КОНСУЛЬТУЄ ДПА УКРАЇНИ
Департаменту податку на прибуток та інших податків і зборів (обов'язкових платежів)

Особливості складання, подання звітності та сплати збору за забруднення
навколишнього природного середовища у І кварта лі 2009 року

Кампанія щодо складання та по­дання платниками звітного (нового звітного, уточнюючого) податково­го розрахунку збору за забруднення навколишнього природного середо­вища (у разі необхідності - додат­ків до нього та його копій) за І квар­тал 2009 р. розпочалася 1 квітня 2009 р. (після закінчення І кварталу), при цьому останнім граничним стро­ком подання розрахунку є 12 травня 2009 р. (включно).

У 2009 р. із виданням Кабіне­том Міністрів України постанови від 03.12.2008 р. № 1050 «Про внесен­ня змін до Порядку встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного серед­овища і стягнення цього збору» (за текстом - постанова № 1050), якою внесено зміни до Порядку встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього при­родного середовища і стягнення цього збору, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.99 р. № 303 (зі змінами та доповненнями, за текстом - По­рядок № 303), відбулися зміни в по­рядку обчислення збору за забруд­нення навколишнього природного середовища та подання податкової звітності й сплати цього збору.

При здійсненні викидів і скидів стаціонарними джерелами забруд­нення платники збору повинні пода­ти податкові розрахунки та сплатити збір за забруднення навколишньо­го природного середовища за місце­знаходженням стаціонарних джерел забруднення, при розміщенні відхо­дів - за місцезнаходженням спе­ціально відведених для розміщен­ня відходів місць чи об'єктів, при здійсненні викидів пересувними джерелами забруднення - за міс­цем перебування платника збору на податковому обліку (п. 9 Поряд­ку № 303). Відповідно до п. 10 По­рядку №303 платники збору повинні сплатити збір протягом десяти кален­дарних днів, що настають після гра­ничного строку подання податкового розрахунку, у порядку, визначеному, щодо подання податкових розрахун­ків. Якщо місце подання податково­го розрахунку не збігається з місцем реєстрації платника збору, то такий платник збору зобов'язаний в за­значені терміни подати копію подат­кового розрахунку до органу ДПС за місцем перебування платника збору на податковому обліку.

Суми збору платники перерахову­ють одним платіжним дорученням на рахунки, відкриті в територіальних органах Держказначейства України, які здійснюють розподіл цих коштів у співвідношенні, визначеному зако­ном (п. 11 Порядку № 303).

Слід зазначити, що у порядку по­дання податкової звітності й сплати збору платниками, що здійснюють викиди пересувними джерелами забруднення, змін не відбулося - він залишився таким самим, як і у по­передні роки. Якщо платник збору здійснює викиди тільки пересувни­ми джерелами забруднення, то він не повинен подавати копії відповід­них податкових розрахунків до орга­нів ДПС, оскільки його місце подання податкових розрахунків збігається з місцем перебування на податковому обліку.

При цьому підприємства (устано­ви, організації), що мають у своєму складі філії, відділення та інші відо­кремлені підрозділи, подають податкові розрахунки з урахуванням ви­кидів, скидів і розміщення відходів, здійснених такими філіями, відділен­нями та іншими відокремленими під­розділами.

Визначення податкових зобо­в'язань зі збору у 2009 р. здійсню­ється відповідно до Порядку № 303 з урахуванням деяких особливостей, зокрема розміру збору, який справляється у разі відсутності у платника збору затверджених у встановлено­му порядку лімітів скидів і розміщен­ня відходів чи допущення понадлі­мітних обсягів скидів і розміщення відходів, і який платники повинні об­числювати в установленому поряд­ку у десятикратному розмірі (раніше було встановлено п'ятикратний роз­мір) (п. 8 Порядку № 303).

Строки подання податкових розра­хунків збору до органів ДПС та стро­ки сплати збору не змінилися, збір сплачується відповідно до пп. 4.1.4 п. 4.1 ст. 4 і пп. 5.3.1 п. 5.3 ст. 5 Закону України від 21.12.2000 р. № 2181-III «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними ці­льовими фондами» (зі змінами та доповненнями, за текстом - Закон № 2181-III) та Порядку № 303.

Граничним строком подання податкового розрахунку збору (у разі необхідності - додатків до нього та його копій) до орга­нів державної податкової служби є 12.05.2009 p., а граничним стро­ком сплати збору - 20.05.2009 р.

Форму податкового розрахунку збору, додатка до нього та Інструкцію щодо складання податкового роз­рахунку затверджено наказом ДПА України від 17.03.2005 р. № 111 (зареєстровано в Мінюсті Украї­ни 01.04.2005 р. за № 357/10637, зі змінами та доповненнями, за тек­стом - наказ № 111).

Розглянемо особливості скла­дання звітного (нового звітного, уточнюючого) податкового роз­рахунку збору (у разі необхіднос­ті - додатків до нього) за І квар­тал 2009 р.

Порядок заповнення податкових розрахунків збору у 2009 р. та об­числення податкових зобов'язань зі збору залишається незмінним, крім особливостей його обчислен­ня в частині визначення податкових зобов'язань зі збору за відсутнос­ті у платника збору затверджених у встановленому порядку лімітів ски­дів і розміщення відходів чи допу­щення понадлімітних обсягів скидів і розміщення відходів, який збільшено з п'ятикратного на десятикратний розмір.

Нагадаємо, що у поточному році при заповненні податкового розра­хунку збору та обчисленні норма­тивів збору платники збору мають застосовувати механізм індексації нормативів збору такий, як у попе­редньому році, зокрема значення проіндексованих нормативів збору у 2008 р. індексуються на коефіцієнт індексу споживчих цін (індекс інфля­ції) за 2008 р. - 1,223.

Форма податкового розрахунку (додатка до нього) не змінилася. Згід­но з п. 5 розділу II Закону України від 20.02.2003 p. № 550-IV «Про внесен­ня змін до Закону України «Про по­рядок погашення зобов'язань плат­ників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» до визначення нових форм декларацій (розрахунків), які наберуть чинності з податкового періоду, наступного за податковим періодом, у якому відбу­лося їх оприлюднення, діють форми декларацій (розрахунків), що мали чинність до такого визначення.

Тобто платники збору повинні скласти та подати звітний (новий звітний, уточнюючий) податковий розрахунок (у разі необхідності - додаток до нього) за І квартал 2009 р. за чинною формою, затвердженою наказом № 111.

З метою упередження помилок при складанні звітного (нового звіт­ного, уточнюючого) податкового роз­рахунку за І квартал 2009 р. (у разі необхідності - додатка до нього) до внесення змін до наказу № 111 та Інструкції, яка затверджена цим на­казом, пропонуємо платникам відображати дані за діючою формою податкового розрахунку та визна­чати податкові зобов'язання зі збо­ру за І квартал 2009 р. з урахуван­ням рекомендацій, які полягають у такому.

Подання копій податкових розра­хунків здійснюється у порядку, визна­ченому Порядком № 303.

З урахуванням норм частини другої пп. «з» пп. 4.4.2 п. 4.4 ст. 4 Закону № 2181-III у разі якщо платник вва­жає за необхідне у звітному (новому звітному, уточнюючому) податковому розрахунку (у додатку до нього) за чинною формою викласти іншу назву колонки, рядка податкового розра­хунку (у разі необхідності - додатка до нього) або їх виправити, допов­нити відповідно до вимог Порядку № 303, то він має право це самостій­но виправити, що узгоджуватиметься з нормами чинного законодавства та змістом Порядку № 303.

Так, у рядку 5 заголовної частини податкового розрахунку «Код органу місцевого самоврядування за місцем податкової реєстрації платника за КОАТУУ» пропонуємо платнику само­стійно доповнити назву цього рядка «або Код органу місцевого самоврядування (сільська, селищна, місь­ка рада) за місцезнаходженням стаціонарних джерел забруднення та/або спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об'єктів за КОАТУУ» та записати відповідний код органу місцевого самовря­дування за місцезнаходженням джерел забруднення за Класифі­катором об'єктів адміністративно-територіального устрою України (КО­АТУУ) у рядку 5.

У колонці 8 податкового розра­хунку (у разі необхідності - додатка до нього) «Суми збору, обчисленого за понадлімітні обсяги, грн. коп. (заповнюється, якщо к. 2 > к. 6 (к. 2 -к. 6) х к. З х к. 4 х к. 5 х 5)» у рядках 3.1 - 3.3 і 4.1 - 4.3 податкового розрахунку зазначається сума збо­ру, обчисленого за понадлімітні об­сяги. Пропонуємо внести уточнення до формули розрахунку за колонкою 8 «Суми збору, обчисленого в меж­ах ліміту». Звертаємо увагу на те, що платник може самостійно виправи­ти у назві цієї колонки коефіцієнт 5 на коефіцієнт 10, що застосовуєть­ся у разі відсутності у платника збо­ру затверджених у встановленому порядку лімітів скидів і розміщення відходів чи допущення понадлімітних обсягів скидів і розміщення відходів відповідно до п. 8 Порядку № 303.

Для розуміння правильності за­повнення податкового розрахун­ку розглянемо таку ситуацію.

Платник збору перебуває на по­датковому обліку в ДПІ у Чорнобаївському районі, що знаходиться в населеному пункті з чисельністю до 100 тис. осіб, який не має промислового значення та не належить до курортних. Місцезнаходження ста­ціонарного джерела забруднення та спеціально відведеного місця чи об'єкта для розміщення відходів і місце подання податкового розра­хунку збігаються з місцем перебу­вання платника на податковому об­ліку в органі ДПС.

У своїй діяльності платник вико­ристовує власну сільськогосподар­ську техніку, автомашини, якими за І квартал 2009 р. використано 7,8 т дизельного пального і 22,0 т неетилованого бензину, має тваринниць­кий комплекс, у результаті діяль­ності якого утворилося, за даними матеріально-сировинного балансу, в І кварталі 2009 р. 2,6 т відходів (у вигляді гною) та здійснено викидів в атмосферу основних забруднюючих речовин у вигляді метану - 31,16 т та аміаку - 10,221 т тощо.

З огляду на це за І квартал 2009 р. податковий розрахунок збору (у разі необхідності - додаток до нього) складається за формою, затвердженою наказом № 111, та у поряд­ку, визначеному Інструкцією № 111, платниками збору для подання:

звітного розрахунку збору;

нового звітного розрахунку у поряд­ку, встановленому частиною другою п. 17.2 ст. 17 Закону № 2181-III;

уточнюючого розрахунку в поряд­ку, встановленому п. 5.1 ст. 5 і час­тиною першою п. 17.2 ст. 17 Закону № 2181-III.

Щодо відповідальності платників збору за неподання податкового роз­рахунку у строки, визначені законо­давством, то відповідно до пп. 17.1.1 п. 17.1 ст. 17 Закону № 2181-III за вказане порушення передбачено штраф у розмірі десяти неоподатко­вуваних мінімумів доходів громадян за кожне таке неподання або його затримку.

Якщо після подання податково­го розрахунку збору за податковий (звітний) період платник збору само­стійно виявив помилку в цьому розрахунку, то він має право уточнювати показники:

у ще одному звітному податково­му розрахунку з виправленими по­казниками до закінчення гранично­го строку подання розрахунку за цей самий податковий (звітний) період - новому звітному розрахунку у поряд­ку, встановленому частиною другою п. 17.2 ст. 17 Закону №2181-III;

у складі податкового розрахун­ку за будь-який наступний по­датковий період, протягом якого було самостійно виявлено помил­ки у податкових розрахунках за минулий(лі) період(ди), при цьому відповідно до п. 17.2 ст. 17 Зако­ну № 2181-III платнику збору не слід забувати про необхідність са­мостійного нарахування штрафу в розмірі 5% від суми недоплати, зазначеної у рядку 9 звітного або нового звітного розрахунку;

в уточнюючому розрахунку.

Розглянемо особливості подан­ня податкового розрахунку за І квартал 2009 р. до органів ДПС та сплати збору.

Платник збору складає, подає звіт­ний (новий звітний, уточнюючий) податковий розрахунок збору за І квартал 2009 р. (у разі необхідності - дода­ток до нього) та сплачує збір з ураху­ванням норм, визначених пунктами 9 та 10 Порядку № 303, та нижченаведених особливостей.

Якщо платник збору має декілька стаціонарних джерел забруднення або спеціально відведених для роз­міщення відходів місць чи об'єктів на території декількох сільських, селищних або міських рад (коди згідно з КОАТУУ - різні), то такий платник збору зобов'язаний подати до відповідного органу ДПС за місцезна­ходженням стаціонарного джерела забруднення або спеціально відве­дених для розміщення відходів місць чи об'єктів податковий розрахунок по кожному стаціонарному джерелу забруднення або спеціально відве­деному для розміщення відходів міс­цю чи об'єкту окремо.

Якщо платник збору має декілька стаціонарних джерел забруднення або спеціально відведених для роз­міщення відходів місць чи об'єктів на території однієї сільської, селищної або міської ради (код згідно з КО­АТУУ - один і той самий), то такий платник збору може подавати до відповідного органу ДПС один податко­вий розрахунок збору за такі джере­ла забруднення.

Якщо місцезнаходження стаціо­нарних джерел забруднення та/або спеціально відведених для розміщен­ня відходів місць чи об'єктів не збігається з місцем перебування плат­ника на податковому обліку (коди згідно з КОАТУУ - різні), то такий платник збору зобов'язаний подавати окремий податковий розрахунок за здійснення викидів пересувними джерелами забруднення (у разі їх на­явності).

Якщо платник збору, що перебуває на податковому обліку у місті з районним поділом, то такий платник може подавати один податковий розрахунок за викиди, скиди усіма своїми джере­лами забруднення та/або розміщен­ня відходів, якщо ці джерела та/або спеціально відведені місця для розмі­щення відходів знаходяться на терито­рії зазначеного міста (вказується код згідно з КОАТУУ - за місцем перебу­вання платника збору на податковому обліку (міської ради)).

При цьому якщо місцезнаходжен­ня стаціонарних джерел забруднен­ня та спеціально відведеного місця чи об'єкта для розміщення відходів і місце подання податкового розрахун­ку збігаються з місцем перебування платника на податковому обліку в ор­гані ДПС, то платнику можна подати податковий розрахунок за всі джере­ла забруднення за місцем перебуван­ня платника збору на податковому об­ліку. У такому разі копію податкового розрахунку складати не потрібно.

Тобто платники збору повинні сплатити збір протягом десяти кален­дарних днів, що настають після гра­ничного строку подання податкового розрахунку, з урахуванням зазначе­них вище особливостей.

Відповідальність за несвоєчас­ну сплату узгодженої суми по­даткового зобов'язання зі збору визначено пп. 17.1.7 п. 17.1 ст.17 Закону № 2181-III) у вигляді штраф­них санкцій:

при затримці сплати збору до 30 календарних днів - 10% погаше­ної суми податкового боргу;

при затримці сплати збору від 31 до 90 календарних днів включно - 20% погашеної суми податкового боргу;

при затримці сплати збору понад 90 календарних днів - 50% погаше­ної суми податкового боргу.

Якщо платник своєчасно не спла­тив узгоджену суму податкового зобов'язання зі збору, то на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій, за їх наявнос­ті) нараховується пеня. Пеня обчис­люється із розрахунку 120% річних облікової ставки Нацбанку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення (залежно від того, яка з таких ставок є більшою), за кожен календарний день прострочення його сплати (пп. 16.4.1 п. 16.4 ст. 16 Закону № 2181-III).

Світлана БОЧАРОВА,
головний державний податковий
інспектор відділу адміністрування
ресурсних та неподаткових платежів

“Вісник податкової служби України” № 16 квітень 2009
Передплатні індекси –
22599 (укр.), 22600 (рос.).