ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
ЛИСТ
22.10.2008 N 8903
Про розгляд звернення
Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва розглянув Ваш лист від 17.09.2008 року та, в межах компетенції, повідомляє наступне.
Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" ( 877-16 ) (далі - Закон N 877) визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Відповідно до статті 1 Закону N 877 державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом органів, органів місцевого самоврядування, інших органів в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Статтею 2 Закону N 877 зазначено, що дія цього Закону поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Відповідно до статті 9 Закону України "Про електроенергетику України" ( 575/97-ВР ) Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії здійснює нагляд за електричними і тепловикористовуючими установками та тепловими мережами споживачів та суб'єктів електроенергетики.
На виконання вимог Закону N 877 та відповідно до наказу Міністерства палива та енергетики України від 25.06.2008 N 345, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.09.2008 за N 714/15405, були внесені зміни до Інструкції з організації проведення заходів державного енергетичного нагляду за суб'єктами електроенергетики, суб'єктами відносин у сфері теплопостачання і споживачами електричної енергії та оформлення їх результатів (далі - Інструкція), затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 24.12.2004 N 817, зареєстрованої Міністерством юстиції України 20.01.2005 за N 71/10351.
Зазначена Інструкція визначає процедуру здійснення заходів державного енергетичного нагляду (обстеження, перевірки, огляди, інспектування тощо) щодо контролю технічного стану та організації експлуатації електричних, теплових, тепловикористовувальних установок та мереж, а також дотримання режимів виробництва, постачання і споживання електричної та теплової енергії (далі - енергія).
Вимоги цієї Інструкції поширюються на суб'єктів електроенергетики, суб'єктів відносин у сфері теплопостачання та підприємства, установи і організації - споживачів енергії, незалежно від їх організаційно-правових форм та форм власності, які обстежуються (далі - суб'єкти господарювання). Дія цієї Інструкції спрямована на забезпечення сталого функціонування об'єднаної енергетичної системи України, галузі електроенергетики, сфери теплопостачання та належного функціонування електричних, теплових, тепловикористовувальних установок та мереж.
Пунктом 1.3 Інструкції визначено, зокрема, порядок організації, проведення планових та/або позапланових заходів (обстежень, перевірок, оглядів, інспектувань тощо) енергоустановок суб'єктів господарювання та оформлення їх результатів; форми документів, що складаються за результатами проведення планових та/або позапланових заходів (обстежень, перевірок, оглядів, інспектувань тощо), контролю за їх результатами, а також порядок їх заповнення.
Відповідно до пункту 2.2 Інструкції плановий захід - вид державного енергетичного нагляду, який здійснюється відповідно до затверджених у встановленому порядку квартальних (річних) планів робіт з установленою нормативними документами періодичністю, яка залежить від ступеня прийнятого ризику.
Позаплановий захід - це вид здійснення державного енергетичного нагляду, необхідність проведення якого визначається законодавством України.
Пунктом 4.1 Інструкції передбачено, що для здійснення планового або позапланового заходу відповідний структурний підрозділ Держенергонагляду видає наказ.
Відповідно до пункту 4.2 та підпункту 4.2.1 Інструкції планові заходи зі здійснення державного енергетичного нагляду, як правило, проводяться шляхом обстеження. На підставі наказу на проведення обстеження суб'єкта господарювання готується направлення (далі - Направлення на проведення заходу), яке видається інспектору керівником відповідного структурного підрозділу Держенергонагляду та засвідчується печаткою.
Також підпунктом 4.2.3 Інструкції встановлено, що після прибуття на місце проведення заходу з державного енергетичного нагляду інспектор (інспектори) повинен (повинні), зокрема, пред'явити керівнику суб'єкта господарювання або уповноваженій ним особі Направлення на проведення заходу та службове посвідчення, що засвідчує особу державного інспектора, і надати суб'єкту господарювання копію направлення; унести запис щодо виду та термінів проведення планового заходу до відповідного журналу суб'єкта господарювання (за його наявності).
Таким чином, посадові особи Держенергонагляду при здійсненні заходів державного енергетичного нагляду (контролю) технічного стану та організації експлуатації електричних, теплових, тепловикористовувальних установок та мереж, а також дотримання режимів виробництва, постачання і споживання електричної та теплової енергії повинні дотримуватись вимог Закону N 877 та зазначеної Інструкції.
В той же час, відносини між споживачем електроенергії та енергопостачальником регулюються Законом України "Про електроенергетику України" ( 575/97-ВР ). Так, статтею 26 Закону України "Про електроенергетику України" ( 575/97-ВР ) встановлено, що споживання енергії можливе лише на підставі договору з енергопостачальником.
Споживач енергії зобов'язаний додержуватись вимог нормативно-технічних документів та договору про постачання енергії.
Споживач енергії несе відповідальність за порушення умов договору з енергопостачальником та правил користування електричною і тепловою енергією та виконання приписів державних інспекцій з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії згідно із законодавством України. Правила користування електричною і тепловою енергією для населення затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Споживач забезпечує безперешкодний доступ відповідальних представників енергопостачальника, підприємства, що здійснює передачу електричної енергії, до власних електричних установок для контролю за рівнем споживання електричної енергії, а також для виконання відключення та обмеження споживання відповідно до встановленого порядку. В разі перешкоди у доступі зазначених представників до електричних установок споживача посадові особи такого споживача несуть відповідальність відповідно до закону.
Відповідно до пункту 42 постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.99 N 1357 "Про затвердження Правил користування електричною енергією для населення" (далі - Правила) споживач електричної енергії зобов'язаний забезпечувати доступ представникам енергопостачальника після пред'явлення ними службових посвідчень до квартири або іншого об'єкта для обстеження приладу обліку, електроустановок та електропроводки.
Пунктом 53 Правил визначено, що у разі виявлення представником енергопостачальника порушення споживачем правил користування електричною енергією, у тому числі фактів розкрадання електричної енергії, складається акт, який підписується представником енергопостачальника та споживачем. Один примірник акта вручається споживачу, другий залишається у енергопостачальника. Споживач має право внести до акта свої зауваження.
Таким чином, відповідно до Закону України "Про електроенергетику України" ( 575/97-ВР ) та зазначених Правил забезпечення доступу представникам енергопостачальника, які пред'явили свої службові посвідчення, до квартири або іншого об'єкта для обстеження приладу обліку, електроустановок та електропроводки є виконанням умов договору про користування електричною енергією, тобто договірними зобов'язаннями.
В той же час, однією з вимог Правил є пред'явлення службових посвідчень представниками енергопостачальника при здійсненні обстеження приладу обліку, електроустановок та електропроводки.
Заступник Голови С.М.Іголкін