності заповнення податкового розрахунку розглянемо таку ситуацію.
Платник збору перебуває на податковому обліку в ДПІ у Чорнобаївському районі, що знаходиться в населеному пункті з чисельністю до 100 тис. осіб, який не має промислового значення та не належить до курортних. Місцезнаходження стаціонарного джерела забруднення та спеціально відведеного місця чи об'єкта для розміщення відходів і місце подання податкового розрахунку збігаються з місцем перебування платника на податковому обліку в органі ДПС.
У своїй діяльності платник використовує власну сільськогосподарську техніку, автомашини, якими за І квартал 2009 р. використано 7,8 т дизельного пального і 22,0 т неетилованого бензину, має тваринницький комплекс, у результаті діяльності якого утворилося, за даними матеріально-сировинного балансу, в І кварталі 2009 р. 2,6 т відходів (у вигляді гною) та здійснено викидів в атмосферу основних забруднюючих речовин у вигляді метану - 31,16 т та аміаку - 10,221 т тощо.
З огляду на це за І квартал 2009 р. податковий розрахунок збору (у разі необхідності - додаток до нього) складається за формою, затвердженою наказом № 111, та у порядку, визначеному Інструкцією № 111, платниками збору для подання:
звітного розрахунку збору;
нового звітного розрахунку у порядку, встановленому частиною другою п. 17.2 ст. 17 Закону № 2181-III;
уточнюючого розрахунку в порядку, встановленому п. 5.1 ст. 5 і частиною першою п. 17.2 ст. 17 Закону № 2181-III.
Щодо відповідальності платників збору за неподання податкового розрахунку у строки, визначені законодавством, то відповідно до пп. 17.1.1 п. 17.1 ст. 17 Закону № 2181-III за вказане порушення передбачено штраф у розмірі десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожне таке неподання або його затримку.
Якщо після подання податкового розрахунку збору за податковий (звітний) період платник збору самостійно виявив помилку в цьому розрахунку, то він має право уточнювати показники:
у ще одному звітному податковому розрахунку з виправленими показниками до закінчення граничного строку подання розрахунку за цей самий податковий (звітний) період - новому звітному розрахунку у порядку, встановленому частиною другою п. 17.2 ст. 17 Закону №2181-III;
у складі податкового розрахунку за будь-який наступний податковий період, протягом якого було самостійно виявлено помилки у податкових розрахунках за минулий(лі) період(ди), при цьому відповідно до п. 17.2 ст. 17 Закону № 2181-III платнику збору не слід забувати про необхідність самостійного нарахування штрафу в розмірі 5% від суми недоплати, зазначеної у рядку 9 звітного або нового звітного розрахунку;
в уточнюючому розрахунку.
Розглянемо особливості подання податкового розрахунку за І квартал 2009 р. до органів ДПС та сплати збору.
Платник збору складає, подає звітний (новий звітний, уточнюючий) податковий розрахунок збору за І квартал 2009 р. (у разі необхідності - додаток до нього) та сплачує збір з урахуванням норм, визначених пунктами 9 та 10 Порядку № 303, та нижченаведених особливостей.
Якщо платник збору має декілька стаціонарних джерел забруднення або спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об'єктів на території декількох сільських, селищних або міських рад (коди згідно з КОАТУУ - різні), то такий платник збору зобов'язаний подати до відповідного органу ДПС за місцезнаходженням стаціонарного джерела забруднення або спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об'єктів податковий розрахунок по кожному стаціонарному джерелу забруднення або спеціально відведеному для розміщення відходів місцю чи об'єкту окремо.
Якщо платник збору має декілька стаціонарних джерел забруднення або спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об'єктів на території однієї сільської, селищної або міської ради (код згідно з КОАТУУ - один і той самий), то такий платник збору може подавати до відповідного органу ДПС один податковий розрахунок збору за такі джерела забруднення.
Якщо місцезнаходження стаціонарних джерел забруднення та/або спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об'єктів не збігається з місцем перебування платника на податковому обліку (коди згідно з КОАТУУ - різні), то такий платник збору зобов'язаний подавати окремий податковий розрахунок за здійснення викидів пересувними джерелами забруднення (у разі їх наявності).
Якщо платник збору, що перебуває на податковому обліку у місті з районним поділом, то такий платник може подавати один податковий розрахунок за викиди, скиди усіма своїми джерелами забруднення та/або розміщення відходів, якщо ці джерела та/або спеціально відведені місця для розміщення відходів знаходяться на території зазначеного міста (вказується код згідно з КОАТУУ - за місцем перебування платника збору на податковому обліку (міської ради)).
При цьому якщо місцезнаходження стаціонарних джерел забруднення та спеціально відведеного місця чи об'єкта для розміщення відходів і місце подання податкового розрахунку збігаються з місцем перебування платника на податковому обліку в органі ДПС, то платнику можна подати податковий розрахунок за всі джерела забруднення за місцем перебування платника збору на податковому обліку. У такому разі копію податкового розрахунку складати не потрібно.
Тобто платники збору повинні сплатити збір протягом десяти календарних днів, що настають після граничного строку подання податкового розрахунку, з урахуванням зазначених вище особливостей.
Відповідальність за несвоєчасну сплату узгодженої суми податкового зобов'язання зі збору визначено пп. 17.1.7 п. 17.1 ст.17 Закону № 2181-III) у вигляді штрафних санкцій:
при затримці сплати збору до 30 календарних днів - 10% погашеної суми податкового боргу;
при затримці сплати збору від 31 до 90 календарних днів включно - 20% погашеної суми податкового боргу;
при затримці сплати збору понад 90 календарних днів - 50% погашеної суми податкового боргу.
Якщо платник своєчасно не сплатив узгоджену суму податкового зобов'язання зі збору, то на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій, за їх наявності) нараховується пеня. Пеня обчислюється із розрахунку 120% річних облікової ставки Нацбанку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення (залежно від того, яка з таких ставок є більшою), за кожен календарний день прострочення його сплати (пп. 16.4.1 п. 16.4 ст. 16 Закону № 2181-III).
Світлана БОЧАРОВА,
головний державний податковий
інспектор відділу адміністрування
ресурсних та неподаткових платежів
“Вісник податкової служби України” № 16 квітень 2009
Передплатні індекси –
22599 (укр.), 22600 (рос.).
